9

در کوهنوردی، چه غذایی بخوریم؟

غذای کوهنوردی
بازدید 37989
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اگر نظر ما را بخواهید، هیچ چیزی بهتر از یک صعود کوهنوردی برای فاصله گرفتن از زندگی شهری و رابطه ی دوباره با طبیعت، نیست . فرقی نمیکند اگر این صعود ، یک گشت و گذار کوتاه در طبیعت باشد یا یک کوهنوردی یک هفته ای در مسیر های سخت و دشوار. در هر صورت شما به فواید و سادگی های آن، پی خواهید برد .

برای این کار، نیاز خواهید داشت که غذاها را به شکل دیگری ببینید . بجای اینکه توقع غذاهای لذیذ و وعده های زیاد داشته باشید ، باید به چند غذای کلیدی که انرژی لازم را برای سپری کردن روزها درکوه تامین میکنند، باعث کاهش وزن شما و بروز ناراحتی های گوارشی نمی شوند و… توجه کنید . این بدین معنی نیست که غذای شما باید مزه ی بدی داشته باشد . زمانی که در مسیرکوهنوردی هستید ، اگر به تعادلی بین طعم و راحتی پخت و پز در کوهستان ،برسید ، به چیزی بیشتر از انرژی دست یافته اید . این غذا منبع اصلی آرامش ، راحتی ، قدرت و انگیزه ی شما خواهد بود .

غذاهای سبک انتخاب کنید .

مطمئن شوید غذایی که انتخاب می کنید، ساده و سبک باشد و نیاز کمی به تجهیزات پخت و پز داشته باشد . زمانی که برای کوهنوردی خود برنامه ریزی می کنید ، فرض بگیرید که غذاهای کوهنوردی ، ۲۵ درصد حجم و وزن کوله شما را اشغال می کند . به عنوان یک قانون کلی در نظر داشته باشید ، برای هر نفر و هر روز ، غذایی معادل ۹۰۰ گرم برای صعود ، ذخیره کنید .

یک گزینه ی عالی برای غذاهای کوهنوردی ، غذاهای منجمد شده هستند . شاید این یکی از پرخرج ترین راه ها برای خورد و خوراک در کوهنوری باشند ، اما مطمئن باشید مناسب ترین آن ها هم همین غذاها، می باشند. زمانی که در پایان صعود طولانی خود ، طعمی از لوبیا قرمز با برنج و یا پاستا آلفردو را تنها با اضافه کردن مقداری آب ، زیر زبان خود حس می کنید ، گویی دوباره زنده شده اید . اگر نمی توانید سراغ غذاهای منجمد و بسته بندی شده بروید ، غذای های خشک را امتخان کنید . این غذاها شامل ، غلات ، پاستا ، نان و دیگر محصولات مشابه و همچنین میوه ها و سبزی های خشک شده است .

بسته های طعم دهنده نیز یکی از بهترین راه ها برای لذت بردن از مایعات گرم مانند سوپ است که جای بسیار کمی نیز می گیرند . هات چاکلت ها ، قهوه ، چای ، نودل و سوپ های گوشت و سبزی همه از این موارد هستند .

وعده های غذایی خود را، ساماندهی کنید .

کوهنوردی و صعود ، نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارد. این مسئله در مورد غذاهای کوهنوردی نیز، صدق می کند . غذاهایی سبکی انتخاب کنید که سرشار از کالری و انرژی هستند تا زمانی که عضلات شما، توان خود را از دست دادند، با مصرف کمی غذا ، انرژی را به خود برگردانید و انگیزه ای دوچندان برای صعود پیدا کنید . قبل از صعود خود ، تمام وعده های غذایی خود را دسته بندی کنید : مثل صبحانه ، ناهار و شام . این مسئله اهمیت زیادی دارد، زمانی که لازم نبود برای صرف یک صبحانه، تمام تجهیزات صعود خود را زیرو رو کنید ، از من تشکر خواهید کرد !

[adrotate group=”1″]

به اندازه ی کافی، غذا داشته باشید .

نکته ی جالبی که در کوهنوردی وجود دارد، این است که ، نگرانی بابت پرخوری ندارید! مطمئن باشید که هر روز، کالری مورد نیاز برای تقویت بدن خود، که معمولا چیزی بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کالری برای صعود های متوسط ، و یا ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کالری برای صعود های سخت و دشوار است را، مصرف می کنید . شما می توانید این میزان کالری را با ترکیب غذاهایی که انرژی را با سرعت بیشتری به شما بر می گردانند، مانند: نان ها ، حبوبات ، غلات و… و غذاهای کوهنوردی که سوخت شما رادر مسیری طولانی، تامین می کنند ، به دست آورید. چربی ها و پروتئین ها ، برای این غذاها ، ایده آل هستند و شامل شکلات ها ، آجیل ، پنیر و گوشت های خشک می شوند .

برای سفرهای طولانی خود، از قبل برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی برای صعود ، هنگامیکه برای صعود های چند هفته ای و یا ماه، آماده می شوید ، پیچیده تر و سخت تر می شود . برای اینکار لازم دارید از یک نقشه کمک بگیرید تا فاصله ی شهر ها و روستا های مسیر را مشخص کنید ، مکان اقامت خود را مشخص کنید و از هفته های قبل ، برای این مکان ، غذاهای کوهنوردی و خوراکی های خود را پست کنید ! برای مثال ، شاید برنامه ریزی کنید که هر هفته به یک شهر بروید . حمل هر مقداری بیشتر از یک هفته غذای مصرفی ، تبدیل به بار و وزن اضافی برای شما می شود!

غذای ترکیبی بسازید !

اگر قصد صعود به قله های سخت و دشوار، با مسیری طولانی دارید ، غذاهای کوهنوردی و خوراکی های خود را یکنواخت و یک جور انتخاب نکنید ( مثلا ماکارونی و پنیر برای یک هفته پشت سر هم ! ).اگر بدانید پاداش صعود به این قله ها، غذایی خوشمزه و لذیذ است، فتح این ارتفاعات سخت و ناهموار ، بسیار آسان تر می شود ! به دنبال غذاهای منجمد شده باشید و سعی کنید انواع مختلفی از غذاها را با خود داشته باشید .

چند پیشنهاد ما به شما :

از آنجایی که قرارشد تمام وعده های غذایی خود را قبل از صعود خود مشخص کنید ، چند پیشنهاد برای شما داریم:

صبحانه:

یک وعده غذایی گرم ، شروعی عالی برای ماجراجویی شما است . اما سعی کنید از غذاهایی که زمان زیادی برای پخت و پز می خواهند ، دوری کنید . میوه های خشک و اوتمیل ، قهوه و شکلات ها و حتی برنج ، غذایی مناسب و آسان برای برای صبحانه هستند .

ناهار:

شاید زمانی برای پخت و پز ناهار نداشته باشید . سراغ غذاهای کوهنوردی بسته بندی شده و سرشار از کالری و انرژی و یا شکلات های انرژی زا ، گرانولا ، کلوچه های شکلاتی ، چیپس و گوشت های خشک بسته بندی شده مثل تن ماهی و… بروید . اضافه کردن سبزیجات به نان پیتا نیز انتخاب خوب و راحتی برای ناهار است . همچنین با اضافه کردن روغن بادام زمینی ، کالری بیشتری دریافت کنید و طعم آن را نیز بهتر کنید!

شام :

حالا وفت این را دارید که خلاق باشید ! زمانی که چادر خود را بر پا کردید ، از یک اجاق و یا آتش برای جوش آوردن آب و نودل ، جوش آوردن سیب زمینی های خشک شده و یا پخت فاجیتا ( نوعی غذای مکزیکی – آمریکایی ) و هر چیزی که انرژی را به شما بازمیگرداند و شما رو سرحال می کند، استفاده کنید .همچنین، شام، وقتی مناسب برای استفاده از غذاهای منجمد، است ، زیرا این نوع غذاها در پایان روز ، مزه ی بهتر و خوشمزه تری نیز دارند !

خوراکی ها:

فقط خودتان را به مصرف ۳ وعده غذایی محدود نکنید ! اگر تمام روز در حال کوهنوردی هستید ، احتمالا پس از یک ساعت و یا دو ساعت بعد از صرف ناهار و شام ، انرژی خود را از دست داده اید . خوراکی هایی مثل آبنبات ها ، میوه های خشک و شکلات و هرچیزی که بتوانید در حال کوهنوردی مصرف کنید را با خود داشته باشید تا سریعا قند شما را بالا ببرند و انرژی را به شما بازگردانند . هیچ چیزی جای یک آبنبات انرژی زا را در مسیر، نمی گیرد !

در تمام دنیا، غذا، مترادفی برای فرهنگ آن منطقه است . پس فرهنگ وغذای مقصد خود را بشناسید و با برنامه ی غذایی کاربردی، ماجراجویی خود را آغاز کنید تا مطمئن باشید بیشترین لذت را از صعود خود کسب کرده اید .

منبع : EMS

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Erfan گفت:

    سلام! مطلب بسیاااار جامع و مفید بود ؛دمتون گرم

    1. حمید رضا رحیمی گفت:

      سلام
      ممنون از همراهیتون

  2. ناشناس گفت:

    لوبیا قرمززززز؟؟؟؟ 

    من تو فتح سن بران کنسرو لوبیا خوردم تو اون دوروز دلپیچه شدید گرفتم دو دقیقه ای یک بار اسهال میشدم 

  3. Zahra گفت:

    من تو کوه اکثرا غذای پروتئین دار مصرف میکنم واکثرا خودم آشپزی میکنم میبرم کوه کلی هم حال میده مخصوصا تو قله وقتی نهار یا شام میخوری 

    پیشنهاد من برای شما کتلت گوشت قرمز و سینه مرغ و کشک بادمجان که توش حتما سینه مرغ استفاده کنین و همراهتون همیشه نمک و شکلات و نوشابه و لواشک داشته باشین 

    من ی

    با اینا کلی قله فتح کردم و میتونم کلی دیگه فتح کنم 

  4. محمدجواد گفت:

    باعرض سلام واحترام مطالب آموزشی تون خیلی خوب بود درصعودهای سخت غذاهای سبک کم حجم وپرانرژی پیشنهاد بنده هست مایعات و نوشیدنی های طبیعی بعداز فتح قله برای جبران انرژی ازدست رفته بدن بسیار مفید هستند باتشکر 

  5. شقایق گفت:

    غذای آماده ورداریم بهتره یا انیکه اجاق وردایم و خودمون غذا بپزیم؟ 

    1. زهرا پناهی گفت:

      درود، بستگی به برنامه تون داره که چند روزه باشه

  6. مریم قاسمی گفت:

    سلام
    به دوستان وزرشکار پیشنهاد میکنم از محصولات آماده و خشک OFF COOk استفاده کنید. عالیه

    1. زهرا پناهی گفت:

      درود برای برنامه های چند روزه و در کمپ خوبه فقط