0

چگونه برای گردشگری در جنگل ، آماده شویم ؟

جنگل نوردی
بازدید 1435
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

برای گشت و گذار در جنگل نیز ، مانند تمام محیط ها ، باید از قبل برنامه ریزی و آمادگی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا تمام مراحل آمادگی برای گشت و گذار و گردشگری درجنگل را برایتان شرح دهیم . توجه داشته باشید.

۱ – به کسی خبر دهید !

 

هرزمانی که قصد صعود و یا گشت و گذار در محیطی داشتید که امکان مکالمه با تلفن همراه ، وجود پلیس و یا همراهی با شما، نبود ، حتما به کسی راجع به مقصد و مدت زمان سفرتان خبر دهید . این افراد شامل : خانواده ، دوستان و یا حتی مقامات محلی : مثل پلیس و … می شود . همچنین زمان برگشت خود را نیز مشخص کنید. در ماشین خود نوشته ای بگذارید و نام خود و مدت زمانی که به گشت و گذار در جنگل مشغولید را، مشخص کنید .

۲ – همیشه آماده باشید !

 

این آمادگی نه تنها به تجهیزات و وسایل داخل کوله پشتی شما باز می گردد، بلکه باید اطلاعاتی هرچند مختصر از مقصدتان داشته باشید . پس کمی تحقیق کنید ، وضعیت آب و هوا را بررسی کنید تا بدانید چه خطراتی در مسیر شما ، وجود دارند. از خود بپرسید : ” هدف این سفر چیست؟ ” قصدتان کوهنوردی در ارتفاعات ، کمپینگ و یا مقصد مشخصی برای اقامت است ؟

۳ – یک راهنمای محلی را استخدام و با او مشورت کنید.

 

اگر نسب به محیط گردشگری و صعود خود اطلاعات کمی دارید و میخواهید راجع به آن، اطلاعت بیشتری کسب کنید، استخدام و کمک گرفتن از یک راهنمای محلی، ارزشی چند برابر دارد و و سلامت شما را در مسیر، تضمین میکند.

۴ – تجهیزات کافی با خود داشته باشید .

 

بسته به مدت زمان صعود و فعالیت خود ، وسایل و تجهیرات مورد نیاز خود را بیاورید . در پایین به چند وسیله و تجهیزات کاربردی اشاره خواهیم کرد .

۵ – پوشش مناسبی داشته باشید .

 

بیشتر جنگل ها گرم ، مرطوب و گاها خیس می باشند . همچنین محیط جنگل پر از موجودات و گیاهانی هستند که گاز میگیرند ، نیش میزنند ، زخم میکنند و یا خراش می اندازند . پس در انتخاب نوع پوشش و لباس خود دقت کنید . حتما خود را کامل بپوشانید تا از این خطرات در امان بمانید .

یک پیراهن آستین بلند سبک ، یک شلوار سبک بادوام ، یک کلاه لبه دار بلند ، یک جفت جوراب مخصوص جنگل و یک کفش بادوام و محکم از الزامات ورود و گردشگری در جنگل است . شلوار های قابل تبدیل که تنها با یک زیپ به شلوار و یا شلوارک تبدیل می شوند، شلوارهای مناسبی برای جنگل هستند زیرا می توانید در محیط های گرم و بدون حشرات آزاردهنده ،خیلی راحت آن را تبدیل به شلوارک و در محیط های سرد و پرخطر، به شلوار تبدیل کنید .

اگر در مناطقی هستید که ممکن است زالو و یا دیگر حشرات آزاردهنده وجود داشته باشند ، از جوراب های ضد زالو (leech socks ) استفاده کنید . این جوراب ها از کتان های بافته شده و گتر نایلونی تشکیل شده اند که تا زیر زانوهای شما می آیند . پارچه های مصنوعی زودتر خشک می شوند و از آنجایی که در جنگل خیلی زود خیس می شوید، ( از تعرق ، باران ، خروش نهرها و یا دریاچه ها در هنگامیکه که استراحت کرده اید )، به آن ها و یا کتان های خیلی سبک نیاز خواهید داشت . این جنس ها خیلی زودتر از پارچه های جین، خشک می شوند .

حتما یک جفت جوراب و تی شرت اضافی با خود داشته باشید. اینکه همیشه لباس و پوششی گرم و خشک برای تعویض با لباس های خیس خود داشته باشید، بسیار دلپذیر است !

۶ – لباس های زیر خود را نیز فراموش نکنید !

 

لباس های زیر یکی دیگر از پوشش هایی هستند که باید به آن دقت کنید . از آنجایی که شما در حال تعرق و خیس شدن هستید، پوشش های مصنوعی انتخاب خوبی هستند زیرا خیلی زود خشک می شوند و از درد های رنج آوری مثل ساییدگی ، تعرق و سوزش پوست و…. در امان می مانید.

۷ – کوله پشتی متناسبی با آناتومی بدنتان، انتخاب کنید.

 

یک کوله پشتی متناسب با آناتومی بدن وفعالیت شما، انتخابی الزامی برای ذخیره ی تجهیزات و وسایل مورد نیاز شما می باشد. حتما سراغ کوله پشتی های بیاروید که تهویه مناسب و پوشش ضد آب داشته باشند . حتی اگر خود کوله پشتی نیز ضد آب بود حتما یک پوشش ضد آب دیگر بگیرید، زیرا در جنگل بارش باران به حدی است که در پارچه های ضدآب نیز نفود می کند !

مقاله ی پیشنهادی : چگونه بهترین کوله پشتی کوهنوردی را انتخاب کنیم ؟

۸ – از ذهنتان کمک بگیرید !

 

مطمئن شوید که تجهیرات اساسی خود را آورده اید. اولین وسیله مورد نیاز، مغز شماست . اگر احساس کرده اید که در قسمتی از جنگل گم شده اید، نگران نباشید ! جایی توقف کنید و به مسیر اولیه تان فکر کنید . مثبت فکر کنید . اگر به دوستان و یا خانواده ی خود از قبل اطلاع داده باشید، در صورت برنگشتن شما، به دنبال شما خواهند گشت. با یک ذهن آزاد و آرام ، خیلی راحت دوباره به مسیر خود بازخواهید گشت . فقط ” مثبت ” فکر کنید .

اگر گم شده اید ، یک نهر و یا رودخانه پیدا کنید . مسیر آن را دنبال کنید تا به مردم و یا دهکده ای برای کمک برسید . اگر از مسیر خارج شده اید ، جنگل ، شما را از همه طرف احاطه کرده است و بیشتر از۳ یا ۴ متر جلوتر خود را نخواهید دید ! پس دنبال کردن یک نهر و یا رودخانه می تواند به معنی جاده و راه فراری برای شما باشد .

۹ – به اندازه کافی آب بخورید !

 

در آب و هوای گرم و مرطوب، تعرق شما زیاد است و خیلی زود آب بدنتان خالی می شود . مطمئن شوید که مقدار زیادی آب می خورید . به یاد داشته باشید زمانی که تشنه شده اید، آب رسانی به بدنتان را به درستی انجام نداده اید!

حمل آب معمولا برای گردشگران سنگین است و بیشتر مردم نیز به اندازه ی کافی ، آب با خود ندارند. اگر در مسیرتان منبع آبی مثل رودخانه و یا نهر بود ، باید به شیوه ای آن را تصفیه کنید . از فیلتر های آب گرفته تا قرص های تصفیه و یا جوشاندن آب. هیچ گاه به آب های داخل نهر و یا دریاچه ها اطمینان نکنید و حتما آن را قبل از نوشیدن، تصفیه کنید .

اگر هیچ راهی برای تصفیه کردن آب پیدا نکردید با استفاده از برگ گیاه پالم و یا پوست موز، آب های باران و یا قطرات آبی که روی پوشش ضدآب کوله پشتی شما است را، پاکسازی کنید .

۱۰ – وسایلی برای روشن کردن آتش داشته باشید.

 

شیوه ای برای روشن کردن آتش داشته باشید. آتش به دلایل زیادی، کاربرد بسیاری دارد : جوش آوردن آب ، سیگنال و علامت دادن و گرم کردن بدنتان. حداقل ۲ و یا ۳ وسیله برای روشن کردن آتش با خود داشته باشید .

توجه کنید چوب کبریت ها کارایی لازم را ندارند ! رطوب و خیس بودن جنگل را که یادتان هست ؟ حتی چوب کبریت های ضد آب نیز در جنگل، روشن نمی شوند . یک فندک و یا چند آتش زنه با خود همراه داشته باشید . . اگر جنگل شما خیس هم نباشد به احتمال زیاد کمی مرطوب است . پس باید به دنبال چیزی باشید که مدت بیشتری در این رطوبت روشن بماند . فندک های بوتان و یا حتی شمع ها نیز عملکرد خوبی در این رطوب دارند .

شیوه های دیگر آتش روشن کردن مثل بزرگنمایی با لنز و ایجاد آتش نیز، کارایی چندایی در جنگل ندارند . زیرا به احتمال زیاد هوای جنگل ابری وبارانی است و خبری از نور خورشید نیست !

۱۱ – تغذیه را فراموش نکنید !

 

غذا را فراموش نکنید . جدا از نوشیدن آب، برای زمانیکه در طبیعت و جنگل مشغول گردشگری هستید به غذا نیاز خواهید داشت . اگر آشنایی کافی با غذاهای مجاز و غیر مجاز در صعودتان ندارید از غذاهای بقا ( غذاهایی کنسروی ) و شکلات های انرژی زا استفاده کنید . در جنگل نیز، میوه های زیادی اعم از موز، نارگیل و دیگر میوه ها وجود دارند. نهر و رودخانه ها نیز پر از ماهی های کوچک است . فقط حواستان به حشرات موذی و آزاردهنده هم باشد .

۱۲ – هیچ گاه چاقو را فراموش نکنید !

 

هیچگاه چاقو را فراموش کنید زیر چاقو یک وسیله ی بسیار کاربردی است. همه ی ما مطمئنان فیلم هایی دیده ایم که در آن شخصیت اصلی با یک چاقوی بلند در جنگل به سر می برد و در پایان فیلم هم جان سالم به در می برد ! ( رامبو ! ) . اما شما در جنگل نیازی به آن چاقو های سنگین و بلند ندارید، چون استفاده از آن ها بسیار سخت می باشد. فرض کنید می خواهید یک ماهی کوچک را با چاقوی بلندی تمیز کنید ! افراد محلی مالزی (Orang Asli) معمولا یک چاقوی بسیار بلند به طول بازوی شما در جنگل دارند که بیشتر وزن آن نیز تیغه ی آن می باشد ! این افراد با کمک این شمشیر می توانند خیلی راحت پناهگاهی برای خود درست کنند و یا با قطع برگ و خاشاک مسیر، مسیر خود را هموارتر کنند . تبرهای کمپینگ نیز برای استفاده در جنگل ، بسیار کاربردی می باشند.

چاقو های همه کاره ( سوییسی ) را فراموش نکنید . این چاقوها با داشتن تیغه های قفل شدنی ، یک اره کوچک ، قیچی و یک انبردست، به ابزاری همه کاره برای شما تبدیل می شوند . حتی کوچکترین و ارزان ترین نوع آن ها نیز، در طبیعیت وحشی جنگل ، کاربردی است .

۱۳ – یک چراغ قوه و یا هدلامپ با خود داشته باشید !

 

یک چراغ قوه و یا هدلامپ با خود داشته باشید . وجود هرکدام از آن ها، به شما این اجازه را می دهد تا براحتی در شب از محیط کمپ خود خارج شوید و مسیر را به راحتی ببینید .

مقاله ی پیشنهادی : ۸ توصیه برای خرید هدلامپ

۱۴ – تجهیرات مسیریابی را فراموش نکنید !

 

حتما یک نوع سیستم مسیریابی با خود داشته باشید . یک قطب نمای کوچک و یک نقشه. مسیریابی در جنگل کاری بسیار دشوار است زیرا شما مسافتی کمتر از ۳ تا ۴ متر جلوتر از خود را می بینید .اگر نهر و یا رودخانه ای در مسیر شما بود، می توانید با تعقیب مسیر آن، به راحتی به مسیر اصلی برگردید.

۱۵ – دستمال سر و یا اسکارف در جنگل بسیار کاربردی هستند !

 

یک دستمال سر ( اسکارف ) با خود داشته باشید . آن را به دور گردن خود ببندید و اگر احساس گرما کردید کمی آن را خیس کنید. می توانید برای حفاظت در برابر خورشید و یا حشرات موذی نیز آن را پایین گردن خود ببندید .

تمام این تجهیزات را با خود داشته باشید . در جیب ها ، کوله پشتی و یا دور گردنتان . کیت های بقا ( survival kit ) بیشتر این وسایل را در خود دارند . می توانید کیت بقای خودتان را بسازید! اما حواستان باشد راجع به وسایل داخل آن، کمی جست و جو کنید و کاربرد هرکدام را یاد بگیرید .

وسایل وتجهیزات بیشتر :

 

بسته به نوع فعالیت و مقصدتان و جای خالی در کوله پشتی تان ، می توانید چند وسیله ی بیشتر نیز با خود داشته باشید . در لیست پایین به چند وسیله ی کاربردی دیگر، اشاره خواهیم کرد.

-یک چادر ضدآب نایلونی سبک ( تارپ ) داشته باشید. ۷ در ۱۰ سایز مناسبی می باشد و تنها با یک طناب ، سیم،نخ دندان و یا شاخه های محکم می توانید یک سقف ضدآب برای خود اماده کنید . حتی می توانید برای ساخت پناهگاهی هنگام باران از آن استفاده کنید .

-اگر جای بیشتری در کوله پشتی خود دارید یک ننو مسافرتی ( هموک ) با خود داشته باشید . ننو ها بهترین راهکار برای خوابیدن در جنگل هستند زیرا سطح جنگل عموما خیس و پر از حشرات موذی می باشد .اگر تنها چادر مسافرتی در اختیار دارید و باران نیز نمی بارد، با یک طناب می توانید این چادر را تبدیل به ننو ( هموک) کنید . اگر بارش باران نیز شروع شد می توانید با استفاده از برگ ها بامبو ، پالم و یا موز برای خودتان سقفی بسازید . در واقع جنگل ها ،مملو از درختان و برگ ها و میوه های کاربردی می باشند و با کمی فکر می توانید هرچه می خواهید بسازید !

-چند متر طناب با قطر کم و یا چند متر سیم محکم برای تله گذاری شکار ، تعمیر وسایل ، ساخت وسایل و…

-چند محفظه و بطری برای ذخیره آب با خود داشته باشید .

-یک پشه بند ،شما را از شر حشرات موذی و پشه ها در هنگام خواب حفظ می کند . همچنین می توانید از آن به راحتی برای صید کردن ماهی نیز استفاده کنید .

-می توانید ۵۰۰ گرم قهوه نیز با خود داشته باشید تا در صورت سرد شدن هوا ، آن را دم کنید و بنوشید.

موارد بیشتر :

 

-یک کیف کمک های اولیه که شامل ، بانداژ ، آسپرین ، آنتی بیوتیک ، کرم های ضدباکتری ، سوزن و … می شود.

-یک جفت صندل برای اینکه زمانی که به محیط کمپینگ باز می گردید کمی به پای خود استراحت بدهید.

-از ژل های استرلیزه کننده و صابون برای تمیزن کردن دست خود استفاده کنید .

-یک اجاق گاز کوچک با خود داشته باشید تا بتوانید پخت و پز کنید . کار با اجاق گازهای کوهنوردی بسیار آسان است و خیلی زود روشن می شوند . می توانید خیلی راحت با آن ها ، آب را بجوشانید.

-یک عدد جی پی اس با خود داشته باشید و شیوه ی عملکرد آن ها را یاد بگیرید . جی پی اس ها بسیار آسان تر از قطب نما هستند . از زمانی که گردشگری خود را آغاز می کنید مکان اولیتان را مارک کنید تا برای بازگشت صحیح، دقیقا از همان مسیر برگردید .

-یک جفت حوله برای خشک کردن خود داشته باشید.

-یک چاقوی سفری و یا شکاری با خود داشته باشید . اما به یاد داشته باشید حتما شیوه ی کار با آن ها را فرا بگیرید .

-تجهیزات ماهی گیری را فراموش کنید ! شاید دلتان خواست یک ماهی کوچک برای ناهارتان صید کنید !

-تنباکو را فراموش نکنید . حتی اگر سیکار نیز نمی کشید می توانید از تنباکو برای دفع حشرات موذی مثل زالو استفاده کنید . می توانید آن ها را دم کنید و روی قسمت های کتانی لباستان بریزید . زالو ها از نیکوتین بیزار هستند . جنگل بان های محلی، تنباکو را روی پوست خود می مالند تا از شر این حشرات موذی در امان بمانند .

منبع : WIKIHOW

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *