0

روز جهانی کوهستان ۲۰۲۲: زنان کوه‌ها را جا‌به‌جا می‌کنند!

زنان کوه ها را جا به جا می کنند
بازدید 946
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

موضوع روز جهانی کوهستان (IMD) امسال در ۱۱ دسامبر، زنان کوه ها را جابجا می کنند.

زنان نقش کلیدی در حفاظت از محیط زیست کوهستان و توسعه اجتماعی و اقتصادی دارند. آنها اغلب مدیران اصلی منابع کوهستانی، نگهبانان تنوع زیستی، حافظان دانش سنتی، متولیان فرهنگ محلی و متخصصان طب سنتی هستند.

افزایش تنوع آب و هوایی، همراه با کمبود سرمایه گذاری در کشاورزی کوهستانی و توسعه روستایی، اغلب مردان را به مهاجرت به جاهای دیگر در جستجوی معیشت جایگزین سوق داده است. بنابراین زنان بسیاری از وظایف را که قبلاً توسط مردان انجام می شد بر عهده گرفته اند، اما زنان کوهستانی به دلیل فقدان قدرت تصمیم گیری و دسترسی نابرابر به منابع، اغلب نامرئی هستند.

به عنوان کشاورزان، فروشندگان بازار، زنان تاجر، صنعتگران، کارآفرینان، و رهبران جامعه، زنان و دختران کوهستانی، به ویژه در مناطق روستایی، پتانسیل این را دارند که عوامل اصلی تغییر باشند. وقتی زنان روستایی به منابع، خدمات و فرصت‌ها دسترسی داشته باشند، به نیروی محرکه‌ای در برابر گرسنگی، سوء تغذیه و فقر روستایی تبدیل می‌شوند و در توسعه اقتصادهای کوهستانی فعال هستند.

روز جهانی کوه ۲۰۲۲ فرصتی برای ترویج برابری جنسیتی و در نتیجه کمک به بهبود عدالت اجتماعی، معیشت و تاب آوری است.

درباره زنان در کوهستان بیشتر بدانید و از مواد ارتباطی فائو به هر شش زبان سازمان ملل که در وب سایت آنها موجود است استفاده کنید.

در حالی که “زنان کوه‌ها را جابجا می‌کنند” موضوع پیشنهادی برای سال ۲۰۲۲ است، کشورها، جوامع و سازمان‌ها می‌توانند از طریق موضوعی که بیشتر به آن‌ها مرتبط است، IMD را جشن بگیرند.

این روز جهانی ۲۰۲۲ را با جامعه و دوستانتان جشن بگیرید و با استفاده از هشتگ #MountainsMatter به گفتگو در رسانه‌های اجتماعی بپیوندید. برخی از پیام های کلیدی را به اشتراک بگذارید، یا در مورد نقش مهم زنان در کوهستان صحبت کنید، یا عکسی از کوه مورد علاقه خود پست کنید.

 

جواهرات طبیعی که باید به آنها احترام بگذاریم

کوه ها محل زندگی ۱۵ درصد از جمعیت جهان هستند و حدود نیمی از نقاط داغ تنوع زیستی جهان را در خود جای داده اند. آنها آب شیرین را برای زندگی روزمره برای نیمی از بشریت فراهم می کنند. حفاظت از آنها یک عامل کلیدی برای توسعه پایدار است و بخشی از هدف ۱۵ SDGs است.

متأسفانه، کوه ها در معرض تهدید تغییرات آب و هوایی و بهره برداری بیش از حد قرار دارند. با ادامه گرم شدن آب و هوای جهانی، مردم کوهستانی – برخی از فقیرترین مردم جهان – برای زنده ماندن با مشکلات بیشتری روبرو هستند. افزایش دما همچنین به این معنی است که یخچال های طبیعی کوهستانی با سرعت بی سابقه ای در حال ذوب شدن هستند و بر منابع آب شیرین پایین دست میلیون ها نفر تأثیر می گذارد.

این مشکل همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد. ما باید ردپای کربن خود را کاهش دهیم و از این گنجینه های طبیعی مراقبت کنیم.

توجه روزافزون به اهمیت کوه ها باعث شد تا سازمان ملل، سال ۲۰۰۲ سال بین المللی کوهستان را اعلام کند. اولین روز جهانی برای اولین بار در سال بعد، ۲۰۰۳ جشن گرفته شد.

ریشه های آن به سال ۱۹۹۲ باز می گردد، زمانی که سند “مدیریت اکوسیستم های شکننده: توسعه پایدار کوهستان”، به عنوان بخشی از برنامه عمل دستور کار ۲۱ کنفرانس محیط زیست و توسعه به تصویب رسید.

اخیراً سازمان ملل سال ۲۰۲۲ را سال بین المللی توسعه پایدار کوهستانی اعلام کرد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *