قله علم کوه ، K2 ایران

علم کوه با 4850 متر ارتفاع بعد از قله دماوند ،دومین بام ایران شناخته می شود اما علت اصلی محبوبیت این کوهستان زیبا دامنه شمالی آن است،دیواره ای عظیم که فنی ترین و سخت تری مسیر های صخره نوردی و سنگ نوردی در ایران را دارد ، همین علت باعث پذیرا بودن بسیاری از گردشگران ، کوهنوردان و به خصوص صخره نوردان در 4 فصل سال شده است.

برای خواندن مقاله چالش های صعود به قله دماوند اینجا کلیک کنید!

نقشه هوایی از علم کوه

درباره قله علم کوه

قله علم کوه یکی از قله های رشته کوه البرز است که در جنوب دریای خزر واقع شده ، این قله در منطقه تخت سلیمان ، 20 کیلومتری شهرستان کلاردشت استان مازندران واقع شده اما از طریق شهرستان های پراچان و طالقان استان البرز هم میتوان به علم کوه رسید. 

قله علم کوه مانند مرکز تار عنکبوتی است که در مرکز قرار دارد و خط الراس های بسیاری به آن متصل شده اند از جمله:

  1. خط‌الرأس قلل کورماکو ـ کالاهو ـ کلجاران ـ سیاه قوکها ـ رستم نیش ـ دندان اژدها ـ تخت سلیمان ـ شانه کوه ـ گرده آلمانها ـ علم کوه
  2. خط‌الرأس قلل اویدر ـ دیوچال ـ سامان ـ دشت‌ حصارچال ـ مرجیکش ـ علم کوه
  3. خط‌الرأس قلل زرینه کوه ـ آلانه سر ـ لشگرکها ـ گردونکوه ـ مناره ـ ستاره ـ خرسان جنوبی ـ ویرانه کوه ـ خرسان شمالی ـ علم کوه
  4. خط‌الرأس قلل پسنده کوه ـ سیاه کمان (فرعی) ـ چالون ـ سیاه سنگ ـ شاخک ـ علم کوه
  5. خط‌الرأس قلل هفت خوان ـ خرسان جنوبی ـ خرسان شمالی ـ علم کوه
  6. خط‌الرأس فرعی میان سه چال ـ شانه کوه ـ گرده آلمانها ـ علم کوه
  7. خط‌الرأس فرعی انگشت خدا ـ نگین علم تا علم کوه
  8. خط‌الرأس فرعی تنگه گلو ـ سیاه سنگ ـ علم کوه

کوهستان علم کوه

جاذبه های قله علم کوه

ومیان و افراد محلی داستان های مختلفی از علم کوه نسل به نسل بین خود منتقل کرده اند از یکی از آنها این است که زمانی که سلیمان نبی به خواستگاری بلقیس رفت ، بلقیس برای شب زفاف درخواست حجله ای در سردترین و بلندترین نقطه ممکن را بیابد. 

سلیمان نبی همه حیوانات را مامور کرد تا این نقطه را پیدا کنند که در آخر آن شب همه حیوانات برگشتند و نتوانسته بودند چنین مکانی را پیدا کنند به جز هدهد که فردای آن روز برگشت و خبر از مکانی آورد که از همه جا بلندتر و سردتر است به طوری که در شب بال هایش یخ بسته بودند و تا طلوع آفتاب منتظر مانده بود تا شرایط برگشت محیا شود.

بعد از آن سلیمان دستور داد تا در نوک آن قله قصری بنا کنند و شب زفاف را به همراه بلقیس در آنجا سپری کرد.

قله علم کوه

دیواره شمالی قله علم کوه

همان طور که گفته شد این دیواره مرتفع یکی از چالشی ترین مسیر های صخره نوردی در ایران است. دامنه شمال و شمال شرقی علم کوه دیواره ای از جنس گرانیت متخلخل و حنایی رنگ به طول 550 متر تشکیل شده است که همچنین پدیده زیبایی را شکل داده. در منابع مختلفی ارتفاع ای دیواره 800 متر گزارش شده است که با احتساب یخچال علم چال به این عدد رسیده است که البته رقم اشتباهی نیست و کاملا درست است. برای صعود از این دیواره مسیر های متعددی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

دیواره شمالی

یخچال های علم کوه

یخچال های علم کوه اکثرا در ارتفاع 4000 متری در میان قله هایی از جنس گرانیت در منطقه تخت سلیمان وجود دارند. 

یخچال های این منطقه:

  • علم چال 
  • مرجیکش
  • سرچال
  • تخت سلیمان
  • هفت خوان
  • خرسان
  • چالون
  •  اسپلیت 
  • شانه کوه

نام دارند که به این منطقه عنوان بزرگترین منطقه کوهستانی یخچالی را داده است.

منظره علم کوه

پوشش گیاهی منطقه علم کوه

پوشش گیاهی این منطقه گیاهان دارویی و مرتعی‌است. از گونه های گیاهی میتوان به ار سخزنده،گیاهان بالشتکی نظیر کلاه میرحسن، چوبکوگون اشاره کرد. اما در مناطقی همچون دشت حصارچال، به لحاظ ارتفاع بالا و وجود برف‌های پراکنده، گیاهان مرتعی کمتر رشد می‌کنند و محل رشد گیاهان دارویی و قارچ‌های خوراکی است.

پوشش گیاهی علم کوه

پوشش جانوری منطقه علم کوه

کل و بز،خرس قهوه ای ، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، کبک دری از حیوانات بومی این منطقه هستند.

مسیر های صعود به قله علم کوه

همانطور که گفته شد برای صعود به قله علم کوه باید 4850 متر را طی کنید اما به این نکته دقت کنید که با توجه به توانایی ها و تجربه ای که در کوهنوردی دارید مسیر صعود به قله علم کوه را انتخاب کنید.

علم کوه به خاطر ارتباط نزدیک با کوه های اطراف و وجود دیواره و گرده ها مسیر های صعود بسیاری دارد اما به طور کلی مسیر های کوهپیمایی رایج آن  د مسیر در جبهه جنوبی ، یک مسیر در جبهه شمالی  و یک مسیر دیواره نوردی است:

صعود گروهی به علم کوه

مسیر جبهه جنوبی

اما مسیر های اصلی بدین گونه هستند:

صعود به قله علم کوه از جبهه جنوبی ، آسان ترین مسیر صعود

این مسیر کوهپیمایی از رودبارک شروع می شود و با گذشتن از وندارین، تگ گلو و حصارچال از جبهه جنوبی به قله علم کوه می رسد این مسیر آسان ترین مسیر صعودی است و کوهنوردان مبتدی هم میتوانند از این مسیر به علم کوه صعود کنند. گذر از این مسیر معمولا با سپری کردن شب در دشت حصارچال همراه است.

منطقه تخت سلیمان

صعود به قله علم کوه از جبهه شمالی ، سخت ترین مسیر کوهپیمایی

ابتدای این مسیر کوهپیمایی هم از رودبارک شروع و در ادامه به وندارین، پناهگاه سرچال و گردنه سیاه سنگ از سمت شرق به قله علم کوه میرسد. این مسیر از سخت ترین مسیر های کوهپیمایی در ایران است که کوهنوردان شب را در پناهگاه سرچال سپری می کنند.

مسیر گرده آلمانها ، صعود با ترکیب کوهنوردی و صخره نوردی

این مسیر هم از رودبارک آغاز و در ادامه از وندارین ،پناهگاه سرچال ، علم چال و گرده آلمان ها و در نهایت از سمت شمال به قله علم کوه منتهی می شود.

از لحاظ زمانی این مسیر کوتاه تر است اما برای پیمودن آن نیاز به استفاده از ابزار فنی است. در پیمایش این مسیر یک شب در پناهگاه سرچال سپری می شود.

صعود از دیواره علم کوه

مسیر دیواره شمالی

این مسیر هم که باید با دیواره نوردی آن را بپیمایید از رودبارک شروع و از وندارین ، پناهگاه سرچال , علم چال و در نهایت دیواره شمالی که با پیمودن آن به قله می رسید.

علاوه بر کوهنوردان ایرانی ،کوهنوردان کشور های مختلفی از جمله فرانسوی ، ایتالیایی ، آلمانی و انگلیسی و… هم از این دیواره صعود کرده اند. مسیر آلمانها-فرانسویها از اولین مسیر های ایجاد شده بر روی دیواره علم کوه می باشد.

از دیگر مسیر های دیواره علم کوه می توان به :

  • آرش
  • کرمانشاهی ها
  • هاری روست
  • ایتالیایی ها (کریستال فال)
  • احسان
  • لهستانی ها
  • ایرانی ها
  • راژیان(نام قدیم قزوین ، به معنی دشت)
  • همدانی ها
  • کرجی ها
  • شکوه
  • فرانسوی ها
  • بامداد
  • تبریزی ها
  • اراکی ها
  • و…

اشاره کرد.

مسیر های صعود از دیواره علم کوه

بهترین زمان صعود به قله علم کوه

برای صعود به قله علم کوه بهترین زمان در فصل تابستان در نیمه دوم تیر ماه است که منطقه از آب و هوای مطلوبی برخوردار است . در فصول پاییز و زمستان علم کوه با برف های سنگین ، طوفان ها و وقوع متوالی بهمن همراه است که کار را برای صعود بسیار سخت می کند. در فصل بهار هم این شرایط پابرجاست. حتما قبل از صعود به قله علم کوه آب و هوای این قله را از هواکوه چک کنید.

خطرات صعود به قله علم کوه

کوهنوردی همیشه خطرات خاص خودش را دارد و همه کوهنوردان چه مبتدی و چه حرفه ای باید همیشه احتیاط در کوهنوردی را رعایت کنند تا خطرات کوهنوردی را کاهش دهند. برای کوهنوردی و مخصوصا دیواره نوردی در علم کوه باید تجهیزات فنی سالم و کامل به همراه خود داشته باشید تا خطرات کوهنوردی را به حداقل ممکن برسانید.

صعود از دیواره علم کوه

هزینه های صعود به علم کوه

برای صعود به قله علم کوه تورهای کوهنوردی بسیاری وجود دارند ، با توجه به شهر مبدا ، وسیله نقلیه ، مدت زمان تور ، تعداد وعده ها و نوع وعده های غذایی ، همراهی اساتید مجرب و… همگی عواملی هستند که بر قیمت این تور های کوهنوردی تاثیر می گذارند.

اما اگر بخواهیم به طور کلی متوسط قیمت ها را تعیین کنیم با مبدا در نظر گرفتن تهران و مدت زمان سه روز هزینه رفت و آمد و یک شب اقامت در علم کوه به ازای هر نفر از 200 تومان شروع و تا یک میلیون تومان ادامه دارد.

لوازم مورد نیاز برای صعود به علم کوه

برای صعود به چنین ارتفاعی کوهنوردان باید علاوه بر آمادگی بدنی تجهیزات کافی به همراه خود داشته باشند تا خاطره ای خوش از صعود به قله علم کوه برای خود و همنوردان خود به جا بگذارند. البته به این نکته هم توجه کنید که به همراه داشتن وسایل اضافی می تواند باعث خستگی بیشتر شما شود و شما را از گروه عقب بیاندازد. 

پیشنهاد ما گذراندن دوره های آموزشی کوتاه اما مفید است می تواند کمک بزرگی در این زمینه برای شما باشد.دوره چیدمان کوله پشتی یکی از دوره های آموزشی ماست که می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

 

صعود به یکی از مرتفع ترین کوه های ایران همیشه جذابیت خاص خودش را دارد و تجربه ای گران بها برای هر کوهنوردی است. باعث افتخار ماست که تجربیات خود را برای ما بازگو کنید.

 

اقامت در منطقه تخت سلیمان

 

اطلاعات مسیر
مسیر رایج صعود حصارچال
مسیرهای صعود

1- مسیر جبهه جنوبی: مسیر کوهپیمایی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، تنگ گلو و حصارچال از سمت جنوبی به قله علم‌کوه می‌رسد، ساده‌ترین مسیر صعود به قله است؛ که معمولاً با شب مانی در دشت حصارچال همراه است.

2- مسیر جبهه شمالی: مسیر کوهپیمایی شمالی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گردنه سیاسنگ از سمت شرق به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر به عنوان یکی از سخت‌ترین مسیرهای کوهپیمایی در ایران محسوب می‌شود و غالباً با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است.

3- مسیر گرده آلمان‌ها: مسیر کوهنوردی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گرده آلمان‌ها دقیقاً از سمت شمال به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از مسیر سیاسنگ است ولی نیازمند ابزار فنی می‌باشد و مانند آن، غالباً با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است.

4- مسیر دیواره شمالی: مسیر دیواره‌نوردی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، جانپناه سرچال، علم‌چال و دیواره شمالی به قله می‌رسد که با توجه به تعدد مسیرهای دیواره علم صعود متفاوتی خواهد بود.

 

مسافت پای کار تا قله  7 کیلومتر
 دسترسی به آب  1- قرارگاه ونداربن 2- سنگ کشتی (2 ساعت از قرارگاه) 3- چشمه جلوی سیاه کمان (4.5 ساعت از قرارگاه) 4- چشمه پناهگاه سرچال 5- دشت حصارچال
وضعیت آنتن دهی موبایل 

 همراه اول در قرارگاه ونداربن، بخش‌هایی از مسیر تا سرچال، پناهگاه سرچال و در نزدیکی قله آنتن دارد

محل شب مانی 

 قرارگاه رودبارک، در ارتفاع 1550 متر  2- قرارگاه ونداربن، ارتفاع 2200 متر  3- پناهگاه سرچال، 3700 متر 4- علم چال، 4150 متر 5- دشت حصارچال

نزدیک ترین مرکز درمانی 

خانه بهداشت فشکور

 

مشخصات کلی 
ارتفاع قله :  4850 
ارتفاع پای کار : 3250
موقعیت جغرافیایی : علم‌کوه در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر کلاردشت و در استان مازندران قرار گرفته‌است.کلاردشت نزدیک‌ترین شهر استان مازندران به این منطقه و پراچان و طالقان نزدیکترین شهرها در استان البرز به علم‌کوه هستند
مختصات قله :  50.962457 , 36.375798
بهترین فصل صعود : تابستان 
وضعیت آب و هوای قله: آب و هوای قله علم کوه
رشته کوه  : البرز غربی 
ترک مسیر(Gps) : ترک مسیر قله علم کوه 

 

آب و هوای 10 فروردین 1403
آفتابی
آفتابی

بیشترین دما

-15°

کمترین دما

-16°

دمای حسی

-27°

سرعت باد

25 km/h

جهت باد

شمال

نظر شما

قوانین ثبت نظر

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید
نظرات کاربران
احسان فرامرزی

احسان فرامرزی

تهران - دماوند

13 ماه پیش

سنگ نوردای مبتدی هم میتونن از دیواره شمالیش صعود کنن؟؟؟
تور سنگ نوردی هم برگذار می کنین شما؟؟

پاسخ