1

برف و کولاک در ارتفاعات تهران با ۲ کشته و دو مصدوم/یک نفر مفقود است

بهمن در توچال
بازدید 354
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، شاهین فتحی، مدیرعامل هلال احمر تهران با اشاره به گزارش وقوع برف و کولاک و سقوط بهمن به ندای امداد ۱۱۲ هلال احمر گفت: در ارتفاعات کلکچال بر اثر برف و کولاک، ۲نفر جان خود را از دست دادند و ۲نفر به شدت مصدوم‌ شدند.   وی افزود: بر اساس این گزارش تیم واکنش سریع برای نجات چند نفر که در ارتفاعات دارآباد گرفتار شدند اعزام شده و در حال امدادرسانی هستند.   فتحی گفت: در حادثه سوم با سقوط بهمن در آهار(در منطقه رودبار قصران) یک تیم واکنش سریع دیگر از استان برای امدادرسانی اعزام شده است که به گفته‌ی شاهدان صحنه، احتمال می رود یک نفر در بهمن گرفتار شده باشد.  

گرفتار شدن حدود ١٠٠ نفر در ایستگاه شماره هفت توچال

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از گرفتار شدن حدود ١٠٠ نفر در ایستگاه شماره هفت توچال خبر داد.

مجتبی خالدی در گفت و گو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: ساعت ۱۳:۳۰ امروز از ایستگاه شماره ٧ توچال تماسی با مرکز اورژانس تهران، مبنی بر گرفتار شدن حدود ١٠٠ نفر از کوهنوردان گرفته شد.

وی افزود: بلافاصله با سازمان آتش نشانی، سازمان مدیریت بحران شهر تهران، مسئولین وقت ایستگاه توچال تماس گرفته شد تا صحت موضوع بررسی شود. خبر به این شکل بوده که علیرغم توصیه های مدیریت توچال به کوهنوردان عزیزان داشتند آنان باز هم اقدام به صعود می‌کنند.

وی افزود: طبیعتاً با شرایط برف و کولاک که در ایستگاه های بالایی اتفاق افتاده بود احتمال داده می شد که سلامت این کوهنوردان در معرض خطر قرار گیرد. 

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: با توجه به شرح وظایف مرکز اورژانس تهران بلافاصله یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، پنج دستگاه آمبولانس زمینی محیا شد که در ایستگاه یک مستقر شدند، البته انتقال این افراد از ایستگاه های بالاتر مربوط به همکاران امداد و نجات سازمان آتش نشانی بود. 

وی ادامه داد: آمادگی های لازم برای درمان این عزیزان هم انجام شد و بیمارستان های شهدای تجریش و طالقانی به علت نزدیکی به محل در حالت آماده باش قرارگرفتند. 

خالدی گفت: همچنان در حال رصد وضعیت هستیم و گویا تلکابین راه اندازی شده و در حال جا به جایی افراد به ایستگاه های پایین تر است. آمادگی اورژانس همچنان ادامه دارد تا اگر فردی به اورژانس تحویل داده شد در کمترین زمان به مراکز درمانی منتقل شود.

خالدی در ادامه اظهار کرد: طی تماس تلفنی با سوپروایزر توچال، اعلام کردند تلکابین دوباره راه اندازی شده و مردم گرفتار شده در کولاک به ایستگاه‌ اول هدایت شدند و ۵ نفر گرفتار در کوه ها نیز پیدا شده و به ایستگاه اول هدایت شدند.

افراد گرفتار در ایستگاه شماره ۷ توچال کوهنورد نیستند

رییس امداد و نجات فدراسیون کوه‌نوردی می‌گوید که افراد گرفتار در ایستگاه ۷ توچال کوهنورد نیستند.

حمید مساعدیان، رییس امداد و نجات فدراسیون کوه‌نوردی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره گرفتاری شماری از هموطنان در ایستگاه شماره هفت توچال گفت: مجموعه توچال تصمیم گرفت که تله کابین را به علت وجود سرعت باد بالا و به هم خوردن تعادل به طور موقت متوقف کند و هیچ جابه‌جایی افراد نداشته باشد. مجموعه توچال تا زمانی که سرعت باد کاهش پیدا کند صبر کرد و بعد از آن انتقال افراد از ایستگاه هفت به پایین را صورت داد. حدود یک ساعت زمان برد تا شرایط جوی آرام شود و تله کابین شروع به حرکت کند. افرادی که در توچال گرفتار شدند افراد عادی و اسکی باز بودند که از تله کابین استفاده می‌کردند و دربین آنان کوهنوردی نبود.

او درباره حادثه ارتفاع قلعه دختر در شمال شرقی تهران با توجه به هشدارهای داده شده، گفت: بهمنی در ارتفاعات قلعه دختر رخ داد که متاسفانه باعث فوت یکی از کوهنوردان شد. افراد دیگر بدون هیچ آسیب به پایین منتقل شده و نجات پیدا کردند اما یکی از کوهنوردان زیر بهمن گرفتار شد. باتوجه به وضعیت هوا و برف حدود نیم متری امکان امدادرسانی در منظقه وجود ندارد و به نظر می‌رسد امداد رسانی فردا صورت پذیرد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد گفت:

    باتشکر از تیمهای جستجو ونجات،👏👏👏