0

راهنمای مبتدی‌ها برای پیاده روی در برف

بازدید 3638
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

کفش برفی (پاچیله)، وسیله‌ای است که هزاران سال پیش برای رفت و آمد در زمستان استفاده می‌شده اما اکنون از آن برای یک فعالیت تفریحی محبوب استفاده می‌شود. اگر قبلا از کفش‌های برفی (پاچیله) برای پیاده روی در برف استفاده نکرده‌اید، ممکن است بپرسید چرا با کفش‌های برفی به پیاده روی می‌روید؟ جواب روشن است: ورزش کردن!

پیاده روی در برف یک ورزش عالی زمستانی است: اگر به دنبال راهی برای پیاده روی کردن حتی در هنگام بارش برف می‌گردید، پیاده روی در برف یک ورزش هوازی مفید است. پیاده روی در برف این امکان را به شما می‌دهد تا پیاده روی و دویدن خود را در فصل زمستان ادامه دهید و همچنین از تنهایی در مناطقی که ممکن است در تابستان شلوغ باشند، لذت ببرید.

یک فعالیت اجتماعی عالی است: همه سنین و با همه سطوح توانایی می‌توانند از این ورزش لذت ببرند.

ارزان قیمت است: اگر قیمت بلیت، اسکی و اسنوبورد شما را متوقف می‌کند، خوشحال می‌شوید بدانید که  قیمت این ورزش مناسب است. تجهیزات مورد نیاز شما شامل کفش و لباس مناسب است. باتوم نیز توصیه می‌شود، اما مورد نیاز نیست.

فقط به چند تکنیک اساسی نیاز دارد: تعداد کمی فعالیت در فضای باز هستند که برای افراد مبتدی مناسب هستند. شروع پیاده روی در برف کار آسانی است: اگر می‌توانید راه بروید، در برف پیاده روی کنید. اگر قصد سفر از مسیرهای آسان را دارید، باید برخی مسائل را یاد بگیرید، چگونه از تپه‌ها  بالا و پایین بروید، چگونگی عبور از سراشیبی‌ها، چگونگی استفاده ازباتوم خود، چگونگی برخاستن بعد از سقوط در برف عمیق و چگونگی جلوگیری و آمادگی برای بهمن‌ها. برگزاری کلاس یا رفتن به یک تور یک روش عالی برای یادگیری این مفاهیم است.

برای رفتن به پیاده روی در برف به چه چیزهایی نیاز دارید

رفتن به پیاده روی در برف

در اینجا اصول اولیه پیاده روی در برف آورده شده است:

  • از کفش‌های برفی (پاچیله) مناسب برای وزن و شرایط خودتان استفاده کنید
  • چکمه‌های گرم و ضد آب بپوشید
  • چند لایه لباس بپوشید که بتواند شرایط سرد و مرطوب را تحمل کند
  • باتوم های قابل تنظیم بیاورید (اختیاری، اما توصیه می‌شود)

چگونه کفش‌های مناسب برف (پاچیله) انتخاب کنیم؟

اگر در زمینه کفش برفی تازه وارد هستید، اجاره وسایل ورزشی یک روش عالی برای شروع کار است. فروشگاه‌ها‌یی که وسایل را اجاره می‌دهند به شما کمک می‌کنند تا کفش برفی متناسب با وزن و شرایطی که می‌خواهید را تهیه کنید.

اگر اولین کفش‌های برفی خود را خریداری می‌کنید، کفش‌های مسطح  برای انتخاب اول عالی است. این مدل‌ها برای تازه واردان هستند که قیمت مناسبی نیز دارند. آن‌ها برای پیاده روی در سطوح صاف و زاویه دار طراحی شده‌اند و برای مبتدیان یا خانواده‌ها ایده آل هستند.

اطمینان حاصل کنید که حداکثر بار توصیه شده برای کفش‌های برفی خود را بررسی کرده‌اید (وزن شما به علاوه وزن کوله پشتی شما نباید بیش از بار پیشنهادی باشد) و نوع برفی که در آن سفر خواهید کرد را در نظر بگیرید (برف پودری به کفش‌های برفی با سطح کف بیشتر نیاز دارد تا شما را روی برف نگه دارد).

پیشنهاد بریم کوه: کفش کوهنوردی آسیا مدل آرگامون

برای پیاده روی در برف چه لباس‌ها‌یی بپوشیم؟

چکمه و جوراب مناسب بپوشید

 خبر خوب این است که کفش برفی (پاچیله) متناسب با هر نوع چکمه یا کفش است. بنابراین، نگرانی اصلی شما پوشیدن چیزی است که پای شما را راحت و گرم و خشک نگه دارد. چکمه‌ها‌ی زمستانی عایق و ضد آب با کف‌ها‌ی ضخیم و روکش‌ها‌ی لاستیکی یا چرمی ایده‌آل هستند، اما چکمه‌ها‌ی پیاده روی چرم ضد آب نیز می‌توانند خوب کار کنند. جوراب‌ها‌ی پشمی یا پشمی مصنوعی ضروری هستند یک جفت اضافی، در صورت خیس شدن، داشته باشید.

لباس‌ها‌ی چند لایه (بدون پنبه) بپوشید

مانند همیشه هنگام ورزش در فضای باز، لایه‌ها‌یی بپوشید تا بتوانید لباس خود را متناسب با سطح فعالیت و آب و هوا تنظیم کنید. از پنبه خودداری کنید زیرا باعث خیس شدن و سرد شدن شما می‌شود و در عوض متریال‌ها‌ی مصنوعی یا پشم را انتخاب کنید زیرا آن‌ها رطوبت را از بین برده و گرما را حتی در هنگام وجود رطوبت نگه می‌دارند. توجه کنید: لباس‌ها‌ی اسکی Cross-country برای فعالیت‌ها‌ی هوازی در زمستان طراحی شده‌اند و می‌تواند کار لباس‌ها‌ی برفی را به صورت دو برابر انجام دهند.

  • لایه اولیه: بر اساس پیش بینی دما و سطح فعالیت خود، یک لایه اولیه سبک یا با وزن متوسط را انتخاب کنید. می‌توانید هنگامی که گرمتان می‌شود زیپ لباستان را باز کنید و در زمان‌ها‌ی استراحت برای جلوگیری از سرما زیپ خود را ببندید.
  • لایه میانی: کاپشن‌ها‌ی نرم و شلوار لایه میانی عایق خوبی را ایجاد می‌کنند زیرا در هنگام رطوبت گرما را نگه می‌دارند، هنگام ورزش به راحتی تنفس و حرکت می‌کنید. لایه‌ها‌ی میانی پلی استر نیز می‌توانند در تنگنا به راحتی کار کنند.
  • لایه خارجی: برای لایه خارجی، یک ژاکت و شلوار ضد آب را انتخاب کنید تا در خشک نگه داشتن شما کمک کنند و از ورود باد جلوگیری کنند. زیپ‌ها برای ایجاد تهویه، ایده‌ی عالی هستند زیرا هنگامی که ورزش می‌کنید عرق می‌کنید اما نمی‌خواهید بیش از حد گرم شوید.

کلاه و دستکش

برای جلوگیری از فرار گرمای بدن و محافظت در برابر آفتاب سوختگی، سر و دست خود را بپوشانید. یک کلاه پشمی و پیشانی بند، گرما را در روزهای سرد و پر باد حفظ می‌کند. یک کلاه با لبه‌ها‌ی پهن یا کلاه کپ دار می‌تواند در روزهای آفتابی چشم شما را در برار آفتاب حفاظت کند. دستکش‌ها‌ی اسکی ضد آب برای خشک و گرم نگه داشتن دستان شما ضروری است. همچنین می‌توانید پوسته‌ها‌ی ضد آب را با آسترهای پشمی یا دستکش‌ها‌ی پشمی سبک ترکیب کنید. در شرایط خفیف‌تر، آستر دستکش ممکن است تمام موارد مورد نیاز شما را داشته باشد، اما در صورت نیاز، یک جفت ضد آب یدک با خود داشته باشید.

عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب شما را از اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کنند، این اشعه هنگام منعکس شدن از روی برف آسیب شدیدتری به چشم وارد می‌کند و می‌تواند باعث آفتاب سوختگی و کوری در برف شود.

گتر‌ها (پوشش روی کفش) برف را از چکمه‌ها‌ی شما دور نگه می‌دارند. برای برف‌ها‌ی پودری، به پارچه‌های ضد آب نیاز دارید.

خرید کلاه زمستانی داخل خز

برای پیاده روی در برف به کجا برویم؟

کتاب‌ها‌ی راهنما می‌توانند برخی از پیشنهادات را برای مقصد پیاده روی در برف ارائه دهند. با این حال، به طور کلی، گزینه‌ها‌ی زیر برای شروع تازه کارها خوب است:

  • برای تور یا کلاس مخصوص پیاده روی در برف ثبت نام کنید (کلاس‌ها‌یی برای یادگیری هر دو روش پیاده روی در برف و آمادگی بهمن وجود دارد)
  • اقامتگاه‌ها‌ی اسکی Cross-country برای استفاده از امکانات این مناطق مبلغی به عنوان شهریه پرداخت می‌شود
  • هر منطقه‌ای که در تابستان در آن کوهنوردی می‌کنید.

یک نکته در مورد آداب و رسوم مخصوص کفش برفی: لازم نیست حتما هنگام پیاده روی در برف کفش برفی بپوشید، اگرچه به احتمال زیاد در چند مسیر اول خود کفش‌ها‌ی برفی خواهید پوشید. گاهی اوقات، ممکن است یک مسیر را با اسکی بازان طی کنید. این اسکی بازان برای پشتیبانی از تجهیزات و کارمندانی که این مسیرها را آماده سازی می‌کنند، هزینه‌ها‌ی بالاتری را پرداخت می‌کنند، بنابراین در مسیرهای اسکی پیاده روی نکنید.  خطاهای پیاده روها همچنین می‌تواند سطح صاف مرکز مسیرها را خراب کند، بنابراین پیاده روی در لبه بیرونی مسیر بهترین راه است. اسکی بازان حق تقدم عبور دارند زیرا برای پیاده روها راحت است که مسیر خود را عوض کنند تا اینکه اسکی بازان بخواهند متوقف شوند یا به مسیر اطراف منحرف شوند.  

سعی کنید با مطالعه دقیق نشانه‌ها‌ی مسیر، از مسیرهای عبور اتومبیل برفی استفاده نکنید. اگر خودتان را در این مسیرها یافتید، موتورهای برفی (ماشین‌ها‌ی نظافت برفی و اتومبیل‌ها‌ی برفی در مسیرها) دارای حق تقدم هستند. مراقب باشید و به صدای وسایل نقلیه موتوری گوش دهید و هنگام عبور آن‌ها  از مسیر کنار بروید تا عبور کنند.

چگونه در برف پیاده روی کنیم: تکنیک‌ها‌ی اصولی

چگونه در مسیر‌ها‌ی مسطح پیاده روی کنیم

قدم زدن روی زمین صاف یا زاویه دار کاملا ادراکی است. قدم‌ها‌ی شما باید بزرگ‌تر از هنگامی باشد که کوهنوردی می‌کنید تا از پا گذاشتن روی فریم کفش برفی خود (پاچیله) جلوگیری کنید. به همین دلیل، ممکن است بعد از اولین دفعات پیاده روی در برف، در عضلات باسن و کشاله ران کمی احساس درد کنید.

چگونه در سربالایی برفی پیاده روی کنید

در هنگام صعود از تپه‌ها، از انگشتان پا یا قلاب‌ها‌ی کشی برای کشش استفاده کنید. همیشه پای خود را محکم بر روی برف قرار دهید، باتوم ها را در مقابل خود قرار دهید. بسته به شرایط، تکنیک‌ها‌ی مختلفی به کار می‌روند.

در برف پودری، از تکنیک ضربه پا استفاده کنید. پای خود را بلند کنید و با نوک چکمه خود به برف ضربه بزنید تا یک جای پا ایجاد شود. ایجاد یک سطح به اندازه کافی محکم برای ایستادن طول خواهد کشید و بیشتر از یک بار تلاش می‌خواهد. گیره‌ها‌ی زیر کفش‌ها‌ی برفی (پاچیله) آن‌ها را در داخل برف نگه می‌دارند. اگر شرایط به گونه‌ای باشد که یک ضربه پا باعث ایجاد یک سوراخ عمیق در برف شود، به دنبال مسیر دیگری باشید. در برف‌ها‌ی سفت و سخت، احتمالا قادر نخواهید بود با ضربه یک جای پا ایجاد کنید. درعوض، به قلاب‌ها و گیره‌ها‌ی کفش برفی خود اعتماد کنید. از شیب بالا بروید، اما اگر خیلی شیب دار است، سعی کنید مسیری راحت تر را پیدا کنید.

در دامنه‌ها‌ی متوسط و شیب دار، از قابلیت پاشنه بالا رفتن از تپه که در بسیاری از کفش‌ها‌ی برفی یافت می‌شود استفاده کنید. این قابلیت باعث می‌شود پای شما هنگام حرکت به سمت بالا در وضعیت خنثی قرار گیرد و صعود طولانی را آسان‌تر کند.

چگونه در سراشیبی برفی پیاده روی کنید

در سراشیبی، باتوم های خود را روبه‌روی خود قرار دهید، زانوها را خم و ریلکس کنید و سعی کنید وزن بدن‌تان کمی به سمت عقب باشد. به آرامی قدم بردارید و ابتدا پاشنه پای خود را در برف بکارید (پس از کاشت پاشنه خود در بعضی از دامنه‌ها  هرگز به سمت انگشتان خود خم نشوید، زیرا این کار خطر لیز خوردن به سمت پایین را دارد).

باتوم ها تعادل و کنترل بیشتر را هنگام فرود شما فراهم می‌کنند فقط مطمئن شوید که آن‌ها را درست تنظیم کرده‌اید تا برای سراشیبی کمی بلند‌تر باشند.

از نوسان زیاد پای خود خودداری کنید زیرا این می‌تواند باعث شود تا قسمت پشت کفش برفی شما در برف گیر کند و تعادل شما را بر هم زند. اگر شیب زیاد بود، حتما وزن خود را عقب نگه دارید. اگر شروع به لغزش کردید، فقط بنشینید.

چگونه با کفش‌ها‌ی برفی حرکت کنیم؟

عبور از مسیر‌ها‌ی جانبی روشی متداول برای سفر است و می‌توان از آن برای جلوگیری از عبور از مسیر بیش از حد شیب دار یا دشوار استفاده کرد. حفظ تعادل شما مهم‌ترین نکته است.

کفش برفی را به داخل زمین فشار دهید تا در حین حرکت، یک جای پا ایجاد کنید. وزن خود را بر روی کفش‌ها‌ی برفی بیندازید.

در صورت امکان، پای خود را در جای پای ایجاد شده توسط فرد جلویی خود قرار دهید. از عصاهای خود استفاده کنید. عصای سراشیبی را بلند و عصای سربالایی را کوتاه کنید، تا جایی که ارتفاع آن‌ها وقتی در برف هستند با یکدیگر یکی بشود. 

چگونه از باتوم های برفی استفاده کنیم

در حالی که در زمین‌ها‌ی مسطح استفاده از باتوم اختیاری است، باتوم ها در بسیاری از مکان‌ها‌ی تفریحی برفی استفاده می‌شوند. آن‌ها نه تنها تعادل بهتری را به شما می‌دهند، بلکه به ورزش دادن بالا تنه نیز کمک می‌کنند. باتوم های قابل تنظیم بهتر هستند زیرا می‌توان آن‌ها را در سربالایی کوتاه کرد یا برای سرازیری بلند کرد (همانطور که مورد بحث قرار گرفت، در طی مسیر می‌توانند طول‌ها‌ی مختلفی داشته باشند).

برای تنظیم طول باتوم در زمین‌ها‌ی مسطح، عصای خود را به صورت وارونه چرخانده و طول را تنظیم کنید به طوری که آرنج شما در یک زاویه مناسب قرار گیرد.

دست‌ها‌ی خود را بالا بگیرید و طول باتوم را تنظیم کنید. این امر به شما امکان می‌دهد هنگامی که نیاز دارید استراحت کنید یا می‌خواهید به دستان خود استراحت بدهید، بتوانید به باتوم ها اعتماد کنید.

چگونه می‌توانیم پس از سقوط، درخواست پشتیبانی کنیم

این اتفاق زیاد نمی‌افتد، اما ممکن است شما در بعضی شرایط سقوط کنید. این امر اغلب در سرازیری‌ها رخ می‌دهد. وقتی احساس کردید دارید سقوط می‌کنید، سعی کنید اگر ممکن است به سمت سراشیبی با شیب زیاد سقوط نکنید. قبل از اینکه دوباره بلند شوید، باید دستان خود را از بین تسمه‌ها‌ی باتوم (در صورت وجود) بیرون بکشید و بچرخید تا سرتان به سمت بالا قرار بگیرد، پاهایتان به سمت پایین و سرازیری باشد و زانوهای خود را در مقابل سینه جمع کنید. هدف دوری از سراشیبی است تا زمانی که به حالت ایستاده بر روی زانوهای خود قرار بگیرید. سپس می‌توانید وزن خود را بر روی کفش‌ها‌ی برفی قرار دهید و به صورت کامل بایستید.

اگر باتوم دارید: آن‌ها را در زیر سینه، به موازات شیب بکشید، و سپس از آن‌ها  استفاده کنید تا خود را از شیب بالا بکشید. اگر در یک زمین صاف در برف شدید قرار دارید، می‌توانید با باتوم های خود یک “X” در مقابل خود بسازید، سپس در حالی که خود را به حالت ایستاده نگه می‌دارید از نقطه وسط به عنوان یک اهرم فشار استفاده کنید.

اگر باتوم ندارید: دستان خود را باز کنید و به سمت پایین فشار دهید، که احتمالا در برف سوراخ‌ها‌یی ایجاد می‌کند. سوراخ‌ها را با برف بیشتر پر کنید، سپس دوباره به همان نقاط فشار دهید. این کار را تا زمانی که یک پایه محکم از برف فشرده ایجاد نکردید تکرار کنید تا بتوانید خود را از شیب بالا بکشید.

چگونه با کفش‌ها‌ی برفی بدویم؟

اگر قصد دارید با کفش‌ها‌ی برفی در مسیرها بدوید، به کفش‌ها‌ی مخصوص دویدن در برف نیاز دارید که باریک‌تر و سبک‌تر از کفش‌ها‌ی معمولی هستند. کفش‌ها‌ی برفی مخصوص دویدن معمولا با کتونی‌ها‌ی سبک مخصوص دویدن پوشیده می‌شوند.

نکات امنیتی پیاده روی در برف

در محدوده دانش، شرایط، محیط و تجهیزات خود قرار بگیرید. در ابتدا از مسیرهای پیاده روی عمومی استفاده کنید بسیاری از مناطق اسکی دارای این مسیرها هستند. استفاده از مسیرهای پیاده روی شما را به کمک بالقوه نزدیک‌تر می‌کند و خطر بهمن را کاهش می‌دهد. در صورت امکان از پیاده روی در برف به صورت تنها خودداری کنید. صرف نظر از تعداد گروه، همیشه برنامه سفر خود را با یک شخص مسئولیت پذیر در میان بگذارید و هنگام بازگشت دوباره به آن‌ها بگویید و به برنامه سفر خود پایبند باشید. در اینجا تعدادی نکات بیشتر ارائه شده است:

وسایل خود را بررسی کنید: همیشه تجهیزات مناسب (چک لیست پیاده روی برفی) را تهیه کنید، شامل تعداد زیادی لباس گرم، غذا، آب و ده وسیله ضروری.

خطرات را بدانید: از محیط اطراف خود آگاه باشید. خطرات مسافرتی شامل سقوط در گذرگاه‌ها‌ی نهر، تعجب از تغییر آب و هوا، تهدید بهمن و خطر سقوط بر روی درخت‌ها یا سنگ‌ها است.  قبل از ورود به مسیر در مورد این خطرات اطلاعاتی کسب کنید.

بدانید که چگونه حرکت کنید

اگر قصد دارید از منطقه اسکی دور شوید، مطمعن شوید که حتما شما و همراهان خود آماده هستید. یک نقشه توپوگرافی منطقه، یک قطب نما و GPS برای کمک به شما در حرکت، داشته باشید و مطمئن شوید که قبل از رفتن از نحوه استفاده از آن‌ها  اطلاع دارید.

گرم و خشک بمانید: برای گرما لایه‌ها‌ی اضافی همراه خود ببرید، به خصوص یک لایه اولیه اضافی (لباس زیر بلند) در صورتی که لباسی که پوشیده‌اید در اثر تقلا یا آب و هوا خیس شود. علائم هوشیاری را بشناسید تا بتوانید آن‌ها را در خود و اعضای گروه خود تشخیص دهید.

خشک بمانید: نوشیدن آب در حین ورزش در هوای سرد به اندازه تابستان مهم است. آب نه تنها باعث می‌شود عملکرد ماهیچه‌ها حفظ شود بلکه به بدن نیز کمک می‌کند تا از دمای پایین جلوگیری کند. اگر از مخزن آب استفاده می‌کنید، داشتن یک پارچه عایق بندی کمک می‌کند. اگر از بطری آب استفاده می‌کنید، با استفاده از یک پوشش عایق، از انجماد آن جلوگیری کنید. یک فلاکس نوشیدنی داغ یا سوپ می‌تواند به شما کمک کند که خشک و گرم بمانید (و اگر به دیگران نیز بدهید دوست پیدا می‌کنید).

از بهمن ایمن بمانید: اگر قصد دارید به کوه نوردی بروید، مطمئن شوید که هر یک از اعضای گروه شما دارای یک چراغ بهمن، کاوشگر و بیل می‌باشند و می‌دانند چگونه از همه این وسایل استفاده کنند. پیش بینی‌ها‌ی بهمن و شرایط برف را قبل از بیرون آمدن بررسی کنید و همیشه از دامنه‌ها‌ی مستعد بهمن خودداری کنید. به نشانه‌ها‌یی از برف ناپایدار توجه کنید و در صورت مواجهه با آن‌ها تغییر مسیر دهید یا به عقب برگردید.

منبع: rei.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *