0

۹ اشتباه متداول در کمپینگ

بازدید 1490
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

شاید مهارت کمپینگ در ۲۰ دقیقه، پختن غذا در طبیعت و جلوگیری از تاول زدن پا علیرغم حمل کوله‌ای سنگین را فرا گرفته و خود را کوه نورد و طبیعت گردی حرفه‌ای در کمپینگ بدانید. اما اشتباهاتی در زمینه کمپینگ وجود دارد که حتی حرفه‌ای ترین طبیعت گردان نیز از آن‌ها در امان نیستند. در ادامه ۹ مورد از این اشتباهات را مرور می‌کنیم.

۱. باد کردن زیرانداز با استفاده از نفس

هوای مرطوب گرما را آسانتر از هوای خشک منتقل می‌کند. نفس انسان حاوی بخار است که فشار داخل کیسه را کاهش داده و تلفات حرارتی آن را افزایش می‌دهد. باد کردن زیرانداز با دمیدن نفس باعث تلفات گرما به زمین و سرد شدن زیرانداز می‌شود. در کمپینگ برای باد کردن زیرانداز به جای دمیدن در آن از پمپ هوا استفاده کنید.

۲. توجه نکردن به عایق بودن زیرانداز

کوهنوردان در کمپینگ معمولا به درجه دمای کیسه خواب بسنده میکنند اما در دماهای بسیار سرد‌، زمین اندکی از هوا سردتر است که داشتن عایق، امری ضروری در زیر کیسه خواب می‌باشد. با انتخاب زیرانداز و کیسه خواب مناسب برای دمای محیط خوابی گرم در برنامه خواهید داشت.برای انتخاب زیرانداز مناسب به قدرت حفظ گرمای بدن (R-value) و تناسب دمای کاربری آن با محیط توجه کنید.

۳. متصل نکردن تمام پایه‌های چادر

یکی از بزرگترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار و حتی با تجربه متصل نکردن تمام پایه های پوش ضد آب چادر است که باعث رسیدن رطوبت به بافت چادر می‌شود. پوش ضد آب برای هدایت باران به بیرون از چادر طراحی شده است، در صورت متصل نبودن مناسب پایه ها پوش ضد آب با بافت چادر تماس پیدا کرده و باعث نفوذ رطوبت و باران به درون چادر خواهد شد.

۴. استفاده از سنگ‌های کوچک برای متصل کردن پایه‌های چادر

بادی نه چندان سنگین با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت توانایی ایجاد فشار ۲۰ کیلوگرم بر متر مربع را دارد. برای مقابله با چنین بادی نیاز به سنگ هایی بزرگتر هست مثلا در مورد باد با سرعت ذکر شده استفاده از سنگ ۲.۲۶ کیلوگرمی توصیه می‌شود

۵. محکم کردن پایه‌های چادر به زمین با زاویه کج

نتایج تحقیقات بیانگر این است که پایه های چادر هنگام محکم شدن با زاویه ۹۰ درجه بیشترین استحکام را دارند. همچنین این تحقیقات ثابت کرده است که خطوط اتصال چادر هنگام عمود شدن بر پوش ضد رطوبت چادر بیشترین استحکام را دارند. اگر احتمال مواجهه با بادی تند در محل کمپینگ را می‌دهید، خطوط اتصال را مانند شکل زیر از بالای نقطه پشتیبانی عبور دهید و زاویه ای ۹۰ درجه بسازید.

9 اشتباه رایج در کمپینگ

۶. روشن ماندن چراغ پیشانی

قبل از گذاشتن چراغ پیشانی در کوله پشتی از قفل کردن آن اطمینان حاصل کنید تا اتفاقی روشن نشده و باطری را هدر ندهد.

 نکته: بسیاری از چراغ‌های پیشانی نشانگرهای رنگی دارند که میزان شارژ باطری باقیمانده را نشان می‌دهد.

نکته: بهترین مکان برای نگه داری باطری اضافی درون چراغ پیشانی اضافه‌ی دیگری است.

۷. استفاده نکردن از بند عصای کوه نوردی

استفاده از بند باعث پایداری بیشتر می‌شود. برای استفاده از بندها دست خود را مانند شکل زیر  به سمت بالای عصا گرفته و سپس بند را پایین کشیده و سر عصا را با آن بگیرید. از تنظیم بودن عصا برای ایجاد زاویه ۹۰ درجه با آرنج اطمینان حاصل کنید.

۸. مخلوط شدن آب آشامیدنی با آب نیازمند تصفیه

تنها راه استفاده از آب محیط زیست بدون خطر بیماری تصفیه کردن آن با استفاده از فیلتر است و تنها راه فیلتر صحیح جدا کردن آب آشامیدنی از آب تصفیه نشده است. هنگام استفاده از فیلتر جاذبه‌ای شلنگ فیلتر را از منبع آب تصفیه نشده جدا کنید. همچنین هنگام استفاده از فیلتر تکانشی در فیلتر را محکم ببندید تا از نفوذ آب تصفیه نشده به آب تصفیه شده جلوگیری کنید.

۹. خوب نبستن بند کفش ها

در طبیعت و پیمایش مسیر بستن بند کفش ها به شکل معمول جوابگو نیست و باید شامل موارد زیر شود:

گره جراحی: ساده و تطبیق پذیر است و جلوی لیز خوردن پاشنه پا را می‌گیرد.

گره پنجره‌ای: فشار بر بالای پا را کاهش می‌دهد.

گره با آزاد گذاشتن انگشت شست: مداوایی موقت برای بازگشت به مسیر پیمایش

منبع: rei.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *