0

راهنمای نگهداری و نحوه شستشو کیسه خواب

کیسه خواب
بازدید 1213
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
نگهداری از لوازم و تجهیزات کوهنوردی شاید یکی از سخت‌ترین کارها به نظر بیاید.شما در حالی که برای وسایل خود هزینه زیادی کرده‌اید، مایل هستید همیشه آن‌‌ها را تمیز و مرتب داشته باشید. اما شستشوی هر محصول، نیازمند رعایت اصول و قواعد خاص خودش است

طریقه شستن کیسه خواب پر و الیاف

تا زمانی که کیسه خوابتان به طرز غیرمعمولی کثیف نشده است، شما می‌توانید سال‌ها بدون نیاز به شستشوی اساسی از آن استفاده کنید. خیلی از اوقات ممکن است کیسه خواب شما به جای یک شست و شوی کامل، نیازمند پاک سازی موضعی یا به اصطلاح لکه گیری باشد. یادتان باشد شست‌وشوی زیاد کیسه خواب به مرور باعث ازبین رفتن متریال داخلی آنها می‌شود و ممکن است ساییدگی و پارگی را نیز به دنبال داشته باشد، که در مجموع تمام این موارد به ضرر شما خواهد بود، پس بهتر است در قدم اول، ابتدا لکه شویی را امتحان کنید.

برای اینکار بهتر است آب و صابون را بدون هیچ ماده شوینده شیمیایی دیگری، ترکیب کنید تا به صورت خمیر در بیاید، سپس با یک مسواک نرم، به آرامی شروع به شستن محل لکه نمایید. اگر حتی لکه ظاهری ایجاد نشده است، اما وسواس پاک کردن دارید؛ بهتر است این کار را در قسمت لایه‌ی بیرونی کلاه و یقه دور گردن، جایی که چربی پوست و مو، روی هم انباشته می‌شود، انجام دهید. برای آبکشی کیسه خواب، با دور نگهداشتن لایه بیرونی از آستر درونی، بدون اینکه مواد داخلی کیسه خواب خیس شود، در کمال احتیاط آن را آبکشی کنید. اگر این کار برایتان دشوار بود، می‌توانید با یک ابر خیس به آرامی این کار را انجام دهید.

نکات شستشو کیسه خواب با دست:

برای شستن کیسه خواب از صابون‌های بدون آنزیم استفاده کنید. مواد شوینده شیمیایی که برای لباس به کار می‌برید؛ مناسب کیسه خواب نیستند؛ مخصوصاً از نرم کننده و یا ماده سفید کننده، تحت هیچ شرایطی استفاده نکنید.

وان حمام یا لگن را با آب ولرم پر کنید و صابون را با آب مخلوط کنید. حواستان باشد با توجه به حجم کیسه و وزن کیسه خوابتان به مقدار لازم صابون بریزید، هرچقدر میزان کف بیشتر شود، مراحل آبکشی سخت‌تر و طولانی‌تر می‌شود.

کیسه خواب را درون محلول آب و صابون بگذارید، حواستان باشد اگر لایه بیرونی کیسه خواب، جنس ضد آب دارد، آن را وارونه کنید. با حرکات آهسته کیسه خواب را به آرامی درون وان یا لگن حرکت و فشار دهید تا صابون به تمام سطح داخلی و بیرونی کیسه خواب، کشیده شود.

به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه کیسه خواب را در درون محلول آب و صابون رها کنید تا خوب خیس بخورد، سپس آب وان یا لگن را تخلیه کنید. بدون اینکه کیسه خواب را بلند کنید، با لوله کردن کیسه خواب، آب را از آن خارج کنید.

سپس دوباره در محفظه، آب پر کنید، کیسه خواب را درونش بگذارید و با حرکت دادن آهسته کیسه خواب به صورت تدریجی آن را آبکشی کنید. آنقدر این مرحله را تکرار کنید تا زمانی که کیسه خواب را لوله می‌کنید برای خروج آب، هیچ حباب صابونی بیرون نزند.

نکات شستشوی کیسه خواب با ماشین لباسشویی:

۱٫حتما کیسه خواب خود را به دقت بررسی کنید که امکان شستشو با ماشین لباسشویی را داشته باشد. حتما به دستور العمل های درج شده ی مربوط به شستشوی کیسه خواب توجه کنید.

۲٫ اگر از ماشین لباسشویی برای شستشوی کیسه خواب استفاده می کنید حتما به این نکته توجه داشته باشید که درجه ماشین را روی حالت متناسب که بر روی ماشین لباسشویی درج شده ، قرار دهید زیرا درجه حرارت زیاد ممکن است موجب آسیب رساندن به کیسه خواب شود.

برای جریان بهتر آب و مواد شوینده، توصیه می‌‌شود دو عدد توپ تنیس نیز همراه کیسه خواب در ماشین لباس شویی قرار دهید. اگر احساس کردید بعد از آبکشی همچنان کف باقی است، یکبار دیگر مرحله آبکشی را تکرار کنید. در ماشین لباس‌شویی‌های جدید آپشن آبکشی وجود دارد، اما اگر همچین گزینه‌ای نبود، می‌توانید همین مراحل را بدون ریختن صابون از سر بگیرید.

نحوه خشک کردن کیسه خواب

پس از انجام آبکشی، ممکن است کیسه خواب شما هنوز نیاز به خشک کردن داشته باشد، حتماً به گرمای ماشین لباس‌شویی دقت کنید. حتماً حواستان باشد تا با دمای زیاد باعث ذوب شدن الیاف درونی یا حتی پارچه کیسه خواب، نشود. می‌توانید بر روی حالت Delicate  و یا Wool قرار دهید که معمولا دمای پایین‌تر از ۳۰ دجه سانتیگراد دارند.

پس از آن نیز کیسه خواب را به دور از تابش مستقیم نور خورشید، در هوای آزاد قرار دهید، تا کاملا خشک شود. اگر کیسه خوابتان در اثر خیسی وزن بیشتری پیدا کرده است، اصلا آن را آویزان نکنید، زیرا امکان جا به جایی الیاف و یا پر درونی وجود دارد. آن را با احتیاط بر روی سطح صاف پهن کنید تا به طور کامل رطوبتش از بین برود.

در آخر ممکن است شما احساس کنید سطح کیسه خواب خشک شده است، اما بهتر است برای اطمینان از خشک بودن سطح داخلی، چند روز آن را در مکان گرم، جایی که هوا هم جریان داشته باشد پهن کنید تا تمامی رطوبت آن گرفته شود. هر از چند گاهی هم تکانی به کیسه خواب بدهید، تا از جمع نشدن الیاف یا پر در یک نقطه خیالتان راحت شود.

هر وقت به نظرتان پف دوباره کیسه خواب برگشت و پرها به راحتی درون آن جابه جا می‌شوند، حالا می‌شود گفت که کامل خشک شده است. یادتان باشد اگر کیسه خواب سبکی دارد و در شرایط هوای گرم و در خاته مشغول به خشک کردن آن هستید، در حدود یک تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا به نتیجه دلخواه برسید. در همین شرایط، یک کیسه خواب سنگین حدود دو هفته تمام زمان می‌برد. اگر لایه رویی ضدآب است، بهتر است آن را پشت و رو کنید.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *