0

نحوه انتخاب کفش کوهنوردی و معرفی بهترین مدل‌ ها

کفش کوهنوردی
بازدید 2497
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

انتخاب کفش کوهنوردی مناسب فرایندی مهم است. کفش کوهنوردی رویایی شما باید با نحوه و مکان کوهنوردی شما همگام شود. با این وجود، قبل از اینکه انتخابی داشته باشید باید از اینکه انتخاب فوق‌العاده‌ای دارید اطمینان حاصل کنید.

  • انواع: دسته‌ای از انتخاب‌های گیج‌کننده به سراغتان می‌آید؛ از کفش‌های سبک پیاده‌روی گرفته تا کفش‌های کوهنوردی.
  • اجزای سازنده: درک اطلاعات بیشتری درباره رویه، پشت، کفی، زیره و سایر بخش‌های کفش به بهبود انتخاب شما کمک می‌کند.
  • اندازه مناسب: هیچ کس تا به حال به یک جفت کفش بزرگ‌تر از پای خود علاقه‌ نداشته است. تفاوت میان تاول و راحتی پا مساله مهم ادازه کفش است.

آیا آماده خرید یک جفت کفش کوهنوردی هستید؟ راهنمای خرید بهترین کفش کوهنوردی ما را دنبال کنید.

انواع کفش‌های کوهنوردی

کفش‌های کوهنوردی

 مدل‌هایی با پاشنه کوتاه و کفی انعطاف پذیر برای پیاده‌روی روزانه بسیار عالی هستند. برخی از کوهنوردان نیز ممکن است برای پیاده‌ روی‌های طولانی خود کفش‌های مخصوص پیاده‌روی را انتخاب کنند. فقط توجه داشته باشید که اگر کفش شما از قوزک پا محافظت نکند، در مسیرهای سنگلاخی مشکل ساز می‌شود.

چکمه‌های کوهنوردی trekking

 این مدل از کفش‌ها پاشنه‌های متوسط و بلند دارند و برای کوهپیمایی‌های روزانه یا سفر‌های کوتاه کوهنوردی با بارهای سبک در نظر گرفته می‌شوند. آن‌ها معمولا انعطاف‌پذیر هستند و برای کمی راحتی به چند بار پوشیدن نیاز دارند اما به عنوان چکمه‌های کوهنوردی محکم فاقد پشتیبانی و دوام هستنند.

چکمه‌های backpacking

 این نوع کفش‌ها برای حمل بارهای سنگین در سفر‌های چند روزه به مناطق خارج از شهر طراحی شده‌اند. اکثر آن‌ها دارای پاشنه بلند هستند که به عنوان حامی فوق‌العاده‌ای دور قوزک پا می‌پیچد. بسیار بادوام و پشتیبان با کفی محکم‌تر از کفش‌های سبک که برای کوهپیمایی‌های سبک و سنگین مناسب است.

اجزای سازنده کفش‌های کوهنوردی

رویه کفش‌های کوهنوردی

مواد اولیه بر وزن، قابلیت تنفس، دوام و مقاومت در برابر آب کفش تاثیر می‌گذارد.

  • چرم دانه‌دار کامل

چرم دانه‌دار کامل دوام بالا، مقاومت در برابر سایش و مقاومت بسیار خوب در برابر آب را ارائه می‌دهد. این ماده اولیه عمدتا در چکمه‌های کوهنوردی به کار می‌رود که برای برنامه های طولانی با بارهای سنگین و زمین‌های ناهموار ساخته می‌شود. البته به اندازه نایلون یا چرم‌های دانه‌دار ترکیبی سبک و قابل تنفس نیست. قبل از شروع برنامه طولانی، برای راحتی بیشتر به زمان کافی لازم دارد.

  • چرم اشبالت دانه‌دار

 چرم اشبالت‌ دانه‌دار معمولا با نایلون یا تورهای نایلونی جفت می‌شود تا کفشی با قابلیت تنفس بالا ایجاد کند. چرم اشبالت‌ دانه‌دار از شکاف بخش زبر داخلی چرم گاو از لایه نازک‌تر ایجاد می‌شود. از لحاظ قیمتی ارزان است، ‌با این حال عیب آن مقاومت کم در برابر آب و سایش است (اگرچه ویژگی بخش داخلی ضد آب بودن آن است).

  • چرم نبوک

 چرم نبوک یک نوع چرم دانه‌دار کامل است . بسیار بادوام است و در برابر آب و سایش مقاوم است. این نوع چرم نیز نسبتا انعطاف‌پذیر است؛ با این وجود قبل از کوهنوردی طولانی برای راحتی بیشتر به زمان کافی نیاز دارد.

  • چرم مصنوعی

 جنسی همراه پلی استر و نایلون، به اصلاح چرم مصنوعی که عمدتا در کفش‌های جدید یافت می‌شود. آن‌ها از سایر چرم‌ها سبک‌تر هستند، سریع‌تر جا باز‌ می‌کنند، سریع‌تر خشک می‌شوند و معمولا ارزان‌تر هستند. عیب: ممکن است به علت کوک‌های خارج از کفش زودتر پوسیده شود.

[adrotate group=”1″]

  • رویه ضدآب

 چکمه‌ها و کفش‌های با ویژگی ضدآبی برای خشک نگه داشتن پا در شرایط مرطوب با رویه‌ای ضدآب و قابل تنفس ساخته می‌شود (مانند گورتکس). عیب: کاهش قابلیت تنفس توسط رویه که (در مقایسه با توری‌های تهویه موجود در برخی از کفش‌های غیر ضدآب) ممکن است پا را در روز‌های تابستان به عرق کردن ترغیب کند.  

  • محصولی گیاهی

 چکمه‌ها و کفش‌های کوهنوردی دوستدار گیاهان بدون هیچ مواد یا فرآورده حیوانی ساخته می‌شوند.

  • عایق

 عایق مصنوعی برای گرمایش در هنگام راه رفتن روی برف و یخچال‌های طبیعی به برخی از چکمه‌های کوهنوردی اضافه می‌شود.

کفی کفش‌های کوهنوردی

کفی همانند لایه ای، پاها را از شوک دور می‌کند و تا حد زیادی محکمی کفش را تعیین می‌کند. کفش‌های محکم خوب به نظر نمی‌رسد اما برای کوهپیمایی‌های طولانی بر روی صخره‌ها و حتی مناطق ناهموار می‌توانند به معنای راحتی و پایداری بیشتری باشند. یک کفش محکم اجازه نمی‌دهد که پای شما با پیچ‌ خوردن روی هر سنگ یا ریشه درختی که روی آن پا می‌گذارید، آسیب ببیند. رایج‌ترین ماده اولیه کفی، اتیلن-وینیل استات (EVA) و پلی‌اورتان است.

  • اتیلن-وینیل استات (EVA) راحت، سبک و ارزان است. برای تهیه کفی از چگالی‌های مختلف اتیلن-وینیل استات استفاده می‌شود تا در صورت لزوم پشتیبانی محکم‌تری (به عنوان مثال، در قسمت جلوی پا) را ارائه دهد.
  • پلی اورتان به طور کلی محکم‌تر و با دوام‌تر است، بنابراین معمولا به طور گسترده‌ای در کفش‌های کوهنوردی یافت می‌شود.                                                                 

پشتیبان داخلی کفش کوهنوردی

  • بخش میان درون و بیرون کفی کفش

 این لایه با ضخامت ۳ تا ۵ میلی‌متری برای افزودن استحکام در تحمل بار به کفی کفش، بین کفی داخلی و کفی خارجی فشرده می‌شود. طول آن‌ها متفاوت است؛ برخی از آن‌ها طول کل کفی کفش را می‌پوشانند، در حالی که برخی فقط نیمی از آن را می‌‌پوشانند.

  • صفحه کفی

 این لایه نازک و نیمه انعطاف‌پذیر بین کف و زیره و بخش میانی آن (در صورت وجود) قرار دارند. آن‌ها از کبود شدن پاها توسط ریشه‌ها یا حتی صخره‌ها محافظت می‌کنند.

زیره کفش‌های کوهنوردی

لاستیک در زیره تمام کفش‌های کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات افزودنی‌هایی مانند کربن برای تقویت استحکام به کفش‌های کوهنوردی اضافه می‌شود. زیره سخت دوام را افزایش می‌دهد اما اگر پیاده‌روی را ترک کنید، می‌تواند ساده و صیقلی شود.

  • الگوی دندانه‌ای

 دندانه‌ها برآمدگی‌هایی با قابلیت کشش بر روی زیره کفش هستند. دندانه‌های ضخیم و محکم‌تر برای تقویت استقامت در کفش‌های  کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دندانه‌های کاملا با فاصله، کشش خوبی را ایجاد می‌کند و گل و لای را به راحتی از خود جدا می‌کند.

  • ترمز پاشنه کفش

 این بخش به  صورت آشکارا به ناحیه پاشنه اشاره دارد که از قسمت جلویی پا تا قوس پا مشخص می‌شود. این ترمز باعث کاهش احتمال لیز خوردن شما در هنگام پایین رفتن از سراشیبی شود.

سازگاری کرامپون

اگر قصد دارید در زمستان به کوهنوردی  بروید، داشتن کفش‌های سازگار با کرامپون برای امنیت شما ضروری است. البته در صورتی که کفش شما قابلیت استفاده از کرامپون های تمام اتومات و نیمه اتومات را ندارد، میتوانید از کرامپون های ترکیبی استفاده کنید.

اندازه مناسب کفش کوهنوردی

کفش‌های کوهنوردی باید در تمام شرایط به‌ اندازه پا باشد، در هیچ شرایطی تنگ نباشد و فضایی برای تکان خوردن انگشتان پا را فراهم کند. در نهایت آن‌ها را (پس از تورم پا) و با جوراب‌هایی که می‌خواهید به پا کنید.

اندازه پای خود را بدانید

 حجم پا که یکی دیگر از موارد مهم برای اندازه‌گیری مناسب است، باید توسط متخصصی در مغازه ارزیابی شود. همچنین می‌توانید خودتان طول پای خود را اندازه بگیرید و برای مشخص کردن سایز پای خود از جدول سایز  استفاده کنید. با درآوردن کفی کفش و ایستادن بر روی آن طول را مجددا بررسی کنید؛ باید به اندازه عرض شست پا بین بلندترین انگشت و انتهای کفی فاصله وجود داشته باشد.

در نهایت کفش‌های کوهنوردی را امتحان کنید

 پاهای شما معمولا در طی فعالیت‌های روزانه تاول می‌زند و سپس در بزرگ‌ترین حالت خود قرار خواهد گرفت. این امر به شما کمک می‌کند تا از خرید کفش‌های بسیار کوچک خودداری کنید.

اگز از کفی طبی استفاده می‌کنید، آن‌ها را به همراه داشته باشید. آن‌ها در مناسب بودن یک کفش تاثیر می‌گذارند.

جوراب‌های مناسب به پا کنید

 جوراب‌های مناسب به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر تناسب و احساس کفش جدید را ارزیابی کند. اطمینان حاصل کنید که ضخامت جوراب با آن کفشی می‌خواهید به پا کنید، مطابقت داشته باشد و برای کوهپیمایی به جای جوراب‌های نخی که احتمالا باعث ایجاد تاول می‌شود از جوراب‌های مصنوعی استفاده کنید.

مدتی را با کفش‌های کوهنوردی خود بگذرانید

 در فروشگاه قدم بزنید. از پله‌ها بالا و پایین بروید. یک سطح شیب‌دار را پیدا کنید و بر روی آن قدم بزنید و امتحان کنید که در سراشیبی ها انگشتان پا به جلوی کفش برخورد نکند.

مشکلات مربوط به اندازه کفش 

نمی‌خواهید برآمدگی یا درزهای عجیب و غریبی یا فشاری در جلوی پا را احساس کنید و انگشتان نیز نمی‌خواهند هنگامی که در سراشیبی هستند، به جلوی کفش برخورد کنند. اگر کفش‌ها را محکم بسته‌اید و هنوز هم فضایی را بالای پای خود احساس می‌کنید، حجم کفش شما اشتباه است.

در هنگام خرید آنلاین، برندی را که قبلا پوشیده‌اید، انتخاب کنید

 اکثر شرکت‌های تولیدکننده کفش تمایل دارند تا با در طول زمان از مدل هایی ثابت استفاده کنند، بنابراین اندازه آن‌ها احتمالا مشابه خواهند بود.

[adrotate group=”1″]

استراتژی گره بند کفش خود را تغییر دهید

 نحوه بستن بند‌های کفش می‌تواند تناسب آن را تغییر دهد.
همچنین می‌توانید فیلم آموزش نحوه بستن بند کفش کوهنوردی را مشاهده کنید.

کفی‌های معروف در بازار را در نظر بگیرید

کفی‌های عرضه شده در مدل‌های مختلف می‌توانند راحتی، پشتیبانی یا تناسب  یا هر سه مورد را تقویت کنند.

قبل از اولین برنامه چند بار از کفش کوهنوردی خود استفاده کنید

متاسفانه بسیاری از کوهنوردان بی پروا از این نکته مهم غافل می‌شوند.

شما هم تجربیات خرید کفش کوهنوردی خودتان را برای ما بنویسید

منبع: rei.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *