0

چگونه برای صعود های بزرگ ، برنامه ریزی کنیم ؟

برنامه ریزی در کوهنوردی
بازدید 1539
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کوهنوردان با تجربه، معمولا زمانی که برای صعود های خود برنامه ریزی میکنند ، خیلی آسان و بدون نگرانی آن را انجام می دهند . بالاخره باید قبول کنیم که هیچ کس از سرنوشت خود در مسیر صعود باخبر نیست و ممکن است به اتفاقات غیر منتظره ای برخورد کند . با این وجود ، سازمان دادن بعضی از چیز ها قبل از صعود، فارغ از تازه کار و یا حرفه ای بودنتان در کوهنوردی، به نفعتان خواهد بود. در صعود های بزرگ خود با اطمینان حاصل کردن از جمع آوری تمام وسایل مورد نیازتان در دل طبیعیت، استرس خود را کم کنید و با خیالی آسوده به صعود بپردازید .

۱ سال تا ۶ ماه قبل از صعود :

مشخص کنید با چه کسی ، چه زمانی و به کجا صعود خواهید کرد ؟ شاید مقصد خود را سال ها پیش انتخاب کرده اید و یا شاید هنوز هم در انتخاب آن تردید دارید . همین الان تصمیم بگیرید . از حالا به بعد اینکه چقدر زمان برای آماده شدن نیاز دارید ، کاملا به خودتان مربوط است !

اگر به تازگی مقصد هایی را برای صعود انتخاب کرده اید ، سعی کنید تعداد آن ها را با اختصاص دادن به یک مسیر و کوهستان کاهش دهید . زمان صعود خود را دقیقا مشخص کنید و مدت زمانی که در راه هستید را تخمین بزنید . اگر از سر کار خود به تعطیلات میروید ، این قسمت برایتان آسان است . اگرچه هنوز سرکار هستید حتما به رییس خود از قبل، بابت غیبت در این چند روز، اطلاع دهید . مطمئن شوید برنامه ی شما با دیگر اتفاقات اطرافتان تداخل ندارد ( مثل عروسی و … )

خرج خود را در صعود مشخص کنید و سعی کنید پول ذخیره کنید . اگر در خانه ای قصد اقامت دارید ، شاید نیاز باشد که فقط برای تجهیزات ، غذا ، یک مجوز ، خرج پارکینگ و حمل و نقل خود پولی ذخیره کنید . بعضی از صعود ها نیازمند پول و خرج بیشتری نسبت به مابقی هستند ، پس مطمئن باشید که از لحاظ مالی کاملا آماده هستید . اگر می خواهید از مرز رد شوید ، مطمئن شوید که پاسپورت شما به روز است .

۳ ماه قبل از صعود :

زمانی که مطمئن شدید که چه زمان و کجا خواهید رفت ، وقت جمع آوری اطلاعت برای صعود است . وب سایت ها را جستجو کنید ، بلاگ ها را بخوانید و یا از دیگر کوهنوردان راجع به مسیر خود بپرسید . نقشه را با دقت بررسی کنید . مسیر های متفاوت را بشناسید و اگر برای صعود به مکانی ، نیاز به مجوز دارید ، حتما آن را تهیه کنید . اگر با گروهی قصد صعود دارید ، شاید نیاز باشد از قبل ،جای خود را در مسیر مشخص کرده باشید . زودتر تمام این اطلاعت را به دست آورید و در انجام هیچ کدام از آن ها کوتاهی نکنید !

۲ ماه قبل از صعود :

تجهیزات خود را ارزیابی کنید . ببینید چه لوازمی دارید و به چیزهایی احتیاج خواهید داشت . برای خرید یک کوله پشتی مناسب اندامتان و یا یک جفت بوت کوهنوردی، تا یک هفته قبل از صعود، صبر نکنید . شاید در فکر خرید یک چادر هستید و یا شاید فکر می کنند دوستتان می تواند کیسه خواب خود را به شما قرض دهد . همین الان خرید کنید، حتی اگر نتوانید همه وسایل را یکباره بخرید .

صعود خود را به مسیرهایی مشخص، محدود کنید . بدانید چند کیلومتر در روز را می توانید کوهنوردی کنید و مکان هایی برای کمپینگ در شب را روی نقشه مشخص کنید . (مقاله اصول برقراری کمپ در کوهستان را مطالعه کنید) چند کوهنوردی ساده و یا هفتگی می تواند از نظر فیزیکی شما را را برای صعود بزرگ خود آماده کند ، فقط توجه داشته باشید که تجهیزاتی که قرار است در صعود به همراه داشته باشید در این کوهنوردی های ساده نیز با خود حمل کنید تا به وزن آن ها کم کم عادت کنید .

آب و هوای مقصد خود را با دقت بررسی کنید . سعی کنید پدیده های طبیعی که ممکن است در این منطقه اتفاق بیفتد ( سیل ، زلزلزله ، سونامی و .. ) را با دقت شناسایی کنید . علاوه بر این ، همین الان نمی توانید به پیش بینی هایی هواشناسی در ۱۰ روز آینده اطمینان کنید . مطمئن شوید کوه آتشفاشانی که برای صعود خود در نظر گرفته اید، اخیرا رفتار غیرطبیعی نداشته است . وضعیت هوا را از وبسایت هواکوه چک کنید.

۱ ماه قبل از صعود :

اگر چند ماه از این کار گذشته است ، حتما به دکتر خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید همه چیز مرتب است . حتما نسخه های پزشکی برای تهیه دارو را بگیرید ، علی الخصوص اگر آلرژی و یا بیماری خاصی دارید حتما تجهیزات و داروهای خود را به همراه داشته باشید . اگر سابقه بیماری های دیگری را دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید محدودیتی برای انجام صعودتان ندارید .

برنامه ی سفر خود را کم کم تکمیل کنید و مطمئن شوید تمام اسناد و مدارک را برای صعود خود به همراه دارید . به دوستان و خانواده خود، برنامه ی صعودتان را اطلاع دهید تا در صورت بروز حادثه به کمک شما بیایند . اگر لازم است حتما به آن ها بگویید هر چند ساعت یکبار با شما تماس بگیرند تا از حال شما با خبر شوند .

تمام تجهیزات خود را جمع کنید . یک چک لیست از لوازم مورد نیاز تهیه کنید و مطمئن شوید تمام تجهیزات مورد نیاز را با خود دارید . اگر این کار را به چند روز قبل از صعود خود موکول می کنید ، ریسک فراموش کردن بعضی از تجهیزات را افزایش می دهید ! در مقاله ی “ لیست کامل تجهیزات کوهنوردی ” تمام تجهیزات مورد نیاز شما را ذکر کرده ایم !

۱ هفته قبل از صعود :

دوباره چک لیست خود را بررسی کنید و تمام وسایل خود را در کوله پشتی بگذارید . این شاید به معنی چند بار چک کردن کوله پشتی و سازمان دهی تجهیزات خود باشد . مواد غذایی و خوراکی های خود را برای صعود، آماده و مشخص کنید . مطمئن شوید کیف کمک های اولیه ، فندک ، کبریت ، اجاق کوهنوردی و آب مورد نیاز را با خود برداشته اید . از دوستان و کسانی که تجربه بیشتری در کوهنوردی دارند کمک بخواهید تا چک لیست شما را بررسی کنند تا مبادا چیزی را از قلم انداخته باشید !

چند حرکت تمرینی انجام دهید . حرکات کششی ، دوچرخه سواری ، پیاده روی های طولانی و یا دویدن، می توانند حسابی بدن شما را آماده کنند . سعی کنید با گوش دادن به موسیقی های آرام و یا خواندن کتاب، ذهن و روان خود را آرام کنید . به فروشگاه ها بروید و هرچیزی که ممکن است از قلم انداخته باشید را بخرید . این فرصت آخر است !

۱ روز قبل از صعود :

در حالی که تا به امروز باید همه تجهیزات شما تکمیل شده باشد، یک بار دیگر برای اطمینان حاصل کردن، آن ها را چک کنید . سعی کنید غذا به اندازه ی کافی بخورید اما از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنید تا امشب را راحت بخوابید . فردا روز صعود است !

برای شما آرزوی صعودی ایمن داریم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *