4

راهکارهایی برای کمپ زدن و ماندن در طبیعت

بازدید 5599
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

ابتدا با بهترین محل برای کمپ زنی آشنا می شویم و می آموزیم که چه مکان هایی برای برپایی چادر مناسب هستند. بعد لوازم مورد نیاز را بطور کامل بررسی خواهیم کرد و سپس درباره ی غذا به هنگام کمپینگ نکاتی را مطالعه می کنیم بطوری که دیگر نگران این نخواهید بود که در زمان کمپینگ از چه غذایی استفاده کنید و یا در صورت نیاز چگونه غذا بدست بیاورید.

بعد از همه ی این موارد نکات مهمی را برای شما بازگو خواهیم کرد که هریک نکته ی در دل خود دارند. در ادامه کسانی که برای اولین بار قصد کمپینگ دارند می توانند اطلاعات مهم و کاربردی را یاد بگیرند.

حتما می خواهید بدانید که چگونه می توان چادر زد و کمپ زنی کرد، نگران نباشید در ادامه به این موضوع هم خواهیم رسید.

شرکت در دوره آنلاین اصول برپایی کمپ

در این ماجراجویی با سختی هایی روبرو می شوید

شما به هتل نیامده اید! در اینجا نمی توانید هر وقت دلتان خواست به حمام بروید و دوش بگیرید، شب هنگام خوابیدن تختی گرم و راحت ندارید، نمی توانید غذاهای مفصل بخورید و ممکن است در طبیعت هم اتفاقات دور از انتظاری رخ دهد. باید با این واقعیت ها کنار بیایید و از قبل خود را برای آن ها آماده کنید تا در هنگامی که این سختی ها را دیدید برایتان آزاردهنده نباشد

اردوگاه و یا محل کمپ

در معنای عام محل کمپینگ جایی است که فرد و یا افرادی شب را در آن محل می مانند. برای مثال در کشور انگلستان محل هایی برای کمپ زنی ساخته شده و مراجعین می توانند در قسمت های مشخص آن چادر بزنند و شب را در همان جا بگذرانند. واژه ی انگلیسی Camp از Campus به معنای زمین آمده و اشاره به محلی دارد که چادر در آن برپا می شود و اقامت صورت می گیرد. محیط اردوگاه باید از فضایی باز و بزرگ تشکیل شده باشد که به راحتی بتوان در آن چادر زد. بهتر است تا در نزدیکی فروشگاه و یا مغازه ای قرار گرفته باشد تا در صورت نیاز بتوان از آن استفاده کرد. ( البته باید انواع محصولات را ارائه دهد )

قبل از شروع سفر، محل چادر زدن را انتخاب کنید

قبل از اینکه وسایل خود را پشت ماشین بچینید و قدم در راه طبیعت گردی بگذارید بدانید که به کجا می روید و شرایط آب و هوایی آنجا را از قبل چک کنید. اینکه کدام محل برای کمپ زدن مناسب است کار سختی نیست، طبیعت پر از جاهای زیبا و خوش آب و هواست اگر محل خاصی را در نظر ندارید از کسانی که زیاد به کمپینگ می روند و تجربه کافی دارند کمک بگیرید و یا در اینترنت درباره بهترین محل های چادر زدن تحقیق کنید. یک سری نکات را حتما باید رعایت کنید:

  • مطمئن شوید که محل کمپ شما حیوان وحشی نداشته باشد.
  • در صورتی که می خواهید در جنگل بمانید در زمان بارندگی به زیر درختان نروید چون بیشتر خیس می شوید.
  • در فصل های پاییز و زمستان از چادر زدن در نزدیکی رودخانه و دریا خودداری کنید چون احتمال دارد آب در هنگام شب بالا بیاید .
  • در صورتی که می خواهید در کوهستان چادر بزنید از جاهایی که احتمال ریزش سنگ دارد دوری کنید.

از ویژگی های محل کمپینگ می توان به :

 محل درست کردن آتش

 راه ورودی برای وسایل نقلیه

 میز و صندلی های پیک نیک

 امکان رزرو محل چادر زنی

 دسترسی آسان به منابع آبی و بهداشتی

 در دسترس بودن هیزم برای آتش روشن کردن

 محل دفن زباله

البته باید به این نکته اشاره کرد که درباره ی مناطق مشخص کمپ زنی صحبت می کنیم ولی بسیاری از افراد علاقه دارند تا در دل طبیعت و به دور از هر ساخته ی بشری کمپینگ کنند و هیچ محودیتی نداشته باشند. این دسته از افراد بدون مشکل می توانند چادرهای خود را برپا کنند ولی باید مراقب حمله ی حیوانات وحشی، شرایط نا مناسب آب و هوایی و … باشند. در برخی از مناطق چادر زنی در طبیعت امری غیر قانونی تلقی می شود و بر اساس قانون با متخلفین برخورد می شود. دلیلش هم این است که امکان آسیب زدن به محیط زیست وجود دارد. از انواع محل کمپینگ می توان به پارکینگ کاروان ها، پارک تریلر و فضاهای باز اشاره کرد.

لوازم ضروری که باید به همراه خود داشته باشید

در این بخش نگاهی خواهیم داشت به مهمترین لوازمی که باید به همراه خود داشته باشید.

۱) چادر : با توجه به تعداد و شرایط محیطی محل کمپ باید چادر خود را انتخاب کنید. بطور مثال اگر به کوهستان می روید از چادرهای مخصوص کوه استفاده کنید.

۲) لوازم چادر : سایبان ها، محافظ ها برای مقابله با وزش باد، پتو و زیر اندازها و قطعات یدکی چادر.

۳) کیسه های خواب : این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا قرار است از سرما شما را در امان نگاه دارد پس بهتر است محصول با کیفیت و مناسبی را انتخاب کنید تا بهترین عملکرد را برای شما داشته باشد.

۴) صندلی ها : شاید برای برخی از افراد مهم باشد تا در کمپینگ در چه محلی می نشینند و غذا می خورند در نتیجه صندلی های زیادی هستند که در ابعاد مختلف می توانند نیازهای شما را بر طرف سازند.

۵) لوازم پخت و پز : گاز پیک نیکی، رگولاتور و شیلنگ، باربیکیو، سوخت برای پخت و پز، ظروف مورد نیاز، کارد و چنگال.

۶) مواد غذایی مناسب و آب : غذای کمپینگ، جعبه ی سرد کننده، لیوان با اندازه های مناسب، فلاسک، محل ذخیره ی غذا ( بسته بندی ).

۷) تختخواب های بادی : بهتر است با توجه به اندازه ی چادر انتخاب شوند.

۸) پمپ های بادی : برای بادکردن تخت خواب و یا لوازم دیگر.

۹) چراغ : برای روشن کردن محیط اطراف و چادر.

۱۰) منابع انرژی : مانند ژنراتور برق و باتری ها.

۱۱) لوازم بهداشتی :  و نظافت مانند دستمال مرطوب و جارو.

توجه داشته باشید که هر شخصی با توجه به نیازهای خود لوازمی را با خود به کمپینگ می برد و موارد ذکر شده فقط ضرورت دارند.

غذا در کمپ زنی

به هنگام کمپینگ مطمئنا یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید نوع غذایی است که با خود برده اید. تصور کنید موادی را با خود برده اید که نیازمند پخت و پزی سخت هستند و وقت شما را خواهند گرفت و همچنین باید برای استفاده از آن ها لوازمی سنگین حمل کنید. به نظر شما این کار درست است؟ در جواب به شما می گوییم خیر. شاید لذت بخش تر باشد و غذایی خوشمزه و گرم بخورید ولی از لذت سفر شما کاسته خواهد شد، در نتیجه بهتر است از مواد غذایی بسته بندی شده که پختی آسان دارند استفاده شود.

در مورد انتخاب مواد غذایی باید به سبک بودن، پخت راحت و خاصیت آن توجه کنید تا انرژی مورد نیاز را در طول سفر به بدن خود برسانید. ما به شما مواد خوراکی بسته بندی شده و یخ زده را پیشنهاد می کنیم که میتوان بر روی اتش آن ها را پخت. یادتان باشد که برای نگهداری حتما از کیسه های یخی و یا جعبه های خنک کننده استفاده کنید تا فاسد نشوند. 

از ویژگی های مواد غذایی می توان به : 

 زمان پخت و پز محدود و کم : باعث می شود تا بیشتر از سفر خود لذت ببرید و وقت کمتری را صرف پخت و پز کنید.

 استفاده از مواد غذایی مدت دار و قابل بسته بندی : در برخی مواقع موادی هم می توان استفاده کرد که امکان فاسد شدن ان ها طی چند روز امکان پذیر می باشد و بهتر است در روزهای اول مورد استفاده قرار بگیرند.

 سبک بودن این مواد

 ارزش غذایی و مقوی بودن آن ها

برای پخت غذا نیز می توان از هیزم برای آتش روشن کردن استفاده کنید و یا بر روی گازهای پیک نیکی به پخت و پز بپردازید.

نکاتی ضروری درباره ی کمپ زنی

۱) لوازم خود را جمع آوری کنید. قبل از این که به کمپینگ بروید لیستی از لوازم مورد نیاز تهیه کنید و آگاه باشید تا لوازم ضروری را فراموش نکنید. به یاد داشته باشید که چه مقدار می توانید بار حمل کنید و سپس لیست را تهیه کنید.

۲) کوله پشتی خود را آماده کنید و لوازم را بچینید. برای انتخاب کوله پشتی مناسب باید به مدت زمان سفر خود توجه کنید. بطور مثال برای سفرهای چند روزه بهتر است از اندازه هایی با لیتر ۶۰ تا ۸۰ استفاده شود و اگر با اتومبیل خود به کمپینگ می روید نیازی نیست تا کوله پشتی بزرگی را با خود حمل کنید.

۳) به انداره ی کافی بخوابید. هیچگاه فراموش نکنید که باید از چادری مناسب به همراه کیسه خوابی با کیفیت استفاده کنید. به فصل سال نیز توجه شود تا مبادا از چادر و یا کیسه خوابی نامناسب استفاده شود. اگر زمستان باشد یخ می زنید و اگر تابستان باشد گرما شما را اذیت خواهد کرد. بالشت و پتو نیز با خود ببرید زیرا ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند.

۴) آتش روشن کنید. برای برپا کردن آتش می توانید از کیت ها، چوب های خشک، روزنامه های باطل شده و یا کارتن و … استفاده کنید. همیشه به این نکته توجه کنید که آیا می توان در محل کمپ آتش روشن کرد یا خیر. بهتر است در نزدیکی آب و به دور از درختان این کار را لنجام دهید تا خطری محیط اطراف و طبیعت را تهدید نکند و اتفاقی ناگوار رخ ندهد.

۵) مواد غذایی مقوی را فراموش نکنید. از مواد غذایی مقوی مانند دانه ها، کنسروها و … استفاده کنید.

۶) لباس مناسب بپوشید. لباس هایی از جنس کتون بسیار کارآمد هستند ولی اگر در مناطق جنگلی هستید از آن ها استفاده نکنید. شما می توانید از لباس های پشمی نیز استفاده کنید و حواستان به فصل سال باشد.

۷) از گجت های سفر استفاده کنید. چراغ قوه، باتری های اضافه، شارژر موبایل همراه یا همان پاوربانک، قطب نما و … همگی باعث می شوند تا سفر شما راحت تر و امن تر شود.

۸) لوازم بهداشتی و ضد عفونی فراموش نشود. مطمئنا در طبیعت نیاز به بهداشت و تمیز شدن پیدا خواهید کرد در نتیجه صابون، دستمال تر، مواد ضد عفونی کننده و داروهای ضروری را با خود بیاورید. برای استحمان نیز از همان صابون بهره ببرید.

۹) امن بمانید. بحث امنیت در کمپینگ یک شوخی نیست و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و به همبن دلیل حتما جعبه ی کمک های اولیه را با خود بیاورید.

۱۰) چادر را در مناطق کم ارتفاع برپا کنید. زمانی که چادر می زنید بهتر است در ارتفاع این کار را انجام دهید تا احتمال خطر حملات حیوانات و یا حتی مارها به حداقل برسد. اگر امکان بارش باران وجود دارد برای چادر از محافظ استفاده کنید. 

اگر برای اولین بار است که به کمپینگ می روید این بخش را بخوانید

۱) چرا به کمپینگ بروید ؟ 

بهتر است هر از گاهی برای دور شدن از زندگی معمول و تکراری هر روزتان به دل طبیعت بروید و چند روزی را آن جا سپری کنید. تجربه ی کمپ زنی می تواند درس های زیادی به شما بدهد و در شرایط جدید قرار بگیرید.

۲) چه چیزهایی نیاز خواهید داشت ؟

اول باید مشخص شود که به کجا و چه مدت می خواهید به کمپینگ بروید و بعد با توجه به نیازهایتان و تهیه لیست لوازم را جمع آوری کنید.

۳) چگونه محل کمپ زنی را پیدا کنید ؟

پیدا کردن محل کمپینگ کار بسیار سختی به نظر نمی رسد ولی نکاتی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید. به یاد داشته باشید که در زمینی مسطح و با کمی ارتفاع کمپ بزنید و اگر در فصلی پرباران و سرد قرار دارید در نزدیکی رودخانه به هیچ عنوان چادر نزنید. در برخی از جنگل ها و یا پارک های ملی محل هایی برای چادر زنی و کمپینگ در نظر گرفته شده که بهتر است از آن ها استفاده کنید.بطور مثال بخش هایی برای آتش درست کردن نیز وجود دارد. ( منقل )

۴) چه کارهایی باید انجام دهید ؟

شما انتخاب های زیادی دارید. کمپینگ تنها به معنای چادر زدن و اقامت در طبیعت و یا مکانی نیست بلکه شما می توانید فعالیت های گوناگونی را در طول روز انجام دهید. مثلا کوهنوردی کنید و یا تحقیقاتی را که می خواهید بر روی منطقه انجام دهید. ( اگر هدف شما تحقیقات است )

به یاد داشته باشید که اگر قصد انجام فعالیت هایی به دور از محل کمپ را دارید لوازم مورد نیاز و کوله پشتی مناسبی را با خود بیاورید.

۵) چی بپوشید ؟ 

بهتر است همه نوع لباس با خود ببرید زیرا شرایط آب و هوایی به راحتی می تواند تغییر کند. ممکن است دما در شب نیز به شدت پایین بیاید پس حواستان را خوب به لباس هایی که با خود می برید جمع کنید.

۶) اگر باران بارید چه باید کرد ؟

قبل از این که به کمپینگ بروید از آب و هوای چند روز آینده اطلاعات کسب کنید. همیشه کاور محافظ چادر که در برابر باران مورد استفاده قرار می گیرد را به همراه داشته باشید. اگر طوفان شروع شد سعی کنید غار و یا گودالی پیدا کنید و در آن پناه بگیرید.

چگونه کمپ بزنید؟

۱) لوازم ضروری را جمع آوری کنید

… لوازم نجات را در کوله پشتی خود بگذارید. مانند چاقو، چراغ قوه، فانوس، قطب نما و …

… وسایلی که بوسیله ی آن آتش روشن می کنید را درون یک کیسه قرار دهید. مانند کبریت و …

… نقشه ی محل کمپینگ خود را بردارید.

… جعبه ی کمک های اولیه بسیار مهم می باشد، در کوله پشتی خود قرارش دهید.

… حتما لوازمی که می توانند برای شما و دیده شدنتان توسط گروه های نجات کمک کند به همراه داشته باشید. مانند کمربند نوری، سوت و …

۲) چادر خود را انتخاب کنید

… با توجه به وضعیت آب و هوا نوع چادر خود را انتخاب کنید.

… به جنس چادر خود توجه کنید. ( با بررسی آب و هوا )

… از چادرهایی با اندازه هایی مناسب با توجه به تعداد همراهانتان استفاده کنید.

۳) نکاتی مهم برای کمپ زنی

… فعالیت ها و تهیه ی غذای خود را با برنامه ریزی انجام دهید.

… برای انتخاب محل کمپینگ تحقیق کنید.

… محل چادر زدن خود را اگر امکانش وجود دارد رزرو کنید. ( در برخی از مناطق ایران این امکان وجود دارد )

… برنامه های کمپینگ خود را با همراهانتان در میان بگذارید.

… قوانین محل کمپینگ را رعایت کنید. مانند ممنوع بودن شکار، ممنوع بودن روشن کردن آتش و …

تفریحات در کمپ زنی

۱) جمع شدن دور آتش

زمانی که شب می شود و آتش روشن، سرگرمی های زیادی وجود دارد که می توانید آن ها را انجام دهید. یکی از آن ها تعریف کردن داستان های ترسناک و مرموز است که شاید برای خیلی ها لذت بخش باشد. می توانید در کنار آتش موسیقی بنوازید و یا از آتش برای پخت بلال، مارشملو و … استفاده کنید.

۲) ماهیگیری کنید

اگر رودخانه و یا دریاچه ای نزدیک محل کمپینگ شما قرار دارد حتما به ماهیگیری بروید. با این کار هم غذایی تازه می خورید و هم سرگرم می شوید.

۳) در رودخانه و دریاچه شنا کنید

شنا کردن در دریاچه و رودخانه بسیار لذت بخش می باشد فقط حواستان باشد که شنا در آن منطقه منوع نباشد و باید به خوبی بتوانید شنا کنید.

۴) پیاده روی و کوهنوردی کنید

برای انجام این فعالیت ها باید لوازم مورد نیازی که قبل تر گفته شد را به همراه داشته باشید و مسیرها را به خوبی بشناسید تا گم نشوید. بهتر است از نقشه بهره بگیرید. مطالعه ی این مطلب را ب شما پیشنهاد می کنیم

اشتباهات رایج در کمپ زنی

۱) انتخاب چادر اشتباه از نظر اندازه و جنس.

۲) بررسی نکردن برای اطمینان از سالم بودن لوازم ضروری مانند چراغ قوه و …

۳) دیر رسیدن به محل کمپینگ که نیازمند برمامه ریزی می باشد.

۴) وابسته بودن به امکانات محیطی. بهتر است در هر شرایطی بتوانید کمپینگ کنید.

۵) در چادر غذا درست نکنید.

منابع: https://www.karnaval.ir

https://www.eligasht.com

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Saman گفت:

    با سلام

    مقاله بسیار کلی است و در حد این سایت نیست چرا که اثرات افروختن آتش، دفن زباله در کشور مشهود هست. با توجه به فرهنگ نارس طبیعت گردی پیشنهاد میکنم مقاله ای پیرامون بجا نگذاشتن هیچ اثری در طبیعت گردی ارایه بدهید.

    1. الناز محمدی گفت:

      سلام ممنون ازهمراهی شما ، حتما در مقالات آینده به نکاتی که گفتید بیشتر توجه میکنیم 

  2. محسن یوسفی پور گفت:

    بسیاری از نکاتی که در این مبحث گفته شد برای پیک نیک رفتن هستش نه برنامه های کوهنوردی جنگل و کویر ، خیلی از این موارد قابلیت دسترسی ندارند یا با روح ورزش کوهنوردی مغایرت دارن . و یا مطالب بسیار ساده و ابتدایی گفته شده

    1. الناز محمدی گفت:

      سلام ممنون بابت نظرتون اما این مقاله با توجه به عنوانش برای کمپ در طبیعت میباشد .