0

۱۱ تاثیر مثبت طبیعت گردی بر سلامتی

بازدید 1992
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

همه به اهمیت سلامتی و صرف زمان و تلاش برای آن آگاه هستیم. همچنین همه می‌دانیم که بهترین راه داشتن جسمی سالم از طریق ورزش و تغذیه سالم است. اما متاسفانه عادت کردن به ورزش منظم دشوار است.

عضویت در باشگاه هزینه بر است و در صورت آشنا نبودن با تجهیزات ورزشی باشگاه باعث سردرگمی خواهد شد. شرکت در کلاس‌های تمرینات ورزشی نیاز به هزینه بیشتری خواهد داشت. اما خوشبختانه روش‌های رایگانی برای کمک به داشتن بدنی سالم وجود دارد.

طبیعت گردی از فعالیت‌های ورزشی است که فواید زیادی برای سلامتی و تندرستی بدن در هر سطحی دارد.
اگر به دنبال روشی برای بهبود سلامتی و تندرستی بدون صرف هزینه باشگاه هستید، طبیعت گردی بهترین انتخاب است.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک کوهنوردی

مواردی که در ادامه می‌آید تنها چند نمونه از فواید طبیعت گردی است.

۱. شادی و روحیه بهتر

فواید طبیعت گردی برای سلامتی منحصر به کاهش وزن و تندرستی جسم نیست، بلکه باعث بهبود سلامت روان و روحیه است که به اندازه سلامت جسم اهمیت دارد.

این فعالیت به شما اجازه می‌دهد تا مدتی از تکنولوژی دور مانده و با خود خلوت کنید. طبیعت گردی همچنین با افسردگی مبارزه کرده و افکار ناامیدی و خودکشی را کاهش می‌دهد.

مقاله پیشنهادی :فواید طبیعت گردی برای سلامت جسم و روح

۲. بهبود سلامت عمومی بدن

این فعالیت به روش‌های مختلفی به سلامت جسم کمک می‌کند. این روش‌ها شامل کاهش وزن، بیرون رفتن از خانه، کمک به خواب با کاهش استرس می‌شود. فعالیت‌های طبیعت گردی تمرینی برای بهبود سلامت عمومی است.

حتی اگر به دنبال بهبود یک شاخص سلامتی همانند کاهش وزن باشید، شاهد بهبود دیگر شاخص‌ها خواهید بود. دلیل این بهبود کلی فواید تحرک برای بدن است. بدن ما به تحرک نیاز دارد ولی ما بیشتر وقت خود را به نشستن می‌گذرانیم. با طبیعت گردی بدن ما تحرک مورد نیاز خود را پیدا می‌کند.

۳. کاهش خطر بیماری‌های قلبی

داشتن فشار خون بالا و کلسترول بالا خطر بیماری و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. این دو شاخص نتیجه اضافه وزن هستند.

چه از این دو رنج برده یا خواهان جلوگیری از آن هستید، پیاده روی روشی عالی برای جلوگیری و بهبود آن‌ها است. می‌توان با طبیعت گردی فشار خون و کلسترول را کاهش داد. در حقیقت پایین آمدن از ارتفاع در کاهش خطر بیماری‌های قلبی موثرتر از بالا رفتن از ارتفاع است.

۴. جلوگیری از دیابت

طبیعت گردی علاوه بر بیماری‌های قلبی خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش می‌دهد. طبیعت گردی روشی موثر برای کنترل انسولین در بیماران مبتلا به دیابت است. فعالیت ورزشی پیوسته از آسیب جدی دبایت به بدن جلوگیری می‌کند. طبیعت گردی با کمک به کنترل بدن و سلامتی آن، خطر ابتدا به دیابت نوع ۲ در اشخاص با خطر ابتلای بالا را کاهش می‌دهد. اضافه وزن دلیل اصلی دیابت نوع ۲ است که طبیعت گردی با کمک به کاهش وزن و سلامت بدن از آن جلوگیری می‌کند.

طبیعت گردی با کمک به کنترل بدن و سلامتی آن، خطر ابتدا به دیابت نوع ۲ در اشخاص با خطر ابتلای بالا را کاهش می‌دهد. اضافه وزن دلیل اصلی دیابت نوع ۲ است که طبیعت گردی با کمک به کاهش وزن و سلامت بدن از آن جلوگیری می‌کند.

۵. افزایش تراکم استخوان

طبیعت گردی به روش‌های مختلفی به بهبود سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. مهم‌ترین آن تاثیر ورزش پیوسته در ایجاد مقاومت در استخوان و اجازه به استحکام آن است. حمل کردن وزن در طبیعت گردی مانند وزن کوله پشتی فواید آن برای استخوان‌ها را حتی بیشتر از پیش می‌کند.

همچنین گذراندن زمان در فضای باز باعث دریافت بیشتر ویتامین D می‌شود. امروزه اکثریت زندگی روزمره در فضاهای داخلی است که دریافت کافی ویتامین D را دشوار می‌کند. اما گذراندن ساعاتی در طبیعت و زیر نور آفتاب باعث دریافت بیشتر ویتامین D و بهبود سلامت استخوان‌ها خواهد شد.

۶. قوی کردن ارتباط با دوستان

طبیعت گردی فعالیتی فوق‌العاده برای انجام با دوستان است. قرار گذاشتن برای طبیعت گردی باعث ارتباط بیشتر با دوستان و شادی و خوشحالی جمع می‌شود. اشتراک تجربه صعود به قله کوه ها و تپه ها منجر به صمیمیت بیشتر می‌شود.

مقاله پیشنهادی :۱۰ دلیل برای اینکه با دوستانتان به کوهنوردی بروید

دوستانی برای شروع تجربه خود پیدا کنید. اگر از آشنایان خود شخص مناسبی را پیدا نکردید یا در محل زندگی خود تازه وارد هستید، طبیعت گردی روشی عالی برای پیدا کردن دوستان جدید است. اگر در ارتباط گیری مشکل دارید در فضای مجازی جستجو کنید.

۷. کاهش استرس و تنش

استرس تاثیرات منفی بر جسم دارد. وقتی استرس داریم و نگرانی و تنش آن را به درستی رفع نمی‌کنیم باعث صدمه به خواب، غذا خوردن و درد کمر خود می‌شویم. کم کردن استرس و تنش همیشه آسان نیست.

طبیعت گردی با افزایش ترشح اندورفین باعث کاهش استرس و تنش می‌شود. فعالیت جسمی نیاز به انرژی و تلاش زیادی دارد که باعث آرامش بیشتر هنگام برگشت به خانه می‌شود. همچنین گردش در طبیعت با دور نگه داشتن از لپتاپ و تلفن همراه باعث کاهش استرس می‌شود.

۸. کمک به بهبود پوکی استخوان و آرتروز

اصلی ترین دلیل کمک طبیعت گردی به بهبود پوکی استخوان و آرتروز کمک آن به گردش خون در بدن است. هنگام فعالیت ورزشی و تحرک بدن اکسیژن را آسان تر به مفاصل انتقال داده و التهاب آن‌ها را برطرف می‌کند. التهابی که بدون درمان باعث درد و ناراحتی خواهد شد.

اگر دچار آرتروز یا پوکی استخوان هستید، قبل از شروع به طبیعت گردی به هشدارها توجه کرده و از مسیرهای ساده تر شروع کرده یا از عصای مخصوص طبیعت گردی استفاده کنید. همچنین پوشیدن کفش مناسب به پخش یکنواخت وزن کمک کرده و از فشار به زانو و مفاصل جلوگیری می‌کند.

۹. کمک به کنترل ضربان قلب

تناسب ضربان قلب با اندازه گیری اکسیژن عبوری از مفاصل در طول فعالیت ورزشی سنجیده می‌شود. مفاصل برای سلامتی و قدرت نیازمند اکسیژن هستند. تناسب و سلامت ضربان قلب اهمیت زیادی در قدرت مفاصل دارد.

طبیعت گردی ورزشی مناسب برای تناسب ضربان قلب است. با فعالیت و تحرک بیشتر نیرو و استقامت بدن برای فعالیت ورزشی بیشتر خواهد شد که نشانه بهبود سلامت ضربان قلب است.

۱۰. کمک به خواب بهتر

در موارد بالا به نقش طبیعت گردی در کاهش استرس و تنش و نتیجه بهبود خواب اشاره شد. اما کمک آن به بهبود خواب دلایل دیگری نیز دارد.

تمام انواع فعالیت‌های ورزشی تاثیر مثبتی در کیفیت خواب دارند. تحرک باعث خواب زودتر و بیدار شدن با حس شادابی بیشتر می‌شود. طبیعت گردی نیاز به انرژی زیادی دارد که باعث آماده شدن بدن برای خواب در شب می‌شود. خواب خوب در شب باعث شادابی بیشتر در طول روز می‌شود. بهبود خواب از طریق فعالیت ورزشی نیازمند حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت در طول هفته است.

۱۱. کنترل وزن

داشتن اضافه وزن از بزرگترین چالش‌های سلامتی است. اضافه وزن باعث مشکلات زیادی از جمله بیماری و کاهش امید به زندگی می‌شود. بسیاری در کاهش وزن دشواری دارند. تمرین‌های ورزشی سخت، برنامه‌های سفت و سخت و نیاز به صرف زمان و هزینه کاهش وزن را بسیار دشوار کرده است.

طبیعت گردی روشی عالی برای سوزاندن کالری، کاهش وزن و بهبود سلامت عمومی بدن است. تنها یک ساعت طبیعت گردی توانایی سوزاندن ۵۰۰ کالری را دارد.

منبع: https://rollingfox.com/11-health-benefits-of-hiking

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *