3

کوهنوردی در مناطقی که خرس وجود دارد !

پیشگیری از حمله خرس
بازدید 4646
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

خرس ها تا زمانی که شما و دیگر انسان ها را نبینند، موجوداتی گوشه گیر و بی آزار هستند. زمانی که آن ها را دیدید، باید مانند یک مهمان خوش رفتار در همسایگی آن ها رفتار کنید. گزارش حملات خرس ها به انسان ها، بسیار کم می باشد و تمام آن ها نیز در قلمروی خرس ها و سهل انگاری انسان ها روی می دهد. پس احتمال حملات خرس به انسان ها در کوهنوردی بسیار پایین است .

برای شرکت در دوره آنلاین پیشگیری و مقابله با حمله جانوران اینجا کلیک کن!

آگاهی از وجود خرس ها

از آنجایی که شما در قلمرو خرس ها یک مهمان به حساب می آیید، باید بدانید که در قلمروی آن ها چگونه رفتار کنید. خرس ها همیشه به دنبال غذا هستند و دوست دارند کم ترین زحمت را برای دسترسی به این غذا خرج کنند. چند نکته ی ایمنی در قلمروی خرس ها :

  • سعی کنید با گروهتان ، دستورالعمل هایی در مواجه با خرس مطالعه کنید. مطمئن شوید همه ی گروه شما، این نکته را درک کرده اند که مواجه با خرس امری خطرناک است و با یک حرکت اشتباه می توانید جان خود و همنوردانتان را به خطر بیندازید.
  • گوش های خود را برای شنیدن صدای خرس ها تیز کنید! جای پاها ، مدفوع آن ها ، پوشش های گیاهی دست خورده، جای پنجه ها روی تنه درخت، سنگ های جابجا شده و کنده های خرد شده، از نشانه های وجود خرس می باشند.
  • قبل از اینکه وارد محیط هایی شوید که از وجود خرس در آن مطمئن هستید، یک قوطی اسپری ضد خرس با خود داشته باشید اما بدانید کی و کجا از آن استفاده کنید.
  • به صورت دسته جمعی کوه نوردی کنید . با اینکار دوستانی برای صحبت دارید . توجه داشته باشید با ایجاد صدا می توانید به خرس ها هشدار دهید که به قلمروی آن ها نزدیک می شوید.
  • اگر در محیطی طوفانی که باد شدیدی درآن می وزد، کوهنوردی می کنید ، بوی شما به مشام خرس های جلوتر نمی رسد و شانس دیدن و مواجه با آن ها بیشتر است. سعی کنید در این نقاط صداهای بیشتری تولید کنید تا به آن ها اخطاری بدهید.
  • سعی کنید محیط کمپ خود را تمیز نگه دارید و تمام زباله ها و مواد غذایی را با خودتان ببرید . با این کار مطمئن می شوید که خرس ها برای دسترسی به غذا، به کمپ قبلی شما باز نمی گردند .

نکـــــات بیشـــــتـر:

 

  • نقاطی که در آن کوهنوردی می کنید را بشناسید. کوهنودری در چمنزار ها، نوک قله ها، تپه ها و…این شانس را به شما می دهد که از دور خرس ها را ببینید. این در حالی است که کوهنوردی در محیط های پر سرو صدا مثل مجاورت کاریزها ،جنگل های انبوه و رودخانه ها صدا و بوی شما را می پوشاند و شانس مواجه با خرس ها را افزایش می دهد.
  • از بسته های پلاستکی و جعبه های مخصوص درب دار برای غذا و دور ریختنی های خود استفاده کنید .
  • تمام مواد غذایی، زباله ها و موادی که بوی آن به مشام خرس ها می رسد را در کیسه های مخصوص خرس بریزید. دو درخت را در فاصله ۶۰ متری از اردوگاه که حداقل ۶ متر از هم فاصله دارند مشخص کنید و غذاهایی که توسط مشام خرس حس می شوند را از آن آویزان کنید.
  • در محیط هایی که احتمال وجود خرس می باشد در چادرتان غذا نخورید و به هیچ وجه موادی که بوی آن ها به مشام خرس می رسد را در چادرتان نگه ندارید . این مواد شامل خمیردندان ، عطر ، مواد غذایی و آدامس ها و به طور کل هر موادی که دارای بوی خاصی می باشد ،می شود. سعی کنید لباس هایی که هنگام پخت و پز به تن دارید را هنگام خواب از بدنتان خارج کنید و لباسی نو بپوشید.
  • تقرییا ۶۰ متر پایین تر از چادرتان آشپزی کنید. حتی بهتر است که ۱٫۵ کلیومتر قبل از برپایی کمپ، در جایی توقف کنید و غذایی بپزید. به هیچ وجه غذا و یا زباله های خود را در چادرتان باز نکنید .
  • تمام ظروف غذایی خود را پس از اتمام شام، بشویید. این کار را پایین تر از ۶۰ متر از کمپ خود انجام دهید .

رویارویی با خرس ها

اگر در مسافتی دورتر یک خرس را مشاهده کردید ، آرامش خود را حفظ کنید و وضعیت را ارزیابی کنید. به قلمروی خرس احترام بگذارید و اگر می توانید تا ۹۰ متراز او دور شوید . همچنین می توانید مسیر خود را بازگردید و از مسیری دیگر ادامه دهید .

اگر به طور ناگهانی با خرس مواجه شدید و بیش از پیش به او نزدیک بودید، باید هرچه زودتر وضعیت را بررسی کنید و کاری انجام دهید :

  • گروه خود را نزدیک هم جمع کنید و مطمئن شوید که همه ی آن ها از وجود یک خرس در این منطقه با خبرند.
  • اگر اسپری ضد خرس همراه شما می باشد، آن را دربیاورید. در غیراینصورت آماده باشید که با باتوم ها کوهنوردی از خود حفاظت کنید.
  • با دقت و با آرامی صحبت کنید و مطمئن شوید که خرس و همنوردان شما، صدای شما را می شنوند.
  • سعی کنید از همان راهی که آمده بودید، با گروه خود برگردید اما به هیچ وجه فرار نکنید!
  • آماده باشید اگر خرس می خواست به صورت ناگهانی روی شما بپرد، به صورت متقابل در حالت حمله قرار بگیرید. خرس می خواهد شما را بترساند. سعی کنید بدون دویدن، از او دور شوید و به آرامی مسیرتان را برگردید.

اگر خرس هنوز هم به دنبال شماست، به احتمال زیاد خرس به شکل یک طعمه به شما نگاه می کند ! در این مواقع نیاز دارید به خرس بفهمانید که شما طعمه ای آسان برای او نیستید و در صورت حمله ی او، شما نیز به خوبی از خود حفاظت خواهید کرد .

دفاع در مقابل خرس ها

 

  • در حالت فرار، قرار نگیرید. بایستید و با هرچیزی که در اختیار دارید از خودتان دفاع کنید! باتوم های کوهنوردی ، شاخه های درخت و یا سنگ ها، از ابزاری هستند که می توانید برای مبارزه با خرس از آن ها استفاده کنید !
  • روبه روی خرس قرار بگیرید و به صورت مستقیم به او نگاه کنید.
  • بلند فریاد بزنید و هرچقدر می توانید بزرگ و تهدید آمیز بنظر بیایید ! پاهایتان را به زمین بکوبید و به سوی خرس، خیز بردارید. سعی کنید او را بترسانید !
  • اگر خرس به شما نزدیک شد، از اسپری ضد خرس خود استفاده کنید .
  • اگر خرس به سمت شما حمله ور شد و با شما درگیر شد، این مبازره ای برای زنده ماندن شماست ! سعی کنید به چشم ها، دماغ و صورت او ضربه ای بزنید تا با احساس درد، دست از حمله به شما بردارد.

زمانیکه خرس به شما حمله می کند

حمله ی خرس به انسان بسیار نادر می باشد. بر اساس آمار رسمی در ایالات متحده آمریکا، تنها یک نفر در ۲ و یا ۳ سال جان خود را بر اثر حمله ی خرس از دست می دهد ، اما این آمار در ۱۵ سال اخیر رو به رشد بوده است و تبدیل به ۱ کشته در هر سال شده است !

در نمودارهای پایین میزان حملات خرس های سیاه ، خرس های قهوه ای در ۶۵ سال اخیر را نشان می دهد . کانادا و آلاسکا خطرناک ترین مناطق از نظر وجود خرس ها می باشند .

احتمال کشته شدن شما توسط یک خرس، کمتر از احتمال کشته شدنتان توسط نیش یک زنبور می باشد! بیشتر احتمال می رود که شما در مسیر کوهنوردیتان، جان خود را از دست بدهید تا اینکه یک خرس شما را از پای در بیاورد! همچنین احتمال کشته شدن شما توسط رعد و برق نیز بالاتر از احتمال رویارویی با یک خرس و حمله ی او میباشد. بیشترین حمله ی خرس ها به انسان ها، زمانی رخ می دهد که رفتار طبیعی آن ها به علت سهل انگاری انسان ها، تبدیل به خشونت می شود. بعضی از موارد تحریک خرس ها عبارتند از:

شما خرس را غافلگیر کرده اید و او حالا به عنوان یک تهدید به شما نگاه می کند :

زمانیکه به صورت انفرادی کوهنوردی می کنید، سعی می کنید تا سر و صدای کمتری داشته باشید و همین موصوع باعث می شود که ناخواسته با یک خرس مواجه شوید ! زمانیکه به صورت گروهی کوهنوردی میکیند، با صحبت کردن با یکدیگر ، حضورتان را به دیگر حیوانات منطقه اطلاع می دهید. لازم نیست که داد بکشید و یا سوت بزنید ، فقط سعی کنید ساکت و آرام نباشید !

خرس به شما به عنوان یک تهدید برای توله های خود و یا یک طعمه نگاه میکند :

قرارگیری ناخواسته بین توله های یک خرس و خود او، امری خطرناک می باشد. زمانیکه یک خرس را دیدید، فرض کنید که توله های او نیز در کنار او هستند و یا او در حال شیر دادن به بچه های خود می باشد. به اونزدکیتر نشوید و حواستان به توله های خرس نیز باشد. سعی کنید خیلی آرام از توله های او دور شوید.

مردم به آن ها عادت کرده اند و با سهل انگاری به خرس ها نزدیک می شوند :

در نقاط جنگلی و کوهستانی که رفت و آمد زیادی وجود دارد، خرس ها به وجود انسان ها عادت کرده اند. فقظ کافی است تا سری به Yellowstone بزنید تا این حرفم به شما ثابت شود . این خرس ها مطیع و آرام بنظر می رسند و باعث می شوند تا مردم ترسی از آن ها نداشته باشند و بیش از پیش به آن ها نزدیک شوند ! حتی بعضی از آن ها نیز برای گرفتن سلفی اقدام می کنند. اما بعضی اوقات اوضاع این گونه پیش نمی رود و خرس ها به انسان ها حمله ور می شوند !

سگ شما باعث تحریک خرس شده است :

اگر سگتان در مسیر با شما همراه است، حتما از قلاده استفاده کنید.

آموزش خرس ها

 

هر زمانی که به منطقه ای که محل خرس ها می باشد، می روید، در واقع شما نحوه ی رفتار خرس با انسان ها را آموزش می دهید! شما در زندگی آن ها ، توسط بو ، صدا و حتی جاهای پایتان، تاثیرگذار هستید .

شما در محل زندگی آن ها نشانه هایی می گذارید و خرس ها نیز این نشانه ها را به تجربیات گذشته خود ربط می دهند . اگر به صورت گذری از کنار آن ها رد شوید و تاثیر کمی بر محیط اطرافشان بگذارید، انسان ها برای خرس ها همچنان موجوداتی مبهم و پر از رمز و راز می مانند! این بهترین آموزشی هست که می توانید به آن ها انتقال دهید !

متاسفانه بسیاری از انسان های خودخواه، خرس ها را به صورت اشتباهی آموزش می دهند ! آن ها با جا گذاشتن غذاهای خود به صورت نیمه کاره روی میز کمپ و یا رها کردن ساندویچ های خود در سطل زباله، به خرس ها آموزش می دهند که محلیط های کمپ انسان ها، مکانی مناسب برای دسترسی به غذا بدون کوچکترین زحمتی است!

مقاله پیشنهادی : تاثیرات گردشگری انسان ها بر محیط زیست

با این کار به خرس ها می فهمانید که انسان ها، منبع غذایی برای آن ها می باشند و تهدیدی برای خرس ها محسوب نمی شوند . در نتیجه آن ها نیز برای پیدا کردن غذا، نسبت به انسان ها رفتاری تهاجمانه پیدا می کنند و در آخر نیز یا خرس به دلیل حمله به انسان کشته می شود و یا دیگر انسان ها به دلیل سهل انگاری جان خود را از دست می دهند !

کیسه و ظرف های ضد خرس

برای اینکه غذایتان را از خرس ها و دیگر جانوران محفوظ نگه دارید، از چند روش می توانید استفاده کنید:

کیسه های ضد خرس:

غذاها ، آشغال ها و دیگر موادی که بوی آن ها به مشام خرس می رسند را در آن بریزید و از یک شاخه آویزان کنید.

ظروف ضد خرس:

غذا ها و خوراکی های خود را در قوطی های مخصوص خرس قرار دهید. بیشتر آن ها سنگین هستند و درب بسیار محکم و با دوامی دارند و کار را برای بازکردن آن ها توسط خرس ها و دیگران جانوران که به غذای شما علاقه مند هستند را سخت تر می کنند .

صندوقچه های غذا:

در بعضی از کمپ های از قبل تاسیس شده، یک جعبه ی فلزی که با سیمان در جای خود محکم شده است، قرار دارد. شما می توانید غذا، زباله ها و دیگر مواد خود را در آن قرار دهید تا حیوانات بزرگ سراغ آن ها نیایند. اما باز هم موش ها و سنجاب ها می توانند وارد این صندوق ها شوند ! برای جلوگیری از دسترسی آن ها به غذا نیز می توانید آن ها را در کیسه ای پلاستیکی محکم قرار دهید و سپس آن را درون صندوقچه قرار دهید.

منبع : HikingDude

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. صیامی گفت:

    مطلب جالب و آموزنده ای بود 

    خوب میشد اگه مناطق کشور خودمون که در آنها خرس پیدا میشه را هم ذکر میکردید

    1. زهرا پناهی گفت:

      درود بر شما، سعی میکنیم در آپدیت بعدی این مقاله حتما این مورد رو ذکر کنیم.

  2. امیر گفت:

    سلام 

    تووی یک سری از کوههای شهرما خرس قهوه ای زیست میکنه چندبار هم باهاش مواجه شدیم 

    زمانی که بی سر و صدا از قلمروشون رد میشدیم کاری نداشتن یبار باهاش روبرو شدیم 

    سه نفری حسابی داد و بیداد کردیم که بره برعکس تهاجمی شد و کم مونده بود تکه پارمون کنه