0

اصول و قواعد سنگنوردی که باید بدانید!

اصول سنگ نوردی
بازدید 2973
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سنگ‌نوردی یا صخره‌نوردی گونه‌ای فعالیت است که فرد با استفاده از طناب و ابزار فنی ویژه به بالا و پایین رفتن یا حرکت افقی بر روی صخره‌های طبیعی یا دیواره‌های سالنی می‌پردازد. در سنگنوردی اصول و قواعدی وجود دارد که باید بدانید در این مقاله ما به این اصول پرداخته ایم .

گره ها : هر پیچیدگی در طناب که تصادفی نباشد .

خواص گره های کوهنوردی

  • درمقابل کشش و ضربه محکم و مقاوم است .
  • به راحتی زده و با دست به راحتی باز میشود
  • درهنگام استفاده بر اثر فشار باز نمیشود
  • هرمیزان فشاری که بر آن وارد شود محکم تر میشود

انواع گره ها و کاربرد آنها را میتونید در مقاله ی گره های کوهنوردی مطالعه کنید.

گیره ها

به کلیه عوارض سنگ که شامل تو رفتگی و برآمدگی است که میتوان در موقع صعود و فرود از آن استفاده کرد را گیره میگویند.گیره ها انواع مختلفی دارند .

انواع گیره :

  • ناخنی
  • انگشتی
  • مشتی
  • بدون شکل

گیره ناخنی : این گیره بسیار کوچک است (کمتر یک بند انگشت) که فقط میتوان با نوک انگشتان آن را گرفت .برای گرفتن این گره نیروی زیادی احتیاج دارید .

گیره انگشتی : گیره ای ایست که یک بند یا دو بند از انگشتان دست بروی آن قرار میگیرد.

گیره مشتی: این گیره را میتوان با کل کف دست گرفت و در حالی که گیره را گرفتید میتوانید دست را مشت کنید .

گیره بدون شکل : این گیره شکل خاصی نداشته، باید با استفاده از نیروی اصطحکاک آن را بگیرید .

قواعد سنگنوردی

بررسی سنگ با نگاه : در ابتدا مسیری که قرار است صعود کنیم گیره ها و سنگ را با چشم بررسی میکنیم تا بتونیم حدودی تخمین بزنیم که از کدام قسمت صعود کنیم بهتر است .

نقش و وظیفه دست و پا :در زمان صعود پاها وظیفه ی تحمل وزن را دارند و دست ها مسئول برقراری تعادل هستند .

داشتن سه نقطه اتکا : حفظ تعادل با یک دست و دوپا یا یک پا و دو دست ،که برای بالا بردن تعادل و استقامت بیشتر انجام میشود .

استفاده از نوک کفش هنگام صعود : اگه با پنجه ها ی پا صعود کنیم باعث میشود که وزن زیادی روی گیره ها بندازیم ولی استفاده از نوک کفش باعث کنترل بهتر وزن و همچنین فاصله اصولی با سنگ و دید مناسب میشود .

رعایت فاصله مناسب : فاصله مناسب باید طوری باشد که بدن شما نه خیلی نزدیک و نه خیلی دور از سنگ باشد به صورتی که بتوانید به راحتی گیره ها را ببینید و تغییر جهت بدید .

صعود به روش نردبانی : دست ها و پاهای شما در امتداد طول بدن قرار میگیرند به طوری که یک پا مستقیم است و وزن بدن را تحمل میکند و پای دیگر از زانو خم و آماده ی حرکت است و سپس با تغییر حالت بدن و حرکت جای پاها عوض میشو.

رعایت فاصله عرضی دست و پاها: در زمان صعود دست و پاها طوری از هم دیگر باز میشوند که تعادل شما بهم نخورد .(اندازه عرض شانه)

قیچی نکردن دست و پا : در این حالت که شبیه ضربدر است توانایی ایستایی بسیار کم است چون وزن بدن به سمت مخالف گیره ها تمایل دارد و تعادل شما را بهم میزند .

قرار گرفتن درست طناب حمایت : در زمان صعود طناب حمایت باید در بین دست های شما قرار بگیرد تا تعادلتان بهم نخورد در زمانی که به صورت عرضی روی سنگ حرکت میکنید طناب باید سمت سنگ و مخالف جهتی که حرکت میکنید قرار بگیرد.

روش تعویض دست و پا :اول باید مطمعن شوید که گیره هایی که دست و پای شما روی آنها قرار دارند محکم باشند.برای تعویض دست باید دست آزاد را به آرامی نزدیک دست ثابت کرده و جایگیزین کنید برای جایگزینی پا نیز به همین صورت و با یک جهش آرام تعویض انجام میشود .یک روش دیگر این است که دست آزاد را روی دست گیره بگذارید و دست زیری را به آرامی بردارید همین کار را برای پاها هم انجام بدید.

شرایط عمومی صعود : صعودی که همراه با تکنیک باشد و از حداقل انرژی استفاده شود موفق است .

کارگاه ها :

مطمعن ترین نقطه ای که قابلیت تحمل فشار و ضربه را در مراحل مختلف سنگنوردی دارد.

انواع کارگاه :

  • طبیعی
  • مصنوعی
  • مرکب

کارگاه طبیعی : کارگاهی است که با استفاده از عوارض طبیعی به وجود می آید که با توجه به نوع مسیر و جهت صعود از طناب های مختلف استفاده میشود .

کارگاه مصنوعی : این کارگاه با استفاده از میخ و ابزار دیگر در شکاف سنگ ها ایجاد میشود.

کارگاه مرکب :کارگاهی است که با استفاده از کارگاه مصنوعی و طبیعی باهم استفاده میشود .

منبع : طرح درس سنگنوردی مقدماتی 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *