0

تاثیر زیرانداز در کوهنوردی

زیر انداز کوهنوردی
بازدید 2418
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

 زیرانداز مناسب کوهنوردی

همراه داشتن زیرانداز مناسب  کوهنوردی برای استراحت کردن و شب‌مانی در کوهستان، ضروری است.
بطوریکه بتوانید که به‌ راحتی بروی آن بنشینید و کیسه خوابتان را روی آن قرار دهید. زیرانداز مناسب کوهنوردی برای کیسه خواب استفاده می شود .
تنوع و مشخصات آن، ارائه شده است. با توجه به نوع صعود و سبک صعود می توانید از انواع آن استفاده کنید.

زیرانداز های متنوع در فروشگاه بریم کوه

زیر انداز مناسب و خواب راحت

 زیرانداز مناسبی که در زیر کیسه خواب استفاده می شود از هر نوع استانداردی که باشد عامل اصلی یک خواب راحت در طبیعت است.
زیرانداز مناسب مانع نفوذ سرما و رطوبت است.

این زیرانداز شماست که در تابستان به شما اجازه میدهد در هوای آزاد به راحتی شب را به سر کنید و در زمستانها در چادرتان سرما را حس نکنید.
همچنین در برنامه های تابستانی، اگر تحت هرشرایطی مجبور به شب مانی در طبیعت شدید و زیرانداز عایق همراه نداشتید بهتر است از لباسهای اضافه، کوله پشتی، طنابهای کوهنوردی استفاده کنید .

در غیر این صورت شما شب سختی را خواهید داشت. استفاده از صفحه های چوبی و یا شاخه های بریده شده درختان می تواند تا حدی کمکتان کند.

هیچ موقع برنامه فیلبند مهر ماه ۹۶ رو فراموش نمیکنم. حسین به خیال اینکه کیسه خواب خوبی داره، زیرانداز نیاورده بود.
سرمای بعد از ظهر خبر از سرمای بی حد و وصف شب رو میداد.

دو نفر از بچه ها به حسین کیسه بیواک دادن که به عنوان زیرانداز استفاده کنه. منم دستکش و جوراب پر بهش دادم و در چادر کنار من خوابید و تا صبح لرزیدنش رو حس میکردم.
ولی به جاش بعد از اون برنامه حسین حتی در برنامه های نیم روزه هم زیرانداز میاره :).

انواع زیرانداز

زیرانداز بادی:

انواع زیراندازهای موجود که توسط شرکتهای تولید کننده به بازار ارائه می شوند.
نمونه های بادی به خاطر سبک بودن و حجم کمی که دارند تا چند سال پیش در بین کوهنوردان محبوبتر بود. (در حال حاضر به خاطر قیمت زیاد کمتر مورد استقبال واقع میشود).

این نوع زیرانداز ها در واقع یک کیسه پر شده از هوا هستند که توسط شخص کوهنورد با دهان و یا بوسیله تلمبه های کوچک باد شده و برای زیرانداز استفاده می شوند.
اگر از این نوع زیرانداز استفاده میکنید باید همیشه مراقب سوراخ شدن آن باشید که با توجه به وزنی که تولید شده اند دارای پارچه هایی با مقاومت پایین هستند.

پیشنهاد بریم کوه: زیرانداز بادی چانداگ

برنامه های باشگاه ها و گروه های کوهنوردی موجود در سامانه بریم کوه را مشاهده فرمایید و در صورت تمایل برنامه گروه خود را به رایگان ثبت نمایید.

زیرانداز فوم فشرده:

اما قدیمی تر از زیراندازهای بادی، فوم های فشرده هستند. در بسیاری از موارد از زیراندازهای بادی بهتر عمل میکنند. این نوع فوم ها در واقع یک عایق رطوبتی و دمایی هستند که با ضخامتهای مختلف در بازار موجود بوده و علاوه بر آن خیلی از شرکتهای تولید کننده با طراحی ها و ضخامت های مختلف آن را تولید میکنند.

فومها به خاطر ترکیب قرار گرفتن سلول های فوم، دارای سطح نسبتا نرمی هستند. وزن آن کم و توانایی محبوس کردن هوای در بین سلول ها را بیشتر میکند . این مسئله باعث می شود که فوم ها کارآمدی بالایی داشته باشند.
در طراحی های جدید این نوع فوم ها علاوه بر ساختار سلولی خود در سطح هم دارای خلل و فرجی هستند که در اشکال مختلف تولید شده و هوای بیشتری را در سطح زیرین و رویی خود نگه میدارند.

بهتر است برای استفاده در زمستان از این نوع زیراندازها و با ضخامت های بالاتری استفاده کنید

فوم نرم و غير فشرده :

اين نوع زيرانداز را حتما باید با یک آستری واتر پروف استفاده کنید، چرا كه در غير اين صورت اين فوم حجيم مي تواند مانند يك ابر اسفنجي آب را به خود جذب كند.

به نظر من بدترین نوع زیرانداز همین مدل هست. اکثرا با یک آستر واترپروف روکش شدن که خیلی سر (لیز) هستن و خدا نکنه در یه شیب حتی ۲ درجه بخواید بیخوابید. تا صبح سر میخورید میرید پایین.
توصیه میکنم اصلا سراغ این نوع از زیرانداز نرید. هر چند که قیمت این زیرانداز از سایر مدل‌ها به مراتب پایین‌تر هست و حتی با شرایط گرونی های این چند وقته هم احتمالا بتونید زیر ۴۰-۵۰ تومن تهیه کنید.

اندازه زيرانداز

 

بهترین اندازه که در کوهنوردی بعنوان یک استاندار نا نوشته شناخته می شود ۵۰*۱۸۰ می باشد. با توجه به اندازه چادرها نیز می توان گفت اندازه مناسبی است .اما در چند سال اخیر تولید کنندگان کشور چین زیراندازهایی با اندازه های ۵۵ و ۶۰ سانت هم تولید کرده اند.

میدونید از طریق سامانه بریم کوه میتوانید از برنامه های باشگاه‌ها و گروه‌های کوهنوردی مطلع بشید؟
همین الان وارد سامانه بشید و در برنامه دلخواهتون ثبت‌نام کنید.
www.berimkouh.com

منبع :
کوه پلاس – ویرایش و بیان تجربیات توسط بریم کوه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *