0

نکاتی راجع به کمپینگ در هوای سرد و زمستانی

کمپینگ
بازدید 1906
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

نیازی نیست تا برنامه ی کمپینگ خود را به دلیل آب و هوای سرد و زمستانی کنسل کنید ! در حقیقت، راه های زیادی برای لذت بردن از صعود و کمپینگ در هوای سرد وجود دارد . در این مطلب به نکاتی ظریف راجع به کمپینگ در هوای سرد اشاره خواهیم کرد . با ما همراه باشید .

شرایط موجود را به خوبی بشناسید :

برای آمادگی بیشتر در کمیپنگ های پاییزی و زمستانه ، باید میزان تقریبی دمای مقصد خود را بشناسید.
علاوه بر شناسایی تقریبی دمای محیط ، برای آگاهی از خطرات پیش رو در محیط ، حتما با افراد محلی صحبت کنید . ( مطمئنان آن ها اطلاعات مفیدی راجع به محیط کمپینگ شما دارند )

صعود خود را به طور کامل برنامه ریزی کنید :

علاوه بر آگاهی بر شرایط جوی و محیطی کمپ، دانستن مقدار زمان و مسافت بین اردوگاه و کمپ ها، امری لازم و مفید است . در آب و هوای گرم، معمولا مشکلی برای برپایی اردوگاه و کمپ در محیط های ناشناخته وجود ندارد ،اما در آب و هوای سرد، جزئیات و محل های کمپینگ خود را از قبل مشخص کنید . زیرا در زمستان و پاییز، روز ها کوتاه تر هستند و نور کمتری برای کوهنوردی دارید . همچنین برپایی شتاب زده اردوگاه ها و کمپ ها در محیط های سرد و باز، خطر ابتلا به سرمازدگی و یخ زدگی را افزایش می دهد. علاوه بر این، مسیریابی در مسیر های برفی و بارانی بسیار سخت و مشکل تر می شود. پس مطمئن باشید تا به نشانه ها و علامت های محیط توجه می کنید و حتما یک نقشه و جی پی اس با خود دارید .

پیدا کردن محیط کمپینگ :

زمانی که دنبال مکانی برای کمپینگ هستید، بهترین مکان برای برپایی کمپ ، محیط های گرم ، خشک ، هموار و مصون در برابر بارش و ریزش های جوی می باشند. اگر امکان دارد قبل از صعود، در نقشه های خود به دنبال محیط های باشید که از قبل چادر و پوشش هایی برای جلوگیری از سرما و ریزش باران در آن ها وجود دارد ( بدون شک این محیط ها کمتر از سطح زمین یخ زده اند ) .

چادرهای کمپینگ :

شب ها، زمانی که در چادر کوهنوردی خود هستید ، به سبب اینکه در نقطه ای ثابت و ساکن هستید ، دیگر گرمایی که در هنگام کوهنوردی و صعود با خود حس می کرده اید را، ندارید . در این زمان ، دما در پایین تر نقطه ی خود قراردارد . برای همین، به شما پیشنهاد میکنیم که یک چادر کوهنوردی مخصوص زمستان و یا چهار فصل خریداری کنید .

داشتن این چادر های مخصوص زمستان و آب و هوای سرد، در تغییرات شدید جوی نیز، مفید می باشد . برف ، طوفان و باران، همگی دمای چادر شما را پایین می آورند. پس نیاز به چادری دارید که در برابر این ریزش ها ، عایق باشد . مثلا چادر هایی که دو لایه هستند و دما را تا حد امکان در خود نگه می دارند . چادر EMS TRAVERSE TENT ، چادری دو لایه و گرم و برای زمستان می باشد و با داشتن ویژگی glove-ready hardware، نیازی نیست برای برپایی آن دستان خود را در معرض آب و هوای سرد قرار دهید !

کیسه و تشک های خواب :

علاوه بر چادر های زمستانه و چهار فصل، شما نیاز به یک کیسه و تشک خواب راحت و خوب دارید . شاید برای خیلی ها خرید یک کیسه خواب گرم، پایان ماجرا باشد اما شما نیاز به یک زیرانداز گرم و ضخیم دارید تا عایقی میان شما و زمین سرد باشد. در این رابطه مقاله “تاثیر زیرانداز در کوهنوردی” را مطالعه نمایید.

مطئمن شوید تا کیسه خواب شما از درجه گرمایی خوبی برخوردار است و همچنین برای بالابردن دما و گرم ماندن بیشتر، چند لایه ” لاینر کیسه خواب ” نیز با خود داشته باشید . در شب، برای بکارگیری تمام فضا در کیسه خواب و بالابردن دما، لباس های خود را نیز درون آن قرار دهید .خوبی آن این است که در صبح نیز لباس گرمی برای تعویض، دم دست خود دارید !

پوشش و لباس :

مثل همیشه، نوع پوشش و چند لایه بودن آن ها، مهم ترین نکته در کمپینگ و صعود در زمستان و آب و هوای سرد است. مطمئن شوید از لایه های پشمی و مصنوعی استفاده می کنید :از پوشش های پشمی در لایه های زیرین ، از پوشش های مصنوعی به عنوان لایه ها میانی و از پوشش های قابل تنفس و ضدآب در لایه های بیرونی . باز هم اخطار می دهیم ! از لباس هایی با جنس کتان استفاده نکنید ! جنس کتان، رطوبت را هنگامی که عرق می کنید به خود جذب می کند و باعث می شود تا دمای بدن شما به شدت پایین بیاید .

مقاله ی پیشنهادی : ۱۰ نکته برای گرم ماندن در کوه پیمایی های زمستانی

غذا :

 

ثبت نام در دوره آنلاین نقش تغذیه در اجرای موفق برنامه های کوهنوردی

بدن خود را یک کوره و تنور در نظر بگیرید ، هر چقدر سوخت ( غذا ) بیشتری به آن بدهید ، با دما و حرارت بیشتری می سوزد . در محیط کمپینگ احساس سرما می کنید ؟ کمی خوراکی بخورید . در کیسه خواب خود، لرز کرده اید ؟ چیزی بخورید و سعی کنید مایعات گرمی نیز با آن بنوشید . دمای پایین در صبح باعث شده است تا از بیرون آمدن از کیسه خواب امنتاع کنید ؟ لطفا چیزی بخورید !

زمانی که در کمپ های زمستانی به سر می برید ، بهتر است به جای اینکه نگران رژیم و وزن خود باشید، چیزی بخورید . از آنجایی هم که برای گرم ماندن بدن نیاز به غذا دارید ، دنبال غذاهایی با قند بالا ، چربی و کربوهیدارات ها باشید . میانه روی در خوردن و آشامیدن هنوز هم مهم است، اما توجه داشته باشید که بدن شما نسبت به روزهای معمولی، مقدار بیشتری از کالری می سوزاند . پس لازم نیست نگرانی راجع به” بیشتر غذا خوردن ” خود داشته باشید ! برای اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه در کوهنوردی مقاله ی ” در کوهنوردی چه چیزی بخوریم ” را مطالعه فرمایید .

آب :

زمانی که سردتان شده است، شاید تنها چیزی که به آن فکر نمی کنید، آشامیدن مقداری آب است . اما آبرسانی کافی به بدن، یکی از اصول ضروری برای گرم ماندن در زمستان است ! در فواصل معین زمانی آب بخورید و یک بطری آب نیز، زمانی که در کیسه خواب هستید، با خود داشته باشید ( توجه داشته باشید اگر بطری آب را در کوله پشتی کوهنوردی خود رها کنید، تا صبح یخ میزند ! )

همچنین باید مقدار آب بیشتر از نیازتان، با خود داشته باشید . حتی اگر در نقشه خود منبع آب هایی برای پر کردن بطری در نظر گرفته اید، این احتمال را بدهید که شاید یخ زده باشند! هر چند اگر شاهد بارش برف بودید، می توانید خیلی راحت برف را بجوشانید و با تبدیل آن به آب، از آن استفاده کنید .

از شرایط پزشکی و بیماری ها، آگاهی داشته باشید :

همانطور که باید نسبت به پیچک های سمی مسیر ، گرمازدگی و پیچیدگی پا در آب و هوای گرم اطلاع داشته باشید ، باید اطلاعاتی نیز راجع به بیماری و شرایطی که هوای سرد موجب آن می شود، داشته باشید . سرمازدگی و یخ زدگی شانه، بعضی از این بیماری ها هستند . سرمازدگی خفیف، علائمی مثل ضعف در هماهنگی عضلات ، تنش و لرز ، تغییر در حالات رفتار فرد ( معمولا سکوت ) و دمای پایین بدن دارد. در این زمان می توانید با تعویض لباس های خیس خود با پوشش های گرم و چندلایه ، انجام چند تمرین ساده و یا انتقال گرما از بدن فرد دیگری، آن را کاهش دهید .

یخ زدگی معمولا گوش ها، بینی ، پا و دستان شما را درگیر می کند . پوست خاکستری متمایل به زرد و یا سفید بیش از حد، علائم این بیماری می باشد . همچنین سر شدن ، خارش زیاد و یا لمس عذاب آور این نقاط بدن، از نشانه های دیگر این بیماری است . برای درمان موضعی آن ، از گرمای مستقیم ( تجهیزات آشپزی و یا آتش ) خودداری کنید. بجای آن در محیطی گرم و سرپوشیده قرار بگیرید . از آب گرم و یا پتو ها ، روی نقاط یخ زده ی بدن خود استفاده کنید تا به صورت تدرجی دما به آن ها بازگردانده شوند و به حالت طبیعی برسند . برای اطلاعات بیشتر راجع به آسیب های کوهنوردی ” چگونه در مقابل آسیب دیدگی های کوهنوردی آماده باشیم ؟ ” را مطالعه فرمایید.

منبع : EMS

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *