2

بهترین روش چیدن کوله پشتی کوهنوردی

کوله کوهنوردی
بازدید 4996
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

دیگر وقت آن رسیده است که با ” پر کردن بیهوده ی کوله پشتی خود برای صعود ” که نتیجه ای جز خستگی و تلخ کردن ماجراجویی شما ندارد ، خداحافظی کنید .در این مقاله قصد داریم به شما نحوه چیدن کوله پشتی کوهنوردی  آموزش بدیم تا کوله خود را با راحتی بیشتر و زحمت کمتر برای صعود ، جمع آوری کنید .

برای خرید کوله پشتی مناسب خود ، حتما مقاله ” خرید بهترین کوله پشتی کوهنوردی ” را در سایت مطالعه فرمایید.

کوله پشتی های کوهنوردی از دهه ۷۰ ، یعنی زمانی که کوهنوردان با اسکلت های بزرگ و سنگین ، جیب های کم و کوچک آن که فاصه ی زیادی هم با هم داشت ، و عموما باعث عذاب دادن کوهنوردان می شد ، به امروز، رسیده اند . امروزه ، تقریبا تمام کوله پشتی های کوهنوردی به شما اجازه ی بیشتری برای حمل وسایل می دهند . اما نکته مهم هنوز این است ” چگونه تجهیزات مورد نیاز کوله پشتی خود را به شکل صحیح در آن قرار دهیم ؟ “

نوع سفر خود را بشناسید :

اگر قصد دارید برای تعطیلات به ساحل بروید و یا کنار خانواده ی خود جمع شوید ، خیلی راحت می توانید وسایل خود را در کیفی بریزید و مشکلی هم از بابت دسترسی به آن ها نداشته باشید . اما اگر قصد شما کوهنوردی است ، مسئله کمی پیچیده تر می شود . در کوهنوردی ، شما کوله پشتی خود را برای ساعت ها ، روزها و یا حتی هفته ها روی دوش خود حمل می کنید ، پس تعادل و راحتی ، امری ضروری هستند . علاوه بر این، جمع آوری و جا دادن درست تجهیزات در داخل کوله پشتی، می تواند ایمنی شما را تضمین کند . در مسیر های سخت و ناهموار کوهنوردی ، یک کوله پشتی که درست جمع آوری شده است ، به شما کمک می کند تا تعادل خود را افزایش دهید و از سقوط و لیز خوردن شما نیز، جلوگیری می کند .

در این مطلب ، ما به چند نکته ی مهم و کاربردی اشاره خواهیم کرد تا بتوانید از کوله پشتی خود به شکلی صحیح، استفاده کنید .

جیب های مختلف در کوله پشتی من به چه دردی می خورند ؟

با این که کوله پشتی ها از نظر طراحی و یا شرکت سازنده ، ممکن است کمی با هم فرق داشته باشند ، اما اکثر کوله پشتی ها ، دارای امکانات مشترکی هستند که به شما کمک می کنند تا تجهیزات خود را به شکل صحیح در داخل آن ، سازماندهی کنید . بعضی از این امکانات از تقسیم درست وزن در داخل کوله پشتی برای تعادل و همچنین دسترسی سریع تر به تجهیزات تا طراحی جیب های بیشتر را شامل می شوند که کمک بسزایی در صعود و استفاده ی کاربردی از کوله پشتی شما دارد .

” مغـــــز ” کوله پشتی :

درست شنیده اید . ما بالاترین قسمت کوله پشتی را که معمولا با یک زیپ باز و بسته می شود و با گنجایشی زیاد ، به محلی سریع برای دسترسی به تجهیزات تبدیل شده است را ،” مغز کوله پشتی ” می نامیم . این قسمت، بهترین مکان برای جاسازی فشرده است . معمولا خوراکی ها ، تجهیزات جهت یابی و هد لامپ ها را در این محل قرار می دهند . با استفاده ی صحیح از این قسمت کوله پشتی خود ، نه تنها زمان توقف شما کمتر می شود ، بلکه دسترسی راحت و بهتری نسبت به خوراکی های خود در کوله پشتی دارید .

کیسه های جلویی :

چه چیزی بدتر از جا دادن کت های بارانی خیس خود کنار دیگر تجهیزات است ؟ جواب این سوال را در ” بارندگی های شدید ” جستجو کنید . شما می توانید خیلی راحت با استفاده از کیسه های جلویی در کوله پشتی خود ، این مشکلات را رفع کنید .

کیسه های جلویی ، گاها به نام ” کیسه های کانگورو ” نیز شناخته می شوند . این کیسه ها که حالت کشسانی نیز دارند به شما اجازه می دهند تا سریعا به آیتم هایی که در آن جا داده اید، دسترسی پیدا کنید . بعضی کوله پشتی ها ، ممکن است آن را با یک جیب زیپ دار عوض کرده باشند ، در هر دو حالت ، این قسمت را مثل جیب های مخصوص بارانی خود در نظر بگیرید . از جاسازی تجهیزات سنگین در آن به شدت خودداری کنید زیرا ممکن است تعادل شما را در مسیر، کاهش دهد .

جیب های کمربند :

جیب های کمربند نیز یکی دیگر از قسمت های کوله پشتی می باشند که می توانید داخل آن ،از آیتم هایی که استفاده ی مکرر دارید ( مثل خوراکی های کوچک و نرم کننده لب ) بهره بجویید . یکی از مزیت آن ها این است که برای دسترسی به داخل ، نیازی به درآوردن کوله پشتی خود ندارید .

جیب های مخصوص بطری آب:

شاید واضح ترین و پراستفاده ترین قسمت کوله پشتی ها، جیب های مخصوص آب باشند که در دو طرف کوله پشتی شما تعبیه شده اند . بطری های مایعات خود را در این قسمت جا دهید تا دسترسی آسان تری به آن ها داشته باشید .

نحوه بستن کوله پشتی کوهنوردی 

۱_ کیسه خواب کوهنوردی

بخش اول برای بسیاری افراد کاملاً مشخص است. در انتهای کوله‌ پشتی معمولاً کیسه‌ خواب کوهنوردی قرار می‌گیرد و می‌بینید که حتی در بسیاری از کوله‌پشتی‌ها جای مخصوص برای کیسه‌ خواب در انتهای آن در نظر گرفته شده است. پوشاکی که از دومین روز به بعد برای پوشیدن مد نظر قرار می‌دهید یا کلاً لوازمی که در طول روز اول مورد استفاده قرار نمی‌گیرد مثل کفش کوه، چاد کوهنوردیر، زیر انداز، کیسه خواب کوهنوردی یا… را نیز می‌توانید در انتهای کوله پشتی و در کنار کیسه‌ خواب  قرار دهید.

۲_ لوازم سنگین

این قسمت در امتداد ستون فقرات قرار دارد، زیرا سنگین‌ترین قسمت باید نزدیک به بدن باشد. وقتی لوازم سنگین رو نزدیک بدن خود قرار دهید، کشش خارجی آن از سمت شانه‌ها به طرز خارق‌العاده‌ای کاهش پیدا می‌کند. برای مثال ظرف‌های غدا، آب، ابزار یا قوطی‌های کنسرو که سنگین هستند، بهتر است حتماً در قسمت راستای ستون فقرات بالای استخوان لگن قرار گیرد.

۳_ لوازم سبک

لوازم سبک را می‌توانید در قسمت بیرونی کوله کوهنوردی قرار دارید. همان طور که در تصویر می‌بینید جای‌گذاری این لوازم در این قسمت موجب حفظ تعادل خواهد شد.

۴_ لوازم ضروری

این دسته از لوازم به اندازه‌ای مهم هستند که حتماً باید سریع‌ترین دسترسی را به آن‌ها داشته باشید. زیرا ممکن است در یک ثانیه به آن نیاز مبرم پیدا کنید. برای مثال بادگیر، گتر یا کاپشنی که برای احساس سرما در میانه راه در نظر گرفته‌اید را در بالای کوله کوهنوردی بگذارید تا در وسط راه مجبور به ریختن محتویات کوله‌ پشتی به بیرون نشوید. یا فرض کنید که با یک باران ناگهانی و شدید رو به رو شدید، در حالی که پانچو شما ته کوله‌ پشتی قرار دارد! قطعاً هیچ کس نمی‌خواهد در آن لحظه به جای شما باشد!

فیلم نحوه چیدمان تجهیزات کوله پشتی

 

چرا کوله پشتی من تعداد زیادی بند دارد ؟

بند های کوله پشتی کمک می کنند تا تجهیزات درون ، به شکل صحیحی کنار هم قرار بگیرند. همین باعث می شود تا تعادل شما هنگام حمل کوله ، بالاتر برود و بدون مشکل به کوهنوردی بپردازید . قبل از صعود ، مطمئن شوید که بند ها را کاملا سفت و محکم کرده اید .

بسیاری از کوله پشتی ها نیز دارای زیپ هایی مخفی هستند که جستجو در کوله پشتی را برای شما بسیار آسان تر خواهند کرد . این قسمت ها شامل زیپ های کنار و پایین کوله پشتی می باشند که دسترسی به تجهیزاتی که در پایین کوله پشتی قرار گرفته اند را بسیار آسان تر خواهد کرد .

بعضی از کوله پشتی ها در پایین خود ، دارای یک قسمت برای کیسه خواب هستند . این قسمت معمولا دارای دریچه ای است که لباس های کثیف ، غذا و تجهیزات خیس شما محفوظ نگه میدارد . اگر احساس کردید به فضای بیشتری نیاز دارید حتما زیپ آن را باز کنید .

چگونه کوله پشتی خود را بیش از حد سنگین نکنیم ؟

این مطلب خصوصا برای کسانیکه عادت دارند همیشه کوله پشتی خود را پراز تجهیزات اضافی بکنند، توصیه می شود .توجه داشته باشید : کوله پشتی شما و تمام تجهیزات داخل آن ، زمانی که در مسیر کوهنوردی قرار گرفتید ، تبدیل به قسمتی از بدن شما می شوند . هرچقدر وزن کمتری با خود حمل کنید ، صعود شما راحت تر و آسوده تر خواهد بود .

در کم کردن وزن کوله پشتی خود مشکل دارید؟ این موارد را امتحان کنید .

  • تمام تجهیزات و پوشش هایی که می خواهید برای صعود در کوله پشتی جا دهید را، جلوی خود قرار دهید .از کیسه خواب گرفته تا لباس ، غذا و پناهگاه ( چادر ) که حتما به آن ها نیاز دارید و حتی کتاب و روزنامه ها و یا سویشرت اضافی که معمولا به آن ها نیازی پیدا نخواهید کرد .
  • تجهیزات ضروری را ، در قسمت دیگری قرار دهید . حواستان باشد وقتی می گوییم ضروری ، وجود آن آیتم برای به پایان رساندن صعودتان، ضروری است . سعی نکنید با قرار دادن آیتم های اضافی در آن ، تقلب کنید !
  • حالا به باقیمانده ی تجهیزات خود نگاه کنید . ما آن ها را ” تجهیزات لوکس ” می نامیم . حداقل نصف این تجهیزات را حذف کنید چون هر دوی ما می دانیم این تجهیزات کاربرد چندانی نیز برای شما نخواهند داشت !
  •  

اگر بعد از جا دادان تمام آیتم های ضروری ، فضای زیادی برایتان باقی ماند ، چند مورد از” تجهیزات لوکس ” خود را در کوله پشتی قرار دهید ، اما اگر باز هم پس از طبقه بندی وسایل ضروری و لوکس خود ، وزن کوله پشتی شما بیش از حد بود ، باز هم در طبقه ی آیتم های لوکس جستجو کنید و آن ها را کم کنید . نگران نباشد ، بالاخره به وزنی متعادل خواهید رسید .

چگونه تجهیزات کوله پشتی را به شکلی صحیح در آن قرار دهیم ؟

قرار دادن صحیح تجهیزات کوله پشتی ، بیشتر شبیه یک هنر تا دانش است ! با این وجود ، با پیروی از چند قوانین ساده که به آن ها اشاره خواهیم کرد خیلی زود به شکل صحیح آن می رسید .

این دو C را به خاطر داشته باشید . راحتی Comfort و آسودگی Conveniently تجهیزات شما باید به راحتی و آسانی در داخل کوله پشتی قرار داده شوند تا تعادل شما را بهم نریزند. همچنین ،کوله پشتی شما باید به درستی جمع آوری شود تا بتوانید با آسودگی و راحتی ، بدون خالی کردن کل تجهیزات ، به آیتم مورد نظر برسید . قاعدتا هیچ کس دوست ندارد زمان زیادی را در مسیر کوهنوردی برای پیدا کردن وسایل در کوله پشتی تلف کند !

چگونه تجهیزات را برای راحتی بیشتر، در کوله پشتی جا دهیم ؟

با قرار دادن تجهیزات سنگین و محکم تر نزدیک به کمر خود ، تعادل خود را افزایش دهید تا راحتی شما نیز در حمل آن ها افزایش پیدا کند . غذا ، آب و تجهیزات آشپزی باید نزدیک و یا بین تیغه های شانه ی شما باشند تا با تکان های گام شما ، جابجا نشوند . سعی کنید آن ها را با وسایلی با تراکم کمتر مثل لباس ها ، سر جای خود نگه دارید .

چگونه تجهیزات را برای دسترسی آسان تر، در کوله پشتی جا دهیم ؟

از روی هم انبار کردن و حمل تجهیزات ناکارآمد ، خودداری کنید . اگر در محیطی کمپ نمی کنید ، نیازی به کیسه خواب ندارید . در صورت نیاز به آن ، حتما آن را در کف کوله پشتی قرار دهید تا از دیگر وسایل جدا باشد . شاید دلتان بخواهد کاپشن بادی خود را که در هوای سرد عصر به کارتان می آید را ، دم دست قرار دهید . در کل سعی کنید تجهیزات و و لباس هایی که از آن های استفاده ی زیادی دارید را در بالای کوله و دم دست خود قرار دهید .

آیا باید از کیسه های فشرده ساز برای جمع آوری وسایل خود استفاده کنم ؟

قرار دادن هوشمدانه ی تجهیزات در داخل کوله پشتی نیز، گاهی برای دسترسی آسان به وسایل مورد نظر کافی نیست ! بعضی وقت ها شما نیاز به یک کیف سازمان دهنده دارید . در همچین مواقعی ، کیسه های فشرده ساز، بهترین انتخاب شما هستند .

  • هوا و فضای بدون کاربرد، در آن ها وجود ندارد . فضای بیشتر نیز به معنی حمل تجهیزات بیشتر است .
  • به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع وسایل خود ، آن ها را طبقه بندی کنید .
  • بسیاری از آن ها ضد آب هستند . پس خیالتان از خیس نشدن لباس هایتان در هوای بارانی، راحت است .

با این وجود ، کیسه های فشرده ساز نیز ، دارای اشکالاتی نیز هستند . این کیسه ها ، تجهیزات و لباس ها را داخل خود جمع می کنند و شکلی مستطیل شکل به خود می گیرند . همین باعث می شوند تا مقداری از طول کوله پشتی شما ، اشغال شود . سعی کنید با کیسه های بادی و یا لباس ها، جاهالی خالی در کوله پشتی را پر کنید تا تجهیزات شما در هنگام کوهنوردی، جابجا نشوند .

یک قانون همیشگی :هیچ گاه کیسه خواب خود را کیسه های فشرده ساز قرار ندهید . فشرده شدن طولانی مدت داخل این کیسه ها ، آن را از حالت طبیعی خارج می کند و می تواند باعث کاهش عایق پذیری آن در مقابل هوای سرد شود .

 

چیدمان کوله کوهنوردی درفواصل مختلف 

نحوه چیدن کوله‌ پشتی کوهنوردی یکی از شاخصه‌های تضمین سلامت در حین صعود‌های کوهنوردی است. اما این اهمیت در فصول سرد سال یا در روز‌هایی که پیش‌بینی هوا نا‌مساعد اعلام می‌شود، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. گاهی در کوهستان هوا به سرعت دچار افت دما می‌شود. در این شرایط دسترسی شما به پوشاک گرم از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد زیرا ممکن است چند لحظه تعلّل شما را دچار هیپوترمی کند و زندگیتان به خطر بیافتد. همین اتفاق برای ابزار مورد نیازتان نیز خواهد افتاد. کوهستان پر از اتفاقات پیش‌بینی نشده است و شما هستید و یک کوله‌پشتی از لوازم و تجهیزات! اما اگر نتوانید دسترسی به موقعی به لوازم مورد نیازتان داشته باشید حضور آن‌ها برایتان بی‌فایده خواهد بود. پس با توجه به اینکه لوازم مورد نیاز در هر فصلی منحصر بفرد خواهد بود و اولویت‌بندی متفاوتی دارند؛ حتماً در زمان کوله‌ چینی به فصل و شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای کنید. امیدوارم اهمیت دسترسی سریع به آب و اهمیت نوشیدن آن را در این بین از یاد نبرید!

نکته دیگری که نحوه چیدن کوله پشتی کوهنوردی را در فصل‌های بهار و زمستان بسیار قابل توجه می‌کند، بارش‌های ناگهانی در کوهستان است پس باید لوازمتان را به گونه‌ای بچینید که احتمال خیس‌شدن آن‌ها را به صفر نزدیک کنید و یا برای آن به فکر راه چاره‌ای باشید. برای مثال درای‌بگ‌های سی‌تو‌سامیت انتخابی عالی برای این شرایط هستند که لوازم حساستان را از نفوذ هر‌گونه رطوبت حفظ می‌کنند. البته شما کاور باران کوله‌پشتی‌تان را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنید اما حضور یک کیسه ضد‌آب می‌تواند مهری بر تضمین حفاظت از لوازمتان باشد.

چگونه برای آب و هوای بارانی ، کوله پشتی خود را آماده کنیم ؟

برای هرگونه آب و هوای احتمالی ، آماده باشید و فقط بخاطر بارش ناگهانی باران در مسیر کوهنوردی خود ، خیس خالی نشوید! سعی کنید کوله پشتی خود را با در نظر گرفتن آب و هوای مقصد ، آماده کنید . شما چند انتخاب دارید :

پوشش بارانی برای کوله پشتی :

حتما یک پوشش ضد آب برای کوله پشتی خود تهیه کنید چون این پوشش ها ، اولین محافظ شما برای خیس نشدن تجهیزاتتان هستند . این پوشش های ارزان قیمت، از ماندگاری قطرات باران درقسمت بیرونی کیف و نفوذ آن به داخل جلوگیر می کنند . پس با داشتن آن ها، خیالتان از خیس نشدن تجهیزات داخل کوله ،راحت است .سعی کنید این پوشش های ضدآب را در کیسه جلویی کوله پشتی قرار دهید تا دسترسی به آن ها آسان تر باشد .

کیسه های فشرده ساز :

کیسه های فشرده ساز، خصوصا آن هایی که ضدآب هستند ، تجهیزات داخل را را از خیس شدن در بارندگی های شدید، حفظ می کنند .

کیسه های زباله :

کیسه های پلاستکی بزرگ، یک راه حل ارزان قیمت و ساده برای باران هستند . لباس ها و تجهیزات خود را درون کیسه های پلاستیکی بگذارید و با دمیدن باد ، آن ها را باد کنید و با یک گیره ی شل، آن ها را ببنید . (اگر کوله پشتی شما یک قمست جداگانه برای کیسه خواب دارد . می توانید از کیسه ی زباله ی کوچکتری استفاده کنید.)

منبع : Backpacker.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. هلیا گفت:

    بسیار عالی

    نکات خوبی ذکر شده بود

    1. حمید رضا رحیمی گفت:

      ممنون از همراهی شما