سبلان ،سومین بام ایران

سبلان یا به زبان بومیان اردبیل ساوالان، یکی از کوه های ایران است و کوهی واقع در شمال غربی کشور و استان اردبیل است که با 4811 متر ارتفاع ، بعد از دو قله دماوند و علم کوه سومین کوه مرتفع ایران لقب گرفته است.

دانستنی های سبلان

کوه سبلان در 35 کیلومتری غربی شهر اردبیل و 25 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر قرار دارد.این کوه دارای 3 قله اصلی به نام های هرم ، کسری و بلندترین و معروف ترین قله آن سبلان می باشد. سبلان در واقع یک آتشفشان نیمه فعال است و جالب است بدانید که در بالای قله آن دریاچه کوچکی وجود دارد که از جاذبه های این کوه بشمار میرود.

جاذبه های گردشگری سبلان

کوه سبلان و محیط اطراف آن جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که نظر بسیاری از کوهنوردان را به خود جلب میکند.

جاذبه های سبلان

زرتشت و سبلان

به عقیده بسیاری از بومیان و حتی کتب مختلف از جمله چنین گفت اثر نیچه، سبلان محل بعثت حضرت زرتشت بوده است و نام گذاری این کوه به ساوالان به همین علت بوده (به زبان ترکی ساو به معنی وحی و الان به معنی منطقه معنی می شوند که ترکیب این دو، واژه منطقه وحی را می سازد.)

دریاچه قله سبلان

وجود دریاچه ای بیضی شکل در بالای قله که عمق 40 متری دارد و به جز تابستان در 3 فصل دیگر منجمد و یخ زده است . قسمت جنوبی این دریاچه به خاطر این که نور آفتاب به آن ناحیه نمی تابد  همیشه برفی و منجمد است. به دور دریاچه صخره هایی از جنس کانی های مختلف مثل آندزیت ، تراکیت ، بازالت و… وجود دارد که در قسمت هایی به داخل دریاچه میرسند.

دریاچه سبلان هیچ درز و شیاری ندارد وآب موجود در آن از بارش برف و باران تامین می شوند. به علت وجود کانی های گفته شده هیچ موجود زنده ای در این دریاچه زندگی نمی کند. این دریاچه با 4811 متر ارتفاع در میان مرتفع ترین دریاچه های جهان قرار گرفته است.

دریاچه سبلان

سنگ عقاب یا قارتال

سنگی طبیعی به شکل عقاب نشسته ، که به سمت شرق نگاه می کند این عقاب زیبا به نوعی نماد سبلان محسوب می شود . محل این جاذبه در جبهه غربی کنار جانپناه قرار گرفته است.

 

پیست اسکی آلوارس

این پیست اسکی در سال 85 در 30 کیلومتری سرعین و در دامنه سبلان احداث شد. این پیست به علت ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد بسیار سرد و حتی در تابستان هم احتمال بارش برف دارد برای استفاده از امکانات این مجموعه در زمستان آخر هفته ها و در باقی فصول سال همه روزه امکان پذیر است. 

برای صعود از مسیر جنوبی به قله سبلان باید از این پیست اسکی شروع کنیم.

مسیر های صعود به سبلان

کهنه قلعه

کهنه قلعه ، قلعه ای باستانی در نزدیکی مشکین شهر  که به جزو آثار ملی ثبت شده است. تاریخچه ساخت این قلعه به دوره ساسانیان برمیگردد دیواره های بلند خشتی و برج های بلند و سنگ نوشته سازنده این قلعه از جمله ویژگی های جذاب این قلعه می باشد.

پوشش گیاهی کوه سبلان

گیاهانی مثل انواع زرشک، سیر، میخک، گل سرخ، روناس، گل گاو زبان و آلاله، زنبق و لاله در دامنه‌ سبلان می‌رویند.

پوشش گیاهی سبلان

پوشش جانوری

سبلان از متنوع ترین قله های ایران در بحث تنوع جانوری می باشد،خرس قهوه‌ای، راسو، روباه، شغال،‌خرگوش، قرقی، جغد، هدهد، چکاوک، پرستو، چلچله، کلاغ، عقاب طلایی و گراز از جمله حیوانات موجود در کوه سبلان هستند.

مسیرهای صعود به قله سبلان

یکی از مزیت های این کوهستان وجود مسیرهایی با درجه سختی صعود مختلف است که کوهنوردان مبتدی هم میتوانند با کوهنوردان حرفه ای تر به صعود به سبلان بپیوندند.

مسیر های صعود به سبلان

مسیر شمال شرقی

مسیر رایجی که از آبگرم شابیل واقع در جنوب شهر لاهرود در جاده اردبیل به مشکین‌شهر آغاز می‌شود و با عبور از پناهگاه به وسیله یال شرقی به قله می‌رسد. مسیر پناهگاه تا قله کاملاً پاکوب بوده و مشخص است و در بیشتر قسمت‌های آن پرچم‌های راهنما وجود دارد. این جبهه ساده بوده و کوهنوردان تازه کار هم می توانند به راحتی صعود تابستانه را در چند ساعت (صبح تا ظهر) انجام دهند.

مسیر غربی

مسیر غربی، که از پای دریاچه قره گل شروع می‌شود و پس از گذر از هرم چال و یخچال عظیم هرم به جان‌پناه غربی و سپس قله سبلان می‌رسد.

مسیر جنوبی

مسیر جنوبی، که از سمت جنوب قله آغاز می‌شود و در نزدیکی قله به وسیله یال شرقی به قله منتهی می‌شود. در این مسیر جان‌پناهی وجود ندارد. این جبهه سخت‌ترین راه صعود به این قله می‌باشد که از سنگ‌های بزرگ تشکیل شده‌است. پیست اسکی آلوارس که یکی از مجهزترین پیست‌های اسکی ایران است در این مسیر قرار دارد.

صعود به سبلان

بهترین زمان صعود به قله سبلان

بهترین زمان برای صعود ماه های تیر ،مرداد و شهریور هستند ،در ماه های دیگر سال به دلیل حجم زیاد برف و باد های زمستانه و دسترسی سخت به جانپناه ها ، کمی دشوار است. صعود به قله سبلان در فصل های سرد از صعود های شاخص حساب می شود.

خطرات صعود به سبلان

بسته به مسیر صعود و تجهیزات همراه کوهنوردان خطرات بسیاری می تواند کوهنوردان را تهدید کند . بیشتر خطرات در کوهنوردی در صعود های زمستانه وجود دارند که می توانند به قیمت جان افراد تمام شوند.

داشتن تجهیزات کامل و بروز، همراهی با گروه های کوهنوردی مجرب و هم هوایی و جلوگیری از ارتفاع زدگی عمل به توصیه های کوهنوردان حرفه ای تر در گروه و احتیاط در صعود می تواند احتمال وقوع حوادث را به صفر برساند.

برای پیشگیری از ارتفاع زدگی و آموختن چگونگی هم هوایی در کوهنوردی روی کلمه زیر کلیک کنید.

* هم هوایی *

سبلان

آب وهوای قله سبلان

اگر قصد داشته باشید به سومین قله بلند ایران صعود کنید باید مانند هر برنامه کوهنوردی دیگری، وضعیت آب و هوای سبلان را بدانید.

در فصل بهار به خصوص ماه های فروردین و اردیبهشت قله سبلان با هوای طوفانی مواجه است اگر در مورد ابرشناسی و پیش بینی وقوع طوفان اطلاعات کامل داشته باشید و با ایمنی و آگاهی صعود کنید میتوانید از این صعود نهایت لذت را ببرید.

از ماه های خرداد و تیر فصل صعود به قله سبلان، سومین قله بلند ایران آغاز می شود و تا پایان شهریور ادامه پیدا میکند.

در این ماه ها آب و هوای سبلان پایدارتر است اما بعداز ظهرها همراه با باران و هوای ابری است.

 در ارتفاعات پایین آب کم است و آب مصرفی برای فصل صعود از ذوب برف های روی قله به دست می آید.

لوازم مورد نیاز برای صعود به قله سبلان

داشتن تجهیزات کامل می تواند خطرات صعود به قله ها را کاهش دهد اما از طرفی هم اگر تجهیزات اضافی به همراه داشته باشید می تواند باعث خستگی بیش از حد برای شما ایجاد کند.

پیشنهاد ما گذراندن دوره های آموزشی برای انتخاب وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی است. شرکت در دوره چیدمان کوله پشتی می تواند برای شما از ایجاد چنین مشکلاتی برای همیشه تمام کند.

 

منظره از قله سبلان

اطلاعات مسیر
مسیر رایج صعودمسیر شمال شرقی -آب گرم شابیل 
مسیرهای صعود
  • مسیر شمال‌شرقی (مسیر رایج)، که از آبگرم شابیل واقع در جنوب شهر لاهرود در جاده اردبیل به مشکین‌شهر آغاز می‌شود و با عبور از پناهگاه به وسیله یال شرقی به قله می‌رسد. مسیر پناهگاه تا قله کاملاً پاکوب بوده و مشخص است و در بیشتر قسمت‌های آن پرچم‌های راهنما وجود دارد. این جبهه ساده بوده و کوهنوردان معمولی به راحتی صعود تابستانه را در چند ساعت (صبح تا ظهر) انجام می‌دهند
  • مسیر غربی، که از پای دریاچه قره گل شروع می‌شود و پس از گذر از هرم چال و یخچال عظیم هرم به جان‌پناه غربی و سپس قله سبلان می‌رسد.
  • مسیر جنوبی، که از سمت جنوب قله آغاز می‌شود و در نزدیکی قله به وسیله یال شرقی به قله منتهی می‌شود. در این مسیر جان‌پناهی وجود ندارد. این جبهه سخت‌ترین راه صعود به این قله می‌باشد که از سنگ‌های بزرگ تشکیل شده‌است. پیست اسکی آلوارس که یکی از مجهزترین پیست‌های اسکی ایران است در این مسیر قرار دارد.
مسافت پای کار تا قله 10.38 کیلومتر 
دسترسی به آب 

وجود چشمه در مسیر 

وضعیت آنتن دهی موبایل در تمامی مسیر صعود موبایل ها آنتن دهی دارند.
محل شب مانی 

پناهگاه 

نزدیک ترین مرکز درمانی استان اردبیل - مشگین شهر -بیمارستان ولیعصر 

 

مشخصات کلی 
ارتفاع قله : 4811
ارتفاع پای کار: 3700 
موقعیت جغرافیایی : در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشکین
مختصات قله : 47.836810، 38.266960
بهترین فصل صعود :  تابستان 
وضعیت آب و هوای قله : وضعیت آب و هوای قله سبلان را میتوانید در سایت هواکوه مشاهده کنید

رشته کوه : قلل منفرد 

ترک مسیر(Gps) : ترک مسیر قله سبلان 

جدای از بحث ورزش و تندرستی ، صعود به قله کوه های مختلف همیشه خاطرات بسیاری برای افراد به جا می گذارد. باعث افتخار ماست که تجربیات خود در صعود به قله ها را با ما در کامنت ها به اشتراک بگذارید.تا به حال به قله سبلان صعود کردید؟چه هزینه هایی برای صعود به سبلان باید در نظر بگیرید؟

پرسش های متداول در رابطه با کوه سبلان

بهترین فصل صعود به سبلان چه زمانی است؟

بهترین فصل صعود به قله سبلان تابستان است که شرایط آب و هوایی مساعدی دارد.

مسیرهای صعود به سبلان کدام اند؟

برای صعود به قله سبلان سه مسیر وجود دارد ، مسیر جنوبی ، مسیر شمال شرقی و مسیر غربی که رایج ترین مسیر شمال شرقی میباشد

چه لوازمی برای صعود به قله سبلان لازم است ؟

بستگی به نوع مسیری که انتخاب می کنید و مدت زمانی که حال کوهنوردی هستید دارد که برای درک بهتر این مطلب می توانید مقاله وسایل کوهنوردی را مطالعه کنید. 

آدرس قله سبلان کجاست؟

کوه سبلان در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین‌شهر واقع است.

 

آب و هوای 1 فروردین 1403
بارش برف
بارش برف

بیشترین دما

-17°

کمترین دما

-18°

دمای حسی

-31°

سرعت باد

35 km/h

جهت باد

مغرب

نظر شما

قوانین ثبت نظر

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید
نظرات کاربران
شقایق امیری

شقایق امیری

خوزستان - بندرامام خمینی

13 ماه پیش

با کتونی های معمولی هم میشه به قله سبلان صعود کرد؟ یا باید حتما کفش مخصوص باشه

پاسخ
بریم کوه

بریم کوه

تهران - تهران

13 ماه پیش

درود
کوهنوردی با کتونی نه تنها برای صعود به سبلان بلکه هیچ برنامه کوهنوردی پیشنهاد نمیشه
کفشتون حتما باید ساقدار باشه و باتوجه به صعود و مسیر میتونه ترکینگ، بک پکینگ یا دوپوش و سه پوش باشه

پاسخ
احمد حقانی

احمد حقانی

اردبیل - اردبیل

13 ماه پیش

پل معلق توی تصویر مربوط به کدوم مسیره؟؟؟

پاسخ
بریم کوه

بریم کوه

تهران - تهران

13 ماه پیش

پل معلق در شهرستان مشکین شهر هست

پاسخ