0

کلنگ طلائی دوران/نخستین بار به یک کوهنورد از اسیا

کلنگ طلائی دوران/نخستین بار به یک کوهنورد از اسیا
بازدید 229
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

جایزه کلنگ طلائی دوران سال ۲۰۲۱، به دلیل یک عمر دستاوردهای ارزشمند کوه‌نوردی به «یاسوشی یامانوی» از کشور ژاپن، تعلق می‌گیرد.
گفتنی است؛ وی نخستین کوه‌نورد آسیا خواهد بود که موفق به دریافت این جایزه می‌شود.
در سال ۱۹۸۷ نخستین صعود انفرادی ارتفاعات درو فرانسه را انجام داد و سپس گشایش مسیر بر روی رخ غربی و یال شمالی «مونت تور» در جزیره بافین و نخستین صعود انفرادی و زمستانی فیتزروی را در سال ۱۹۹۰ به ثمر رسانید.
از سال ۱۹۹۱ صعودهای بلند را با صعود «برودپیک» آغاز کرد و در همان سال «آمادابلام» زمستانی را از رخ غربی و یال جنوب غربی به ثمر رسانید. در سال ۱۹۹۴ گشایش مسیر بر رخ جنوب‌غربی «چوآیو»، بدون کپسول اکسیژن و همراهی شرپا داشت و هم‌چنین؛ رکورد صعود سرعتی از بیس‌کمپ تا قله «کی‌۲» از مسیر سزن را در مدت ۴۸ ساعت بدون استفاده از کپسول اکسیژن به ثمر رسانید.
«یامانوی» در سال ۲۰۰۲ و در حین صعود رخ شمالی «گیاچانگ کنگ» در مرز نپال و چین، انگشتان پای راست و تعدادی از انگشتان دست خود را ازدست داد، اما این امر مانع از ادامه فعالیت‌های کوه‌نوردی سبکبار وی نشد.
و در سال ۲۰۱۱ جایزه دوران کلنگ طلائی آسیا را دریافت نمود.
در سال ۲۰۱۷ «یاسوشی یامانوی» و همنوردش «تاکاکی فوروهاتا» موفق به نخستین صعود «روچوپیک» ۵۹۷۰ متری در هندوستان شد
و…

گفتنی است؛ سیزدهمین جایزه کلنگ طلائی دوران در ۸ آذرماه ۱۴۰۰ در «بریانسن» فرانسه در حین برگزاری مراسم پایانی جایزه کلنگ طلائی سال ۲۰۲۱ اعطاء خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *