0

وقوع ۲۲۵ حادثه در ارتفاعات تهران از ابتدای سال

حادثه در ارتفاعات تهران
بازدید 359
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

شاهین فتحی مدیرکل جمعیت هلال احمر استان تهران امروز در حاشیه افتتاح خانه‌های هلال احمر در شهرستان پردیس در جمع خبرنگاران در خصوص این طرح اظهار کرد: پیرو دستور رئیس جمهور برای تأسیس خانه‌های هلال احمر را توسط این جمعیت در کل کشور آغاز کردیم تا برای ساختن جامعه‌ای آماده وارد عمل شویم.

وی گفت: خوشبختانه در استان تهران با هماهنگی استاندار و فرمانداران سعی کردیم در اکثر روستا‌های استان خانه‌های هلال را تأسیس کنیم و تا به امروز در بالغ بر ۱۴۰ خانه هلال تأسیس شده و امیدواریم تا پایان سال این رقم به ۲۰۰ خانه برسد.

مدیرکل جمعیت هلال احمر استان تهران افزود: این روستا‌ها به عنوان پرورش دهنده اولین نیرو‌هایی که می‌توانند وارد صحنه حادثه شوند نقش ایفا می‌کنند و به عنوان جامعه آماده آموزش دیده و در مواقع حساس فعالیت خود را انجام می‌دهند.

فتحی با بیان اینکه عملکرد این خانه‌ها به خود مردم واگذار شده و مردم داوطلبانه در این مراکز فعالیت می‌کنند، تأکید کرد:

مردم روستا‌ها در این محل‌ها آموزش دیده و تیم‌بندی‌هایی در این نقاط انجام خواهد شد تا در مواقع حساس از آن‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: محلی نیز در کنار این خانه‌های هلال احمر برای دپو اقلام بحران تأمین می‌شود و طی مصوبه شورای برنامه ریزی استان به فرمانداران و دهیاران اجازه داده شده تا از محل این مصوبه برای تأمین مایحتاج این انبار‌ها اقدام کنند و ما نیز در این خصوص کمک رسان آن‌ها خواهیم بود.

مدیرکل جمعیت هلال احمر استان تهران اضافه کرد: با بروز هرگونه اتفاقی تا رسیدن نیرو‌های امدادی خود مردمی که در این خانه‌ها آموزش دیده‌اند اقدامات اولیه را انجام می‌دهند و امیدواریم این وظیفه مهم در سطح استان تهران به خوبی انجام شود.

فتحی تصریح کرد: حضور نیرو‌های داوطلب کشوری در مواقع بحران نتیجه خوبی داشته و ما را به سمت کاهش آسیب پیش برده است و این خانه‌ها نیز همین نقش را خواهند داشت.

وی در خصوص اتفاقات اخیر در ارتفاعات شمیرانات، گفت: این مناطق از دیرباز شاهد حوادث مختلفی بوده و مختص به اتفاقات هفته‌های اخیر نیست.

مدیرکل جمعیت هلال احمر استان تهران افزود: ارتفاعات شمال تهران بسیار خطرناک هستند که هرچند سال یکبار حوادثی این‌چنینی را شاهد هستیم، اما متأسفانه در طول سال نیز شاهد حوادث مختلفی هستیم.

فتحی یادآور شد: طبق آمار از ابتدای سال تا چند روز قبل ۲۲۵ حادثه در ارتفاعات استان داشتیم که برخی منجر به مصدومیت و برخی منجر به فوت شده است.

وی عنوان کرد: متأسفانه در کولاک هفته‌های اخیر به‌رغم توصیه‌های سازمان هواشناسی و فدراسیون کوهنوردی، صعود کوهنوردان اتفاق افتاد و به دلیل وضعیت جوی، سرمای شدید و بهمن‌های متعدد تلفاتی را در این مناطق داشتیم.

مدیرکل جمعیت هلال احمر استان تهران بیان کرد: آنچه می‌توان انجام داد و از جامعه آماده و مردم فهیم کشورمان انتظار داریم این است که اعتماد لازم را به هشدار‌هایی که از مبادی ذی‌ربط داده می‌شود داشته باشند.

فتحی افزود: سازمان هواشناسی و فدراسیون کوهنوردی به دلیل وضعیت بارندگی و گرمی هوا که موجب سقوط بهمن میشود مکرراً وضعیت خطر اعلام کردند تا مردم از ارتفاعات دوری کنند و کوهنودان و مردم عادی که به طور مبتدی از ارتفاعات استفاده می‌کنند، صعودی را آغاز نکنند.

وی ابراز کرد: انتظار این است که مردم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند، اما مردم بدانند دستگاه‌های امدادی و خدماتی مانند جمعیت هلال احمر همچنان آماده هستند و تیم‌های عملیاتی این جمعیت به صورت ۲۴ ساعته در کوهستان حضور دارند.

مدیرکل جمعیت هلال احمر استان تهران ابراز کرد: امیدواریم اتفاقی رخ ندهد، اما با بروز هرگونه حادثه‌ای هموطنان می‌توانند با تلفن ۱۱۲ تماس گرفته و موقعیت را اطلاع دهند تا تیم‌های امدادی به سرعت در محل حاضر شوند.

فتحی در خصوص تعداد نیرو‌ها و پایگاه‌های شمیرانات، گفت: ۳ پایگاه امداد و نجات و یک پایگاه آتش نشانی در ارتفاعات شمیرانات داریم که در مواقع بحرانی این کوهستان‌ها را پوشش می‌دهند، اما در مواقع لزوم تعداد نیرو‌ها تا ۱۰۰ نیروی متخصص امداد و نجات کوهستان افزایش پیدا می‌کند تا بتوانند عملیات جست‌وجو و نجات را انجام دهیم.

وی تأکید کرد: این نیرو‌ها عمدتاً از نیرو‌های داوطلب جمعیت هلال احمر و اعضای فدراسیون کوهنوردی هستند که در فراخوان‌های جمعیت هلال احمر شرکت می‌کنند و در مواقع حساس یاری‌رسان ما هستند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *