0

چگونگی استفاده از باتوم کوهنوردی

بازدید 2504
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

این روزها بیشتر افرادی که قصد دارند به کوهنوردی یا طبیعت‌گردی بپردازند از عصا یا باتوم کوهنوردی استفاده می‌کنند. عصای کوهنوردی وسیله‌ای است که به شما کمک می‌کند در مسیرهای سخت و دشوار به‌ راحتی حرکت کنید و در عین حال باعث افزایش میزان حفظ انرژی در زمان حرکت می‌شود. شاید تا به حال برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا برای کوهنوردی باید از عصا استفاده کرد و عصا برای افرادی است که مشکل راه رفتن دارند. ولی می‌توان دلایلی ارایه کرد که نشان‌دهنده اهمیت استفاده از عصا در حین ورزش کوهنوردی است. خوشبختانه استفاده از این باتوم‌ها خیلی راحت بوده و با یادگیری چند نکته ساده، می توانید خیلی زود، آماده ی ماجراجویی خود شوید . ضمنن توجه داشته باشید که در یک کوهنوردی یک روزه متوسط استفاده از باتوم کوهنوردی میتواند حدود ۳۰۰۰۰ کیلوگرم بار را از روی زانوهای شما کم کند.

استفاده ی صحیح از عصاهای کوهنوردی

از پا و باتوم خود به شکل تناوبی ( یکی در میان ) استفاده کنید :

بیشتر کوهنوردان برای حرکت در مسیر از باتوم‌های خود به شکل تناوبی استفاده می کنند و خیلی زود متوجه می شوند که باید از باتوم مخالف با پای مخالف استفاده کرد ( پای راست ، باتوم چپ ، پای چپ ، باتوم راست ) اگر در هنگام حرکت این ریتم را فراموش کردید ،چند دقیقه تنها با پای خود به حرکت ادامه دهید و باتوم‌ها را بالا بگیرید تا بتوانید این ریتم را مجددا از سر بگیرید . هر موقع آماده شدید دوباره آن را شروع کنید . خیلی زود به این توازن عادت می کنید و دیگر حتی لازم نیست به آن فکر کنید ! اگر هنوز باتوم کوهنوردی تهیه نکردید میتونید مقاله راهنمای خرید باتوم کوهنوردی را مطالعه کنید.

استفاده از دو باتوم به صورت همزمان :

گاهی اوقات لازم است که دو باتوم خود را همزمان در سطح فرو کنید و دو قدم برارید . در ادامه، دوباره باتوم‌ها را وارد کنید و دوباره قدم بردارید . این شیوه برای کوهنوردی در سطوح شیب دار و یا پایین آمدن از ارتفاعاتی که شما به تعادل بیشتری نیاز دارید بسیار کاربردی است .

به طور طبیعی قدم بردارید :

زمانی که از این باتوم‌ها استفاده می کنید ، بهتر است طبیعی قدم بردارید و حالت بازو های خود را به شکلی تنظیم کنید که انگار باتوم‌ها در دستان شما نمی باشد . در این حالت ممکن است کمی بعد از حرکت شما، باتوم‌ها زاویه بگیرند، پس سعی کنید هنگام فرو کردن آن ها در سطح، مقداری فشار بیاورید تا به حرکت بعدی شما کمک کند.

باتوم‌های کوهنودری چگونه در برخود با موانع مسیر به کمک ما می آیند؟

باتوم‌های کوهنوردی می توانند در مواجه با موانع مسیر، کمک شایانی به ما بکنند.

گذر از نهرها و دریاچه ها :

باتوم‌های کوهنوردی تعادل کافی را برای گذر از نهرها و دریاچه ها به وجود می آورد . قبل از حرکت بعدی، مطمئن شوید باتوم شما درجای خود محکم شده است . اگر سطح آب عمیق است ، طول باتوم خود را افزایش دهید .
مقاله پیشنهادی : ۹ اشتباه متداول در کمپینگ

عبور از گودال ها :

می توانید با استفاده از باتوم خود تعادل خود را افزایش دهید و خیلی راحت از کنار آن بگذرید و یا می توانید با قرار دادن هر دو باتوم روی زمین چیزی شبیه ” پرش با نیزه” اجرا کنید تا به آن طرف گودال برسید.

بالا رفتن از صخره های بزرگ :

این باتوم‌ها برای بالا رفتن از صخره های بزرگ، تکیه گاه لازم را برای شما بوجود می آورند. برای این کار ، هر دو باتوم خود را در زمین بگذارید و همانطور که از صخره بالا می روید ، به باتوم‌ها فشار آورید تا به بالای صخره برسید .

بالا رفتن از کنده های درخت :

برای بالا رفتن از کنده ها ، باتوم خود را روی زمین قرار دهید و از آن به عنوان تکیه گاه استفاده کنید . اگر میخواهید برای گذر از آب روی کنده ی درخت بروید ، می توانید از باتوم ها برای بهبود تعادل خود در هر دو طرف استفاده کنید . ( بند بازی را تصور کنید که از یک باتوم بسیار بلند برای تعادل خود استفاده می کند )

استفاده از باتوم‌های کوهنوردی در برپایی چادر:

بعضی از چادر های سبک و کوچک برای برپایی صحیح ، نیاز به باتوم های کوهنوردی دارند . اگر یکی از آن ها را در اختیار دارید ، مطمئن شوید که هم در مسیر و هم در برپایی چادر مشکلی ندارند. اکثر اوقات ، باتوم‌های قابل تنظیم طول، بهترین عملکرد را در برپایی چادر های شما خواهند داشت زیرا با تغییر اندازه باتوم می توانید به اندازه ی دلخواه چادر برسید.
در این زمینه و رعایت نکات ایمنی مقاله صاعقه و راه‌های مقابله با آن در کوهنوردی را مطالعه کنید.

طول باتوم کوهنوردی :

یک باتوم مناسب کوهنوردی ، زمانی که نوک آن را روی زمین قرار دادید با آرنج شما وضعیت قائم و ۹۰ درجه میسازد. بسیاری از آن ها قابلیت تنظیم طول دارند که بسیار کاربردی است . تعدادی از آن ها نیز طول ثابتی دارند و در سایز و رنج های ثابت فروخته می شوند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *