4

چگونه بهترین کوله پشتی را برای کوهنوردی انتخاب کنیم؟

کوله پشتی کوهنوردی
بازدید 3462
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

شاید تعجب کنید که چرا یک مقاله ی جداگانه راجع به انتخاب بهترین کوله پشتی کوهنوردی برای شما تدارک دیده ایم . مگر نمی شود از همان کوله پشتی های معمولی که برای حمل تجهیزات سبک استفاده میشود، استفاده کنیم ؟ا اگر راستش را می خواهید این مبحث کمی پیچده تر از جواب بله یا خیر می باشید و در ضمن ، ما میخواهیم شما بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید .

به عنوان یک دوستدار تجهیزات کوهنوردی، ما در این مقاله وارد جزئیات محصولات می شویم . سعی میکنیم تمام اطلاعاتی که خودمان در این رابطه به دست آورده ایم را با شما بازگو کنیم تا در کمترین فرصت تمام قفسه های پر شده ی فروشگاه ها را زیر و رو کنید و بهترین کوله را انتخاب کنید . علاوه بر این کوله پشتی ها می توانند بسیار گران قیمت باشند، پس این که پولتان را خرج چه کوله ای می کنید اهمیت بیشتری پیدا می کند. تجهیزات شما باید در کوه نوردی مفید واقع شوند، نه اینکه شما را از لذت بردن طبیعت، عقب بیندازد . علاوه بر این، خودمان هم می دانیم که پاره شدن بند های کوله پشتی جدید چقدر می تواند عذاب آور باشد ! یادتان باشد برای تمیز کردن کوله پشتی خود، حتما مقاله ی چگونه کوله پشتی خود را تمیز کنیم؟ را بخوانید.

اصول اولیه انتخاب کوله پشتی ها کوهنوردی

درست مانند کوله پشتی های معمولی، کوله پشتی های کوهنوردی نیز، با توجه به نوع صعود و بزرگ بودن آن انتخاب می شوند. سوالی که اکثر کوه نوردان از خود می پرسند این است که چه فرقی بین کوله پشتی هایی که هر روز در خیابان می بینیم و کوله پشتی های فنی و مخصوص کوهپیمایی وجود دارد؟ جواب سوال نسبت به نوع صعود هایی که دارید می تواند بسیار متفاوت باشد اما در اینجا به چند مورد اساسی در انتخاب کوله پشتی اشاره می کنیم.

مدت زمان صعود:

قاعدتا در صعود هایی که تمام روز را در آن، مشغول به کوهپیمایی هستید، نسبت به صعود های ساده دو ساعته، کوله پشتی فنی و بهتری را طلب میکند. در نظر گرفتن مدت زمان پیمایش، در انتخاب بهترین کوله پشتی بسیار ثاثیرگذار است . در این رابطه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آب و هوا :

درست مانند کوله پشتی های دیگر ، در این رابطه نیز باید شرایط جوی و آب هوا را مورد بررسی قرار کنید .آیا شرایط جوی، سرد و برفی است یا گرم و مرطوب ؟ بسیاری از این کوله پشتی ها نسبت به آب و هواهای مختلف امکانات منحصر به فردی دارند . برای هوای گرم و مرطوب به دنبال کیفی باشید که جریان هوا را از پشت کمر شما انتقال دهد زیرا معمولا کیف های معمولی در این آب و هوا باعث گرم شدن و تعرق ناحیه پشتی و کمر انسان می شوند و در نتیجه خراش و ساییدگی بوجود می آید. برای هوای سرد و بارانی ، باید دنبال کوله پشتی باشید که از پارچه ی ضد آب تهیه شده باشد و یا پوششی مخصوص بارندگی داشته باشد. حتما قبل از صعود وضعیت آب و هوای قله مورد نظرتان را در هواکوه چک کنید.

فعالیت هایی که در طول صعود خود دارید :

برای بعضی ها ، کوهپیمایی های یک روزه در طبیعت، شامل کوهنوردی ، دوچرخه سواری در کوهستان ، دویدن در مسیر و حتی گشت و گذار در دهات ها و روستاهای پشتی نیز می شود . پس تجهیزاتی مثل یک کمربند ، قسمت هایی که بتوان تجهیزات بیشتری را با بند کوله پشتی اضافه کرد ، جیب ها و کوله پشتی های همراه با اسکلت بسیار مفید واقع می شوند.

به چه سایزی از کوله پشتی نیاز دارید؟

یک کوله پشتی معمولی کمتر از ۴۰ لیتر حجم دارد . با این حال، این حجم می تواند نسبت به فعالیت شما متفاوت باشد. در اینجا به سایز های مختلف کوله و فعالیت های مرتبط با هر یک از آن ها توضیحاتی داده شده است.

  • ۱۰ لیتر یا کمتر = مسیر های کوتاه و در نور خورشید ، دویدن، دوچرخه سواری جاده ای
  • ۱۱ تا ۲۰ لیتر = دوچرخه سواری در کوهستان ، مسیر های کوهپیمایی طولانی تر ، دویدن
  • ۲۱ تا ۳۵ لیتر = مسیرهای بلند و ناهموار ، کوه نوردی
  • ۳۶ تا ۵۰ لیتر = هر فعالیتی که شامل تجهیزات بیشتر مانند صخره نوردی و یا فضاهای بیشتری برای لباس و غذا و آب باشد.

توجه داشته باشید که اگر تجهیزات و یا پوشش های اضافه با خود حمل نمی کنید ، کوله پشتی بزرگتری احتیاج ندارید . یک کوله پشتی با ظرفیت پایین تر، به اندازه ای سبک و فشرده است که به هیچ عنوان کمر شما را خسته نمی کند و علاوه بر این ممکن است با ویژگی هایی عرضه شود که خیالتان را هم از نظر حجم و فضای بیشتر راحت کند.

یک کوله پشتی از چه نظری باید برای ما مناسب باشد؟

برخلاف کوله پشتی های معمولی ، کوله پشتی های کوهنوردی آنقدرها هم گسترده و مخصوص به جنس خاص نمی باشند . اگرچه تعدادی از آن ها برای زنان و کودکان طراحی شده اند، اما بیشتر آن ها برای هر دو جنس می باشند و از ویژگی های نظیر بند قابل تنظیم برای قرارگیری کوله روی نیم تنه، برخوردارند. نکته کلیدی، همین نیم تنه است . بعضی از افراد قد بلند دارای نیم تنه کوتاه هستند و بعضی از افراد کوتاه قد بالعکس .توجه داشته باشید تناسب اندازه کوله پشتی به درازای نیم تنه ی ما برمی گردد نه قد کل بدن.

بعضی از برند ها سایز های کوچک ، معمولی و بزرگ دارند اما در کل نسبت به هم متفاوت هستند . ما به شما پیشنهاد میکنیم قبل از خرید یک کوله پشتی کوهنوردی، حتما آن را به تن کنید تا مطمئن شوید زمانی که آن را با ۱۰ تجهیزات ضروری کوه نوردی پر میکنید به کمر شما فشار و خراش وارد نمی کند.

در ابتدا زمانی که کوله پشتی را به تن می کنید، کمربند کوله باید مقداری بالاتر از باسن شما قرار بگیرد . کمربند را محکم کنید تا بسته شود. سپس باید بند هایی که روی دوش بسته میشوند را محکم کنید. اگر میان شانه های شما و بند های کوله، شکافی وجود داشت ، نیم تنه ی کوله برای شما بسیار بلند است . اگر بندهای کوله پشتی، کمر شما را ناراحت میکند و احساس خستگی میکنید ، نیم تنه ی کوله پشتی برای شما بسیار کوتاه است ، پس باید سایز خود را بالاتر ببرید. ما همیشه پیشنهاد میکنیم که کوله پشتی ها را در خود فروشگاه امتحان کنید تا بتوانید بند کوله ها را به راحتی تنظیم کنید و به یک تناسب برسید.

پیشنهاد ویژه ما : خرید کوله پشتی مناسب

نکتــــه ای راجـــع به کولـــه پشــــتی هـــای کوه نــــوردی بــانوان:

مجله های کوله پشتی بهترین حرف را زده اند : “ کوله پشتی های زنانه فقط در رنگ ها، نسبت به کوله های مردانه تفاوت ندارند.” این کوله پشتی ها برای تناسب با آناتومی زنانه طراحی شده اند ، به عنوان مثال بندها روی باسن اریب تر و بند های روی دوش نیز نازک تر هستند . اگرخانم هستید و در اتتخاب کوله پشتی خود به مشکل برخورده اید ما به شما کوله پشتی های مخصوص بانوان را توصیه میکنیم.

ویژگــــی هــــایی که بـــاید در نــــــظر بگـــــیرید :

قبل از خرید، علاوه بر تناسب و سایز، ویژگی های منحصربفرد هر کوله پشتی را نیز مورد بررسی قرار دهید. در این قسمت به برخی از این امکانات می پردازیم.

– کوله های اسکلت دار + فاقد اسکلت :

بعضی از کوله پشتی ها معمولا با یک اسکلت داخلی و یا یک چارچوب ورقه ای سبک وزن طراحی میشوند تا در بارگیری ها زیاد تجهیزات، محکم و مستحکم تر باشند . این باعث سنگین تر شدن کوله پشتی می شود اما بهترین کوله پشتی های کوهنوردی برای صعود های سنگین، همین کوله پشتی های اسکلت دار هستند . اما اگر به دنبال یک کوله پشتی فشرده و سبک وزرن هستند که بتوانید آن را در سفرهای بزرگ تر در چمدان خود جا دهید ، کوله پشتی فاقد اسکلت بهترین انتخاب برای شما هستند.

– کمربند و بندهای روی قفسه سینه :

 

ما این دو ویژگی را از اصلی ترین نیاز های کوله پشتی بر می شماریم و این دقیقا امکاناتی هست که یک کوله پشتی روزانه و مدرسه ای را از یک کوله پشتی کوه نوردی جدا می کند . یک کمربند به شما کمک می کند تا وزن کوله خود را از شانه های خود به باسن منتقل کنید و همین باعث می شود در کوهنوردی های طولانی کمتر احساس خستگی کنید . بند های رو قفسه سینه نیزکمک میکنند تا تمام تجهیزات شما سر جای خود باقی بمانند . برای کوله پشتی هایی با ظرفیت بیشتر ما کوله پشتی هایی با بند های بلند کننده را به شما پیشنهاد می دهیم . این بند ها که در بالای شانه شما قرار دارد بالای کوله پشتی را به اسکلت متصل می کنند و به شما اجازه می دهند تا بار خود را محکم تر بکشید تا وزن کوله پشتی شما سرعت شما را نکاهد .

– جیب های مخصوص آبرسانی + جیب های کناری قمقمه های آب :

 

بیشتر کوله پشتی های امروزی، فضایی بین محفظه های داخلی و اسکلت خارجی دارند که محل قرار گیری مخزن های آبرسانی (کمل بک) است . با این اصطلاح آشنا نیستید ؟ مخزن آبرسانی یک کیسه پلاستکی است که می توان آن را با آب پر کرد . این مخزن دارای لوله ای بلند می باشد که بجای این که مخزن را از جای خود خارج کنید می توانید از این لوله ها بنوشید .این یک قابلیت عالی برای کوه هنوردان است و وزن زیادی هم به شما اضافه نمی کند . برای کسانی که ترجیج می دهند برای استفاده راحت تر، قمقمه ی آب خود را در قسمت بیرونی کوله پشتی قرار بدهند. یک جیب کناری مخصوص قمقمه های آب نیز در همه ی کوله پشتی ها تعبیه شده است .

– بافــــــت های تهویـــــــه دار :

زمانی که در هوای بیرونی در حال عرق کردن هستید، کوله پشتی متصل به کمر شما، گرما را جذب خود می کند و به بدن شما انتقال می دهد . بسیاری از برند ها، بافت های شبکه ای را به منظور تهویه هوا به قمست های داخلی خود اضافه کرده اند . مطمئن باشید که در کوه نوردای های تابستانه برای انتخاب این ویژگی بسیار خرسند خواهید بود.

– جیـــــب ها :

 

جیب های کوله پشتی بسیار ساده و سر راست هستند . یک کوله پشتی کوهنوردی، از یک جیب اصلی و یک جیب زیپ دار در بالا و یا یک جیب بیرونی برای ذخیره کردن وسیله های کوچک و متفرقه برخورادار است.

بهترین کوله پشتی ها برای کوهنوردی :

در ادامه به تعدادی از کوله پشتی هایی که بر اساس تجربه بسیار کارآمد بودند، اشاره خواهیم کرد:

THE OSPREY MANTA AG 28 HYDRATION PACK :

این کیف ۲۸ لیتری یکی از بهترین کوله پشتی ها و درواقع کیفی بود که من در صعود سال گذشته خود از کمپ اورست به کانادا، از آن استفاده کردم . این کوله پشتی دارای ۲٫۵ لیتر مخزن آبرسانی ، تعداد زیادی جیب و یک کمربند راحت است . همچنین کیسه های شبکه ای آن نیز برای لایه های بیشتر بسیار کارآمد هستند . کمبرند میانی بدن شما را به بهترین شکل ممکن به آغوش میکشد که من از این ویژگی بسیار راضی بودم. اما ممکن است بر اساس آناتومی بدن شما، این ویژگی کمربند زیاد به چشم نیاید.

MINDSHIFT GEAR ROTATION 180 HORIZON 34 BACKPACK:

این کوله پشتی ۳۴ لیتری، بهترین کوله پشتی برای عکاسی و دیگر فعالیت ها در کوه نوردی است . اگر شما عکاس هستید و از خارج کردن دوربین خود برای گرفتن هر عکس خسته شده اید، این کوله پشتی برای شماست . قسمتی از کوله که دوربین و لنز شما در آن قرار میگیرد ، به صورت دوران در قسمت جلویی بدن شما میچرخد. این ویژگی باعث دسترسی راحت تر به دوربین می شود. اگر در گذشته مجبور بودید دوربین را از گردنتان آویزان کنید و عکاسی کنید، این طراحی باعث می شود فشار زیادی از گردن شما کاسته شود . تنها نقظه ضعف این کوله پشتی ، کمبود فضا برای حمل مک بوک پرو ۱۵ اینچی ام بود . قاعدتا این یک مشکل برای کوهپیمایی های روزانه نیست، اما اگر قرار باشد به کوهنوردی های بزگتری که به لپ تاپم نیاز است بروم، بدون شک این مشکل برجسته تر خواهد بود.

MOUNTAIN HARDWEAR SCRAMBLER OUTDRY PACK:

این کوله پشتی ۳۰ لیتری، یک کوله پشتی چندکاره و برای کسانی است که اهمیت چندانی به جیب های سازماندهی شده نمی دهند. .می توانید برای کوه نوردی ، حمل چوب اسکی و یا حتی سنگ نوردی از این کوله پشتی استفاده کنید . این کوله پشتی بسیار با دوام و جنس آن ضد آب می باشد که آن را گزینه ای عالی برای محیط های بارانی و ناهموار مانند هاوایی و شمال غربی اقیانوس آرام کرده است .

OSPREY RAVEN 14:

این یک کوله پشتی کوچک است که در دوچرخه سواری و زمانی که نیازی به حمل تجهیزات زیاد ندارم، از آن استفاده میکنم . این کوله پشتی بدون اسکلت و دارای بافت های تهویه می باشد. نکته ی مورد علاقه من راجع به این کوله پشتی، محفظه ی جداگانه ی آن برای مخزن آبرسانی در کوله است که باعث می شود خیلی آسان آن را با آب پر کرد . این کوله همچنین دارای جیب هایی برای خوراکی ، دوربین عکاسی و حمل لایه های بیشتر لباس است.

REI WOMAN’S 40 PACK:

من این کوله پشتی را خیلی دوست دارم . این کوله پشتی با ظرفیتی بالا و قسمت های سازماندهی شده است. این کیف دارای یک زیب یو شکل در جلو است که قسمت اصلی کیف را کاملا باز میکند. این ویژگی باعث سهولت در قرار دادن تجهیزات و همچنین پیدا کردن وسایل کوچکی است که قبلا در پیدا کردن آن مشکل داشته اید. جیب های زیپ دار کمربند نیز به اندازه ای که تلفن و سایز تجهیزات ارتباطی شما را اطراف کمر شما نگه دارند بزرگ هستند . این کوله پشتی هم دارای مدل مخصوص برای زنان و هم برای مردان است.

REI FLASH 22:

این کوله پشتی برای دوچرخه سواری و مسیر های کوتاه عالی است اما از نظر تعادل در کمر، کمی ضعیف است . من عاشق سبک وزن بودن و همه کاره بودن این کوله هستم . این کوله پشتی به دلیل سایز کوچکش، برای کوهنوردی هایی که فکر میکنید به یک کیف دیگر نیاز دارید بسیار مفید است و خیلی راحت در چمدانتان جا خواهد شد.

CAMELBACK SEQUOIA 22 HYDRATION PACK:

من سال ها از این کوله پشتی در سایز کوچکتر استفاده کرده ام و آن را بسیار دوست دارم.اما مدل مورد علاقه ی من هم اکنون همین کیف می باشد . این کوله پشتی دارای زیپ های جداگانه در قسمت پشتی خود برای مخزن های آبرسان است و من هیچ گاه از نظر نشت آب با آن مشکلی نداشته ام . ( البته تا زمانی که آن را درست ببندم !) . این کیف ها دارای بالشتک های نرمی برای راحتی و تهیه هوا هستند . علاوه براین، بند های کمری و روی قفسه سینه ای آن به من کمک می کنند تا وزن از کمر من برداشته شود و راحت تر قدم بردارم . من در تمام طول کوهپیمایی، این کوله پوشتی را بر روی دوش خود حمل می کنم . همچنین این کیف ها به دلیل فضای بالا و جیب های جداگانه، انتخاب خوبی برای حمل وسایل شخصی مانند لپتاپ و … است.

COTOPAXI LUZON 18L DEL DIA DAYPACK:

این کوله پشتی ۱۸ لیتری بدون اسکلت، بسیار سبک ، فشرده و دارای تمام ویژگی های تمام و کمال برای یک کوله پشتی است . فضای بزرگ قسمت اصلی برای جا دادن پوشش های بیشتر و هم چنین بسته شدن به وسیله بند های چفــتــی، از ویژگی های کارآمد آن هستند . این کوله دارای آستین های آبرسان جدا نیز می باشد و بند های قابل تنظیم آن نیز به من کمک میکند تا در آن راحت تر باشم . من عاشق نگرش این کمپانی هستم زیرا تمام بافت های پارچه ای آن قابل بازیافت و دست بافت است . اگرچه نبود بعضی از امکانات فنی آن را به بهترین کوله پشتی کوهنوردی برای صعود های سنگین تبدیل نکرده است، اما برای کوهپیمایی های کوتاه روزانه و فعالیت های این چنین بسیار عالی هستند.

منبع : Bearfoottheory

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سعید گفت:

    خیلی خیلی مطلب کامل و جامعی بود. در مورد کوله پشتی دخترانه هم لطفا راهنمای خرید بزارید . سپاس

    1. الناز محمدی گفت:

      سلام مرسی از همراهیتون ، چشم حتما

  2. شهاب بنی طبا گفت:

    سلام

    ممنون از توضیحات علمی و کاربردی شما.

    کاش چند فروشگاه معتبر هم که البته قیمت‌شان منصفانه است را نیز معرفی میکردید.

    1. الناز محمدی گفت:

      سلام ممنون از همراهیتون ، بخاطر بحث تبلیغات متاسفانه نمیتونیم کسی رو معرفی کنیم