2

تعمیرات چادر کوهنوردی

بازدید 2955
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

حتی مقاوم ترین چادر کوهنوردی نیز در بعضی شرایط، سوراخ و یا پاره می شود، اما تنها با یادگیری چند روش ساده، می توانید آن را تعمیر، و در صعودهای بیشتری از آن استفاده کنید .

در این مقاله به تعمیرات پارچه و میله های چادر کوهنوردی می پردازیم :

  • دوختن پارگی کوچک در پارچه ی چادر
  • دوختن درز های چادر به منظور جلوگیری از ورود آب به چادر
  • تعمیر پایه های شکسته و یا خم شده چادر

همچنین به یاد داشته باشید یادگیری این موارد، در طول عمر چادرشما نیز تاثیر گذاز خواهد بود .

 

وصله زدن شکاف های روی چادر :

 

چوب های تیز، سنگ و یا شاخه های درختان ، از عواملی می باشند که باعث ایجاد شکاف و پارگی روی چادر کوهنوردی شما می شوند.

چوب های تیز، سنگ و یا شاخه های درختان ، از عواملی می باشند که باعث ایجاد شکاف و پارگی روی چادر کوهنوردی شما می شوند. اگر در محیط کمپ و کوهنوردی، یک کیت دوخت و دوز و چند وصله اضافه با خود داشته باشید، می توانید به راحتی پارگی های دیوا ، بدنه و سطح بیرونی چادر را بدوزید . همچنین می توانید تعمیرات آن را در زمان برگشت به خانه انجام دهید .

وسایل مورد نیاز :

  • مقداری الکل
  • یک پارچه
  • قیچی
  • نوارچسب های ضخیم
  • وصله های منفذ دار( اگر قصد وصله کردن در و پنجره چادر دارید )

آموزش وصله زدن پارگی چادر :

 

پارگی را در سمت خارجی چادر پیدا کنید و با مقداری الکل و پارچه اطراف آن را تمیز کنید . تکه ای نوار چسب جدا کنید تا شکاف و اطراف پارگی را پوشش دهد . اگر اطراف پارگی را به خوبی بپوشانید، می توانید مطمئن باشید که وصله ی شما در برابر باران نیز مقاوم خواهد بود . پارچه ی چادر را روی یک سطح صاف قرار دهید و قسمت پشتی نوارچسب را از آن جدا کنید . حالا وصله را داخل سوراخ فشار دهید . به یاد داشته باشید اگر پارگی در قسمت های حساس چادر می باشد ( مثل نزدیک پایه )، بهتر است علاوه بر وصله کردن بیرون چادر، قسمت داخلی آن را نیز وصله بزنید . بگذارید وصله برای یک روز روی چادر قرار بگیرد و سپس چادر را جمع کنید .

 

اگر پارگی در قسمت در و یا پنجره چادر بود ، موارد زیر را انجام دهید :

 

پارگی چادر را روی یک سطح صاف قرار دهید . وصله های منفذ دار را روی شکاف چادر قرار دهید و قسمت پشتی را از حلقه ی نوار جدا کنید . ( داخل کیت موجود می باشد ) نوار و وصله را با یکدیگر هم ردیف کنید و داخل سوراخ قرار دهید . بگذارید وصله برای یک روز روی چادر قرار بگیرد و سپس چادر را جمع کنید

توجه داشته باشید اگر پارگی و شکاف چادر عمیق و غیر قابل پوشاندن می باشد، بهتر است تا آن را برای وصله زدن صحیح به گارانتی و متخصصان دوخت و دوز بسپارید.

 

دوختن درزهای چادر به منظور جلوگیری از ورود آب به چادر :

 

بیشتر چادرهای کوهنوردی همراه با درزهای مهر و موم شده که توسط نوار های مخصوص دوخته می شوند، به فروش می رسند، اما برای تعمیر درزهایی که موجب ورود آب به چادر می شوند، تنها به یک چسب مایع نیاز دارید. درزهای چادر، آسیب پذیر ترین قسمت چادر می باشند، پس به شما توصیه می کنیم در هنگام صعود های خود به طور مرتب درز های چادر را چک کنید تا آثار پارگی و یا شکاف روی آن وجود نداشته باشد .

وسایل مورد نیاز :

  • یک تکه پارچه
  • الکل
  • چسب ( درزگیر مایع ) ( مطمئن شوید که درزگیر مناسب با جنس پارچه ی چادر خود انتخاب می کنید . پارچه های سیلیکونی نیازمند درزگیر متفاوتی نسبت به پارچه های پلیتان دارند )

چگونه استفاده از چسب های درزگیر :

 

چادر خود را در یک محیط گرم، آفتابی و روشن بر پا کنید تا به آسانی بتوانید تمام درز های آن را بررسی کنید . شما باید قسمت های زیرین کاور و قسمت های داخلی چادر را با درزگیر بپوشانید . اگر نوار درز هایی در چادر شما شل شده بودند، به آرامی قسمت هایی که می توانید پاک کنید را از آن جدا کنید، اما قسمتت های سالم درز را دست نخورده رها کنید. درز را به آرامی با الکل و یک تکه پارچه تمیز کنید. درزگیر مایع را به محل مورد نظر بمالید. در بعضی موارد ممکن است خرابی یک درز، باعث شل شدن دیگر درزها شود ، پس بهتر است درزگیر را به تمام قسمت های حساس چادر بزنید. اجازه دهید تا درزگیر کاملا خشک شود .

تعمیر میله های چادر :

 

اگر میله های چادر شما دچار شکستی شده اند و یا بر اثر وزش باد های شدید خم شده اند ، باید سریعا به تعمیر آن ها بپردازید. برای اینکار می توانید میله های چادر را به طور کل تعویض و یا پس از رسیدن به خانه، به تعمیر آن ها بپردازید .

 

روش اول :

 

آسان ترین و سریع راه برای تعمیر میله های شکسته چادر، استفاده از لوله های کوچکی است که معمولا هنگام فروش در کنار چادر عرضه می شوند . اگر این لوله ها در پک چادر شما وجود ندارد، به راحتی آن ها را از فروشگاه ها خریداری کنید و در صعودهایتان با خود حمل کنید . این لوله ها، معمولا قطر بیشتری نسبت به میله های چادر دارند تا از لق خوردن آن ها جلوگیری شود . برای استفاده از این لوله ها :

میله ی شکسته را روی یک سطح صاف قرار دهید. گر میله خم شده است و کاملا نشکسته است، خیلی آرام آن را کج کنید تا صاف شود . لوله ی کمکی را بین میله های شکسته قرار دهید تا کاملا جای خالی را پر کند. شاید برای جا دادن لوله میان میله ها، به یک انبردست و یا یک تکه سنگ برای خم کردن قطعه های باز شده نیاز داشته باشید.با یک نوارچسب، چند بار محل اتصال میله ها با لوله را ببندید.

اگر میله های شما هنگام جا رفتن لوله شکست، باید قسمت شکسته را دوباره به هم متصل کنید . به یاد داشته باشید با این کار، میله های چادر شما هنگام جمع شدن، به شکل صحیح تا نخواهند شد و مجبور خواهید بود به صورت دستی آن را جمع آوری کنید.

روش دوم :

 

اگر این لوله های کمکی را در اختیار خود ندارید ، می توانید از ستون های چادر برای تعمیر میله ها استفاده کنید.

شکستگی میله را مشخص کنید و آن را روی یک سطح صاف قرار دهید. اگر میله خم شده است و کاملا نشکسته است ، خیلی آرام آن را کج کنید تا صاف شود . ستون چادر را در کنار میله های شکسته قرار دهید. محل اتصال ستون با میله ها را چند بار با نوارچسب بپوشانید . حالا به راحتی می توانید از میله ها برای برپایی چادر استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی : لیســــت کامل تجهیزات کـوهنوردی و کمپینگ

منبع : Rei.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. احمد گفت:

    کپی،،،پیس مطلب بدون فایده بود

    1. زهرا پناهی گفت:

      این مطلب ترجمه یک مقاله انگلیسی هست و منبع هم ذکر شده