0

راهنمای خرید زیرانداز و تشک کوهنوردی

تشک کوهنوردی
بازدید 2858
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

راهنمای خرید زیرانداز و تشک کوهنوردی:

کوهنوردی ورزش بسیار جالب و هیجان انگیزی است که مانند دیگر ورزش ها نیازمند تجهیزاتی است که یکی از این تجهیزات، زیر انداز کوهنوردی می باشد که بسیار برای گرم شدن در زمستان و راحتی شما تاثیر گذار است، بریم کوه اطلاعاتی را در مورد زیر انداز کوهنوردی جمع آوری کرده است که به شما کوهنوردان عزیز کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

انواع زیرانداز کوهنوردی:

۱-زیرانداز فوم

زیرانداز کوهنوردی فوم از فوم سبک تهیه شده و در دو نوع رولی و تاشوی آکاردئونی در بازار موجود است.

زیرانداز کوهنوردی فوم رولی، ساده‌ترین نوع زیرانداز فومی است. هم به عنوان زیرانداز ورزش استفاده می‌شود و هم زیراندازی برای طبیعت‌گردی و کوهنوردی است. در واقع تکه‌ای فوم است که گاهی اوقات دارای روکش پارچه ای ضد آب است.

در مورد سوراخ شدن و نشتی کردن آنها نگران نباشد. آنها تنها زیراندازهایی هستند که بدون ترس از آسیب، می توانید آن‌را به کوله خود وصل کرده و آن‌را در طول مسیر حمل کنید.

نکات مثبت

  • سبک
  • ارزان
  • با دوام
  • عایق مناسب

نکات منفی

  • راحت نبودن
  • نسبتاً سفت
  • حجیم
  • پاک کردن برف و گردو خاک از آن دشوار است.

برای خرید زیرانداز فوم اینجا کلیک کنید

۲-تشک بادی

این مدل شبیه تشک های بادی استخری یا تشک های سرسره بازی که در شهربازی می‌بینید، هستند با این تفاوت که این زیراندازها گرم‌تر، با دوام تر و سبک‌تر هستند. نکته ای که در این مدل زیرانداز وجود دارد این است که زمان زیادی طول می‌کشد تا آن‌ را پر از باد کرد. پس از باد کردن این زیرانداز ها ضخامتی بین ۵ تا ۸ سانتی متر خواهند داشت. در کل می‌توان گفت این نوع زیراندازها سبک‌ترین و کم‌حجم‌ترین نوع زیراندازهای موجود هستند.
تشک‌های بادی بهترین انتخاب برای کوهنوردانی است که تمایل دارند در فضای باز استراحت کنند. نکته منفی که در این مدل زیرانداز ها وجود دارد ترس از سوراخ شدن آنهاست. اگر در یک شب زمستانی در کوه باشید و به هر دلیلی زیرانداز شما سوراخ شود، این امر می‌تواند شبی بسیار ناراحت کننده با خطر سرماخوردگی را برای شما رقم بزند.

 

 

 ۳-زیرانداز فوم خود بادشونده

این زیرانداز ها دارای یک دریچه هستند و هنگامی که دریچه باز می‌شود، فوم منبسط می شود.
برای استفاده از این زیرانداز باید آن‌را پر باد کرد. فوم، هوا را در خود نگه داشته و به این صورت گرما را حفظ می‌کند. معمولاً در زیراندازهای جدید حدود پنج دقیقه می‌کشد تا از هوا پر شود. اما مدل‌های قدیمی های با فوم فشرده بیشتر طول می‌کشد و نفس بیشتری از شما می گیرد. برای دوام عمر بیشتر این نوع زیراندازه‌ها آنها را نیمه باد کرده و با حالت فشرده نگه دارید.

نکات مثبت

  • آسان برای باد کردن
  • ظریف بودن
  • راحتی
  • حجیم تر از فوم هستند

نکات منفی

  • دوام کم نسبت به فوم فشرده
  • راحت‌تر نسبت به زیرانداز بادی
  • نسبتاً حجیم

نکات مهم در خرید زیرانداز کوهنوردی:

قبل از هرچیز به موارد کاربرد زیرانداز خود توجه کنید. اگر قصد شما سفرهای کوتاه خانوادگی است یک زیرانداز حصیری مسافرتی می‌تواند برای شما کارایی لازم را داشته باشد؛ اما اگر به ورزش‌های تخصصی مانند یوگا و کوهنوردی مشغول هستید، آن وقت باید نوع مخصوص به ورزش خود را بخرید.

برای خرید زیرانداز چادر حتما به ضدآب بودن پارچه‌ی آن توجه کنید. به‌علاوه زیرانداز چادر باید از چهارطرف سوراخی داشته باشد تا میخ‌های چادر به‌راحتی از آن عبور کند تا چادر در مقابل باد و بوران محفوظ بماند.

در خرید زیرانداز به سبکی، کم‌حجم بودن و سهولت حمل آن توجه کنید. زیرانداز بزرگ را فقط می‌توانید در صندوق عقب خودروی خود نگه دارید نه برای حمل در کوله‌پشتی. البته بعضی زیراندازها کاور مخصوص به خود را دارند یا حتی دسته یا بندی برای حمل در مسافت‌های کوتاه دارند.

اگر زیرانداز را برای ورزش‌های یوگا و پیلانس می‌خرید، به نرم بودن آن توجه کنید تا حین تمرینات ورزشی بدن شما آسیب نبیند.

برای خرید آنلاین حتما از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید تا کالای مورد نظر شما هم ضمانت اصل داشته باشد و هم در صورت نارضایتی از خرید خود بتوانید آن را مرجوع کنید.

خرید انواع زیرانداز کوهنوردی در فروشگاه اینترنتی بریم کوه

 

نکاتی که برای انتخاب یک زیرانداز کوهنوردی مناسب باید هنگام خرید در نظر بگیرید، شامل:

راحتی

علاوه بر گرما، راحتی مهمترین دلیل قابل توجه در خرید زیرانداز خوب است. چرا که در هوای گرم و تابستانی دیگر گرم بودن زیرانداز ملاک نیست، پس مهم‌ترین ویژگی، راحتی زیرانداز است که، برای شما در اولویت قرار خواهد گرفت. زیراندازهایی که سطح صاف دارند نسبت به زیراندازهایی که برجستگی دارند، راحت‌تر هستند. زیراندازهایی که ضخامت آنها ۵ سانتی‌تر است راحت‌تر هستند چرا که با این مدل، خوابیدن بر روی سطوح ناهموار مشکل‌ساز نخواهد بود. در کل تشک های بادی راحت‌تر از انواع دیگر هستند.

 

گرما

در هوای سرد و برفی داشتن یک زیرانداز مناسب که عایق سرما باشد، بسیار مهم است. اینکه چه زیراندازی مناسب است بستگی به این دارد که قرار است کجا از آن استفاده شود؟ داخل غار برفی، فضای آزاد یا داخل چادر، چرا که خوابیدن داخل یک غار برفی می‌تواند گرمتر از فضای باز باشد.

پس اول این نکات را در نظر بگیرید و با توجه به مقصدتان، زیرانداز مناسب خریداری کنید. بعد از انتخاب زیرانداز مناسب، به فکر انتخاب یک کیسه خواب خوب نیز باشید. چرا که خیلی مردم از خواب بد و سرد بودن کیسه خواب، گله می‌کنند اما در اصل این تنها کیسه خواب نیست که کیفیت خواب شما را تضمین می‌کند. بلکه مناسب نبودن زیرانداز است که می‌تواند سرمای زمین را به کیسه خواب و سپس به بدن شما انتقال دهد.

بدیهی است، شما به یک کیسه خواب خوب نیاز دارید تا بتوانید از سرما در امان باشید، اما این تصور اشتباهی است که زیرانداز زیاد مهم نیست. بلکه زمین می تواند گرمای شما را سریعتر از هوای بالای سرتان بگیرد.

 

وزن و اندازه بسته‌بندی شده

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای محدودکننده در صعودهای طولانی مدت کوهنوردی، وزن و حجم زیرانداز است.

اگر قد بلندی دارید و یا دارای شانه‌های پهنی هستید، زیراندازهای با طول کمتر از ۱۸۰ و عرض ۵۰ سانتی‌متر برای شما مناسب نخواهد بود.

زیراندازی را انتخاب کنید که کم حجم بوده و بتوانید آن‌را داخل کوله قرار دهید یا به کوله خود وصل کنید، این امر باعث می‌شود در طول مسیر کوله سبک‌تری داشته باشید.

 

شاخص R

کارکرد اصلی این وسیله حفظ انرژی گرمایی بدن شما در برابر سرمای زمین است، تناسب خاصیت گرمایی ( عایق ) زیرانداز شما با درجه دمایی محل کمپ، یکی از مهمترین موارد برا داشتن خواب راحت است. برای این موضوع، شاخصی تحت عنوان R در استانداردهای جهانی تعریف شده است. این شاخص بیانگر میزان مقاومت زیرانداز کیسه خواب در برابر عبور دمای طرف گرم به طرف سرد است. معمولا در بهترین زیراندازهای کیسه خواب کوهنوردی این شاخص می‌تواند تا ۴.۵ ال ۵ باشد و در انواع تابستانه و معمولی بین ۱ الی ۲ را به خود اختصاص دهد.

برای شاخص R موارد زیر صادق است:

۱- هرچه عدد شاخص بیشتر باشد، مقاومت در برابر سرما بیشتر خواهد بود بنابر این شما در دمای سردتری می‌توانید بخوابید

۲- عدد بیان شده، ارتباط مستقیمی با میزان عایقی دارد. یعنی شاخص R در حالتی که ۴ باشد، در واقع ۲ برابر گرمتر از ابزاری با شاخص R برابر ۲ خواهد داشت.

۳- شاخص‌های R را می‌توان با یکدیگر جمع بست. در صورت استفاده از دو زیرانداز روی هم، شاخص آن‌ها با یکدیگر جمع خواهد شد.

نکته: شاخص‌های R را می‌توان با یکدیگر جمع بست. در صورت استفاده از دو زیرانداز روی هم، شاخص آن‌ها با یکدیگر جمع خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم برای بهره‌وری بهتر و افزایش گرما، یک زیرانداز فوم به تشک بادی‌تان اضافه کنید. از آنجا که مقادیر R نسبتاً خطی هستند، می توانید یک پد فوم با مقدار R 2 را به یک تشک بادی با ارزش R 3 اضافه کنید تا به کل ارزش R 5 برسید که این مکمل برای استفاده در زمستان مناسب است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *