0

راهنمای خرید جعبه بار ماشین

راهنمای خرید جعبه بار ماشین
بازدید 2905
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

مقدمه:

جعبه بار ماشین یکی از ابزار مهم برای نصب روی سقف خودرو می باشد. جعبه بار ها در سایز ها و گنجایش های وزنی مختلفی به بازار عرضه می شوند. برای انتخاب جعبه بار ماشین علاوه بر سایز و حجم می توان به رنگ و مدل های مختلف آن نیز توجه نمود.

جعبه بار ماشین، فضای بیشتر، سفر راحت تر

ماجراجویی کردن در فضای باز در اکثر موارد همراه با وسایل حجیم و زیادی خواهد بود. کوله پشتی، چادر، چکمه و وسایل اسکی تنها تعدادی از وسایلی هستند که ممکن است با خود از منزل به همراه بیاورید. مطمئنا جعبه بار ماشین، فضای لازم را برای یک سفر خوب و راحت در اختیار شما قرار خواهد داد. با یک جعبه بار می توانید وسایل زیادی را بدون پر کردن صندوق عقب همراه خود به سفر ببرید. در این مقاله، به شما کمک می کنیم تا جعبه باری در اندازه های مناسب انتخاب کنید. همچنین در مورد وسایلی که می خواهید در جعبه بار ماشین بگذارید و اینکه کدام جعبه خوب و راحت بر روی وسیله نقلیه شما نصب می شود نیز مطالب مفیدی برای شما داریم.

چه وسایلی را می خواهید در جعبه بار ماشین قرار دهید؟

معمولاً از جعبه بار برای نگهداری چادر، کیسه خواب، زیرانداز، کوله پشتی، لوازم کمپ، کالسکه، وسایل اسکی، چوب اسکی و چکمه های اسکی استفاده می شود. (نکته: چکمه های خود را در ماشین نگه دارید تا گرم بمانند) جعبه بار ماشین برای نگهداری انواع وسایل و ابزار دیگر نیز عالی است، ابزاری مانند وسایل باغبانی، ابزار مورد نیاز برای وقت گذراندن کنار دریا و اسباب بازی بچه ها. همیشه قبل از سفر باید طول، عرض و ارتفاع وسایل مورد نیازتان را در نظر داشته باشید تا با مشکل فضای کم مواجه نشوید. در زمان قرار دادن وسایل در جعبه بار نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • وسایل حجیم اما سبک خیلی راحت در جعبه بار روی سقف جا می شوند: ابزاری که فضای زیادی را اشغال می کنند اما وزن آنها زیاد نیست جزو وسایلی هستند که خیلی راحت می توانید درون جعبه بار روی سقف ماشین جا دهید. بنابراین، ابزار و وسایلی مانند چادر، کیسه خواب، زیر انداز، بالش، صندلی کمپ و… گزینه های مناسبی هستند.
  • وسایل بلند و کشیده بیشتر را در جعبه بار های بلند قرار دهید: اگر قصد دارید ابزار های بلندتری مانند وسایل اسکی و اسنوبرد را در جعبه بار روی سقف ماشین قرار دهید، باید به دنبال جعبه بار سقفی بلندتر و جادار تر بگردید. اغلب جعبه بار های بلند سقفی برای چوب اسکی و دیگر وسایل اسکی و اسنوبورد مناسب هستند، اما اگر اسکی های خیلی طویل دارید (مانند چوب اسکی های ۲۱۰ سانتی متری) مهمتر از هر ویژگی دیگری باید در زمان خرید حتما طول جعبه را مد نظر قرار دهید. اول ابعاد و طول چوب اسکی یا سایر ابزار بلند و طویل را با ابعاد داخلی جعبه بار های بلند سقفی بسنجید تا مطمئن شوید چیزی که می‌خرید مناسب شما است.
  • وسایل سنگین بهتر است در داخل ماشین قرار داده شوند: بیشتر جعبه بار ها برای حداکثر ظرفیت وزنی ۷۰ تا ۷۵ کیلوگرم طراحی شده اند (برای فهمیدن محدودیت دقیق وزن با سازنده جعبه تماس بگیرید). برای اینکه کاملا جعبه بار ماشین را پر از وسایل سنگین نکنید، بهتر است وسایل خیلی سنگین مانند جا یخی های بزرگ، دبه های آب و سطل های غذای خشک را بجای جعبه بار، درون ماشین بگذارید. همچنین بهتر است بدانید چون جعبه بار شما برای وزن ۷۵ کیلوگرم طراحی شده به این معنی نیست که می توانید تمام جعبه را پر از ابزار و وسایل سنگین کنید.

برای اینکه بدانید تا چه حد می توانید جعبه بار ماشین را پر کنید موارد زیر را انجام دهید:

  1. حداکثر وزن توصیه شده برای ماشین را بررسی کنید. این اطلاعات در دفترچه راهنمای خودرو نوشته شده است.
  2. وزن جعبه و سایر لوازمی که ممکن است از آنها استفاده کنید (مانند قطعات دوچرخه یا قایق) را از ماکسیمم بار ماشین کم کنید.
  3. اگر در روی ماشین باربند نصب کرده باشید، باید وزن میله باربند و قطعات باربند را از وزن مجاز کم کنید.

مثال: اگر حداکثر وزن بار برای خودرو شما ۷۵ کیلوگرم و وزن مجاز برای جعبه بار سقفی شما ۲۰ کیلوگرم باشد، میله باربند ۵ کیلو و بقیه اجزا ۲ کیلو وزن دارند پس در این حالت تا ۴۸ کیلوگرم را می توانید روی سقف ماشین قرار دهید.

ابعاد جعبه بار را بررسی کنید:

اکنون که می دانید می بایست چه وسایلی را در جعبه بار ماشین قرار دهید بهتر است ابعاد جعبه بار های مختلف را نیز با دقت بیشتری بررسی کنید تا بتوانید در زمان خرید جعبه باری را پیدا کنید که برای ابعاد و اندازه ی وسایل مورد نیازتان مناسب تر است. تولید کنندگان در ساخت جعبه بار طول، عرض و ارتفاع این جعبه ها را به روش های گوناگون ترکیب می کنند تا هر جعبه بار ماشین منحصر به فرد باشد.

  • طول

طول بیشتر جعبه بار ها یا دو متر یا بیشتر از دو متر است. یک جعبه دو متری برای یک جفت چوب و وسایل اسکی ۱۸۰ سانتی متری و دیگر ابزار و وسایل با این حد طول مناسب است. اگر اسکی یا وسایل دیگری مثل چوب های اسکی صحرایی دارید که بلندتر از ۱۸۰ سانتی متر هستند باید دنبال جعبه باری بگردید که مناسب این اندازه باشد. اگر هیچوقت نمی خواهید ابزار و وسایل طویلی را با خود حمل کنید یک جعبه بار ۲ متری برای شما کاملا مناسب است.

  • عرض

شک نکنید که یک جعبه بار سقفی عریض ظرفیت بیشتری نسبت به یک جعبه بار باریک دارد. با این حال ممکن است وسایلی داشته باشید که بخواهید کنار هم بچینید و بعدا سر هم کنید پس عریض بودن جعبه بار ماشین اینجا مهم می شود. اگر می خواهید وسایل و ابزار دیگری را کنار جعبه بار و روی باربند ماشین قرار دهید بهتر است جعبه های باریک تر را مد نظر قرار دهید.

  • ارتفاع

افزایش طول به معنای افزایش ظرفیت است. جعبه بار های بلند و دراز ممکن است مزاحم رانندگی کردن شما در مکان های خاص مانند گاراژ خانه، پارکینگ عمومی و رستوران و بیرون بر های اتو مارکت باشد. اگر از قبل یک خودرو با ارتفاع بلند دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که یک جعبه بار، چقدر ارتفاع را افزایش می دهد و امکان رانندگی و پارک کردن در این مکانها را برای شما محدود می کند یا خیر.

ظرفیت کلی

طول، عرض و ارتفاع در هم ضرب می شوند و ظرفیت کلی لوازم (که معمولاً با فوت مکعب، اینچ مکعب و لیتر بیان می شود) روی جعبه بار سقفی محاسبه می شود. اکثر مردم نمی دانند چه اندازه ای را باید مد نظر قرار دهند و با حساب تقریبی همه چیز را می‌سنجند اما اینکه از قبل برای جا به جای محل نگهداری وسایل خود بتوانید اندازه ها را حساب کنید حرکت هوشمندانه ای کرده اید.

برای تخمین کلی از میزان ظرفیت مورد نیاز بر اساس تعداد افراد، نمودار زیر را ببینید. (این اعداد تقریبی هستند و میزان فضای مورد نیاز بر اساس اندازه ماشین و نحوه بسته بندی و وسایلی که در جعبه قرار داده اید متفاوت خواهد بود.) به تصاویر نیز نگاه بیندازید. این اعداد و ارقام به شما کمک می کنند تا متوجه شوید چه مقدار ابزار و وسایل می توانند در جعبه بار ماشین جا شوند.

تعداد افراد ۲ ۳ ۴ ۵
حجم (لیتر) ۳۴۰ ۴۲۵ ۵۱۰ ۵۹۵
  1. جعبه های بزرگتر همیشه بهتر نیستند: برخی فکر می کنند اگر به یک فضای اضافی نیاز داشته باشند یک جعبه بار بزرگ می تواند جوابگوی نیازشان باشد. در اینجا چند دلیل را می توانیم مثال بزنیم و بگوییم که چرا خرید یک جعبه بار بزرگ تر از آنچه نیاز دارید ایده چندان خوبی نیست:
  2. جعبه بار بزرگ گران تر است: ساده است، هرچه جعبه بار بزرگ تر باشد، قیمت بیشتری نیز دارد. اگر می دانید که به ظرفیت اضافی نیاز ندارید پس خرج اضافی نکنید و جعبه بار کوچکتر با قیمت کمتری بخرید.
  3. جعبه بار بزرگ تر مصرف سوخت را بیشتر می کند: هر چیزی که روی سقف ماشین قرار دهید، از باربند گرفته تا هر چیزی بر مصرف سوخت خودرو شما تأثیر مستقیم می گذارد. میله ی باربند روی مصرف سوخت تاثیر می گذارد حال فرض کنید یک جعبه بزرگ ابزار تا چه حد می تواند مصرف سوخت ماشین شما را افزایش دهد. بنابراین، اگر به جعبه بار بزرگ نیاز ندارید، هزینه نکنید. در این حالت نیازی نیست در هر پمپ بنزین پول بیشتری پرداخت کنید و با این کار البته کربن کمتری را نیز در فضای اطراف منتشر می کنید.
  4. جعبه بار های بزرگتر دست و پا گیر هستند: اگر بخواهید جعبه بار را از روی ماشین بردارید تا آن را در گوشه ای، مثلا در محیط گاراژ، بگذارید، متوجه خواهید شد که اندازه چقدر می تواند مهم باشد. جعبه های بزرگتر فضای بیشتری را اشغال می کنند و معمولاً سنگین تر هستند. جابجایی و نگهداری از این جعبه بار ها دشوار است مگر اینکه جای کافی در گاراژ خود داشته باشید یا جایی در انبار خانه برای جعبه بار بزرگ پیدا کنید.
  5. جعبه بار بزرگ تر پر سر و صدا تر است: سطح بیشتر به معنای برخورد بیشتر هوا با جعبه بار ماشین و ایجاد سر و صدای بیشتر در سقف خودرو است. ممکن است همیشه هم عامل سر و صدا جعبه ی بزرگتر نباشد اما خب چیزی هم نیست که در زمان خرید بخواهید بیخیالش باشید.

 

مطمئن شوید جعبه بار برای ماشین شما مناسب است

در این مرحله احتمالاً چند جعبه بار را انتخاب کرده اید که مناسب ابزار و وسایلی است که می خواهید درون آن قرار دهید. قبل از هر تصمیمی برای خرید اول باید مطمئن شوید که جعبه به خوبی روی ماشین شما جا می گیرد. باید قبل از هر چیز به فاصله جعبه بار از سانروف و ظاهر آن روی سقف خودرو خود فکر کنید.

فاصله جعبه از شیشه ماشین

فاصله جعبه از شیشه ماشین نکته بسیار مهمی است مخصوصاً اگر خودرو شما هاچ بک یا شاسی بلند باشد و در عقب نیز باز شود. در این حالت جعبه بار اجازه باز شدن در را از قسمت عقب خودرو نمی دهد و اگر لازم باشد در جایی میانه ی راه توقف کنید و چیزی را از پشت خودرو بردارید حتما باید کل جعبه بار ماشین را پیاده کنید. مطمئن ترین راه این است که قبل از خرید، به فروشگاه بروید و جعبه بارهای مختلف را با همراهی فروشنده امتحان کنید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، روش دیگری نیز وجود دارد:

با پیروی از دستورالعمل های سازنده جعبه بار ماشین، میله جلویی باربند را تا آنجا که می توانید بر روی وسیله نقلیه خود جلو ببرید. (توجه داشته باشید که بعض از میله های عرضی قابل تنظیم نیستند.)

با استفاده از متر، از وسط میله جلویی باربند تا شیشه عقب را اندازه بگیرید و سپس در زمان خرید سایز های مختلف جعبه بار را اندازه گیری کنید تا ببینید آیا مناسب خودروی شما هستند یا خیر.

این اندازه گیری را با اطلاعات ذکر شده برای شیشه عقب در وب سایت سازنده مقایسه کنید. اگر عدد اندازه گیری شما بیشتر از شماره ذکر شده برای جعبه بار سقفی است، آن جعبه بار برای ماشین شما مناسب خواهد بود. به عنوان مثال، اگر اندازه گیری شما ۱٫۵ متر بوده باشد و جعبه بار نیاز به حداقل فاصله ۱٫۴۰ سانتیمتر دارد پس می توان گفت این جعبه بار مناسب خودروی شما خواهد بود.

جعبه بار بر روی خودرو شما چه شکلی دارد؟

تا اینجا پیشنهاد بر این بود که جعبه بار ماشین را بر اساس ابزار و وسایلی که میخواهید در آن قرار دهید انتخاب کنید اما بهتر است کمی هم در مورد چگونگی سایز، رنگ و به طور کلی شکل جعبه بار روی سقف خودرو بدانید. البته اگر شکل ظاهر و زیبایی برای شما مهم باشد.

سایز: صاحبان خودرو های بزرگ و نیمه سنگین، مانند شاسی بلند ها، وانت بار و غیره اغلب جعبه های بزرگتر و بلندتر را انتخاب می کنند چرا که این جعبه ها با طول و عرض سقف خودرو مطابقت دارد. به همین ترتیب، کسانی که ماشین های کوچکتر و جمع و جورتری مانند هاچ بک و سدان دارند اکثرا از جعبه بار های کوچکتر و کوتاه تر استفاده می کنند.

رنگ: رنگ های نقره ای و مشکی انتخاب های همیشگی هستند گرچه جعبه ها در رنگ های دیگری مانند سفید یا قرمز نیز در بازار عرضه می شوند.

جلوه ی رنگ: بعضی از جعبه ها دارای جلای صاف و صیقلی برای افزودن زیبایی به ظاهر خودرو هستند، در حالی که بعضی دیگر از جعبه بار ها جلوه ی مات و پود پودی دارند. انتخاب شما در درجه اول بر اساس این اصل باید باشد که کدام یک را بیشتر دوست دارید. مزیت جعبه های براق این است که برچسب ها را در مدت زمان طولانی تر روی بدنه خود نگه می دارند اما جعبه هایی که دارای سطح مات هستند گرد و غبار و خط و خش را زیاد نشان نمی دهند.

سایر نکات و ارزیابی ها در مورد جعبه بار ماشین

وزن را طوری تقسیم کنید که بیشتر وزن وسط میله های عرضی باشد: قانون اصلی این است که حدود ۶۰ درصد وزن ابزار در وسط جعبه و بین میله های وسطی باربند ماشین قرار گیرد. ۴۰ درصد باقی مانده را می توان به طور مساوی بین جلو و عقب تقسیم کرد.

وسایل مورد نیاز را در ماشین نگهداری کنید: برای جلوگیری از توقف های مکرر بین راهی برای بیرون آوردن وسایل از جعبه بار ماشین، وسایلی را درون جعبه قرار دهید که تا رسیدن به مقصد به آنها نیاز حیاتی ندارید. چیزهایی که اکثرا به آنها نیاز دارید، مانند تنقلات، نوشیدنی، اسباب بازی و کتاب را همراه خود و در خودرو بگذارید.

به یاد داشته باشید که یک جعبه بار روی سقف ماشین دارید: افراد بیشتر از آنچه فکر می کنید در زمان ورود به گاراژ و اتومارکت ها و مکان هایی با ارتفاع کم به جعبه بارهای سقفی، دوچرخه و سایر وسایل روی خودرو آسیب می زنند. اولین مرحله برای اجتناب از آسیب زدن به این وسایل این است که در خاطر داشته باشید که روی سقف چیزهایی گذاشته اید. خیلی راحت اتفاق می افتد که جعبه بار ماشین یا سایر ابزار و وسایلی که در دید شما نیست را فراموش کنید. هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از این قضیه وجود ندارد، اما شاید یک یادداشت روی داشبورد ماشین یا در گاراژ بتواند این مساله را برای شما یادآوری کند. برخی از افراد هنگام خروج از خانه مخروط نارنجی رنگی را جلوی در گاراژ منزل خود می گذارند تا هنگام بازگشت به وسایلی که روی سقف گذاشته اند ناخواسته آسیبی وارد نکنند. با وجود مخروط متوجه آنچه روی سقف گذاشته اید می شوید. این راهکار برای وسایلی مانند دوچرخه و قایق هایی که همیشه در ماشین شما نیستند خوب است و با دیدن مخروط مطمئنا به یاد سقف ماشین و وسایل روی آن خواهید شد.

ارتفاع وسیله نقلیه خود را با جعبه بار بدانید: یکی دیگر از مراحل مهم در اجتناب از برخورد با سازه های کم ارتفاع، دانستن ارتفاع وسیله نقلیه خود با جعبه بار و وسایل دیگری است که روی سقف گذاشته اید. به این ترتیب وقتی علامت ارتفاع را روی یک سازه میبینید سریع متوجه می شوید که آیا می توانید از زیر آن سازه رد شوید یا خیر. از متر برای فهمیدن این ارتفاع استفاده کنید و عدد اندازه گیری شده را جلوی خود روی برچسبی کاغذی بنویسید تا فراموش نکنید.

به یاد داشته باشید که باید در جعبه بار ماشین را ببندید: شاید کمی غیر قابل باور و مسخره به نظر برسد وقتی به شما بگوییم بعضی ها مسیر زیادی را با جعبه بار باز رانندگی کرده اند و دچار مشکل شده اند. در اینجا نکته ای برای اجتناب از این مساله وجود دارد: طبق طراحی جدید، وقتی قفل جعبه بار را باز می‌کنید، معمولاً کلید از جعبه بار ماشین بیرون نمی آید تا دوباره آن را قفل کنید. سعی کنید جعبه بار این مدلی بخرید و کلید آن را کنار سوییچ ماشین درون یک حلقه بگذارید تا هیچوقت فراموش نکنید که در جعبه بار ماشین را ببندید.

قبل از رانندگی اطمینان حاصل کنید که جعبه بار سالم است: همیشه نقاط اتصال جعبه به میله ی باربند را بررسی کنید تا مطمئن شوید با گذشت زمان این نقاط و بست ها شل نشده اند.

جعبه بار ها ضد گرد و غبار و ضد آب نیستند: جعبه های بار برای جلوگیری از آلودگی و رطوبت مناسب هستند و برای نگهداری اقلامی مانند چادر، کیسه خواب و لباس عالی می باشند. اما یادتان باشد که جعبه بار ها کاملاً ضد گرد و غبار یا ضد آب طراحی نشده اند، بنابراین وسایلی که شکستنی، یا حساس به گرد و غبار و خاک و رطوبت هستند را باید در جای دیگری در ماشین خود قرار دهید.

جعبه بار ماشین خود را در جای خشک و خنک نگهداری کنید: زمانی که می دانید نمی خواهید از جعبه بار ماشین برای مدتی استفاده کنید، ممکن است دوست داشته باشید جعبه بار را از روی میله ی باربند خودرو بردارید. اگر می خواهید این کار را انجام دهید مطمئن شوید که جعبه بار ماشین در یک مکان خشک و خنک نگهداری می شود. هرگز جعبه بار را در معرض نور مستقیم خورشید یا جایی که درجه حرارت بسیار گرم یا سرد می شود قرار ندهید. همچنین جعبه را روی بغل یا از ته روی زمین قرار ندهید چرا که این حالت به ته جعبه بار آسیب خواهد رساند. جعبه بار ماشین را همیشه روی یک میز و در حالت خوابیده همانطور که روی ماشین می بندید، قرار دهید. اگر می خواهید جعبه بار ماشین را روی زمین یا هر جایی قرار دهید، یک کوپ ۲ در ۴ زیر جعبه بگذارید تا به اندازه کافی جعبه از روی سطح بالا برود و به ابزار زیر جعبه آسیبی نرسد. گزینه دیگر پیش رو برای نگهداری جعبه بار، آویزان کردن آن است. برخی از تولید کنندگان جعبه بار ماشین، کیت آویز این وسیله ی ارزشمند را نیز عرضه کرده اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *