0

راهنمای خرید تخت آویز یا ننو

راهنمای خرید تخت آویز یا ننو
بازدید 2707
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

خلاصه مقاله:

امروزه برای راحتی بیشتر و داشتن سفری لذت بخش تر در محیط های جنگلی از تخت آویز یا ننو استفاده می شود. تخت آویز ها در اندازه های یک یا دو نفره و همراه با لوازم جانبی همچون رو انداز، زیر انداز، پشه بند و غیره عرضه می شوند. چادر تخت آویز برای گذراندن شب در محیط بیرونی مناسب تر از چادرهای سنتی می باشد.

تخت آویز یا ننو، مهمترین وسیله برای مسافرت

امروزه تخت آویز یا ننو به یکی از وسایل تفریحی مهم برای محیط های بیرونی تبدیل شده است. مشاهده ی طناب و آویز های رنگارنگی که بین درختان معلق هستند بیش تر از قبل متداول شده و برای بعضی ها تخت آویز تبدیل به مهمترین وسیله ی مسافرتی شده است. خیلی ها هم جدا از تفریح، در حیاط خانه این وسیله را برای خواب شبانه نصب می کنند. اگر می خواهید تخت آویز بخرید این راهنما به شما کمک خواهد کرد.

در زمان خرید تخت آویز به فاکتورهای زیر توجه داشته باشید:

– اندازه: تخت آویز ها یا یک نفره یا دو نفره هستند. اکثر خریداران، تخت آویز دو نفره را برای راحتی و جای فراخی که دارد انتخاب می کنند.

-اهمیت: همانطور که برای کوله پشتی، وزن مهمترین نکته است. برای کمپینگ طول زمانی تفریح بیشتر اهمیت دارد.

-لوازم جانبی تخت آویز: برای راه اندازی تخت آویز یا ننو به محیطی برای نصب و طناب آویز نیاز دارید. سایر لوازم جانبی تخت آویز شامل زیرانداز تخت آویز برای هوای سرد، رو انداز بارانی تخت آویز و تور پشه بند برای حشرات است.

-چادر تخت آویز و وسایل خواب: چادرهای تخت آویز معمولاً شامل تمام لوازم مورد نیاز برای خواب راحت شبانه هستند. شما در ابتدا می توانید تخت آویز را بخرید و سپس با توجه به سایز و مدل، لوازم جانبی تخت آویز را بعداً اضافه کنید.

 

اندازه و مشخصات تخت آویز یا ننو

نکاتی برای انتخاب تخت آویز یک نفره و دو نفره:

  • تخت آویز یک نفره:

بیشتر تخت آویز های یک نفره با عرض یک تا یک و نیم متری در بازار موجود هستند. با داشتن تخت آویز یک نفره نیازی نیست تا دو برابر وزن را روی شانه های خود تحمل کنید گرچه می گویند تخت آویز یک نفره زیاد جایی برای خوابیدن یا استراحت کردن ندارد. تخت آویز های یک نفره از ۱۳۰ تا ۱۸۰ کیلوگرم وزن را تحمل می کنند در حالی که ساده ترین تخت آویز ها قدر تحمل ۱۱۰ کیلوگرم را دارند.

  • تخت آویز دو نفره:

بیشتر مدلهای دو نفره دارای عرض ۱٫۵ تا ۲ متری هستند. تخت آویز دو نفره علاوه بر اینکه نسبت به مدل یک نفره جای بیشتر و راحت تری برای خوابیدن دارد، به شما این امکان را می دهد که همسر یا فرزندتان را نیز در تخت آویز همراه خود کنید. مدل های دو نفره وزنی بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ کیلوگرم را تحمل می کنند و مدل های فوق سبک قدرت تحمل مینیمم ۱۵۰ کیلوگرم را دارند.

  1. طول تخت آویز یا ننو: طول تخت تقریبا عدد ثابتی است و برای همه نیز مناسب می باشد مگر اینکه قد خیلی بلندی داشته باشید. البته لازم نیست نگران این مساله باشید چرا که برای افراد قد بلند نیز تخت آویز مناسب وجود دارد. یک قاعده کلی در چادر زدن و خرید تخت آویز این است که دنبال جنسی بگردید که حداقل نیم متر از قد شما بلندتر باشد. تخت آویز های موجود در بازار همگی این قاعده را رعایت کرده اند.
  2. پارچه تخت آویز یا ننو: ویژگی دیگری که می تواند مفید باشد، اگرچه همه مدلها این ویژگی را روی خود ذکر نکرده اند ویژگی “دنایر” است. دنایر واحد اندازه گیری برای پارچه می باشد. هرچه ضخامت پارچه بیشتر باشد عدد دنایر نیز بالاتر خواهد بود. پارچه های سنگین نسبت به پارچه های فوق سبک عدد دنایر بالاتری دارند. برای مثال، پارچه های ضخیم دنایر و پارچه های سبک ۳۰ دنایر هستند. از همین رو هرچه عدد دنایر بیشتر باشد پارچه در مقابل فرسودگی و پاره شدن از خود مقاومت بیشتری نشان می دهد.

پیشنهاد ما: خرید ننوی پارچه ای  چوب دار در فروشگاه اینترنتی بریم کوه

لوازم جانبی تخت آویز یا ننو

اکثر لوازم جانبی تخت آویز هایی که در بازار موجود هستند با انواع تخت آویز یا ننو ها سازگاری دارند. اما برای اطمینان بیشتر خودتان توضیحات محصول را پیش از خریدن بخوانید.

  • سیستم آویز: اکثر تخت آویز ها دارای کارابین (قلاب) های قوی و مستحکمی هستند. اما طناب تخت آویز را باید به صورت مجزا از بازار بخرید. سیستم آویز در کل جداگانه عرضه می شود. اطمینان پیدا کنید هر طنابی که برای خرید انتخاب می کنید حداقل دو سانتیمتر عرض داشته باشد. طناب های نازک تر ممکن است در پوست درخت فرو رفته و به درختان آسیب برسانند.
  • زیرانداز تخت آویز: اگر خوابیده اید و هوای خنک زیر تخت آویز یا ننو جریان دارد، پس از مدتی و بدون زیر انداز احساس سرمای زیادی خواهید کرد. یکی از گزینه ها این است که درون یک کیسه خواب بروید و راحت بخوابید. با این حال اگر زیرانداز تخت آویز داشته باشید مطمئنا فضای گرمتری نیز خواهید داشت. زیر اندازها از ضخامت خوبی برخوردارند و مانند عایق در مقابل سرما از شما محافظت می کنند.
  • رو انداز بارانی تخت آویز: این قسمت در بالای چوب لباسی آویزان است و از گیولین برای حفظ پیچ و تاب استفاده می کند. مدل های بزرگتر بیشتر از شما در مقابل قطرات باران محافظت می کنند البته باران گاهی اوقات در زمان وزش باد از پهلو به زیر تخت آویز نفوذ می کند.

 

  • پشه بند: مدل هایی از پشه بند را انتخاب کنید که ۳۶۰ درجه هستند چرا که پشه از هیچ راهی نمی تواند به تخت آویز شما نفوذ کند. همچنین قبل از خرید مطمئن شوید که پشه بند دارای تورهای سالم و ریزی باشد. (اکثر پشه بند ها به حدی ریز هستند که از ورود آفاتی به اندازه گز جلوگیری می کنند.

گرچه لوازم جانبی تخت آویز ذکر شده در بالا از رایج ترین ها هستند اما تخت آویز یا ننو لوازم جانبی دیگری نیز دارد. این لوازم جانبی از پایه ی تخت آویز گرفته تا طناب و بندهای ضد آب که مانع ورود باران در امتداد طناب تخت آویز می شود بسیار متنوع هستند.

 

چادر تخت آویز

برای سفرهای یک شبه و کمپ زدن در جایی که درختان زیادی در آن مکان وجود دارد یک چادر تخت آویز می تواند جایگزین بهتری نسبت به چادر های سنتی باشد.

البته این یک تصمیم شخصی است که شما یک چادر سنتی انتخاب کنید یا بخواهید درون چادر تخت آویز شب را بگذرانید. مساله اینجا است که برخی دوست ندارند به صورت معلق و آویزان بخوابند چون خواب راحتی نخواهند داشت. قبل از خرید چادر تخت آویز حتما یکی را از دوستان تان بگیرید و چند بار در آن بخوابید تا هم عادت کنید و هم متوجه تفاوت مدل سنتی با چادر تخت آویز شوید.

چادر تخت آویز: مزایا

  • برای راه اندازی نیازی به محل مسطح نیست.
  • پوشش گیاهی روی زمین را خراب نمی کند.
  • تخت آویز های فوق سبک از تمام چادرها سبک تر و جمع و جور تر هستند.
  • در صورت استفاده در تابستان، خنک تر از چادر های سنتی هستند.
  • نگران حیوانات وحشی نخواهید بود.

چادر تخت آویز: معایب

  • بدون وجود دو درخت ستبر و محکم نمی توان آن را نصب کرد.
  • نسبت به چادر سنتی هوای سرد و باران بیشتر در آن نفوذ می کند.
  • این نوع تخت آویز برای دو نفر نیست یعنی فضای کافی دو نفره ندارد.

آنچه برای چادر تخت آویز نیاز دارید:

شما هم می توانید اجزای مختلف چادر تخت آویز را به صورت جدا جدا بخرید هم می توانید پکیج کامل را همراه با موارد زیر خریداری کنید:

تخت آویز

ابزار آویز

زیر انداز تخت آویز

رو انداز بارانی تخت آویز

پشه بند

برخی از چادرهای تخت آویز دارای ستون های سبک برای چادر زدن به سبک سنتی است. وزن لایه ی زیرین تخت آویز تنها یک کیلو می باشد و در حالت ماکزیمم نهایتا یک کیلو نیم وزن دارد. (توجه: سعی کنید در زمان انتخاب و خرید محصول وزن کل اجزا را حساب کنید چون تخت آویز تنها همان لایه ی زیرینی که به دیرک یا درخت وصل می کنید نیست.) همچنین مطمئن شوید که تخت آویز شما استانداردهای مواد مقاوم در برابر شعله آتش را داشته باشد.

چادر تخت آویز و سیستم تخت آویز یا ننو برای بک پکر ها: ابعاد مناسب این تخت آویز ها باعث شده تا سبک باشند. برخی از مدل ها به اندازه ای هستند که یک انسان قد بلند درون آن جای بگیرد. البته چادر تخت آویز در اندازه های مختلفی موجود است که قبل از خرید می توانید با قد خود ان را بسنجید. مدلهای فوق سبک برای به حداقل رساندن وزن از پارچه های نازک استفاده می کنند. ببینید که عدد دنایر هر چه کمتر باشد چادر تخت آویز وزن کمتری دارد که می تواند مناسب کوله ی شما باشد.

چادرهای تخت آویز مخصوص ماشین خواب ها: اگر قصد دارید یک شب را در تخت آویز خود بگذرانید و اینکه نزدیک کمپ هم نباشید، قبل از تصمیم گیری برای افزودن لوازم جانبی تخت آویز باید آب و هوا را هم در نظر داشته باشید. تفاوت در این جا است که لازم نیست حتما جنس سبکی بخرید و با خود در کوله حمل کنید. شما می توانید همراه چادر تخت آویز خود لوازم جانبی را نیز ببرید چرا که دارد با ماشین سفر می کنید. مدل های لوکس چند تخت آویز را با یکدیگر ادغام میکنند تا شما تجربه ی بهتری از کمپ زدن و ماندن در محیط های بیرونی داشته باشید.

نکاتی برای نصب تخت آویز یا ننو

زاویه طناب را ۳۰ درجه در نظر بگیرید: تخت آویزی که در این زاویه نصب می کنید، به اندازه کافی به شما این اجازه را می دهد تا در فضای معلق و خمیده ای قرار بگیرید، البته این زاویه آنقدر خم و آویزان نیست که باعث درد در ناحیه کمر شما شود. اگر نمی توانید در زاویه ۳۰ درجه تخت آویز را ببندید هیچ اشکالی ندارد چرا که کمی افتادگی و خم شدن خیلی بهتر است تا بخواهید شب را روی زمین تخت و صاف بگذرانید.

در یک زاویه بخوابید: با خم کردن بدن خود در حدود ۱۰-۱۵ درجه با فاصله از خط مرکزی میزان خم شدن کمر و پشت خود را به حداقل برسانید.

تخت آویز یا ننو سردتر از چادر است: در تخت آویز میزان سطحی که در معرض هوای سرد قرار میگیرد بیشتر از یک چادر سنتی است. بنابراین، علاوه بر یک زیرانداز تخت آویز مناسب، بهتر است همراه خود کیسه خواب گرم نیز داشته باشید.

منبع: rei.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *