0

لیست وسایل غارنوردی

غار نوردی
بازدید 2932
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

در ایران غارهای معروف بسیاری را پیدا خواهید نمود که برای بازدید گردشگران آماده شده اند و شرایط مناسبی را فراهم آورده اند. شما حتی اگر غارنورد هم نباشید می توانید به دیدن غارهای بزرگی که جزو جاذبه های گردشگری ایران هستند بروید. غارهایی همانند غار آبی علیصدر همدان، غار قوری قلعه، غار کرفتو، غار سهولان، غار یخی چما و دیگر غارهای گچی یا نمکی ایران به راحتی برای بازدید در دسترس هستند و حتی اگر هیچ وسیله تخصصی غار نوردی ندارید، به عنوان یک طبیعت گرد عادی می توانید از آن ها و دیگر غارهای بزرگ دیدن کنید.اما ما در این مقاله به لیست وسایل غارنوردی پرداخته ایم.

اگر قصد دارید تا این حرفه را بسیار حرفه ای تر دنبال کنید یا به درون غارهایی قدم بگذارید که صعب العبور هستند، باید وسایل مورد نیاز برای غارنوردی را با خود به همراه داشته باشید. به این نکته توجه داشته باشید که به همراه داشتن وسایل حرفه ای و تخصصی غارنوردی لازم هست اما کافی نیست. شما باید مهارت های استفاده از این وسایل را نیز بدانید. باید نکات و مهارت های غارنوردی را بدانید و در کل اگر برای اولین بار است که به این حرفه می پردازید، با افراد حرفه ای همراه شوید. اگر آماتور هستید، به همراه افراد حرفه ای به درون غار بروید و از آن ها اصول و نکات غارنوردی را بیاموزید. پس از آموزش می توانید با تکیه بر مهارت های کسب کرده و وسایل مورد نیاز برای غارنوردی به کشف غارهای مخفی و سخت بروید. حتی غارهایی را بپیمایید که کمتر افرادی توان گذر از آن ها را داشته ان

وسایل ضروری برای غارنودی کدامند؟

لباس غارنوردی به طور کلی باید مستحکم و ضخیم و راحت باشد. از نظر ساختار باید یک تکه باشد تا در هنگام عبور و خزش در معابر تنگ بتوان به راحتی عبور کرد و نوع زیپی بر نوع تکمه ای ارجعیت دارد. لازم است سر آستینها و دم پاها نیز توسط کش بسته گردد تا از ورود خاک و گل به داخل بدن جلوگیری گردد. برای استحکام قسمتهایی که بیشتر با زمین در تماس اند مانند آرنجها و سر زانوها بهتر است یک تکه پارچه ضد خش بر روی آن وصله گردد. در ادامه مطلب به لیست وسایل غارنوردی میپردازیم .

لباسهای غارنوردی بنا به شرایط کار در غار به دو دسته تقسیم می شوند:

۱- نخی

۲- لباسهای الیاف مصنوعی

۱- لباس نخی (غارپیمایی سبک)

معمولا از جنس کتان هستند و در غارهای خشک کاربرد دارند ولی زود فرسوده می شوند. (وسایل ضروری برای غارنودی )

۲- لباسهای الیاف مصنوعی

این نوع لباسها برای حرکت در زیر آبشارها و محلهای مرطوب به کار می روند و از نفوذ آب به بدن جلوگیری می کنند. لباسهای نوع تگزانیر مقاومتشان زیاد بوده و برای کارهای ویژه که حتی لباسهای نایلونی نیز پاره می شوند بسیار مفید است لباس رویی از مدل (اورال) می باشد و از مواد مصنوعی PVC ساخته می شوند و در نوعی دیگر از مواد پلی اورتان هستند که هم ضد آب هستند و هم بدن در آن تنفس می کند. (وسایل ضروری برای غارنودی )

چند وسیله لازم برای غارنوردی:

کفش غارنوردی:

بهترین حالت برای یک کفش مناسب برای غارنوردی این است که کفش در مرحله اول باید دارای زیره ای محکم و مقاوم باشد تا به راحتی بتوان بر روی جاهای تیز و برنده قدم برداشت و در عین حال باید خاصیت چسبندگی آن مناسب باشد و همچنین چکمه های بلند لاستیکی این امکان را می دهند تا به راحتی در مناطق خیس و گل آلود حرکت کنیم.

دستکش:

دستکش غارنوردی باید محکم و در عین حال انعطاف پذیر باشد. مزیت استفاده از دستکشها حفاظت از دستها در برابر رطوبت و خراشیدگی های احتمالی است و در عین حال از آلوده شدن گل و لای جلوگیری می شود. (وسایل ضروری برای غارنودی )

ساک غارنوردی یا کیسه حمل بار در غار:

این ساکها باید کم حجم بوده و قطرشان باید طوری باشد که بتوان به راحتی از یک حفره ۶۰ سانتی متری عبور داده شوند جنس پارچه آنها مقاوم و سبک بوده و می توان جهت کار در غارهای آبی از ساکهای ضد آب استفاده کرد حداکثر ارتفاع و قطر این ساکها نباید بیش از ۸۰ و ۴۰ سانتی متر باشد بهتر است از نظر فیزیکی به شکل یک استوانه ساخته شود.

دو وسیله ضروری برای غار نوردی:

کلاه :

وسیله ای مناسب جهت حفاظت سر در برخورد با دیوارها و یا ریزش سنگ. از مشخصات یک کلاه کاسکت ایده آل سبک و نرم و در عین حال مستحکم باشد. کلاه باید دارای بند مضاعف برای بستن در زیر چانه باشد و ضمناً باید در روی آن سوراخ هایی جهت تهویه پوست و سر تعبیه شده باشد و محلی برای نصب چراغ پیشانی در جلوی کلاه در نظر گرفته باشند. این کلاه ها دارای رگلاژ قطری سر برای تنظیم هستند و فاقد لبه طراحی می گردد.

چراغ روشنایی(هد لامپ):

حرکت، حیات، دوام و بقاء غارنورد با نور و ذخیره نوری او رابطه مستقیم دارد. 

برای خرید هدلایت اینجا کلیک کنید

دستکش

دستکش غارنوردی باید محکم و در عین حال انعطاف پذیر باشد. مزیت استفاده از دستکشها حفاظت از دستها در برابر رطوبت و خراشیدگی های احتمالی است و در عین حال از آلوده شدن گل و لای جلوگیری می شود.

ساک غارنوردی یا کیسه حمل بار

در غار این ساکها باید کم حجم بوده و قطرشان باید طوری باشد که بتوان به راحتی از یک حفره ۶۰ سانتی متری عبور داده شوند جنس پارچه آنها مقاوم و سبک بوده و می توان جهت کار در غارهای آبی از ساکهای ضد آب استفاده کرد حداکثر ارتفاع و قطر این ساکها نباید بیش از ۸۰ و ۴۰ سانتی متر باشد بهتر است از نظر فیزیکی به شکل یک استوانه ساخته شود.

سینه و صندلی – هارنس Harness

مجموعه ای به هم پیوسته از تسمه های نایلونی که توسط قلاب یا دوخت در دو تکه بالا تنه و پایین تنه ساخته می شوند، که جهت حفاظت و انتقال وزن بدن در برابر سقوطهای احتمالی کاربرد دارد و شوک ناشی از سقوط را در تمامی بدن پخش می نماید و می توان صعود و فرود مطمئنی را انجام داد. معمولاً باید از سینه و صندلی دو تکه و جدا از هم استفاده نموده و در فاصله بین آنها کرول نصب گردد.

کارابین

این وسیله جهت ایجاد اتصالات سریع و مطمئن کاربرد دارد و دارای تنوع بسیار در نوع و جنس می باشد که هر کدام برای مورد خاص استفاده می شد. برای غارنوردی از کارابینهای پیچ دار استفاده می شود . علت استفاده از این نوع کارابین در غارنوردی با توجه به سنگین آن مقاومت این وسیله در برابر اصطکاک زیاد یا لوازم تجهیزات باشد از نظر ساختار فیزیکی به اشکال بیضی، نیم دایره و دلتا ساخته می شوند که نوع موازی بیشتری در میانیها و تراورس ها استفاده می گردد.

دستگاه فرود

دستگاه فرود از جنس و آلیاژهای سبک و مقاوم در برابر اصطکاک و ضربه ساخته می شود و وسیله مطمئن جهت فرود می باشد. این وسیله دارای ۲ قرقره ثابت است که توسط صفحه ای فلزی و متحرک از ضرب دیدگی و یا خارج شدن طناب از آن جلوگیری می شود. کاربرد دستگاههای فرود در غارنوردی فنی به صورتهای مختلف دیده می شود . بعضی از آنها برای فرود دارای سیستم ترمز اتوماتیک می باشد که به شکل یک دسته کوچک در قسمت پایین آن قرار دارد که به محض سقوط ناگهانی و رها کردن اهرم ترمز به طور خودکار طناب قفل می شود و مانع از حرکت می گردد.

نکته مهم: استفاده از هشت در غار بسیار خطرناک است.

قرقره ها از قرقره ها در عملیات حمل مجروح و تیرول و جهت افزایش قدرت بالا کشی استفاده می شود و همچنین برای کم کردن وزن و اصطکاک در هنگام بالا کشی ها وسیله ای کارآمد و مفید است و در اندازه های مختلف طبیعتاً مقدار فشاری که به این وسیله وارد می شود نیز باید متناسب با نوع کار در نظر گرفته شود و به طور کلی برای تغییر جهت های ۹۰ تا ۱۸۰ درجه ای طناب کاربرد دارند و هر چه قطر قرقره آنها بیشتر باشد اصطکاک کمتر می شود و نوع بلبرینگی آنها کمترین اصطکاک را دارد.

شانت

شانت وسیله ای سبک و مقاوم از آلیاژ تیتان ساخته شده که جهت خود حمایت در فرود استفاده می گردد و دارای ضامنی است که به صندلی فرود متصل می گردد و در هنگام سقوط احتمالی سریعاً قفل می گردد. این وسیله در فرودها و برای عبور از گره بسیار موثر است.

تذکر:

۱- به هیچ عنوان در هنگام فرود با شانت (خود حمایت) از طنابهای بافته ای استفاده نشود.

۲- طناب مجاز جهت فرود و خود حمایت شانت به شکل یک رشته و یا دو رشته هم قطر می باشد.

یومار

وسیله ایی است که جهت صعود سریع و مطمئن از طناب ثابت است این وسیله نیز به نوبه خود در جاهای مختلف کاربرد دارد. مثل عملیات حمل مجروح، ولی به طور کلی در عملیات صعود مورد استفاده قرار می گیرد، نحوه صعود با یومار نیز به صورت پله پله و مرحله ایی می باشد، یومار دارای دستگیره ایی می باشد که به سهولت می توان آن را روی طناب جابجا کرد از فکین خاردار یومار باید کمال مراقبت را به عمل آورد تا گل و لای بین آن باقی نماند. یومارها به صورت چپ و راست (L و R ) ساخته می شوند و وزن آنها معمولاً ۲۰۰ گرم می باشد. و برای انتقال وزن حداکثر ۲ انسان مناسب بوده و در صورتی که شوک یا وزن بیشتری به آن اعمال گردد موجب خسارت به روکش طناب می شود.

کرول

این وسیله یکی از تجهیزات تخصصی در رشته غارنوردی به شمار می رود و جزء ابزارهای بالارونده به حساب می آید، البته کاربردهای دیگری دارد از جمله: استفاد ه در کارگاههای حمل مجروح و تیرول. و از نظر عملکرد مانند یومار می باشد. اما دارای تفاوتهای خاص و ویژه می باشد مثلا طوری طراحی شده که در هنگام قرار گیری بر روی سینه موجب ناراحتی وی نمی شود.

پنتین

این وسیله که تشکیل شده از یک قسمت کرول مانند ساده که توسط تسمه نواری به پا نصب می شود، به طوری که در هنگام صعود وزن در بین سه وسیله یعنی یومار و کرول تقسیم می شود و نفر صعود کننده راحت تر صعود می کند؛ این وسیله جزو ابزار کمکی به حساب می آید.

«توجه: از این وسیله به هیچ عنوان در موارد دیگر استفاده نگردد»

نردبان فلزی

این نردبانها از نوع طنابی می باشد کاربرد این وسیله در بالا آمدن از چاهها و یا فرود رفتن در چاهها می باشد. با توجه به اینکه غارنوردی به وسیله این ابزار زمان و انرژی کمتری را از دست می دهد، به خصوص زمانی که تعداد نفرات بازدید زیاد باشد. این وسیله معمولاً در طولهای ۷ تا ۱۰ متر ساخته می شود. جنس پله ها نیز از مفتولهای تو خالی با آلیاژ مقاوم در برابر ضربه و فشار ساخته می شود که هر پله در حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر طول دارد و برای اضافه کردن طول آنها دو سر سیمها را به صورت قلاب در می آورند و پیچ می کنند.

چکش

چکش غارنوردی در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم وزن دارد و دارای یک سر پهن و سنگین تر جهت وارد آوردن ضربه به میخها و رولها می باشد. سر دیگر به شکل مثلثی است که می توان برای شکستن لبه های تیز از این قسمت سود برد یک سوراخ در وسط چکش تعبیه گردیده برای اتصال به بدن و یا اهرم کردن و دارای روکش لاستیکی در دسته می باشد تا فشار ناشی از ضربه به دست منتقل نگردد.

طناب غارنوردی

قطر طناب غارنوردی نباید کمتر از ۹ میلیمتر و بیشتر از ۱۲ میلیمتر باشد، این طنابهای خاصیت کشسانی ندارند و دارای رویه ایی زبر می باشند اصطلاحاً به این طنابها، طنابهای استاتیک گفته می شوند و از ۲ قسمت هسته و روکش تشکیل شده اند . علل ساخت این طناب برای غارنوردی در درجه اول، با توجه به اینکه در این طنابها کشش و نوسان طولی ایجاد نمی گردد انرژی کمتری جهت صعود نیاز است صرف شود دوم اینکه این طنابها مقاومت بیشتری در برابر اصطکاک و رطوبت دارند.

نکاتی در مورد مراقبت از طناب غارنوردی

۱- اضافه طناب در ته چاه باید حلقه شود تا زیر پا لگد مال نشود.

۲- از طنابهای زخمی و مشکوک استفاده نگردد.

۳- به سوختگی و پیچ خوردگی آنها توجه شود.

۴- طناب بعد از هر برنامه باید تمیز و با آب شیرین شستشو داده شود.

رول و مته رول

به وسیله دستگاه رول پانچ می توان در محل دلخواه یک کارگاه خوب و مطمئن برقرار کنیم. نکته قابل توجه اینکه محل مورد نظر باید دارای پوسیدگی و فرسایش نباشد و می توان با ضربات چکش سطح پوسیده را از بین ببریم. از زدن رول در شکافها و ترکها باید خودداری کرد، این دستگاه از دو قسمت دسته و مته تشکیل شده است.

میخ

میخها جهت برقراری میانی و یا برقراری کارگاه کاربرد فراوانی دارند. البته در غارنوردی به علت کم بودن استحکام سنگها کمتر از میخها استفاده می شود چون معمولا مقاومت میخ بیشتر از خود سنگ بوده و به راحتی سنگ را در فشارهای زیاد فرو می نماید. میخها از جنس فولاد فنر ساخته می شوند و دارای سوراخ هستند و برای شکلهای مختلف انواع گوناگون وجود دارد.

لباسها و تجهیزات غواصی در غارهایی که غارنوردان مجبور هستند برای مدت زیادی در آب بمانند و یا عبور از شعبات مستلزم غواصی می باشد کاربرد دارد. این لباسها بهتر است زیپ دار نباشد.

ابزار مورد نیاز برای نقشه برداری و مستند سازی غارها: می توان گفت تمامی غار نوردان حرفه ای بر این موضوع اتفاق نظر دارند که کار اکتشاف غار بدون مستند سازی و نقشه برداری از غار ناتمام است. بدون شک انجام این مهم همچون دیگر فعالیت های غارنوردی نیازمند ابزار و لوازم مخصوص به خود می باشد. لوازم موجود در دو طیف دیجیتال و کلاسیک موجود اند. ازجمله ی این لوازم قطب نما و شیب سنج است. 

قطب نما شیب سنج دوقلو در بین انواع فوق، نوع دوقلو که در واقع ترکیبی از دو دستگاه قطب نما و شیب سنج است محبوبیت بیشتری دارد .وزن کم، حجم کم و کارایی بالا از دلایل این محبوبیت است. به کمک این ابزار پس از تعیین نقاط، زاویه ی خط فرضی متصل کننده ی نقاط با شمال و نیز شیب این خط فرضی مشخص می شود. از دیگر لوازم نقشه برداری متر می باشد. به کمک این ابزار فاصله بین نقاط (طول خط فرضی مذکور در فوق) و نیز مختصات و ابعاد تالار ها و معابر تعیین می شود. اما حضور تجهیزات مدرن و دیجیتال نیز همچون دیگر عرصه ها جایگاه ویژه خود را دارا میباشد. انواع و اقسام متر های لیزری به طور گسترده ای جای متر های نواری را گرفته است. ولی با رشد و گسترش علم و فن آوری و بهره گیری از این مهم در مستند سازی غارها ابزار جدیدی پا به عرصه نقشه برداری غارها گذاشته است.

دستگاه A3 Disto ابزار نوینی است که با ایجاد پاره ای تغییرات سه ابزار قطب نما ، شیب سنج و متر در وسیله ی دیجیتال تجمیع یافته است. این وسیله ی جدید نه تنها در حجم و وزنی مختصر کار سه ابزار را به طور همزمان انجام می دهد بلکه قابلیت این را داراست که مستقیما اطلاعات را به کامپیوترهای جیبی و یا لپ تاپ و … منتقل نماید. بنا بر این به جهت استفاده بهتر از این ابزار ، معمولا از یک کامپیوتر جیبی(PDA) نیز به طور همزمان استفاده می شود که تاثیر زیادی در سرعت نقشه برداری و سهولت این مهم دارد. بدیهی است نوشت افزار نیز جزء لاینفک مستند سازی و نقشه برداری غارها می باشد. به این منظور از مداد، پاک کن و کاغذ شطرنجی استفاده میشود. بدیهی است برای غار های مرطوب باید با روشی خاص کاغذ ها را ضد آب نمود. در مورد نقشه برداری در زیر آب نیز از تکنیک های مربوطه بهره گیری می شود.

منابع : http://soluch.ir

https://www.eligasht.com/

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *