0

آموزش بستن کفش کوهنوردی | ترفند گره زدن کفش کوه

بازدید 51
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

شاید از نظر بعضی‌ها اینکه بخواهیم در مورد آموزش بستن کفش کوهنوردی صحبت کنیم کمی عجیب باشد. بستن کفش کاری است که روزانه چندین بار انجام می‌دهیم و برای ما تبدیل به یک کار طبیعی شده است. این کار آنقدر طبیعی شده که حتی برخی مردم هنگام بستن کفش با تلفن صحبت کرده، مشغول خوردن و نوشیدن هستند و حتی رانندگی می‌کنند. با این حال وقتی می‌خواهید برای کوهنوردی آماده شوید بستن کفش موضوع متفاوتی است و حتماً باید آن را با دقت انجام دهید. افرادی که آموزش گره زدن کفش کوهنوردی را دنبال نکرده باشند نمی‌توانند کفش‌های خود را به خوبی ببندند و با مشکل مواجه می‌شوند.

 

اگر نمی‌دانید چه کفش کوهنوردی ای باید خریداری کنید می توانید راهنمای انتخاب و خرید کفش کوهنوردی در مجله بریم کوه را مطالعه نمایید!

آموزش گره زدن کفش کوهنوردی

 

نکات بستن بند کفش کوهنوردی که باید به خاطر داشت…

قبل از اینکه بخواهیم آموزش بستن کفش کوهنوردی را آغاز کنیم خوب است چند نکته مهم در مورد نحوه بستن بند خدمتتان بیان نماییم. نکاتی که باید هنگام بستن بند کفش کوهنوردی به آنها دقت داشته باشید عبارتند از:

  • یکی از نکاتی که در آموزش گره زدن کفش کوهنوردی با آن برخورد می‌کنیم شدت بستن بند است. بند کفش‌های کوهنوردی را نباید خیلی محکم یا خیلی شل ببندید.اگر آن را خیلی سفت ببندید جریان خون در پا ضعیف می‌شود و کوهنورد احساس سرما می‌کند. اگر کفش خیلی شل باشد نیز سایش بیشتری پیدا می‌کند و ممکن است زخم یا تاول در پشت پای شما به وجود آورد.
  • بند کفش کوهنوردی را باید به شکلی ببندید که پا احساس آزادی داشته باشد.البته منظور ما از آزادی پا این نیست که کفش درون پا لق بزند بلکه باید فاصله آن با نوک انگشتان پا استاندارد باشد.
  • هنگام انتخاب بند کفش نیز باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. طول بند مناسب، استفاده از بندهای با کیفیت و تنظیم فشار از جمله پارامترهایی هستند که هنگام خرید و استفاده از بند کفش باید به آنها دقت نمایید.
  • در آموزش بستن بند کفش کوهنوردی به این نکته هم دقت داشته باشید که از چه کفشی استفاده می‌کنید. پارامتر دیگری که هنگام بستن بند کفش باید روی آن متمرکز شوید اندازه پا و شکل آن است.مثلاً برای پاهای پهن باید فضای بیشتری بین سوراخ‌ها در نظر بگیرید

 

| برای یاد گرفتن نحوه بستن کفش کوه می توانید ویدیو آموزش بستن گره کفش کوهنوردی را مشاهده نمایید. |

 

آموزش بستن بند کفش کوهنوردی :

در آموزش بستن کفش کوهنوردی با روش‌های مختلفی برای این کار آشنا می‌شویم. هر کدام از روش‌هایی که در ادامه خدمتتان بیان می‌کنیم در شرایط خاصی قابل استفاده هستند و می‌توانید با کمک آنها بهترین حالت را برای کفش خودتان در نظر بگیرید. مهم‌ترین روش‌های بستن بند کفش کوه را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

 

بستن بند کفش کوه | ۱.گره جراحی یا بخیه

اولین روشی که در آموزش بستن کفش کوهنوردی سراغ آن می‌رویم به روش جراحی یا بخیه معروف شده است. در این روش بالای پایه کفش، بندها را دو بار دور هم بچرخانید و قلاب‌های متوالی ایجاد کنید. این الگو را تا رسیدن به کفش ادامه دهید و البته مراقب باشید انقباض کفش خیلی زیاد نشود. با استفاده از روش جراحی پاشنه پا را به سمت پایین قفل می‌کنید و مانع از آن می‌شوید که پا در چکمه بیش از حد حرکت کند.

 

 

بستن بند کفش کوه | ۲.گره پنجره ای

گره پنجره‌ای دیگر روشی است که در آموزش بستن کفش کوهنوردی سراغ آن می‌رویم. گره پنجره‌ای را زمانی باید انتخاب کنید که بند روی پا فشار می‌آورد. با این کار فشار کمتر می‌شود و کوهنورد سریع‌تر می‌تواند حرکت کند. برای گره پنجره‌ای باید بندها را تا جایی که به پا فشار نمی‌آورند باز کنید. آموزش گره زدن کفش کوهنوردی به ما می‌گوید بعد از آن باید بند را به صورت مستقیم و نه ضربدری بالا ببریم و آن را داخل سوراخ قرار دهیم. اکنون باید هر دو بند کفش را از روی هم رد کرده و می‌خواهیم محکم‌تر شود بالا و پایین گره پنجره‌ای را با گره جراحی سفت کنیم. نهایتاً هم مثل همیشه لازم است گره را محکم کنیم.

 

 

بستن بند کفش کوه | ۳.پنجه آزاد

روش سومی که در آموزش بستن کفش کوهنوردی سراغ آن می‌رویم، پنجه آزاد است. روش پنجه آزاد بیشتر مناسب افرادی است که پای پهنی دارند و درگیر مشکلاتی مثل بنیون هستند. وقتی گره‌ها را به حالت پنجه آزاد بزنید فشار پنجه پا را کاهش می‌دهید. برای گره پنجه آزاد اول باید بند را کاملاً باز کنید و هنگام بستن بند اولین حلقه‌های کفش را مورد استفاده قرار ندهید. بهتر است بستن بند را از دومین حلقه‌ها شروع کنید و آن را به صورت متوالی ادامه دهید. با کمک این روش انگشتان پا در کفش فضای بیشتری دارند و احساس ناراحتی یا فشار نمی‌کنند.

 

بستن بند کفش کوه | ۴.روش بندکشی

بندکشی رایج‌ترین روشی است که در آموزش بستن کفش کوهنوردی آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با این روش کشش بند را زیر گره قفل می‌کنید. آموزش گره زدن کفش کوهنوردی به ما می‌گوید در روش بندکشی قبل از وارد کردن بند به قلاب‌ها باید یک بار آنها را دور هم بچرخانیم. کاربرد روش بندکشی شباهت زیادی به روش بخیه یا جراحی دارد. هر دو روش مانع از آن می‌شوند که کوهنورد هنگام راه رفتن روی صخره و سنگ لیز بخورد. یعنی با این روش می‌توانید از مصدومیت‌های فراوانی پیشگیری نمایید.

 

بستن بند کفش کوه |۵. قفل حلقه D

روش مختصر و مفید بعدی که در آموزش بستن کفش کوهنوردی به آن می‌پردازیم، قفل حلقه D نام دارد. روش قفل حلقه D  چندان سخت نیست و برای انجام آن باید بند را به جای اینکه از پایین وارد کنید از بالا وارد حلقه‌ها نمایید. البته در این روش یک کار دیگر هم باید انجام دهید و لازم است بندها را از طریق حلقه‌ها به اطراف هدایت کنید تا فشار استانداردی روی آنها اعمال شود.

 

بستن بند کفش کوه |۶. قفل پاشنه کفش کوتاه

یکی دیگر از روش‌های جذابی که در آموزش بستن کفش کوهنوردی می‌خواهیم به آن بپردازیم قفل پاشنه کفش کوتاه است. در این روش برای اینکه فشار بهتر توزیع شود باید بین دو قلاب کفش یک حلقه ایجاد کنید. اکنون لازم است بند را از بالا و داخل حلقه رد کنید و آن را به سمت بالا ادامه دهید. وقتی به بالاترین نقطه برسید قفل پاشنه کفش کوتاه را انجام داده‌اید و با استفاده از این آموزش گره زدن کفش کوهنوردی در مسیر با مشکلات کمتری مواجه می‌شوید.

 

بستن بند کفش کوه | ۷.قفل پاشنه چکمه

برای افرادی که در آموزش بستن کفش کوهنوردی دنبال روش‌های جدید و متنوعی هستند آموزش قفل پاشنه چکمه مفید است. آموزش گره زدن کفش کوهنوردی برای روش قفل پاشنه چکمه زیاد سخت نیست. این روش بیشتر برای افرادی مناسب است که پاهای کم حجم یا باریک داشته باشند و با کمک آن بتوانند عملکرد خود را بهبود بخشند. در این روش از چند تکنیک قفل کردن استفاده می‌شود تا پا بدون ایجاد فشار یا تحریک بیش از حد در جای خود محکم حفظ شود. البته تا زمانی که روش قفل پاشنه چکمه را امتحان نکنید نمی‌توانید تاثیر آن را به خوبی احساس کنید.

 

 

بستن بند کفش کوه | ۸.حجم کم پا به خصوص در کوهنوردی زنانه

روش دیگری که در آموزش بستن کفش کوهنوردی به آن می‌پردازیم به روش کم حجم معروف شده و بیشتر برای بانوان کوهنورد مفید است. در این روش برای کاهش فشار از روی پاشنه پا سعی کنید مانع عبور از جاهایی شوید که معمولاً شما را اذیت می‌کنند. برای تاثیرگذاری بیشتر روش کم حجم می‌توانید آن را با روش قفل کردن ترکیب کنید و مورد استفاده قرار دهید.

 

بستن بند کفش کوه |High Instep

یکی دیگر از روش‌های جالبی که در آموزش بستن کفش کوهنوردی سراغ آن می‌رویم High Instep نام دارد. در این روش وقتی پا را درون چکمه قرار دادید همه چیز را می‌توانید با یک پاپیون مرتب کنید. البته قبل از اینکه پا را در کفش بگذارید یک مرتبه آن را ببندید تا مطمئن شوید که بندها کمی روی چکمه شل هستند. دقت داشته باشید که اگر بخواهید پا را به زور در یک چکمه تنگ قرار دهید ممکن است کمی فشار به چشم‌های شما هم وارد شود که البته خیلی سریع این فشار از بین می‌رود.

 

آموزش انواع بستن گره کفش کوهنوردی

تا اینجا سعی کردیم نکات مختلفی را در مورد آموزش بستن کفش کوهنوردی با هم بررسی کنیم. اکنون می‌خواهیم بیشتر در مورد آموزش گره زدن کفش کوهنوردی مطالبی را با هم بررسی نماییم. سعی می‌کنیم مهم‌ترین انواع گره زدن کفش کوهنوردی را خدمتتان بیان کنیم. روش‌هایی که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم می‌توانند به گره زدن آسان‌تر کفش‌های کوهنوردی کمک کنند. البته این روش‌ها هم مثل روش‌های قبلی پرکاربرد هستند و قطعاً می‌توانند بسیاری از مشکلات کوهنوردان را برطرف کنند و به بهبود سلامتی آنها کمک نمایند.

 

 

گره زدن کفش کوهنوردی | ۱.گره مربع با چهارگوش

اولین روش گره زدن که در ادامه آموزش بستن کفش کوهنوردی سراغ آن می‌رویم روش گره مربع یا چهارگوش است. برای بستن گره مربع آموزش گره زدن کفش کوهنوردی می‌گوید گره اول را روی دست خودتان ایجاد کنید. بعد از اینکه گره اول را ایجاد کردید باید دو حلقه بردارید و گره را از راست به چپ و از چپ به راست آن عبور دهید. دقت داشته باشید که برای گره مربع باید همه مراحل را مرتب انجام دهید. گره نهایی که ایجاد می‌شود باید حالت کمانی داشته باشد و به طرفین اشاره کند. اکنون گره مربع آماده شده و می‌توانید با استفاده از آن کوهنوردی بهتری را تجربه کنید. علاوه بر کوهنوردی گره چهارگوش برای پیاده‌روی‌های طولانی مدت هم گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. البته این گره زمانی کیفیت خوبی دارد که آن را به خوبی بسته باشید و بتواند بیشترین تاثیرگذاری را روی پای شما داشته باشد.

 

گره زدن کفش کوهنوردی |۲.گره مادربزرگ

در آموزش بستن کفش کوهنوردی با اسامی مختلفی روبرو شدیم اما شاید جالب‌ترین آنها روش مادربزرگ باشد. در آموزش گره زدن کفش کوهنوردی گره مادربزرگ محبوبیت زیادی دارد و بیشتر کوهنوردان از آن استفاده می‌کنند. البته با وجود اینکه گره مادربزرگ محبوبیت زیادی دارد اما امنیت آن نسبت به گره‌های دیگر کمتر است. گره مادربزرگ تحت وزن زیاد یا حرکات سنگین پا خیلی سریع باز می‌شود و می‌تواند مشکلات زیادی برای کوهنورد ایجاد کند. برای آموزش گره زدن کفش کوهنوردی به سبک مادربزرگ باید حلقه‌های کمان را به سمت بالا و پایین بگذارید و گره مادربزرگ را انجام دهید. سعی کنید این گره را خیلی دقیق و درست انجام دهید. در آموزش بستن کفش کوهنوردی گره مادربزرگ بسیار مهم است اما اگر آن را به خوبی یاد نگیرید و ضعیف انجام دهید ممکن است در حین کوهنوردی با مشکل بزرگی مواجه شوید و حتی سلامتی شما به خطر افتد.

 

هنگام حرکت در سربالایی بند کفش را چگونه ببندیم؟

نکته بعدی که در آموزش بستن کفش کوهنوردی لازم است در مورد آن صحبت کنیم انتخاب بهترین روش برای زمانی است که می‌خواهیم در سربالایی حرکت کنیم. وقتی کوهنورد در مسیر سربالایی قرار می‌گیرد بهتر است گره را کمی پایین‌تر بزند تا فضای بیشتری برای حرکت پاهای او به وجود بیاید. برای این کار کوهنورد می‌تواند بند کفش را روی قلاب‌ها هدایت کند. آموزش گره زدن کفش کوهنوردی می‌گوید این کار می‌تواند حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متر گره را کوتاه‌تر کند. البته تا به حال در آموزش بستن کفش کوهنوردی ه هیچ نتیجه قطعی نرسیده‌ایم که این تکنیک بتواند تاثیر دقیقی بگذارد اما برخی کوهنوردان تایید می‌کنند که با این تکنیک توانسته‌اند سربالایی را راحت‌تر طی کنند.

 

 

هنگام حرکت در سرپایینی کوه بند کفش را چگونه ببندیم؟

آخرین نکته‌ای که در آموزش بستن کفش کوهنوردی طبیعتاً باید به آن بپردازیم نحوه گره زدن کفش در سرپایینی است. وقتی در سرپایینی حرکت می‌کنید بهتر است بندها را به سمت بالای کفش سفت کنید و آنها را در مچ پا شل نمایید. این کار به کشش گره کمک می‌کند و تناسب کفش را برای پیاده‌روی در سرپایینی بهینه می‌سازد. با چنین کاری خیلی راحت‌تر می‌توانید در سرپایینی حرکت کنید و دچار لغزندگی نمی‌شوید. یعنی عملاً از بسیاری از آسیب‌ها دور می‌شوید و خیلی راحت‌تر می‌توانید کوهنوردی را در سرپایینی تجربه کنید. البته شاید تکنیک‌های دیگری هم برای گره زدن کفش در سرپایینی وجود داشته باشد اما بهترین روشی که کوهنوردان از آن استفاده می‌کنند همین تکنیک است.

 

جمع بندی

با توجه به اهمیتی که آموزش بستن کفش کوهنوردی دارد سعی کردیم نکات مختلفی را پیرامون آن خدمت شما بیان کنیم. مهمترین روش‌ها را در آموزش گره زدن کفش کوهنوردی خدمتتان بیان کردیم. با استفاده از این تکنیک‌ها می‌توانید کفش‌های خودتان را برای کوهنوردی ایمن و راحت‌تر کنید. کفش یکی از مهمترین عوامل کوهنوردی است و اگر در بستن آن موارد ایمنی را رعایت نکنید با مشکلات زیادی در سرپایینی و سربالایی مواجه خواهید شد.

 

منبع : www.backpacker.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *