1

کاربرد کیسه خواب چیست و منظور از نرخ (Rate) دمایی چیست؟

بازدید 1977
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

کیسه خواب یکی از ضروری‌ترین وسایلی است که فرد در هنگام کوهنوردی‌های طولانی مدت و در زمانی که می‌خواهد کمپ بزند، به آن نیاز دارد و کیسه خواب مشخص می‌کند که فرد تا چه میزان می‌تواند خواب راحتی داشته ‌باشد و برای روز بعد به میزان کافی انرژی ذخیره ‌کند. در اینجا می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا بتوانید یک کیسه خواب مناسب برای خود انتخاب‌ کنید. البته باید توجه ‌کنیم که هر فرد دارای یک محیط خواب متفاوت است، برخی افراد در جای گرم راحت می‌خوابند و برخی دیگر جای خوابشان باید کمی خنک‌ باشد. چادری که در آن می‌خوابید، حصیری که زیر پایتان پهن می‌کنید و حتی متابولیسم بدن شما در میزان حرارت بدن شما تاثیرگذار هستند.

در زمان خرید یک کیسه خواب عوامل مختلفی می‌توانند تاثیرگذار باشند، جنس کیسه خواب، شکل، وزن اما مهم‌ترین عاملی که در زمان خرید یک کیسه خواب باید به آن توجه ‌کنید نرخ دمایی کیسه خواب است. یعنی این که کیسه خواب تا چه میزانی می‌تواند شما را گرم کند.

خرید انواع کیسه خواب

در اینجا می‌خواهیم با مفهوم نرخ دمایی بیشتر آشنا شویم.

نرخ دمایی

برای کیسه خواب‌ها یک نرخ دمایی استاندارد اروپایی وجود دارد. براساس این استاندارد هر کیسه خواب دارای یک برچسب است که مشخص‌کننده نرخ دمایی آن است. مطابق این استاندارد، کارخانه‌ها یک تست حرارتی مخصوص را انجام می‌دهند و با توجه به نتیجه آن، ۴ دمای مختلف برای کیسه تعریف می‌شود (دماها به درجه سیلیسیوس هستند).

حد بالایی: دمای استانداردی که در آن یک فرد بدون تعریق زیاد می‌تواند خواب راحتی داشته ‌باشد. در این حالت زیپ کیسه خواب باید باز باشد و دست‌های فرد نیز از کیسه خواب بیرون باشد.

راحت: دمایی که در آن یک خانم می‌تواند در یک شرایط آرام و راحت خواب خوبی را تجربه ‌کند.

حد پایینی: دمایی که فرد می‌تواند در آن به مدت ۸ ساعت و به‌صورت غیرصاف خوابیده و بیدار نشود.

حد نهایی: حداقل دمایی که فرد در آن می‌تواند بخوابد بدون اینکه بخاطر هیپوترمی (کمبود حرارت بدن) خطر مرگ، فرد را تهدیدکند.

زمانی که بخواهند این تست را انجام‌دهند؛ اگر بخواهند یک مرد را در نظر بگیرند یک فرد ۲۵ساله با قد ۱۷۳ سانتی‌متر و با وزن ۷۳ کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود و اگر بخواهند روی یک زن تست انجام‌ دهند، وی را یک فرد ۲۵ ساله با قد ۱۶۰ سانتی‌متر و با وزن ۶۰ کیلوگرم در نظر می‌گیرند.

با در نظر گرفتن این دماها شما می‌توانید کیسه خواب مناسب خود را انتخاب ‌کنید. البته برای فردی که مرتبا به کمپ می‌رود در انتخاب یک کیسه خواب مناسب یک چیز دیگر هم باید در نظر گرفته ‌شود و آن هم مسئله فصول مختلف سال است.

کیسه خواب

فصل‌ها

اگر چه استفاده از معیار فصلی برای معرفی انواع کیسه خواب‌ها مرسوم نیست و در اروپا فقط داشتن دماهای بالا برای هر کیسه خواب الزامی است، اما دانستن یک سیستم فصلی برای فروشندگان و صاحبان مغازه برای راهنمایی مشتریان خود گزینه خوبی محسوب می‌شود. از آنجا که برای این امر معیار مشخصی وجود ندارد، ممکن است تفاسیر مختلفی از فصول مختلف وجود داشته‌باشد، و باتوجه به نوع آب و هوا، شخص و چادر مورد استفاده، این فرضیات می‌تواند متفاوت باشد. در این جا ما یک راهنمای خیلی کلی را ارائه می‌دهیم.

یک فصل: +۵؛ یک کیسه خواب یک فصل فقط برای استفاده در تابستان مناسب است. این کیسه خواب‌ها برای استفاده در شرایط دمایی بالای +۵ درجه سیلیسیوس مناسب هستند.

دو فصل: ۰؛ این کیسه خواب‌ها برای بهار و تابستان مناسب هستند. استفاده از این کیسه خواب‌ها برای دماهای بالای صفر درجه مناسب است.

سه فصل: -۵؛ این کیسه خواب‌ها احتمالا محبوب‌ترین نوع کیسه خواب‌ها هستند و تا دمای -۵ درجه پاسخگویی خوبی دارند.

زمستانه: -۱۰؛ این کیسه خواب‌ها تا دمای -۱۰ درجه سیلیسیوس پاسخگویی خوبی دارند

حرفه‌ای: -۱۵؛ این کیسه خواب‌ها برای شرایط خیلی دشوار که دما تا -۱۵ درجه سیلیسیوس پایین است، پاسخگویی خوبی دارد.

پیشنهاد ما : مطالعه مقاله راهنمای خرید کیسه خواب

ما توصیه می‌کنیم که این دو راهنما را بصورت همزمان استفاده‌ کنید. درابتدا مشخص‌کنید که کی و کجا می‌خواهید کمپ بزنید، این کار موقعیت فصلی شما را مشخص می‌کند. سپس می‌توانید مشخص‌کنید که در چه شرایط دمایی قرار است شب را به صبح برسانید. به یاد داشته‌ باشید که اگر یک کیسه خواب زمستانه را تهیه ‌کنید و سپس در فصل تابستان بخواهید از آن استفاده ‌کنید، احتمالا احساس گرمای زیادی خواهید کرد.

منبع: Procamping

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. صادق گفت:

    سلام. دمت گرم.