0

راهنمای خرید گورتکس

بازدید 3781
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

گورتکس چیست؟

در دسته بندی پوشاک کوهنوردی لایه بیرونی که جهت محافظت از باد ، باران و برف استفاده میشود در ایران عمدتا با نام گورتکس شناخته می شود که نام یک کمپانی تولید پارچه است .

این لایه آخرین لباسی است که می پوشیم و پوشاک در معرض فضای آزاد قرار می گیرد. بنابراین این پوشاک ضد باد و ضد آب است و رطوبت یا همان بخار آبی که از لایه اول به میانی و سپس به آن رسیده را باید بتواند به بیرون انتقال دهد تا چرخه خشک ماندن بدن با چرخه خشک ماندن لباسها کامل شود.به عمل انتقال بخار آب از لباس به بیرون اصطلاحا تنفس می گویند.

هر اینچ مربع در لایه گورتکس حدودا ۹ میلیون منفذ دارد. هر کدام از این منفذهای بسیار ریز حدودا ۲۰۰۰۰ برابر کوچکتر از یک قطره آب هستند. به این دلیل است که برف و باران در محصولاتی که از لایه گورتکس استفاده می کنند، نفوذ نمی کنند. گورتکس گارانتی می کند که محصولات اورجینال با لایه گورتکس ضد آب هستند.

ولی ضد آب بودن تقریبا یک سوم داستان است. چون لایه گورتکس قابلیت تنفس دارد و مقاوم در برابر باد است. مهم نیست که شما در چه ارتفاعی کوهنوردی می کنید یا با دوچرخه چه سرعتی دارید. باد به آسانی وارد محصولات اورجینال گورتکس نخواهد شد.

خرید بادگیر و شلوار پارچه گورتکس کوهنوردی

 

پارچه گورتکس چیست

تمیز کردن پارچه گورتکس

فرقی نمی کند که ژاکت، یک جفت پوتین برای کوهنوردی یا حتی یک جفت جوراب گورتکس خریداری کرده باشید. نحوه ی نگهداری از پارچه های گورتکس به منظور حفظ ویژگی های پارچه مثل قابلیت تنفس، ضدآب بودن و… بسیار مهم است. اگر با روش های صحیح تمیز کردن و مراقبت این نوع محصولات آشنا باشید همیشه محصولاتتان نو به نظر می رسند.

الیاف لباس‌های گورتکس با پوشش خاصی دارند که از جذب آب جلوگیری می‌کند و این پوشش عمر مشخصی دارد که با شستشوی نامناسب کوتاه‌تر می‌شود. اگر پس از مدتی استفاده از لباس گورتکس خود احساس کردید که این لباس دیگر ضدآب نیست و آب زیادی را به خود جذب می‌کند احتمالا در شستشوی آن اشتباه کرده‌اید.

پوشش گورتکس برای محیط بیرونی ساخته شده است در نتیجه به ناچار کثیف شده و نیاز به تمیز شدن دارد. شستشوی محصولات گورتکس بسیار آسان است. اما ضروری است از دستورالعمل های شرکت سازنده آن پیروی کنید. همچنین قبل از شروع، ابتدا برچسب مراقبتی لباس را چک کنید. در این برچسب احتمالا اطلاعاتی درباره نحوه شستشو و مراقبت از لباس پیدا خواهید کرد.

بهتر است با دست لباس ها را بشویید و برای شستن با ماشین لباسشویی از آب گرم و از دور ملایم شستشو در ماشین استفاده کنید ولی دقت کنید که دمای آب بیشتر از ۴۰ درجه سانتیگراد نباشد. از لکه بر ها، نرم کننده ها و سفید کننده ها به هیچ عنوان استفاده نکنید چون به کارایی لباس شما صدمه میزند.

برای شستن بیشتر لباس‌های ضدآب نمی‌توان از شوینده‌ها و پودرهای معمولی استفاده کرد. برخی از این لباس‌ها باید با شوینده‌های بدون آلکالاین شسته شوند اما به طور کلی شوینده‌هایی که مخصوص شستن ابریشم و پشم هستند PH خنثی دارند و برای شستن لباس‌های ضدآب مناسب هستند. همچنین توجه داشته باشید نباید از شوینده‌های پودری برای شستن لباس‌های ضدآب استفاده کرد و همیشه شوینده‌های مایع را برای این منظور خریداری کنید.

قبل از شستن محصولاتی مثل ژاکت، زیپ جلویی آن را بالا بکشید، جیب‌های لباس را خالی کنید و زیپ جیب ها را بکشید و تمامی کش ها و نوارهای محصول را محکم کنید.

پس از شستشو، شما می‌توانید از خشک کن هم استفاده کنید به شرطی که در برچسب مراقبتی، اجازه این کار داده شده باشد. در این صورت از دور کند و دمای پایین خشک کن برای خشک کردن لباس استفاده کنید. اما راه بهتر، خشک کردن لباس‌های ضدآب در هوای آزاد است اما اگر از خشک کن استفاده کردید پس از خشک شدن کامل، مجددا ۲۰ دقیقه دیگر لباس‌ها را در خشک کن، خشک کنید. این کار باعث می‌شود پوشش ضدآب الیاف لباس فعال شود و دوام بیشتری پیدا کند.

همچنین مقاله راهنمای خرید بادگیر کوهنوردی را بخوانید

 

خواص گورتکس

پارچه های گوتکس با داشتن تار و پودی به فاصله ۰٫۲ میکرون، بخار آب را از خود عبور میدهد و قطره آب را که بزرگتر است عبور نمیدهد و به این ترتیب شما هنگام پیاده روی و کوهنوردی در هوای بارانی هم از خیس شدن محفوظ هستید و هم بدن تان قابلیت تنفس دارد.

این بسیار مهم است چرا که بدن خیس ۲۶ بار بیشتر از بدن خشک گرما را تلف میکند و این به معنای از دست دادن انرژی است.

همچنین هرچه جذب رطوبت از پوست سریع تر باشد، نه تنها احساس راحتی بیشتری میکنیم بلکه زمان بیشتری نیز میتوان به فعالیت پرداخت.

 

ویژگی های گورتکس

به طور کلی ویژگی های یک کفش یا لباس با فناوری گورتکس عبارتند از:

۱- داشتن وزن پایین

۲- مقاوم بودن در برابر خط افتادم در اثر تا، ترک و سایش

۳-انعطاف فوق العاده در هنگام پیاده روی و کوهنوردی

۴- عملکرد بی نظیر در همه ی شرایط جوی

۵- ضد آب بودن

۶- ضد باد و ضد کولاک

۷- قابلیت تنفس استثنایی

۸- امکان شستشوی راحت در دفعات بالا

 

تا حالا از لباس با پارچه گورتکس استفاده کردید؟
مزایا و معایبش رو در بخش نظرات برامون بنویسید

 

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *