0

اصول اولیه بولدرینگ

بولدرینگ
بازدید 1451
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

شاید تا به حال با کلمه‌ی بولدرینگ سروکار داشتید و یا برایتان سوال پیش آمده که معنی این کلمه چیست؟، در واقع بولدرینگ کردن یکی از ساده ترین نوع های کوهنوردی به حساب می آید که بدون نیاز به طناب، هارنس ایمنی و هیچگونه سخت افزاری می توانید دیوارهای ناهموار کوه را کوهنوردی کنید که این روزها طرفداران زیادی را نسبت به خود جلب کرده که دارای چندین علت می باشد:

  • مقرون به صرفه: قیمت وسایلی که نیاز دارید چندان گران نیست و با توجه به راهنمایی ما به شما، باید کفش های سنگنوردی، کرش پد، گچ، قلم مو و نوار انگشت خریداری نمایید تا برای بولدرینگ آماده شوید.
  • قابل دسترس: مکان هایی که می توانید بولدرینگ کنید کوه های مه آلود و خیلی بلندی نیستند بلکه مکانهایی هستند که به راحتی با ماشین و شاید تنها با کمی کوهنوردی می توانید به آن ها برسید. همچنین گفتنی است که امکان بولدرینگ در بسیاری از باشگاه های کوهنوردی وجود دارد.
  • همگانی: شاید بسیاری از علاقه‌مندان به کوهنوردی از سختی آن واهمه داشته باشند اما بولدرینگ یک نوع کوهنوردی و یا بهتر بگوییم یک مسابقه دوستانه و همگانی است که همه در قسمت پیدا کردن مسیر بولدرینگ چالش دارند.

در زمینه بولدرینگ شما می توانید افراد و یا کوهنوردان بسیار زیادی را ببینید که بر روی بولدرینگ به صورت اختصاصی تمرکز می کنند و یا همانند ورزش هایی که نیاز به تجربه دارند و کوهنوردانی که به روش سنتی و قدیمی کوهنوردی می کنند به سمت بولدرینگ روی می آورند.

مشکلات رایج بولدرینگ

بولدرینگ همانند سایر نوع های کوهنوردی چالش هایی را هم دارد، بعضی از چالش هایی که با تخته سنگ ها و سایر مسائل در بولدرینگ رو به رو  می شوید  شامل :

  • صورت و تخته سنگ: دو مشکلی که درمورد صورت و تخته سنگ و یا Face & Slabs وجود دارد هر دو نیازمند مهارت تکنیکی و تجربه جا گذاری پا هستند که صورت یک سطح صاف مسطح و تخته سنگ یک سطح زاویه دار مسطح است.
  • فرورفتگی ها: فرورفتگی ها را هم در این زمینه به عنوان سقف می شناسند، فرورفتگی ها سطوح سنگی می باشند که زاویه نسبتا افقی از سطح زمین و بالای سر شما را دارند برای بالا رفتن از این نوع سطوح سنگی نیاز به استحکام و قدرت بدنی دارید.
  • آزمایش عبور و یا تراورس: یکی از مشکلاتی که باید همیشه در نظر بگیرید محکم بودن تخته سنگ ها هست که زمانی که بر روی یک طرف سنگ ها در حال حرکت هستید احتمال افتادنتان هم هست که باید آن ها را مورد آزمایش قرار دهید تا از استحکام آن ها با خبر شوید ، و به صورت عرضی روی سنگ عبور کنید .
  • چالش تراکم(فشار): این مشکلات مربوط به استقامت و بالا رفتن از سنگ ها می باشد که نیازمند استقامت خوب و تکنیک های قوی هست که باید به درستی وسایل را با خودتان حمل و تا حتی المکان سبک بولدرینگ کنید تا تخت سنگ ها را به خوبی بغل کرده و صعود کنید.
  • توپ های بالا (Highballs): یک اصطلاح منحصر به فرد برای تخته سنگ هایی می باشد که تقریبا به شکل توپ هستند و ۶ متر ارتفاع دارند این نوع تخته سنگ ها معمولا برای بولدر کننده های حرفه ای می باشد زیرا که احتمال به خطر افتادن جان کسانی که به تازگی به این نوع کوهنوردی روی آورده‌اند زیاد است.
  • صدرنشینی: آخرین مسئله ای که در بولدرینگ شاید به آن به مشکل بخورید بحث نوع ایستادن شما بر روی تخته سنگ ها هست تا از خطر افتادن شما جلوگیری شود پس به این موضوع هم حتما باید اهمیت بدهید.

ایمنی و جلوگیری از صدمه خوردن در بولدرینگ

در بولدرینگ لایه برداری از صخره ثابت است و به جای اینکه از محافظ و طناب استفاده کنید، شما باید از همراهانتان و تشک یا بالشتک هایی استفاده نمایید .

  • حمایتچی: در هر نوع زمینه کوهنوردی به هر حال نیاز به یک مراقب هست اما در زمینه بولدرینگ هر چه مراقب بیشتر باشد بهتر است و کار مراقبان در این زمینه گرفتن شما نیست بلکه کار اصلیشان نگه داری و جلوگیری از اصابت سر و شانه هایتان به زمین می باشد.
  • کرش پد و یا تشک های محافظ: در واقع کرش پدها یک نوع تشک بزرگ می باشد که در مواقع که از تخته سنگ بیافتید از اصابت ضربه بدن شما به زمین جلوگیری خواهد کرد. این وسیله یکی از مسائلی هست که تمامی بولدرها باید به همراه خود داشته باشند و در جایی که احتمال افتادنشان زیاد هست قرار بدهند که در بعضی مواقع به بیشتر از یک کرش پد برای حفظ و جلوگیری از صدمه نیاز دارید. همچنین گفتنی است که بیشتر باشگاه های کوهنوردی دارای کفپوش های محافظی چون کرش پد می باشند.

نکاتی برای جلوگیری از صدمات در بولدرینگ

با رعایت موردی چون جای گذاری درست پدها باز هم ممکن است به شما صدمه وارد شود و به طور کلی بولدرینگ میان خوبی با پوست بدن ندارد به طوری که حتی بولدر کننده‌های حرفه ای هم مچ پاه هایشان، شانه‌هایشان و تاندون‌های انگشتانشان هم آسیب می بینند.

به هر حال شما می توانید با چند روش مشکلات جسمی را تا حدی کاهش دهید که شامل :

  • از پدها ی بیشتر و به اندازه کافی و همچنین از مراقبت کنندگان با دقت بیشتربهره‌مند شوید.
  • قبل از شروع به بولدرینگ بدنتان را گرم کنید.
  • به دستانتان گچ بزنید و بلافاصله نوار بر روی انگشتانتان و دستانتان بکشید و بعد از هر بولدرینگ بر روی دستانتان و بدنتان لوسیون بزنید.
  • یاد بگیرید که چگونه برای پشتیبانی بهتر و صعود موفق از نوار های انگشت دست استفاده کنید.

رتبه بندی و مسیریابی مکان های بولدرینگ

اصول اولیه بولدرینگ


رتبه بندی مسیرهای بولدرینگ: سیستمی که برای ارزیابی(دسته بندی) مسیرهای بولدرینگ در ایالات متحده استفاده می شود مقیاس V است .

برای مثال VB برای تازه واردان و به ترتیب از V0 تا V16 به منظور آسان تا سخت هست و در واقع تعداد بسیار کمی از کوهنوردان می توانند به مسیرهای V16 جهت بولدرینگ کردن بروند.

اگر حتی شما در حال حاضر یک کوهنورد حرفه‌ای هستید که با طناب کوهنوردی می کنید باز هم از مقیاس V استفاده کنید تا از صدمات و مشکلات و همچنین سختی های کمتری برخوردار شوید و اصلا از امتحان مسیر VB خجالت زده نشوید زیرا که هم سلامتی شما مهمتر است و حتی اگر یک کوهنورد حرفه ای‌ هستید از مسیر بولدرینگ VB می توانید از یک تازه وارد خیلی حرفه‌ای تر و زود تر به هدفتان برسید.

همچنین بهتر است بدانید بیشتر بولدر کنندگان بر روی یک حرکت بارها و بارها تمرین می کنند و حتی ساعت ها، ماه ها و حتی سال ها برای رفع یک مشکلشان وقتی را اختصاص می دهند که به راحتی می توانیم اسم این امر را کارکردن بر روی پروژه بزاریم.

اصول اخلاقی بولدرینگ

اصول اولیه بولدرینگ

سازمان Access FUND که یکی از طرفداران ورزش های کوهنوردی در سراسر جهان هستش و قوانین و یا قرار دادی را میان کوهنوردان به خصوص بولدرکنندگان و مسئولین را در نظر گرفته که همه باید آن ها را رعایت کنند تا جانشان در امان باشد، این قوانین اخلاقی شامل موارد زیر است:

  • برای هر یک از بولدرکنندگان احترام قائل شوید
  • زباله های انسانی را به درستی دفع نمایید
  • در محیط های مشخص شده و مناسب کمپ بزنید
  • در مسیرهای محکم و با استحکام قدم بردارید.
  • تجهیزات و پدها را در سطوح بادوام و مناسب قرار بدهید
  • علائم گچ و تیک را پاک کنید
  • سر و صدایتان کم باشد و تا حتی المکان در گروه های کوچک تقسیم شوید
  • تمام تجهیزات، پدها و زباله ها را به درستی بسته بندی کنید
  • قوی و پر تمرکز باشید هیچوقت سعی نکنید که تماشاچی باشید

به طور کلی سالم و در امان ماندن مسئولیت خود شماست و هیچ مقاله، ویدئو و دستورالعملی نمی تواند جای تجربه را پر کند و در آخر قبل از اینکه به بولدرینگ کردن و یا کوهنوردی با طناب بروید تمام تکنیک ها را تمرین نمایید و همچنین تمامی مسائل امنیتی، اصول اخلاقی، اصول جلوگیری از صدمه خوردن را رعایت نمایید.

منبع : https://www.rei.com/

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *