0

راهنمای اندازه گیری و تناسب کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی کوهنوردی
بازدید 3427
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

جدا از هرگونه امکاناتی ، بهترین کوله پشتی کوهنوردی برای شما، کوله ای می باشد که با آناتومی بدن شما تناسب دارد و در آن احساس راحتی می کنید . یکی از نکات اصلی برای خرید در کوله پشتی توجه به سایز آن ( اسمال – مدیوم – لارج ) می باشد . شما باید طول نیم تنه ی خود را اندازه گیری کنید نه قد خود را !

در این مقاله به چند روش برای اندازه گیری نیم تنه ی خود اشاره می کنیم . اما توجه داشته باشید که بهترین راهنمای شما ، مشاوران تخصصی فروشگاه ها می باشند که با بررسی تخصصی و پیچیده تر ، بهترین کوله پشتی را به شما معرفی می کنند.

همچنین سعی کرده ایم تا نکاتی هم برای تنظیم تناسب کوله پشتی و چند نکته ی ظریف برای راحتی بیشتر در حمل آن ها اشاره کنیم . توجه داشته باشید برای خرید کوله پشتی کوهنوردی و آشنایی با ویژگی های هر یک، حتما مقاله ی جامع ما “ چگونه بهترین کوله پشتی را برای کوهنوردی انتخاب کنیم” را،مطالعه فرمایید.

نیم تنه ی خود را اندازه گیری کنید .

 

برای اندازه گیری صحیح ، شما نیاز به یک دوست برای اندازه گیری و یک عدد متر دارید :

 

  • ۱ – سر خود را به سمت جلو خم کنید و برآمدگی استخوانی که از سمت شانه شما به گردن می رسد را، حس کنید . این مهره ی ۷ گردن شما می باشد و دقیقا بالای نیم تنه ی شما می باشد .
  • ۲ – در هر طرف بدن خود ، دستان خود را از سمت قفسه سینه به بالای استخوان لگن حرکت دهید . ( به آن قله ییلیاک می گویند ) . با انگشت اشاره ی خود که به سمت جلو و شست که به رو به عقب اشاره می کند ، یک خط مجازی در ذهنتان، بین شست ها بکشید . این قسمت در کمر شما دقیقا پایین نیم تنه ی شما می باشد .
  • ۳ – بلند شوید و کاملا راست بایستید . از دوستتان بخواهید که فاصله ی بین مهره ۷ گردن و خط مجازی بین شست های شما را، اندازه گیری کند . این اندازه ی نیم تنه ی شما می باشد .
  •  

از اندازه ی نیم تنه ی خود، برای انتخاب کوله پشتی کوهنوردی استفاده کنید :

 

توجه داشته باشید ،اندازه ی نیم تنه در هر فردی با دیگران، متفاوت است . پس سعی کنید حتما قبل از خرید، اندازه دقیق آن را به دست آورید . اگر بین سایز های مختلف کوله پشتی و اندازه گیری آن به مشکل برخوردید ، سعی کنید کوله پشتی ها را به تن کنید . بهترین انتخاب ها ، کوله پشتی هایی هستند که به فیزیک بدن شما می خورند و در آن احساس راحتی می کنید .

دور کمر و لگن خود را اندازه گیری کنید :

 

با اینکه خیلی کم پیش می آید که با هماهنگی سایز نیم تنه با کوله پشتی ، سایز لگن و کمر شما به آن نخورد ، باز هم اندازه گیری آن اهمیت خاصی دارد . شما تقریبا بیشتر وزن کوله پشتی خود را به استخوان های لگن و پا انتقال می دهید ، پس تناسب کمربند آن امری ضروری است .

برای اندازه گیری ، متر را به دور لگن خود ( دقیقا قله ییلیاک که در اندازه گیری نیم تنه ی خود آن را پیدا کردید ) بپیچید . این خط کمی بالاتر از کمربند شما می باشد . ( عکس بالا ) پس سایز کمربند کمی از سایز کمر فرق می کند.

تنظیم سایز نیم تنه :

 

قابیلت تغییر در اسکلت کوله پشتی ، در بیشتر کوله پشتی های کوهنوردی یافت می شود . با این ویژگی، کوله پشتی شما دامنه بیشتری و دقیق تری از سایز نیم تنه را برای هر شخص، معین می کند . برند های مختلف از سیستم های اندازه گیری مختلفی استفاده می کنند ، اما اکثر آن ها بسیار ساده هستند . اگر کوله پشتی با این ویژگی را انتخاب کردید ، سایز نیم تنه شما اولین و مهمترین عامل در تنظیم تناسب کوله پشتی می باشد .

اگر دیگر تنظیمات تناسب کوله پشتی برای شما صحیح و مناسب نبود ، بار دیگر سایز نیم تنه ی خود را ،اندازه گیری کنید . حتی با وجود بند های قابل تنظیم ، نمی توان این ویژگی را نادیده گرفت و باید درتمام قسمت های بدن، به راحتی وتناسب برسید . اگر مشکلی در این قسمت دارید ، حتما با مشاوران خرید گفت و گو کنید تا شما را راهنمایی کنند .

پیشنهاد ما : خرید کوله پشتی دیوتر

تنظیم بند های کوله پشتی در خانه :

 

کوله پشتی کوهنوردی شما تعداد زیادی بند دارد تا بتواند حجم و وزن بار را برای راحتی بیشتر کمر شما ،تنظیم کند . پاهای شما تعدادی از قوی ترین عضلات را در سطح بدن، دارد . پس هدف این است که با تنظیم این بندها ، اکثر وزن را به لگن خود انتقال دهید تا احساس راحتی بیشتری کنید .

شما ۴ بند اصلی را روی کوله پشتی خود مشــــاهده می کنید :

  • بند کمبرند
  • بندهای شانه
  • بندهای بالابر
  • بند سینه
  •  

با وزنی معادل ۷ کیلوگرم ، برای تنظیم کوله پشتی خود و شبیه سازی بار استفاده کنید . شما همچنین به یک آینه و یا یک دوست نیاز دارید تا پس از تنظیم هر یک از بندها ، میزان تناسب را در بدن شما، تشخیص دهند . قبل از این که شروع کنید، تمام بند ها را شل کنید .

تنظیمات این بند ها، در دو مرحله رخ می دهند :

  • قسمت اصلی : بندهای شانه و کمربند
  • قسمت پایانی : بند های بالابر و قفسه سینه

از آنجایی که که تناسب کوله پشتی برای بدن امری قابل تغییر است ، کوهنوردان با تجربه سعی می کنند با تغییرات جزئی کشش در بند های کوله پشتی ، فشار در نقاط مختلف عضلات را، از بین ببرند و به تناسبی دلخواه برسند .

۱ – کمـــــربند

کوله پشتی را به تن کنید . کمربند کوله پشتی را تا جایی که پد ها ( بالشتک ) را در دوطرف استخوان های لگن ( قله الییاک ) قرارگیرند، تکان دهید . اگر خیلی پایین و یا بالا قرار گرفته است، سعی کنید بند های شانه را شل و یا سفت کنید تا کمربند در نقطه ای مشخص قرار بگیرد .

سگک کمربند را ببندید و آن را محکم کنید . مواظب باشیدکه آن را بیش از حد محکم نکنید ( کمربند باید بدون این که به لگن شما فشار بیاورد محکم و سفت شده باشد )

بالشتک ها و پدهای کمربند را بررسی کنید تا دقیقا بالای استخوان لگن شما قرار گرفته باشد ، اگر اینطور نیست، بند های کمربند و شانه خود را دوباره تنظیم کنید . طول و کشش های مختلفی را امتحان کنید تا به بهترین نقطه برای جایگیری آنها برسید .

پد های کمربند باید مقداری از قسمت جلویی استخوان های لگن شما را پوشش دهند. همچنین سعی کنید تا نزدیک به ۲٫۵ سانتی متر، از هر دو طرف سگگ کمربند، فضای خالی داشته باشید. اگر اینطور نبود ، به کارکنان فروشگاه اطلاع دهید تا کوله پشتی با کمربند کوچک تر برای شما بیاورند .

۲ – بند های شانه

بند های شانه را برای محکم و سفت کردن به سمت پاییدن بکشید .

این بندها باید نزدیک و روی شانه های شما قرار بگیرند ، اما نباید از آن ها برای حمل بار سنگین استفاده کرد . اگر اینطور است، شما استرس و فشار زیادی را به شانه ، گردن و عضلات پشت خود وارد می کنید و ممکن است در صعود های بعدی دچار مشکل شوید .

بررسی کنید تا لنگرگاه بند شانه روی کوله پشتی ۲ تا ۵ سانت پایین تر از بالای شانه های شما باشد ( تقریبا روی تیغه های شانه ). اگر اینطور نیست ، یا کمبرند شما در سطح مناسبی نیست و یا اندازه ی نیم تنه ی شما، اشتباه است .

کشش و طول بند های شانه را، با محکم و شل کردن آن تنظیم کنید . سعی کنید بندهای کوله پشتی را در بازه ای کم و دقیق افزایش دهید تا فشار از روی عضلات شما کاسته شود .

۳ – بند های بالابر

این بندها، بند عبوری از روی شانه های شما را به لنگرگاهی در قسمت پشتی کوله پشتی متصل می کند . زمانی که تجهیزات را در کوله پشتی قرار دارید و کوله شما تحت فشار قرار گرفت،این بندها باید به سمت بدن شما در زاویه ۴۵ درجه ای قرار گیرند.

این بند ها را بیش از حد محکم و سفت نکنید ! فشار بیش از حد در این بندها می تواند به مفصل های شانه صدمه بزند و باعث ناراحتی شما در کوهنوردی شود . آن ها را برای راحتی بیشتر خود در حمل کوله پشتی، تنظیم کنید . اگر قسمت خالی در بالای شانه های خود حس کردید ، بند های بالابر را شل کنید و دوباره امتحان کنید.

۴ – بند سینه

بند سینه کوله پشتی خود را به اندازه ای بکشید تا با ارتفاعی مناسب ،روی قفسه سینه شما، قرار گیرد. معمولا این اندازه ۲ سانتی متر بالاتر از ترقوه می باشد .

بند سینه را محکم کنید و سگگ آن را ببندید تا بند های شانه به اندازه ای برسند تا دست و بازو های شما به راحتی حرکت کنند .

کوهنوردان معمولا این اشتباه را می کنند و این بند را بیش از حد سفت می کنند . این باعث می شود تا بند ها کج و بیش از حد محکم شوند، عضلات ماهیچه های شما تحت فشار قرار گیرند و تنفس شما ، سخت تر و کمتر شود .

تنظیم کوله پشتی در مسیر کوهنوردی :

بعد از طی مسافتی نزدیک ۱۶ کیلومتر، تناسب کوله پشتی شما با بدن، تغییر می کند و دیگر شبیه چیزی نیست که در ابتدای مسیر آن را تنظیم کرده بودید. اگر می خواهید در طول صعود خود، احساس راحتی بیشتری با کوله پشتی بکنید ، نیاز دارید تا به صورت مداوم کوله پشتی و بند های آن را بررسی کنید .

راهکارهایی برای تناسب بیشتر کوله پشتی در صعود :

زمانی که کوله پشتی خود را خریداری کردید ، سعی کنید طول بند های آن را در بازه ای گسترده تغییر دهید تا بتوانید به بهترین و راحت ترین تناسب کوله پشتی خود برسید .

سعی کنید زمانی که به یک تناسب رسیدید، طول بند ها، اندازه ی اسکلت و .. را در حافظه خود دخیره کنید تا اگر خواستید دوباره در مسیر به آن حالت برگردید، مشکلی نداشته باشید .

زمانی که در حال کوهنوردی هستید ، طول بند ها را کم و زیاد کنید تا به نقطه ای برسید که فشار و درد کمتری در حمل کوله پشتی احساس می کنید . مسیر کوهنوردی و روش آزمون و خطا، برای شما مشخص می کنند تا چه تغییراتی در کوله پشتی خود اعمال کنید .

یکی از شیوه های کاربردی برای کاهش خستگی ، محکم کردن بند های شانه و شل کردن کمربند آن است . کمی بعد، این حرکات را برعکس انجام دهید !

موقعیت بدن خود را بشناسید : اگر بدن و سر شما کمی به سمت جلو معطوف باشد ، در حمل بار و کوله پشتی خود احساس تعادل بیشتری می کنید .

هر زمانی که نیاز به استراحت داشتید ،کوله پشتی خود را دربیاورید . این باعث می شود تا عضلات کمر و پشتی شما کمی استراحت کند و نفس بکشند . در این استراحت های کوتاه ، تمرینات کششی را فراموش نکنید تا صعودی آسوده و بدون هرگونه آسیب دیدگی داشته باشید . در پایان، اگر در چیدمان تجهیزات سفر در کوله پشتی خود به مشکلی برخورید ، مقاله ” چگونه کوله پشتی خود را به بهترین شکل برای کوهنوردی ، ببندیم ؟ ” را، در سایت مطالعه فرمایید.

خرید کوله پشتی های کوهنوردی در فروشگاه اینترنتی بریم کوه

منبع : REI

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *