0

هشدار هواشناسی کوهستان

بازدید 462
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بنا بر اعلام بخش هواشناسی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی:

🔴🔴پيش بيني جوي مناطق كوهستاني كشور

⛔️هشدار وقوع سيل گسترده در بخشهاي زاگرس جنوبي، كرمان و بوشهر و بارش شديد برف و كولاك در ارتفاعات

شنبه ١٥ آذر لغايت سه شنبه ١٨ آذر ٩٩

🔴طي اين بازه يك موج بارشي سرد همراه با بارش هاي شديد و سيل آسا در پايين دست مناطق كوهستاني و بارش برف شديد و كولاك در مناطق مرتفع بطور گسترده كشور را متاثر ميكند.

شاخه شمالي اين موج  بارش هاي فراگير در نيمه شمالي كشور و شاخه جنوبي آن نيز بارش هاي سيل آسا و مخرب در نيمه جنوبي ايران بدنبال دارد

 

🔴مناطق شمال غرب، غرب و شمال كشور:

 بتدريج از شنبه ابرناكي و مه آلودگي و بارش باران و برف براي نيمه غربي كشور، بخش هاي شمالغرب و البرز غربي پيش بيني مي شود.

🔴بارش براي ارتفاعات و دامنه ها بشكل برف همراه با وزش باد گاهي شديد و كولاك است.

🔴طي يكشنبه بارش ها بطور گسترده اي در اكثر نواحي كوهستاني كشور ادامه دارد و در شمالغرب، زاگرس و البرز موجب بارش برف مي شود. شايان ذكر است بارش برف در در زاگرس مركزي و البرز غربي شديد همراه با كولاك پيش بيني مي شود.

🔴دوشنبه، بارش ها در بخش هاي غرب و شمالغرب كشور تضعيف شده و بصورت پراكنده مي باشد و همچنان با شدت كمتر از يكشنبه در ارتفاعات و دامنه هاي البرز ادامه دارد.

⛔️براي قله هاي شاخص سبلان، سهند، علم كوه، دماوند، توچال و ساير قلل مرتفع بارش برف مورد انتظار است.

 ️ 

  🔴🔴مناطق كوهستاني شمال شرق و شرق ایران

🔴طي اين مدت يك موج بارشي قوي شرق و بتدربج شمال شرق و جنوب شرق ایران را متاثر ميكند كه عمده فعاليت آن طي روز یک شنبه و دوشنبه است.

با ورود سامانه بارشي براي ارتفاعات و مناطق كوهستاني نيمه شرقی كشور  بويژه قله هاي مرتفع کپه داغ و آلاداغ و بینالود ( بالاتر از ۲۵۰۰ متر) بارش برف و وزش باد شديد و كولاك و کاهش دید  پيش بيني مي شود و براي دامنه هاي پايين دست بویژه در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان شرايط براي بارندگي شديد و رعدوبرق مهياست.

طي عصر و شب یک شنبه براي ارتفاعات شرق کشور ارتفاعات خراسان رضوی و جنوبی بارش برف و مه و گاهی وزش بادشديد پيش بيني مي شود.

🔴دوشنبه فعاليت سامانه بارشي در نيمه شرقی كشور تقویت مي شود   بارش برف و وزش باد شدید و کولاک که علاوه بر رشته کوه های هزارمسجد و بینالود شمال شرق را نیز متاثر خواهد کرد .

طي سه شنبه صبح همچنان در بعضي ساعات بارش برف و وزش باد در ارتفاعات نیمه شرقی خواهیم داشت.طی ساعت های بعدازظهر عمده فعالیت سامانه بارشی در جنوب شرق سیستان و بلوچستان خواهد 

بود.

⛔️توصيه مي شود طي یک شنبه تا صبح سه شنبه از انجام فعاليت هاي كوهنوردي و دره نوردي در ارتفاعات کپه داغ، آلاداغ،بینالود ،هزار مسجد و  قله تفتان پرهيز شود.

 

 🔴مناطق كوهستاني جنوب غرب و جنوب كشور

🔴از اواخر وقت شنبه يك سامانه بارشي قوي از ناحیه جنوب غرب ایران وارد میشود كه بیشترین فعاليت آن طي روز یک شنبه و دوشنبه است.

با ورود سامانه بارشي براي ارتفاعات و مناطق كوهستاني جنوب و جنوب غرب كشور  بويژه زاگرس جنوبی و ارتفاعات دنا، ارتفاعات خوزستان و بوشهر و فارس و ارتفاعات کرمان بارش شدید باران و ( ارتفاعات بالاتر از ۲۵۰۰ متر) بارش برف و وزش باد شديد و كولاك و کاهش دید  در زمان یاد شده پيش بيني مي شود.

هشدار وقوع رعدوبرق، تگرگ

هشدار وقوع بارش هاي سيل آسا در پايين دست و طغيان رودخانه ها

🔴دوشنبه فعاليت سامانه بارشي بسمت مناطق شرقی كشور نفوذ ميکند و از بارشها در زاگرس کاسته اما همچنان در همه ارتفاعات کرمان و هرمزگان بارش برف و باران را خواهیم داشت. که بتدریج در اواخر وقت دوشنبه در این مناطق نیز سامانه بارشی بارندگی‌های آن تمام شده و بسمت سیستان و بلوچستان حرکت می‌کند.

🔴طي روزهاي مذكور، وقوع مه در نواحي كوهستاني مذكور يكي از مخاطره هايي است كه ميتواند موجب كاهش ديد افقي و عمودي شده  و خطا در پيمايش مسير و گم شدن كوهنوردان را بهمراه داشته باشد. ضمن اینکه نظر سرمازدگی نیز وجود دارد.

⛔️توصيه مي شود طي یک شنبه تا صبح سه شنبه از انجام فعاليت هاي كوهنوردي و دره نوردي در ارتفاعات عنوان شده پرهيز شود

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *