0

نکات مهم هیمالیانوردی + معرفی ۵ هیمالیانورد ایرانی

بازدید 874
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

امروزه ورزش های مرتبط با طبیعت یکی از گرایشهای جدی و جذاب مردم در زندگی ماشینی است، این ورزشها با توجه به تنوع مناطق طبیعی رشته های مختلفی را شامل می شود. از یک فعالیت آرام و لذت بخش کوهپیمایی یک روزه گرفته تا یک برنامه هیمالیانوردی جدی، همه این فعالیتها علاقمندان زیادی دارد.

توسعه هیمالیانوردی در دو دهه اخیر و بروز حوادث در سال‌های اخیر که می تواند جو حاکم بر جامعه کوه‌نوردی را تحت تاثیرات منفی خود قرار دهد باعث گردیده نگاهی تازه به کوه‌نوردی حرفه ای و هیمالیانوردی داشته باشیم …
هیمالیانوردی در دنیا از مرحله جوانی به مرحله بلوغ خود رسیده ولی در کشور ما هنوز تجربه صعود به هیمالیا به تکامل خود نرسیده است و در حال گذار از دوره نوجوانی به کسب تجربیات بیشتر می باشد وجود هیمالیا نوردان قوی و قدرتمند در این دو دهه موجب کسب افتخارات بسیاری برای ورزش کوهنوردی کشور بوده که نشان از وجود قابلیت های بسیاری در ورزش کوهنوردی و هیمالیانوردی کشورمان است.
هیمالیانوردی

هیمالیا نوردی چیست؟

رشته کوههای هیمالیا بزرگترین سلسله جبال و بلندترین کوه های جهان را در خود جای داده است. این رشته کوه در روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، قسمتهای وسیعی از غرب چین، هند، نپال، سی کیم، بوتان، و تا شمال کشور برمه گسترده شده است که شاخه پهناور فلات تبت نیز به آن افزوده می شود. هیمالیانوردی در اوایل صعود انسانها به قلل مرتفع (عرصه های هیمالیا از چین گرفته تا قره قروم پاکستان و مناطق پامیر) از رواج کمتری برخوردار بود ولی امروزه هر سال هزاران کوهنورد را بسوی خود می کشاند. هیمالیانوردی آنقدر جاذبه دارد که از یک ترکینگ ساده به کمپ های اصلی تا صعود قلل بلند ۸۰۰۰ متری و گذر از خط الراس های طولانی (در ارتفاعات بلند بالای ۶۰۰۰ متر) می تواند از صفر تا بینهایت کنجکاوی انسان را جوابگو باشد.

اقدامات لازم برای یک برنامه هیمالیانوردی 


یک کوهنورد ابتدا باید هدف خود را برای همیالیا نوردی مشخص کند که  آیا هدف او  صرفا آشنایی و گشت و گذار در مناطق هیمالیا می باشد و یا می خواهد یک هیمالیانورد حرفه ای باشد یک هیمالیانورد باید برای هدفی که انتخاب کرده اطلاعات کافی داشته باشد. برای انتخاب یک قله می توان به سایت های مختلف و یا گزارش برنامه های مختلف سر بزنید و از تجربیات و نوشتارهای سایر هیمالیانوردان و کوهنوردان استفاده کنید.

تامین هزینه های مالی برای هیمالیانوردی

یک هیمالیانورد علاوه بر اطلاعات کافی، دانش فنی و… هزینه های زیادی دارد که باید از پس این مخارج زیاد بر بیاید.

تجهیزات مورد نیاز برای هیمالیانوردی

داشتن تجهیزات فنی استاندارد و لوازم حرفه ای از لوازم فنی گرفته تا پوشاک حرفه ای و کفش تخصصی ارتفاع بلند می تواند تضمین کننده صعودی موفق و ایمن برای شما باشد.

مجوزهای مورد نیاز برای صعودهای برون مرزی

شما باید با قوانین کشور مقصد آشنایی کامل داشته باشید امروزه به یمن وجود ابزارهای مختلف دریافت اطلاعات نظیر اینترنت به شما می تواند کمک کند تا با صرف وقت نه چندان زیاد از قوانین و مقررات حضور در کشورهای مقصد اطلاعات لازم را کسب کنید تا در صورت جضور در آن کشور دچار زیانهای احتمالی و بیهوده ناشی از عدم اطلاع از برخی قوانین نشوید.

تمرینات و آمادگی جسمانی برای هیمالیانوردی

داشتن یک برنامه  ورزشی کوهنوردی مناسب و با کیفیت برای ایجاد آمادگی قبل از برنامه می تواند موفقیت تیم را در برنامه اصلی صعود تضمین کند. اجرای دقیق و منظم اردوها، پرکردن فرمهای لازم ارزیابی نفرات تیم، حذف افرادی که می توانند ضریب موفقیت تیم را کاهش دهند. و در نهایت منجر به عدم موفقیت تیم شوند می تواند جلوگیری کننده هزینه های اضافی برای بیم باشد همچنین رعایت این نکات میتواند بروز خطرات را در برنامه اصلی تیم بطور چشمگیری کاهش دهد.

معرفی ۵ هیمالیانورد ایرانی

هر ساله تیم های کوهنوردی بسیاری از سراسر دنیا برای کشف قله های سر به فلک کشیده عازم این مسیر می شوند. که در این مقاله ۵ هیمالیانورد محبوب ایرانی رو معرفی می کنیم:

۱- محمد اوراز

نفر اول لیست بهترین کوهنوردان ایران محمد اوراز (۱۳۴۸–۱۳۸۲) کوهنورد ایرانی کرد تبار است. او پس از هومان آپرین، که در سال ۱۹۹۰ میلادی به قله اورست صعود کرد،دومین فرد ایرانی محسوب می‌شود که به این قله صعود کرده‌است. توانایی او به حدی بود که به قله‌های بالای ۸۰۰۰ متر بدون کپسول اکسیژن صعود می‌کرده‌است.

۲- عظیم قیچی ساز

عظیم قیچی‌ساز (متولد ۱۳۶۰، تبریز) کوهنورد اهل ایران است. او تنها هیمالیانورد ایرانی است که توانسته به همه چهارده قله هشت هزار متری صعود کند.

۳- پروانه کاظمی

کوهنورد ایرانی است که به صورت مستقل چندین قله هشت هزار متری جهان را فتح کرده و نخستین زن در جهان است که در طول یک فصل، صعودی موفقیت‌آمیز به دو قله اورست و لهوتسه داشته‌است. وی با صعود به این دو قله در مدت یک هفته توانسته رکورد جهانی را کسب کند.

۴- مهدی عمیدی

کوهنورد، هیمالیانورد مستقل و نخستین ایرانی بود که توانسته قلۀ اورست را بدون استفاده از کپسول اکسیژن صعود نماید. بلافاصله پس از اورست، قلۀ لهوتسه را فتح کرد.

۵- مقبل هنرپژوه

نفر پنجم لیست بهترین کوهنوردان ایران مُقبـِل هنرپژوه (۱۳۶۲–۱۳۸۶) کوهنورد جوان بوکانی بود که در آخرین سفرش به هیمالیا سرپرستی تیم ملی کوهنوردی ایران را در صعود به قله برودپیک بر عهده داشت.

اولین هیمالیانورد جهان

نخستین صعود به قله اورست توسط تنزینگ نورگای و ادموند هیلاری تحت سفر اکتشافی بریتانیا در ۱۹۵۳ انجام شد. تنزینگ نورگای همه راه را با ادموند هیلاری، زنبوردار اهل نیوزلند همراهی کرد. این دو در طول سه دهه با وجود چندین تلاش ناموفق برای صعود به قله باز به تلاش خود ادامه دادند. تنزینگ در طول دو دهه یکی از افرادی بود که در شش تلاش برای صعود به قله شرکت داشت؛ از جمله صعود سال ۱۹۵۲ که تا نزدیکی قله هم رسیده بودند.

نکات مهم جهت صعود برون مرزی(تغذیه، ویزا، تجهیزات پزشکی)


-آشنایی با رژیم های غذایی کشورهای مقصد، چگونگی تهیه مواد غذایی با کیفیت در مناطق هیمالیا، همراه داشتن مواد غذایی و کمکی و مکمل های لازم غذایی در طول صعود، آشنایی با رژیم غذایی سایر همنوردان و اعضاء تیم برای دریافت انرژی و کالری کافی و تهیه برنامه غذایی کامل ایام صعود می تواند تضمین کننده یک صعود موفق باشد.

-شما در صورت داشتن یک رژیم غذایی خوب و پر کالری ممکن است تا ۲۵ درصد وزن خود را در یک برنامه ۸۰۰۰ متری از دست دهید و این خود اولین قدم ضعف بنیه و افزایش احتمال بروز خطر می باشد.

آشنایی با بیماریهای ارتفاع و خطراتی که صعود به ارتفاعات انسان را تهدید میکند، آشنایی با ادم ریوی، ادم مغزی، هیپوترمی و سرمازدگی، آفتاب سوختگی، برف کوری، ارتفاع زدگی و … می تواند فرد را برای مقابله و پیشگیری از این بیماریها آماده کند. نحوه درمان این بیماریها از اصول اولیه است که یک هیمالیا نورد خوب باید فرا گرفته باشد.

– یک پزشک با تجربه و با سابقه صعود به ارتفاعات بلند می تواند در داشتن صعودی سلامت و ایمن بسیار موثر باشد. مشکلات ناشی از در نظر نگرفتن هزینه های حضور یک پزشک ارتفاع در تیم های هیمالیانوردی سلامت صعود را به خطر می اندازد. چه بسا تیم هایی برای کاعش هزینه های خود از حضور پزشک کوهنورد در تیم سرباز میزنند.

-آشنایی با انواع صعودهای آلپی و هیمالیایی، شرایط و مراحل صعود، چگونگی انجام صعودها و برنامه مدون و از قبل طراحی شده هم هوایی و … می تواند ضریب موفقیت تیم را بسیار بالا برد.

معرفی وبسایت های هواشناسی کوهستان

در هیمالیانوردی اطلاع از وضعیت آب و هوای منطقه و دریافت گزارشات پیش بینی از هوای روزهای آینده در داشتن یک صعود موفق و استفاده از بهترین زمان صعود قله بسیار موثر است. هواشناسی و گذراندن دوره های آموزشی هواشناسی کوهستان در دریافت و پیش بینی داشتن یک هوای خوب برای روزهای حساس صعود بسیار موثر است. برای مشاهده وضعیت آب و هوا میتوانید از سایت های زیر نیز استفاده کنید:
www.windy.com

www.mountain-forecast.com

www.snow-forecast.com/maps

کلام آخر

هیمالیانوردی در دنیا از مرحله جوانی به مرحله بلوغ خود رسیده ولی در کشور ما هنوز تجربه صعود به هیمالیا به تکامل خود نرسیده است و در حال گذار از دوره نوجوانی به کسب تجربیات بیشتر می باشد و مسلما گذر از این مرحله هزینه هایی خواهد داشت از جمله اینکه با حوادث مختلفی همراه بوده و خواهد بود. وجود هیمالیا نوردان قوی و قدرتمند در این دو دهه موجب کسب افتخارات بسیاری برای ورزش کوهنوردی کشور بوده که نشان از وجود قابلیت های بسیاری در ورزش کوهنوردی و هیمالیانوردی کشورمان است.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *