0

راهنمای خرید کلاه کوهنوردی

کلاه کوهنوردی
بازدید 1610
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کلاه کوهنوری:

هر ورزشی نیاز به استفاده از البسه و پوشاک مخصوص خود دارد و رشته ورزشی سخت و صد البته هیجان انگیزی همچون کوهنوردی نیز از این قائده مستثنی نیست! کوهنوردان بایستی متناسب با فصل صعود و حرکت خود به سراغ استفاده از لباس های مختلف مخصوص این رشته ورزشی بروند که یکی از ثابت ترین آن ها در واقع همین کلاه های کوهنوردی می باشد. کلاه کوهنوردی انواع و اقسام مختلفی دارد که بایستی متناسب با سرما و گرمای شرایط جوی اقدام به انتخاب و سپس خرید آن ها نمایید.

یکی از تجهیزات مهم و ضروری در کوهستان کلاه کوهنوردی است.

 به طور کلی انواع کلاه کوهنوردی به شرح زیر میباشد:

کلاه ایمنی یا هلمت که به آن کلاه کاسکت هم میگوییم

کلاه برای فصل سرد

کلاه کولاک

کلاه آفتابی

 

۱- کلاه هلمت کوهنوردی:

 دو نوع کلی از این مدل کلاه کوهنوردی می توان نام برد:

هلمت با پوسته سخت : که دارای قیمت کمتر و طول عمر بیشتر هستند. قسمت بیرونی آنها از پلاستیک سخت ایجاد میشود.

هلمت با پوسته نرم یا بدنه فومی : که سبکتر بوده و با فوم یا یک لایه نازک پلی کربونات پوشیده شده اند. این نوع از کلاه دارای وزن کمتر و تنفس خوب می باشد.

 

سایز و قابلیت تنظیم:

یک کلاه کاسکت خوب باید به راحتی روی سر قرار گیرد و وقتی سرتان را حرکت می دهید جابجا نشود. اگر کلاه به بالا و پایین برخورد کرده یا پیشانی شخص مشخص شود ما قسمت پشت کلاه و بند گونه را تنظیم می کنیم و اگر کلاه روی سر شناور باشد یعنی اندازه آن بیش از حد کوچک است. تسمه های کناری کلاه باید زیر گوش قرار بگیرند تا سبب برخورد و سایش با گوش نشوند. بیشتر مدل های کلاه ایمنی کوهنوردی دارای دو سایز هستند و معمولا ارتباطی بین یک سایز و سایز دیگر وجود دارد. اگر در بین انتخاب دو سایز در تردید هستید ما به شما پیشنهاد می کنیم که پیش از خرید، کلاه ایمنی را امتحان کنید.

وزن:

در هر نوعی از سناریوی کوهنوردی یا حتی در روزهای طولانی سنگنوردی کلاه ایمنی از صبح روی سر قرار می گیرد و تا پایان روز نمی توان از روی سر برداشت. به صورت شخصی ما دوست داریم کلاه های ایمنی تا حد امکان سبک باشد و کلاه های سبک تر کمتر روی گردن قرار می گیرند و هنگام نگاه به بالا و پایین جابجا نمی شوند.

۲- کلاه برای فصل سرد:

این مدل در واقع یک کلاه زمستانی محسوب می‌شود و مناسب کوهنوردانی است که در فصل سرد سال قصد سعود به ارتفاعات بالا را دارند. یک ضرب المثل وجود دارد که می‌گوید اگر پاهای شما سرد شده یک کلاه سرتان بگذارید زیرا بیشتر گرمای بدن از ناحیه سر خارج می‌شود. در واقع کلاه نقش رادیاتور را دارد و دمای بدن را حفظ می‌کند.

کلاه باید کاملا اندازه سر شما باشد و احساس راحتی داشته باشید.

معمولا مدل های دو لایه دارای تنفس کمتری هستند و باعث تعریق سر میشوند که میتواند باعث سرماخوردگی گردد.

دقت کنید که کلاه به خوبی روی گوش ها را به طور کامل بپوشاند.

۳- کلاه طوفان:

همانطور که از نام این نوع کلاه کوهنوردی پیداست، در زمان کولاک و بادهای تند کاربرد دارد. نکات زیر را در مورد این نوع کلاه در نظر داشته باشید:

کلاه طوفان باید به خوبی اندازه سر شما باشد. تنگ بودن این وسیله به شدت آزاردهنده خواهد بود.

کلاه طوفان را با عینک طوفان خود متناسب بگیرید. برای خرید کلاه عینک را به همراه ببرید و با یکدیگر تست کنید. ست نبودن این دو وسیله با یکدیگر باعث بخار کردن عینک و از بین رفتن دید شما در زمان طوفان خواهد شد.

بسیاری از انواع کلاه کوهنوردی مخصوص کولاک و طوفان نیاز به اصلاح به خصوص در ناحیه بینی دارند. گاها لازم است قدری زیر بینی را گشاد کنید تا بازدم شما کاملا به بیرون رفته و بخار آن به عینک بازنگردد.

۴- کلاه آفتابی:

 این مدل از کلاه معمولا در فصل بهار و تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا در این فصل‌ها اشعه خورشید با زاویه‌ای تابیده می‌شود که سوزان‌تر است. در واقع رایج‌ترین مدل کلاه‌کوهنوردی هستند. دارای لبه‌هایی برای ایجاد سایه در ناحیه صورت می‌باشند و با سه تیکه پارچه از پشت سر، گردن و صورت شما محافظت می‌کنند.

روش نگهداری از کلاه کوهنوردی:

۱-بعد از هر بار استفاده کلاه خود را شستشو دهید زیرا چربی سر و عرق به پارچه کلاه آسیب وارد می‌کند.

۲-بعد از استفاده از کلاه در روز بارانی کلاه خود را خشک کرده و سپس نگهداری کنید. برداشتن کلاه به صورت خیس یا نم‌دار باعث ایجاد کپک و پوسیدگی می‌شود.

۳-روزهای آفتابی که نور خورشید با زاویه بیشتری تابیده می‌شود و به اصطلاح سوزان‌تر است، بهتر است کلاه خود را خیس کرده و روی سر قرار دهید با این کار سر شما خنک‌تر شده و نور خورشید به کلاه شما اسیب نمی‌زند.

۴-از خشک کردن کلاه روی بخاری و لوازم گرمایشی دیگر خودداری کنید. زیرا جنس بیشتر کلاه‌ها پلی استر بوده یا طلق پلاستیکی درون آن‌ها قرار دارد که گرما به بافت کلاه آسیب می‌زند.

 

مزایای استفاده از کلاه کوهنوردی:

  • یکی از ابتدایی‌ترین تجهیزات مربوط به کوهنوردی هستند، قیمت آن‌ها در مقایسه با وسایل دیگر ارزان‌تر است و ارزش خرید بالایی دارند.
  • در روزهای گرم آفتابی از صورت، سر و گردن شما در مقابل اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند و از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند.
  • در روزهایی که هوا بارانی است از خیس شدن مو و سر شما جلوگیری می‌کند. همچنین اجازه ورود آب باران به چشمان شما را نمی‌دهد.
  • همچنین از پوست سر و موهای شما در مقابل شاخه درخت، حشرات و گرده افشانی محافظت می‌کند.
  • باعث می‌شود شما سطحی داشته باشید که چراغ پیشانی و سار لوازم خود را روی کلاه خود نگهداری کنید.
  • با داشتن نوار ضد تعریق از ورود عرق سر و پیشانی به چشم شما جلوگیری می‌کند و سر شما به خوبی هوا می‌خورد.
  • به ظاهر کوهنورد جذابیت و زیبایی خاصی ارائه می‌دهد به طوری که دیگران از دیدن شما لذت می‌برند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *