2

راهنمای کامل خرید کیسه خواب کوهنوردی

بازدید 4100
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

در این مقاله در ارتباط با راهنمای خرید کیسه خواب کوهنوردی گفته ایم تا به راحتی بتوانید کیسه خواب مورد نظرتان را انتخاب کنید. کیسه خواب یا Sleeping bag ،رختخواب مدرنی است که هم لحاف است و هم تشک، به صورتی که این دو به وسیله یک زیپ یا دکمه متصل هستند و فردی که از آن استفاده می کند، پس از خوابیدن درون آن و بستن زیپ یا تکمه ها در واقع لحاف و تشک را بهم وصل می کند.

از خصوصیات کیسه خواب، کم حجم بودن و همینطور قابل حمل بودن است و چون به طور کامل بسته می شود، به خوبی می تواند گرمای تولیدی بدن را حفظ کرده و بدن را گرم نگه دارد. کیسه خواب معمولا از جنس پارچه هایی با الیاف نایلونی و پر تولید می شود که هم دما را حفظ می کند و تا حدودی ضد رطوب نیز هست.

معمولا برای طبیعت گردی، کوهنوردی و تمام مواردی که نیاز به خوابیدن در طبیعت هست و فضاهایی که امکانات خوابیدن ندارند، نیروهای نظامی در عملیات نظامی و یا اردوها، در تمامی این موارد می توان از آن استفاده کرد.

 

برنامه های باشگاه ها و گروه های کوهنوردی موجود در سامانه بریم کوه را مشاهده فرمایید و در صورت تمایل برنامه گروه خود را به رایگان ثبت نمایید. سامانه بریم کوه

انواع کیسه خواب بر اساس شرایط آب و هوایی

کیسه خواب‌ها بر اساس شرایط آب و هوایی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱-کیسه خواب تابستانی: این نوع، برای دمای منفی یک درجه و بالاتر مناسب‌اند. در ساخت آن‌ها مواد عایق کمتری به‌کاررفته است، لذا سبک‌تر هستند. زمانی که جمع می‌شوند، حجم کمتری دارند و فضای کوچک‌تری را پر می‌کنند.

۲-کیسه خواب سه فصله: برای دمای هفت درجه سانتی‌گراد و بیشتر از آن طراحی و ساخته‌شده‌اند. مناسب استفاده در فصول بهار، پاییز و تابستان‌های مناطق کوهستانی هستند. کیسه‌خواب سه فصله دارای امکاناتی نظیر کلاه قابل اتصال، یقه اضافی و پوشش اضافه برای زیپ است که در مقابل سرمای بیشتر کاربرد دارد.

۳-کیسه خواب زمستانی: این کیسه‌خواب برای دمای منفی هفت درجه سانتی‌گراد و پایین‌تر از آن، قابل استفاده است. علاوه بر داشتن ظرفیت‌های کیسه خواب سه فصله، مواد عایق بیشتری در آن به‌کاررفته است. این کیسه‌خواب وقتی جمع می‌شود، حجم بیشتری دارد و فضای وسیع‌تری را می‌گیرد. هنگام خرید این نوع کیسه خواب، سعی کنید نوع کم‌حجم آن را برگزینید تا حمل آن نیز آسان شود.

خرید کیسه خواب

مشخصات کیسه خواب خوب

یک کیسه خواب خوب وسیله ای است که باعث میشود در طول برنامه احساس آرامش و امنیت لازم رو داشته باشید در ادامه این مقاله در مورد ویژگی هایی که یک کیسه خواب خوب باید داشته باشد، میگوییم تا بتوانید با دانش کافی کیسه خواب مناسب خود را تهیه نمایید.

این وسیله علاوه بر حفظ شما از سرما و گزند حشرات و حیوانات، از ملزومات سفر و کمپینگ به شمار می‌رود و در انواع خارجی و ایرانی در بازار یافت می‌شود.

راهنمای خرید کیسه خواب کوهنوردی

مهم ترین فاکتور درخرید کیسه خواب دمای محیطی است که باید با کیسه خواب درون آن بخوابیم بعد از اینکه با دمای محیط به صورت تقریبی آشنا شدیم باید به اعداد مندرج بر روی کیسه خواب مراجعه کنیم و کیسه خواب مناسب را انتخاب کنیم.

اما استاندارد هایی برای محاسبه دما های کیسه خواب وجود دارد. یکی از این استاندارد ها EN 13537 می باشد. تمامی کیسه خواب هایی که در اروپا به فروش می رسند ملزم به رعایت این استاندارد هستند. این استاندارد در دما های واقعی توسط مانکن محیط کوهستان را شبیه سازی می کند و دماهای روی کیسه خواب را تعریف می کند. بر طبق این استاندارد ۴ دما روی همه کیسه خواب ها باید ذکر شود که هر یک مفهوم خاص خود را دارد.

Upper Limit حد بالا :

دمایی که در آن یک مرد استاندارد می تواند بدون تعرق بیش از حد به راحتی بخوابد. دست ها بیرون از کیسه خواب و زیپ کیسه خواب باید باز باشد.(این دما ممکن است روی برخی کیسه خواب ها ذکر نشود)

comfort دمای راحتی :

دمایی که در آن یک زن استاندارد می تواند خواب آسوده را تجربه کند.

Lower Limit یا comfort Limit حد پایین یا حد دمای راحتی:

دمایی که در آن یک مرد استاندارد می تواند به مدت ۸ ساعت بخوابد

Extreme دمای نهایی :

نهایت دمایی که در آن یک زن استاندارد می تواند به مدت ۶ ساعت بماند (خوابیدن مطرح نیست) بدون اینکه دمای عمومی بدنش افت کند و یا دچار هیپوترمی و مرگ شود(در این دما سرمازدگی اعضای بدن محتمل است)

(بر طبق این استاندارد منظور از مرد استاندارد ؛ مردی ۲۵ ساله با قد ۱۷۳ سانت و وزن ۷۳ کیلو می باشد و مظور از زن استاندارد زنی ۲۵ ساله با قد ۱۶۰ سانت و وزن ۶۰ کیلو می باشد.)

مقاله پیشنهادی : اصول برقراری کمپ در کوهستان

روکش کیسه خواب

در مبحث جنس روکش کیسه خواب دو شاخصه اصلی مورد بررسی قرار میگیرد که حتما در هنگام خرید باید به این دو مورد توجه داشته باشیم:

۱٫خاصیت ضد آبی

۲٫تنفس پذیری پارچه

خاصیت ضد آبی :

کیسه خواب ها بسته به کارایی آن ها ، روکش های مختلفی دارند  که بیشترشان از جنس نایلون مقاوم و پلی استر می باشند ، بعضی کیسه خواب های مستطیلی دارای روکش پنبه ای وبرزنتی بوده که کاملا ضد آب هستند اما این کیسه خواب ها به خاطر وزن سنگینی که دارد برای ورزش هایی که با کوله جابجا می شوند کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما در رشته هایی که با خودرو و یا موتور جابجا می شوند می تواند بسیار پرکاربرد باشد. اگر قصد دارید شب خارج از چادر بخوابید حتما کیسه خوابی انتخاب کنید که ضد آب باشد.

خاصیت تنفس پذیری:

بعضی از پارچه ها از خاصیت تنفس پذیری بالایی بهره مند هستند به گونه ای که تعرق بدن و رطوبت را به لایه بیرونی انتقال داده و با کاهش رطوبت و تعرق از هدر رفتن گرما نیزجلوگیری کرده و باعث می شوند که بدن در مدت زمان طولانی تر گرم بماند. استفاده از یک لاینر داخل کیسه خواب علاوه بر تمیز نگه داشتن و جذب تعرق بدن موجب حفظ دمای بیشتر در کیسه خواب نیز می شود.

روکش هایی که از جنس نایلون می باشد ، موجب افزایش تعرق بدن شده و تعریق زیاد ، باعث سرمای بدن نیز می شود.  اما روکش هایی که از جنس کتان بوده از تنفس پذیری بالایی بهره مند هستند و تعرق را به میزان زیادی کاهش میدهند اما روکش های نایلونی ارزان تر از روکش های کتانی می باشد.

جنس کیسه خواب

کیسه خواب ها به دو گونه پر می شوند :

  1. پرشده  با پر طبیعی (پر غاز ، اردک، قو )
  2. پر شده با الیاف مصنوعی

مزایا و معایب کیسه خواب پر و کیسه خواب الیاف

 

کیسه خواب پر

مزایا:

  • گرمای بی‌نظیر به نسبت وزن
  • قابلیت تراکم پذیری(فشردگی) بیشتر
  • قابلیت حمل راحت‌تر
  • عمر طولانی‌تر
  • گرم کردن سریع

کیسه خواب الیاف

مزایا:

  • حفظ ۷۰درصد قابلیت عایق بودن، هنگام خیس شدن
  • نیاز به مراقبت کمتر
  • جذب سخت‌تر رطوبت
  • نیاز به زمان کوتاه برای خشک شدن
معایب:
  • نیاز به مراقبت بیشتر
  • جذب رطوبت
  • نیاز به زمان طولانی برای خشک شدن
معایب:
  • سنگین‌تر از کیسه‌خواب پر
  • سخت‌تر بودن حمل کیسه خواب
  • طول عمر کوتاه‌تر
  • نیاز به زمان طولانی‌تر برای گرم کردن

 

برنامه های باشگاه ها و گروه های کوهنوردی موجود در سامانه بریم کوه را مشاهده فرمایید و در صورت تمایل برنامه گروه خود را به رایگان ثبت نمایید. سامانه بریم کوه

نکات مهم استفاده از کیسه خواب

  1. بدانید که کیسه‌خواب گرما تولید نمی‌کند، وظیفه‌اش حفظ گرمای موجود است، پس از تشک‌های بادی در زیر کیسه استفاده کنید تا گرما هدر نرود.
  2. به‌اندازه کافی لباس بپوشید تا گرمای درون کیسه حفظ شود.
  3. غذای کافی بخورید، زیرا زمانی که می‌خوابید سوخت‌وساز بدنتان کم می‌شود و گرما نیز کاهش می‌یابد.
  4. نوشیدن آب کافی به تولید گرمای بدن شما کمک می‌کند حتماً به مقدار کافی آب بنوشید.
  5. با لباس خشک و فاقد رطوبت و عرق وارد کیسه خواب بشوید.
  6. در هنگام خواب با باز و بسته کردن زیپ کیسه خواب از گرمای زیاد و عرق کردن خودداری کنید.
  7. از پوشیدن لباسهای ضد آب و باد در کیسه خواب که موجب تعریق و عدم تنفس می شوند خودداری کنید.
  8. اگر در پایین کیسه خواب احساس سرما می کنید احتمالا پاهاتیان به آخر کیسه رسیده و پر آن فشرده شده است.

نگهداری از کیسه خواب

کیسه خواب یک سرمایه ارزشمند است و با کمی مراقبت و نگهداری می توان از آن سال ها استفاده کرد.توصیه های لازم برای نگهداری از کیسه خواب را به کار ببندید.

۱-کیسه خواب را در زمانی که از آن استفاده نمی کنید، در حالت آویخته نگه دارید.
۲-با یک آستری درونی مجزا، از چرک شدن کیسه خواب بر اثر تماس چربی بدن خودداری کنید.
۳-نقاط کثیف شده کیسه خواب را به صورت موضعی توسط مواد تمیز کننده تمیز کنید.
۴- هر چند یکبار وقتی کیسه خواب را بشویید.
۵- هیچ گاه برای شستن کیسه خواب از خشکشویی استفاده نکنید.

شستن کیسه خواب

کیسه خواب را با استفاده از پودری ملایم و یک ماشین لباسشویی بزرگ با سرعت چرخش کم شسته و چند بار آبکشی نمایید و آن را با حرارت یک دستگاه خشک کن خشک کنید. بعد ازهر بار شستن، آن را از دستگاه بیرون آورده و با کوبیدن نقاط گلوله شده، پرهای آن را پخش کنید و یا با قرار دادن یک توپ تنیس در کیسه خواب در دقایق نهایی خشک شدن باعث پخش شدن پرهای آن بشوید، پس از پایان کار با فشردن و لمس کردن لایه درونی آن، مطمئن شوید که کاملا خشک شده است.

 

لوازم جانبی کیسه‌خواب

کیف حمل

خیلی از کیسه‌ها با خود یک کیف حمل هم به همراه دارند(گاهی اوقات به صورت جداگانه فروخته می‌شوند)، که حمل و نقل آن را آسان می‌کنند. کیف‌های حمل جدید یا تعویضی در حال حاضر علاوه بر ابعاد عرض و طول، بر اساس ظرفیت (لیتر) درجه‌بندی می‌شوند.

خرید کیف یدک کیسه خواب

کیف‌ محافظ

اگر قرار است در طولانی مدت کیسه‌خواب را در جایی نگه دارید که به آن آسیبی نرسد، می‌توانید آن را درجایی از گاراژ خانه‌تان آویزان کنید یا بهتر اینکه آزادانه آن را در کیف‌های محافظ نخی در یک گوشه از انبار نگه‌دارید. این کیف‌ها از ایجاد فشار دائمی بر روی بخش‌های عایق کیسه جلوگیری می‌کند، چرا که این فشار‌ها به مرور خواص عایق را از بین می‌برند.

آستری کیسه خواب

یک آستر کیسه‌خواب (که به صورت جداگانه به فروش می‌رسد) بین ۸ تا ۱۵ درجه فارنهایت به دمای کیسه‌خوابتان  اضافه می‌کند. علاوه بر آن اگر جایی توقف کرده‌اید که هوا گرم است، می‌توانید با کنار گذاشتن کیسه‌خواب، تنها از همین آستر برای گرم نگه‌داشتن خود استفاده کنید‌.

همه نکات ذکر شده در این مقاله هنگام انتخاب بک کیسه‌خواب مناسب اهمیت دارند. رعایت همه این نکات ممکن است سخت باشد،اما لازم است این نکات را رعایت کنید تا بتوانید بهترین کیسه خواب را انتخاب کنید، شما چه نکات دیگری را برای خرید کیسه خواب کوهنوردی در نظر میگیرید؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. امین گفت:

    ممنون از اطلاعات کامل و جامع شما

    1. زهرا پناهی گفت:

      سپاس از همراهی شما