0

کمپ در جنگل | راهنمای کامل کمپ جنگلی

بازدید 180
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

یکی از بزرگترین و جذاب‌ترین چالش‌هایی که در زندگی می‌توانید تجربه کنید، زدن کمپ در جنگل پر از درخت است. البته این کار علاوه بر هیجان یک چالش بزرگ محسوب می‌شود و طبیعتاً وقتی یک شب زندگی در این شرایط هم سختی‌های خاص خودش را دارد. برای اینکه تا جای امکان سختی زندگی در کمپ جنگلی را کاهش دهید باید پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشید و امکانات مناسبی را فراهم نمایید. اگر همه چیز را به خوبی آماده کنید و برنامه‌ریزی درستی داشته باشید از کمپ زدن در جنگل لذت فراوانی خواهید برد.

کمپ در جنگل با دوستان

چگونه مکان مناسب برای کمپ جنگلی را شناسایی کنیم؟

اولین چیزی که برای کمپ در جنگل به آن احتیاج دارید، یک مکان مناسب و بی‌خطر است. برای اینکه بهترین مکان را جهت کمپ جنگلی انتخاب کنید بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • وقتی محلی وجود دارد که اجازه کمپینگ در آن داده نمی‌شود سریعاً آن را ترک کرده و از میان گزینه‌های خودتان حذف کنید. طبیعتاً مسئولین محلی به دلایل گوناگون تشخیص دادند که آن محیط برای کمپ زدن مناسب نیست.
  • ترجیحا سعی کنید سراغ محلی بروید که برخی امکانات مثل سرویس بهداشتی در آن وجود داشته باشد. البته اگر با کمپر به سفر می‌روید یا امکان ایجاد سرویس بهداشتی سیار دارید می‌توانید در محل‌های دیگر هم کمپ بزنید.
  • نکته دیگری که برای زدن کمپ در جنگل رعایت آن الزامی است بررسی ایمنی محل می‌باشد. شما باید محلی را برای کمپ زدن انتخاب کنید که بیشترین ایمنی را داشته باشد و از حیوانات وحشی مثل خرس دور باشد.
  • اگر در جنگل مسیرهای فرسوده دیدید به هیچ وجه در آنها کمپ نزنید. این گونه نقاط محلی برای عبور و مرور حیوانات هستند و در صورتی که اقدام به کمپ جنگلی در آنها کنید با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد.

نکات ضروری برای کمپ در جنگل

اگر می‌خواهید تجربه کمپ زدن در جنگل به بهترین شکل اتفاق بیفتد باید موارد گوناگونی را رعایت نمایید. چند نکته ضروری هستند که با رعایت آنها می‌توانید کمپ جذابی در جنگل ایجاد کنید. نکات ضروری کمپ جنگلی را خدمتتان بیان می‌نماییم:

  • قبل از زدن کمپ شرایط آب و هوایی را بررسی کنید و مطمئن شوید که باد شدید یا باران در محدوده مورد نظر شما اتفاق نیفتد.
  • زمانی که می‌خواهید در جنگل کمپ بزنید برای دفع حشرات باید برنامه جدی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر ابزاری که برای دفع حشرات همراه خود می‌برید داروهای ضد حساسیت هم داشته باشید و آنها را مصرف کنید.
  • یکی از الزامات کمپینگ در جنگل همراه داشتن کیت کمک‌های اولیه است. به هیچ وجه بدون جعبه کمک‌های اولیه به جنگل نروید و احتمال هرگونه رخدادی را در ذهن خودتان داشته باشید.
  • اگر می‌خواهید شب آرامی را در جنگل پشت سر بگذارید چادر اسکان خودتان را به خوبی نصب نمایید. نباید چادر را به گونه‌ای نصب کنید که در جنگل خواب سختی داشته باشید و فشار به گردنتان بیاید.
  • طبیعتاً وقتی کمپینگ می‌زنید باید آتش برپا کنید و از آن برای روشنایی یا گرم کردن غذا استفاده کنید. با این حال باید مراقب آتش باشید و به خوبی آن را خاموش کنید.

خطرات کمپ جنگلی

کمپ در جنگل بدون خطر نیست و می‌تواند مشکلات زیادی برای طبیعت‌گران ایجاد کند. برای اینکه کمپ جنگلی شما با چالش‌های کمتری همراه باشد بهتر است این خطرات را بشناسید و برای مقابله با آنها آماده شوید:

  • شرایط آب و هوایی نامساعد یکی از خطراتی است که در کمپینگ‌های جنگلی وجود دارد. برای مقابله با شرایط آب و هوایی پیش بینی نشده حتماً تجهیزات مناسبی همراه خودتان داشته باشید و لباس گرم یا سرد به اندازه کافی ببرید.
  • دومین چالشی که معمولاً در شرایط کمپ در جنگل با آن مواجه می‌شویم احتمال حمله حیوانات وحشی است. در بسیاری از جنگل‌ها خرس، گرگ یا مار وجود دارد و برای مقابله با آنها باید آمادگی کامل داشته باشیم.
  • گم شدن و فراموشی مسیر یکی دیگر از خطرات محتمل در جنگل است. برای مقابله با این مشکل حتماً یک نقشه یا جی پی اس همراه خودتان ببرید و با دیگر اعضا ارتباط مستقیم داشته باشید.
  • بیماری یا آسیب دیدن هنگام زندگی در جنگل امری رایج است. متاسفانه بسیاری از افرادی که اقدام به ایجاد کمپ در جنگل می‌کنند برای این شرایط آمادگی ندارند و با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.
  • اگر می‌خواهید خاطره کمپ زدن در جنگل با ناکامی همراه نباشد حتماً قبل از هر اقدامی آب و غذا به اندازه کافی با خودتان ببرید.

لیست لوازم مورد نیاز کمپینگ در جنگل

اگر به دنبال کمپ در جنگل هستید باید برخی وسایل ضروری برای این کار را بشناسید.  برای کمپ جنگلی بهتر است لوازم زیر را همراه خودتان داشته باشید:

  • اولین چیزی که برای کمپ نیاز دارید یک سرپناه است. متداول‌ترین سرپناه در این شرایط چادر است که می‌توانید آن را همراه خودتان به راحتی حمل کنید.
  • کیسه خواب از دیگر لوازمی است که به نظر می‌رسد هنگام کمپینگ زدن در جنگل کاربردهای زیادی داشته باشد پس حتماً آن را همراه خودتان ببرید.
  • چراغ قوه یا فانوس برای روشن کردن چادر و مشاهده اطراف یکی از لوازم ضروری کمپ در جنگل خواهد بود.
  • ضد آفتاب و جعبه کمک‌های اولیه که قبلاً هم به آن اشاره کردیم از دیگر لوازمی هستند که حتماً باید همراه خودتان ببرید تا با بیماری‌های کمتری مواجه شوید.
  • برای اینکه کمپ جنگلی بهتری داشته باشید توصیه می‌کنیم حتماً وسایل آشپزخانه و باربیکیو را همراه خودتان به جنگل ببرید.
  • قبل از اینکه به جنگل بروید و در آن کمپینگ بزنید به هیچ وجه آب را فراموش نکنید و حتماً چند بطری آب همراه خودتان داشته باشید.

کمپ در جنگل بارانی

یکی از چالش‌های جدی در زندگی انسان این است که اقدام به زدن کمپ در جنگل بارانی کند. البته گاهی اوقات هم این اتفاق اجتناب ناپذیر است و بدون پیش بینی رخ می‌دهد. برای کمپ زدن در جنگل بارانی توصیه می‌کنیم چادرها را نزدیک درختان نزنیم. ترجیحاً در مسیرهای شیبدار چادر بزنید تا با آبگرفتگی چادر مواجه نشوید. هنگام باران در مناطق سنگی و صخره‌ای اسکان نداشته باشید. اگر هم مجبور شدید در این مناطق چادر بزنید و اسکان نمایید تا جایی که می‌توانید از تردد و قدم زدن خودداری کنید. این مناطق به دلیل بارش باران به شدت لیز هستند و احتمال آسیب دیدن انسان در آنها وجود دارد. در صورت تماشای صاعقه هنگام باران حتماً نقطه امنی پیدا کنید و در فضاهای مرتفع قرار نگیرید. اگر داخل آب یا قایق هستید نیز سریعاً خارج شوید و به محل امنی منتقل شوید.

کمپ در جنگل برفی

زدن کمپ در جنگل برفی هم هیجان انگیز است و هم تجربه متفاوتی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید کمپ جنگلی در برف بزنید قبل از هر چیزی باید یک محیط امن برای کمپینگ خودتان انتخاب کنید. مخصوصاً اگر بادهای شدید در منطقه مورد نظر شما می‌وزد حتماً محلی را انتخاب کنید که در برابر آنها فضای گرمی برای شما ایجاد کند. چادرهای خودتان را در فضاهایی بزنید که نور خورشید مستقیماً به آنها بتابد و سریع‌تر گرم شوند. ضمناً سعی کنید چادرهای خودتان را در منطقه‌ای برپا نمایید که صاف باشند و پوشش گیاهی در آنها وجود نداشته باشد. شاید جالب باشد بدانید که ایجاد پوشش برفی یا گودال برفی برای مقابله با باد و سرما تاثیر بسیار خوبی دارد. برای اینکه هنگام زدن کمپ در جنگل برفی چالش‌های کمتری داشته باشید حتماً منابع آب خوبی در نزدیکی خودتان پیدا کنید و کفش و لباس مناسب همراه داشته باشید.

کمپ در جنگل با ماشین

احتمالاً نام کمپر را شنیده‌اید و می‌دانید که کمپ در جنگل با آنها هم امکان‌پذیر است. البته در اینجا فقط قصد نداریم در مورد کمپرها صحبت کنیم و منظور ما کمپ زدن با ماشین در جنگل خواهد بود. اگر می‌خواهید با ماشین در جنگل کمپ بزنید حتماً زیرانداز و کیسه خواب را با خودتان ببرید. در این سفر با توجه به اینکه ماشین همراهتان است می‌توانید وسایل غیر ضروری مثل صندلی تاشو هم همراه داشته باشید. البته وقتی قرار است با ماشین در جنگل کمپ بزنید باید فضای مناسبی را هم برای پنهان کردن ماشین خودتان انتخاب کنید. اگر با کمپرها به جنگل بروید که شرایط برای شما بهتر هم خواهد بود و می‌توانید اجاق گاز مناسب و حتی سرویس بهداشتی همراه خودتان داشته باشید.

مکان های پیشنهادی برای کمپینگ جنگلی

افرادی که می‌خواهند تجربه کمپ در جنگل را کسب کنند باید به دنبال مکان‌های مناسبی بگردند. نقاط بسیار زیادی در ایران هستند که برای این منظور می‌توانید سراغ آنها بروید و اقدام به ایجاد کمپینگ جنگلی نمایید. بهترین نقاط ایران برای ایجاد کمپ در جنگل را خدمتتان معرفی خواهیم کرد.

کمپ جنگلی اطراف تهران

تهران با وجود آنکه پایتخت ایران است اما نزدیک شمال کشور واقع شده و محیط‌های مناسبی برای کمپ در جنگل دارد. اگر می‌خواهید هزینه زیادی نکنید و در نزدیکی پایتخت کمپ جنگلی داشته باشید می‌توانید به مناطقی مثل دربند یا اوشان فشم سفر کنید. علاوه بر این مناطق شمشک و توچال هم برای کمپ زمستانی در جنگل گزینه‌های ایده‌آلی هستند. توصیه می‌کنیم دشت لار و آبشار کمرد را هم در فصل بهار فراموش نکنید.

کمپ در جنگل دالخانی

زدن کمپ در جنگل دالخانی رامسر فوق العاده جذاب است. جنگل دالخانی رامسر به دالان بهشت معروف شده و یکی از ویژه‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشورمان حساب می‌شود. به نظر می‌رسد جنگل دالخانی و جاذبه‌های فراوان آن فرصت بی‌نظیری برای ایجاد کمپ جنگلی باشند که نباید به راحتی آن را از دست دهید.

کمپ در جنگل الیمستان

شهرستان آمل فضاهای زیادی برای ایجاد کمپ در جنگل دارد اما قطعاً جنگل الیمستان یک مقصد منحصر به فرد محسوب می‌شود. اگر اقدام به ایجاد کمپ جنگلی در الیمستان کنید می‌توانید از جاذبه‌هایی مثل روستای لهاش یا دشت قلاردن بازدید داشته باشید.

کمپ در جنگل فندقلو

زدن کمپ در جنگل فندقلو از دیگر فرصت‌هایی است که نباید از دست دهید. جنگل فندقلو یکی از تاریخی‌ترین جنگل‌های کشورمان محسوب می‌شود و جاذبه‌های زیادی دارد. کمپ جنگلی در این منطقه کمک می‌کند تا به مناطقی مثل دشت بابونه، آب گرم مشه سویی، دریاچه سوها و تفریحات گوناگونی دسترسی داشته باشید.

کمپ در جنگل گیسوم

در مورد زدن کمپ در جنگل گیسوم قطعاً نیازی به توضیح نیست چرا که شما به خوبی این منطقه گردشگری رشت را می‌شناسید. جنگل‌های گیسوم شهرت زیادی در ایران دارند و تفریحات بسیار زیادی در آنها وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید. برای گردشگری در جنگل گیسوم نیازی به امکانات زیادی ندارید چرا که سرویس بهداشتی و آلاچیق در اکثر نقاط آن قابل مشاهده و استفاده است. هر چقدر زمان بیشتری برای گردشگری در گیسوم صرف کنید لذت بیشتری خواهید برد.

کمپ در جنگل راش

کمپ در جنگل راش روستای سنگده ‌می‌تواند لحظات بی‌نظیری را برای شما ایجاد کند. این جنگل چند هکتاری در اطراف روستای سنگده قرار گرفته و بخشی از مراتع سرسبز استان مازندران محسوب می‌شود. در تمامی فصل‌های سال می‌توانید در این جنگل کمپ بزنید اما به نظر می‌رسد پاییز و بهار موقعیت بهتری برای گردشگری در این جنگل فراهم نمایند. پیاده‌روی در این جنگل آنقدر سخت نیست و اتفاقاً می‌تواند لذت بخش باشد.

کمپ در جنگل ابر

شاید تا به حال نام جنگل ابر را نشنیده باشید اما قطعاً تصاویر آن را در اینستاگرام بارها دیده‌اید. به همین دلیل است که تعداد زیادی از مردم اقدام به زدن کمپ در جنگل ابر می‌کنند. جنگل ابر یکی از منحصر به فردترین مراتع سرسبز شاهرود است و موقعیت فوق العاده‌ای را به دلیل توده‌های ابری که در نزدیکی آن ایجاد می‌شوند به دست آورده است.

کمپ در جنگل های ارسباران

یکی دیگر از فضاهایی که برای کمپ در جنگل می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم جنگل‌های ارسباران هستند. کمپ جنگلی در ارسباران شما را به بقایای جنگ ایران و روسیه و قیام بابک خرمدین می‌برد. یعنی علاوه بر ایجاد کمپینگ در جنگل و لذت بردن از مراتع طبیعی آن می‌توانید با تاریخچه غنی ایران آشنایی بیشتری پیدا کنید و از بقایای وقایعی که تا به حال شنیده‌اید بازدید داشته باشید.

جمع‌ بندی

نکات مختلفی را در مورد زدن کمپ در جنگل خدمتتان بیان کردیم. بهتر است تمامی موارد ضروری که گفتیم را برای ایجاد کمپ جنگلی رعایت نمایید تا با چالش و مشکلات کمتری مواجه شوید. بهترین نقاط ایران برای کمپ جنگلی را هم خدمتتان معرفی کردیم اما قطعاً در نزدیکی شما نیز شهر و روستاهای زیادی هستند که می‌توانند برای ایجاد یک کمپ گزینه مناسبی باشند. پس اگر شرایط مالی سفر به مناطق خاص ایران برای زدن کمپ را ندارید می‌توانید در اطراف خودتان هم به دنبال فضای مناسب این کار بگردید.

منابع استفاده شده:

urvistraveljournal.com

maria-aziz.medium.com

thewanderingcore.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *