0

استفاده ، نگهداری و تمیز کردن چادر

بازدید 2642
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

راهنمای استفاده از چادرکوهنوردی

چادر کوهنوردی

خرید کوله پشتی و چادرکوهنوردی  سرمایه بزرگی به حساب می آید. با این حال شما با رعایت یک سری نکات و راهنمای استفاده ازچادرکوهنوردی می توانید طول عمر چادر را افزایش دهید . سالهای زیادی را از آن استفاده کنید . فقط کافی است که زمان کمی را برای نگهداری، تعمیرات و تمیز کردن صرف کنید. در حالی که انواع مختلفی از چادر های کوهنوردی وجود دارد . روش های نگهداری آن ها اساسا مشابه است .

اینجا تکنیک ها و روش هایی که طی سالهای زیاد فرا گرفته ام را با شما در میان میگذارم. عموما ارتباطاتی با شرکت هایی که این وسایل را میفروشند دارم . این ابزارها برای تعمیر چادر کوهنوردی بسیار مفید هستند.

 

نگهداری و تمیز کردن چادر

چگونه چادرکوهنوردی را تمیز و خشک کنیم

بهترین زمان برای مراقبت از چادر دقیقا  بعد از سفر می باشد. قبل از اینکه چادر را درپکیج مخصوص خود قرار دهید آن را تمیز و خشک کنید . اجزای آن را جدا کرده وآن را آویزان کنید تا کاملا خشک شود. ممکن است این کار چند روز زمان ببرد تا چادر و همه متعلقات آن خشک شود بنابراین بهتر است کمی صبور باشید.

باران و چادرکوهنوردی

چادر را در فضای سر بسته و یا در سایه کامل آویزان کنید اگر به صورت مستقیم اشعه UV خورشید  به چادر بتابد باعث فرسوده شدن آن میشود.

اصلا چادر را در ماشین لباسشویی نشویید و برای خشک کردن آن از خشک کن استفاده نکنید .زیرا باعث آسیب زدن به چادر میشود.

هنگامی که میخواهید چادر را خشک کنید ابتدا هرگونه گرد وغبار،شن یا برگ درخت اگر روی آن باقی مانده را تمیز کنید .یک تکان دادن کوچک گاهی کافی است . البته میتوانید برای تمیز کردن شان از جارو دستی هم استاده نمایید که راحت تر است.

تیرک چادرکوهنوردی

تیرک چادر را بررسی کنید مخصوصا قسمت انتهایی اش را که حلقه دارد و قسمت دستگیره را نگه میدارد ببینید شکستگی نداشته باشد  و بدون رطوبت باشد زمانی که تیرک ضربه بخورد ترک بر میدارد. مخصوصا در سفر هایی که چادر ها دستگیره سبکی دارند. اگر دستگیره چادر دچار  شکستگی شد. آن را تعویض کنید.

شرکت هایfibraplex  و tent pole technology تولید کنندگان ابزارها و قطعات جانبی انواع چادر های مساقرتی هستند هنچنین میتوانید با شرکت های تولید کننده چادر تماس بگیرید و در مورد این تیرک  ها از آنها سوال کنید.

میخ چادرکوهنوردی

میخ های چادر خود را بشمارید برای اینکه مطمئن شوید که به تعداد سفرهایی که رفته اید دارید میخ دارید و اگر میخی را گم کرده اید یا کج شده است سعی کنید یکی را جایگزین کنید .

برای فرو کردن میخ در زمین اصلا نباید فشار زیادی به آن بیاورید.مثلا میتوانید با یک سنگ کوچک آن را در زمین فرو کنید.(به همین دلیل است که میخ خم میشود). هر کثیفی که روی شیار میخ جمع شده یا به آن چسبیده است را پاک کنید.

زیپ چادرکوهنوردی

زیپ چادر مسافرتی شاید آسیب پذیر ترین قسمت یک چادرمسافرتی می باشد و اگر مهارت دوزندگی نداشته باشید،تعمیر آن خیلی سخت است .بهترین روش برای جلوگیری از جایگزینی زیپ این است که آن را سالم و تمیز نگهدارید.

اگر زیپ شما کثیف بنظر میرسد با برس یا مسواک خشک میتوانید آن را تمیز کنید.

اگر زیپ شما کاملا خرد شده است میتوانید یک کیت جایگزین خریداری کرده و یک زیپ دیگر به جای آن بدوزید. اگر چه که برای این کار به مهارت دوزندگی نیاز دارید.

چگونگی شستن چادر کوهنوردی

اگر چادرمسافرتی شما گلی و یا کثیف شده است شما باید  آن را با آب و یک اسفنج نرم بشورید. معمولا این کار برای تمیزشدن چادر کافی است . از صابون نیز استفاده نکنید.از سابیدن چادرمسافرتی با برس بپرهیزید. زیرا این کار خاصیت ضد آب بودن چادر را از بین میبرد.
اگر چادر مسافرتی شما لک شده و یا بوی بدی میدهد آن را با آب و مواد شوینده رقیق بشویید و پس ازآب کشی آن را خشک کنید. توجه داشته باشبد از مواد شوینده قوی و اسفنج های سفت استفاده نکنید زیرا لایه محافظ چادر را از بین میبرد .

 

چگونه کپک را از چادرکوهنوردی  پاک کنیم

کپک ها مثل نقاط سفید ، سبز  و یا سیاه روی سطح چادر ظاهر میشود و معمولا بوی نامطبوعی دارد. بهترین روش برای راحت شدن از شر کپک این است که چادر را در یک ظرف آب و مایع شستشوی مخصوص از بین برنده بو بشوریم.اگر برای  از بین بردن کپک ها کاری نکنید در نهایت باعث فرسوده شدن و ازبین رفتن چادرکوهنوردی میشود. از آنجایی که کپک گسترش می یابد و میتواند در صورت عدم تمیز کردن بعدها  به سختی پاک میشود.

چگونه چادرکوهنوردی را نگهداری کنیم

وقتی چادر کوهنوردی شما تمیز و خشک است آن را کامل تا کنید  و در جای خشک و سرد قرار دهید که از کپک زدن جلوگیری کند .تمام قسمت ها را بسته بندی کنید تا برای سفر بعدی تان آماده باشد.

چادر را در معرض نورآفتاب قرار ندهید زیرا شکل تیرک چادرکوهنوردی از بین میرود و خم میشود.اگر برای زمان طولانی مدت چادر برپا باشد اشعه uv  میتواند لایه محافظ چادر را از بین ببرد.

تعمیر چادرکوهنوردی

چگونه سوراخ وپارگی در سقف یا دیوار چادر کوهنوردی را تعمیر کنیم

راحت ترین راه برای تعمیر سوراخ یا پارگی چادرکوهنوردی استفاده از یک  چسب نواری قوی است که میتوان برای تعمیر پارگی چادر، بارانی و هرچیز دیگری ازآن استفاده کرد . میتوانید به صورت رول های بزرگ  بخرید و به اندازه دلخواه ببرید.
برای استفاده از آن محیط اطراف سوراخ رابا آب یا الکل تمیز نمایید تا از هر نوع آلودگی پاک شود .سپس دو لبه را کنار هم قرار دهید وروی سوراخ را نوار چسب بچسبانید. دور لبه را با قیچی گرد ببرید تا گوشه نداشته باشد بعد با فشار رویش چسب بزنید .روی چسب را با گرمای دست گرم کنید . برای نواحی بزرگ تر ممکن است لازم باشد نوار دیگری را درجهت عکس روی سوراخ بچسبانید .بسیاری از تولید کننده های چادرمسافرتی نمونه های پارچه چادر را همراه چادرمسافرتی به مشتری میدهند .بنابراین میتوان از این نمونه های پارچه نیز استفاده کرد و آنها را روی سوراخ دوخت که البته این به مهارت دوزندگی و زمان خشک شدن نیاز دارد .بنابراین توصیه من استفاده از نوار چسب است که دقیقا همان تاثیر را دارد . فقط چند ثانیه زمان میبرد اما برای همیشه قابل استفاده است.

چکونه سوراخ پشه بند را تعمیر کنیم؟

چنانچه شما سوراخ یا پارگی در پشه بند دیدین .میتوانید آن را به وسیله وصله چسب حشرات تتعمیرکنید. این وصله ها یک حالت چسبنده دارند که به توری از جنس نایلون و پلی استر خوب میچسبند.

چگونه نشتی چادر را تعمیر کنیم؟

اغلب کوله پشتی ها وچادر های کوهنوردی درزی دارند که توسط کارخانه روی چادر دوخته شده است . این نوار ممکن است در اثر استفاده از بین برود و موجب نشتی چادرمسافرتی شود . بهترین روش برای چسباندن و جلوگیری از نشت چادر این است که نواری که موجب نشتی میشود را خارج کنید و آن را مهر و موم کنید . شما باید از محصولی استفاده کنید که مناسب برای نوع چادرتان باشد. .

اعلب چادر ها که از جنس  و Silnylon(نایلون)PU است باید به وسیله چسب seam Grip مهرو موم شود.

چگونه چادر های Polyurthane یا سیلیکونی پوسته پوسته شده را تعمیر کنیم ؟

اگر چادری از این جنس دارید و متوجه شدید که سقفش چکه میکند و یا پوسته پوسته شده است شما باید از یک محافظ polyurethane با چسب مخصوص استفاده کنید. این کار میتواند بر روی ناحیه مخصوص که چکه میکند و یا کل یک طرف چادر انجام شود.ابتدا شما باید لایه محافظ قدیمی را  با یک برس بسابید و با کمی الکل جدا کنید و بسادگی روی آن را رنگ کنید و بگذارید خشک شود.

چگونه تیرک چادر شکسته یا حلقه آن را تعمیر کنیم

اغلب چادر ها یک میله فلزی داخلی تیرک دارند برای متصل کردن دو تیرک به یکدیگر استفاده میشوئ در صورتی که ترک خورد و یا شکست  میتوانید از یک چوب استفاده کنید .(شکل زیر)

همچنین بخوانید تاثیر زیر انداز در کوهنوردی

 

میدونید از طریق سامانه بریم کوه میتوانید از برنامه های باشگاه‌ها و گروه‌های کوهنوردی مطلع بشید؟
همین الان وارد سامانه بشید و در برنامه دلخواهتون ثبت‌نام کنید.
www.berimkouh.com

 

منبع

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *