0

کمپینگ زمستانی برای مبتدی ها

بازدید 2547
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
از جمله مهمترین مسائلی که در کمپینگ زمستانی مطرح می‌شود تجهیزات مورد نیاز و چگونکی کمپ زدن در برف است. در این مطلب نکات لازم کمپینگ در زمستان برای مبتدی ها را پوشش داده‌ایم. کمپینگ زمستانی در عین سختی با رعایت این نکات می‌تواند تجربه‌ای بسیار لذت بخش باشد.
 
اولین قدم برای کمپینگ زمستانی موفق، شناخت شرایط محیط است. این شناخت شامل بررسی شرایط آب و هوا و برف و بهمن محیط کمپینگ است. حتما شرایط بهمن را چک کنید (میتونید اطلاعات هواشناسی قله ها را از هواکوه جویا شوید). اگر شرایط آب و هوا و بهمن بسیار نامساعد بود کمپینگ را به تعویق بیندازید.

چادر زدن در برف

 
روش های متعددی از جمله چادر و ایگلو (خانه برفی اسکیموها) برای ایجاد جای خواب در برف وجود دارد. خانه های اسکیمویی طبق شنیده‌ها بسیار راحت و گرم هستند ولی تمرکز ما در این مطلب بر روی چادر خواهد بود.
محلی را برای کمپینگ انتخاب کنید که از باد تند و بهمن دور باشد و در صورت امکان در مسیر نور خورشید باشد. نیازی نیست که محل کمپینگ حتما مسطح باشد چرا که اولین مرحله چادر زدن ایجاد زیربنایی مسطح با استفاده از کفش های مخصوص برف و چوب اسکی است که باعث متراکم کردن لایه برف خواهد شد. همچنین یکی از تجهیزات مورد نیاز در کمپینگ بیل مخصوص برای مواجهه با بهمن است که می‌توان از آن برای ایجاد سطحی مسطح برای چادر استفاده کرد.
بهتر است که چادری چهار فصل داشته باشید. چادر چهار فصل چادری است که علاوه بر سه فصل دیگر در زمستان نیز قابل استفاده است. این چادر برای گرمای بیشتر به جای تار و پود، لایه داخلی فابریک دارد. همچنین طراحی این چادر آن را برای مقاومت در برابر باد و برف شدید مقاوم می‌کند. لبه های بیشتر و شیب تندتر دیواره های چادر چهار فصل باعث سرخوردن برف از روی آن می‌شود. این چادرها معمولا فضای بیشتری دارند تا برای نگهداری تجهیزات پرحجم کمپینگ در زمستان مناسب باشند. البته این امکانات بیشتر چادر چهار فصل باعث سنگین تر شدن قابل توجه آن نسبت به چادرهای معمولی می‌شود.کمپینگ زمستانی
 
 
 
 

استفاده از چادر معمولی

کمپینگ زمستانی در چادر چهار فصل با آسایش و راحتی بیشتری همراه خواهد بود پس تا جای ممکن آن را تهیه کرده یا قرض کنید. اگر توانایی تهیه چادر چهار فصل نداشتید باز می‌توانید کمپینگ انجام دهید ولی باید به دور بودن چادر از مسیر باد و ییدار شدن مرتب در شب و تکاندن برف ها توجه کنید. و البته باید سرد بودن بیشتر چادر را نیز در نظر بگیرید.
برای استفاده از چادر معمولی در زمستان پایه های آن را با چند لایه چوب محکم کنید تا در مقابل باد مقاومت داشته باشد. البته این روش در مقابل بادهای بسیار شدید کارساز نیست
پس از برپا کردن چادر از اتصال درست در پارچه ای چادر متصل شوید تا تهویه هوای خوبی داشته باشید. برای اتصال درست تیرک ها می‌توانید تیرک جدید و مقاوم بخرید. همچنین می‌توان با بستن سیم های مهار به کیسه وسایل، چوب و … و سپس دفن کردن آن در برف صفحه ثابتی برای چادر بسازید. همچنین می‌توان به جای میخ چادر از چوب اسکی یا کفش های مخصوص برف استفاده کرد.
 
اگر چادر تهویه هوای خوبی نداشته باشد، در هوای سرد باعث رطوبت زیاد و خیس شدن تجیهزات خواهد شد. در هوای بسیار سرد کریستال های یخ داخل چادر ایجاد خواهد شد که هر لحظه احتمال ریزش دارند. برای جلوگیری از رطوبت ورودی، در چادر را چندین سانت باز نگه دارید تا هوا در چادر جریان یابد. این کار باعث سردتر شدن چادر خواهد شد که البته ارزش آن را دارد. برخی برای جلوگیری از رطوبت آویزان کردن شمعی کوچک از بالای چادر را پیشنهاد می‌دهند. البته باید مراقب آتش نگرفتن چادر باشید.
 

خواب گرم و آسوده

اکثر گرمای بدن در چادر به کف زمین منتقل می‌شود پس بهترین روش برای خوابی راحت در کمپینگ استفاده از بهترین زیرانداز است. عایق بودن زیر انداز با مقدار R تعیین می‌شود و R بیشتر به معنی عایق بهتر است. زیر انداز کمپینگ زمستانی باید درجه R بزرگتر و مساوی ۴ داشته باشد.
حتی با وجود گرمترین زیر انداز بدون کیسه خوابی گرم خواب راحتی نخواهید داشت. کیسه خوابی را در نظر بگیرید که درجه دمای حداقل ۱۰ درجه کمتر از دمای مورد انتظار شما داشته باشد. همچنین می‌توان با استفاده از کیسه بیواک یا پشم درجه دمای کیسه خواب را افزایش داد. کیسه خواب های پر در مقایسه با نوع الیاف گرم تر بوده و نسبت به وزن خود حجم کمتری دارند اما باید مراقب خشک ماندن آن بود. همراه داشتن روکشی ضد آب برای کیسه خواب پر ایده خوبی برای حمل و استفاده از آن در کمیپنگ زمستانی است. در این رابطه راهنمای خرید کیسه خواب را مطالعه نمایید.
هنگام خواب لباس زیرین گرم و خشک بپوشید، در صورت حس سرمای زیاد چند لایه میانی اضافه نیز بپوشید. سر، دستان و پاهای خود را حتما بپوشانید چرا که محل اصلی حس سرما هستند. همچنین می‌توانید کیسه آب گرم پر کرده سپس آن را با لایه‌ای اضافه پوشانده و در خواب کنار خود داشته باشید.
 
ممکن است هنگام خواب نیاز به دستشویی داشته باشید که البته لباس پوشیدن و بیرون رفتن در سرما بسیار دشوار خواهد بود. توجه کنید که نگه داشتن ادرار باعث از دست دادن گرمای بیشتر بدن خواهد شد پس بیرون رفته و کار خود را انجام دهید!
 

لباس مناسب

 
لباس مناسب کمپینگ زمستانی همانند لباس کوهنوردی زمستانی است با این تفاوت که باید لباس گرم بیشتر و لایه های گرم زیرین اضافی به همراه داشت.
علاوه بر لایه‌های گرم اضافی دیگر تجهیزات مورد نیاز شامل چکمه های تا زانوی الیافی یا چکمه‌های زمستانی عایق است (چکمه‌های زمستانی عایق برای راه رفتن طولانی مناسب نیستند).
 
همچنین بهتر است چند دست دستکش بسیار گرم و ضد آب به همراه داشته باشید.
 

خوردن و آشامیدن

 
اجاق گازهای مخزنی سبک و فشرده هستند اما در سرما عملکرد ضعیفی دارند و اغلب قادر به آب کردن حجم زیاد برف نیستند. برای استفاده از آن‌ها در این شرایط نیاز به سوخت مایع خواهید داشت. برای صرفه جویی در مصرف سوخت از باد شکن و بازتاب دهنده گرما استفاده کنید.
غذاهای با چربی زیاد به همراه داشته باشید تا بدن را گرم نگه دارند. از آوردن غذاهایی با نیاز به آماده سازی زیاد یا شستن دقیق ظرف ها خودداری کنید. هنگام پیاده روی غذاهایی با جویدن راحت در جیب خود داشته باشید تا گرمای آن‌ها حفظ شود.
 

حفظ روحیه در کمپینگ زمستانی

 
ممکن است در سرمای زیاد فقط به سردی هوا تمرکز کرده و از لذت بردن و خوش گذراندن غافل شوید. در بیرون چادر جشن بگیرید و رقص کنید. پس از شام و در تاریکی به چادر برگشته و با تعریف خاطره یا بازی کردن گرمای روحیه خود را حفظ کنید.
 

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *