4

نحوه طرح ریزی برنامه کوهنوردی و اجرای آن

بازدید 2547
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کوهنوردی یکی از ورزش های پرمخاطره که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است به همین دلیل طرح ریزی برنامه کوهنوردی برای یک صعود موفق، یکی از اصول اولیه کوهنوردی است و بیش از پیش مهم تلقی میشود.
برنامه هاي ورزش هاي كوهستاني از نيم روزه تا چند روزه ،از بهاره تا زمستانه و از آسان تا سخت در ۳ مرحله اجرا مي شود:

  1.  پيش از اجرا
  2. به هنگام اجرا
  3. پس از اجرا

هر برنامه لازم به در نظر گرفتن مواردي هستيم كه ممكن است چگونگي آن در برنامه هاي آسان و سخت متفاوت باشد. در این مقاله به مباحث لازم پیش از اجرای برنامه میپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

طرح و برنامه ریزی برای کوهنوردی

  • هدف

هدف را در برنامه مشخص كنيد .پس از آن همه چيز وابستگي تمام به هدف دارد.اگر هدف شما صعود قله است تمام برنامه ريزي، پيش بيني و تدارك بايد براي رسيدن به قله صرف شود.
اگر قرار است تيمي سنگنورد را به قهرماني برسانيد همه چيز بايد اختصاص به اول شدن شما در مسابقه داشته باشد.
اگر قرار است مسيري دشوار را در ديواره هاي سنگي بگشاييد همه چيز بايد در بالا بردن توان و تكنيك شما تا اندازه اي باشد كه بتوانيد به خوبي به هدف برسيد.
فقط در يك جا شما مجازيد از رسيدن به هدف صرفنظر كنيد. جايي كه سلامتي و ايمني گروه در صورت ادامه ي برنامه با خطر روبرو شود.

برنامه ریزی کوهنوردی

  • به دست آوردن آگاهي

هرچقدر مي توانيد درباره ي برنامه اي كه قصد انجام آن را داريد بررسي كنيد.
موقعیت جغرافیایی منطقه، آبادی های اطراف و نزدیک ترین مرکز درمان، پوشش آنتن دهی اپراتورهای تلفن همراه، راه های رسیدن به مبدا صعود، محل های مناسب برای توقف و.. .

همچنین محل درمورد مناسب برای شب مانی، نقاطی که به آب آشامیدنی دسترسی دارید، تخمین زمان پیمایش بین نقاط مختلف مسیر، ابزارهای فنی مورد نیاز، دانلود و بررسی فایل gps برنامه. (قابل دانلود از سایت irangpstracks)، بررسی tack مسیر در گوگل ارث، اطلاع از وضعیت آب و هوا منطقه (مشاهده وضعیت آب و هوا در وبسایت هواکوه) آگاهی لازم را بدست آورید.

در نهایت مشورت با راهنمایان محلی را فراموش نکنید.

  • طراحي برنامه و برآورد هزينه

با استفاده از آگاهي هايي كه به دست آورده ايد و مشاوره با افراد با تجربه طراحي ابتدايي برنامه را انجام دهيد . آن را زمان بندي كنيد. در همين مرحله است كه هزينه برنامه را به دقت برآورد خواهيد كرد.
برآورد هزينه بايد از همان ابتدا انجام گيرد؛ اين جمله كه “اگر مي دانستم خرج برنامه اينقدر زياد مي شود، اصلا در برنامه شركت نمي كردم” نبايد از شركت كنندگان در برنامه شنيده شود.

  • اعلان برنامه و عضوگيري

اعلان برنامه می‌تواند در سامانه بریم کوه به رایگان صورت پذیرد.
سامانه بریم کوه برنامه شما را به رایگان معرفی و تبلیغ می‌کند و میتوانید از امکانات موجود استفاده نمایید.

  • توجيه گروه

تمام آگاهي هايي را كه به دست آورده ايد،شيوه اي را كه انتخاب كرده ايد ، با انتظاراتي كه از گروه داريد در جلسه اي توجيهي مطرح كنيد.در همان جلسه تقسيم كار را نيز انجام دهيد .
در برنامه هاي سخت ميزان خطر را يادآوري كنيد، اگر درجه خطر بالا است آن را صادقانه با دوستانتان مطرح كنيد.اگر به طور مثال برنامه اي را براي صعود به قله ي k2 طراحي مي كنيد به صراحت به دوستانتان بگوييد كه نيمي از كساني كه قصد صعود قله ي k2 را داشته اند تا به حال كشته شده اند. اگر به ديواره ي علم كوه صعود مي كنيد سوانح قبلي را بررسي كنيد . در صورت پيدا كردن اشتباه، گروه را توجيه كنيد كه همان اشتباه را مرتكب نشوند.
اشتباه كردن در ورزش هاي ديگر با پوئن از دست دادن يا در بدترين حالت ممكن با اخراج ورزشكار همراه است اما در ورزش هاي كوهستاني اشتباه كردن معمولا با آسيب جبران ناپذير همراه است.

  • تقسيم كار

قرار نيست چون سرپرست هستيد همه ي كارها را خود انجام دهيد، قرار است مدير خوبي باشيد.
با توجه به توان، كارآيي و تجربه كار را به شايسته ترين نفر بسپاريد،در برنامه هاي بزرگ و اردويي براي اين مسئوليت ها فرد شايسته اي انتخاب كنيد: مسئول فني ، مسئول مالي، مسئول تدارك ، مسئول آمادگي جسماني(تا قبل از اجراي برنامه )، مسئول تغذيه ، مسول تصويربرداري ، مسئول گزارش نويسي ،مسئول كمك هاي اوليه.

  • بيمه

كليه ي شركت كنندگان در برنامه بايد بيمه باشند.
سوانح فقط در برنامه اي سخت و طولاني پيش نمي آيند.
اگر قرار است به طور مستمر به كوه برويد به فدراسيون پزشكي-ورزشي مراجعه كنيد و براي يك سال خود را بيمه كنيد. اگر سرپرستي برنامه را به عهده داريد،دقت كنيد كه اعضاي برنامه ي شما بيمه باشند.

  • رفت و آمد

راه رسيدن به مبدا را بررسي كنيد. راه چگونه است؟ شوسه يا آسفالته؟
اگر شوسه است براي گذر ميني بوس مناسب است يا بايد از خودروهاي دو ديفرانسيال استفاده كرد؟
آيا خودروي عمومي وجود دارد يا بايد به صورت «دربستي» خودرو اجاره كنيد؟
در صورت كرايه كردن خودرو و به ويژه در برنامه هاي طولاني سعي كنيد.از راننده اي استفاده كنيد كه قبلا با او آشنايي داشته باشيد.
در حال حاضر يكي از عمده ترين هزينه ها در برنامه ها ترابري است.بنابراين سعي كنيد بيشترين ايمني را با كمترين هزينه به وجود آوريد.

میدونید از طریق سامانه بریم کوه میتوانید از برنامه های باشگاه‌ها و گروه‌های کوهنوردی مطلع بشید؟
همین الان وارد سامانه بشید و در برنامه دلخواهتون ثبت‌نام کنید.
www.berimkouh.com

منابع :
کوهنوردان زرتشتی ایران
جهانگرد
طرح درس كارآموزي سنگنوردی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ممنون بسیار مفید بود به نکته های خوبیی اشاره کردید

  2. با سلام 

    مطلب مفیدی هستش

    لطفا در مورد لوازم ورزشی مثل میز اسنوکر هم مطلب بزارید

  3. اصغر گفت:

    عالی بود

  4. حامدی بیلیارد گفت:

    ممنون مفید بود در مورد میز بیلیارد و اسنوکر مطلب بزارید