4

مهم ترین فاکتورها برای خرید تبریخ

تبر یخ
بازدید 1655
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

یکی از اصلی‌ترین تجهیزاتی که کوهنوردان با خود حمل می‌کنند؛ تبریخ است. امروزه با توجه به عرضه تبرهای یخ مختلف، انتخاب یک تبریخ  مناسب بسیار سخت است و باید بگوییم که تعداد تبرهای یخ مناسب چندان زیاد نیست.

اگر برای نخستین بار است که می‌خواهید تبریخ برای صعود به ارتفاعات بالا تهیه کنید؛ باید تبر یخی را انتخاب کنید که مناسب نوع فعالیت شما باشد. شما باید تبریخی با طول مناسب انتخاب کنید و همچنین نسبت به قطعات مختلف آن آشنایی کامل داشته باشید.

در قسمت زیر می‌خواهیم موارد کاربرد تبریخ را بیان کنیم؛ و در هر مورد به کاربرد آن نیز اشاره خواهیم کرد:

کوهنوردی کلاسیک

اکثر تبر یخ ها برای بالارفتن از نوک قله‌های پوشیده از برف استفاده می‌شوند؛ همچنین برای عبور از یخچال‌ها و ایجاد شکاف‌های عمیق نیز از آنها استفاده می‌شود. از ویژگی‌های این تبر یخ ها  به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

طول آنها از اندازه انگشت شصت تا اندازه ساق پا می‌تواند متغیر باشد

دارای یک دسته آلومینیومی صاف هستند؛ یا اینکه دارای یک دسته منحنی شکل هستند

یک چنگک راحت به شما کمک زیادی می‌کند

سر آن از جنس استیل و دارای انحنا است

صخره نوردی

از تبر یخ برای بالارفتن از مکان‌های برفی یا مکان‌هایی که دارای شیب بسیار تند است نیز کاربرد بسیار زیادی دارد؛ البته در مکان‌هایی که شیب مسیر خیلی تند نیست می‌توانید از دست‌ها و پاهایتان نیز برای بالارفتن استفاده کنید. از ویژگی‌های تبر یخ مخصوص این کار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

تبر یخ  مورد استفاده باید دارای طولی به اندازه ۱۰ سانتی متر یا کمتر باشد

می‌توانید از تبر یخی استفاده کنید که دارای دسته صاف یا دسته انحنا دار باشد

سر آن از جنس استیل باشد و نوک آن دارای انحنا باشد

کوهنوردی یا بک پکینگ 

از تبریخ در مواقعی که می‌خواهید روی مسیری حرکت کنید که بخشی از آن پوشیده از برف است نیز می‌توانید استفاده کنید (استفاده از تبریخ در زمان گردش در مناطق برفی باعث افزایش ایمنی شما می‌شود). از خصوصیات آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

طول تبریخ شما باید ۱۰ سانتی‌متر باشد؛ البته اگر می‌خواهید تبریخ فضای زیادی از کوله شما را اشغال نکند می‌توانید از طول کوتاه‌تری نیز استفاده کنید.

دسته آن هم می‌تواند صاف باشد و هم دارای انحنا

استفاده از یک چنگک روی دسته باعث راحتی شما می‌شود

سر آن می‌تواند از جنس استیل باشد و دارای انحنا باشد و همچنین از یک تبریخ آلومینیومی نیز استفاده کنید.

تبریخ برای یخنوردان 

این تبریخ ها برای صعود از آبشارهای یخ‌زده، صخره‌های یخی طراحی شده‌اند. در این مقاله؛ ما روی تبر یخ های کوهنوردی تمرکز می‌کنیم؛ اما اگر تفاوت‌های آن را در زمان خرید تشخیص دهید؛ به شما کمک زیادی خواهد کرد: در مقایسه با تبر یخ های قدیمی، تبر یخ های کوهنوردی کوتاه‌تر هستند؛ دارای دسته‌های خمیده هستند و سر آنها نیز دارای طراحی متفاوتی با تبر یخ های قدیمی است. یخ‌شکن‌های مخصوص یخ‌های عمودی (با شیب بیش از ۶۰ درجه) معمولا بصورت جفتی هستند و کار صعود را راحت‌تر می‌کنند.

انتخاب طول مناسب برای تبریخ

منظور از اندازه تبر یخ فاصله بین ابتدای تبر یخ تا نوک سر یخ شکن است؛ فاصله‌ها را برحسب واحد سانتی متر بیان می‌کنند.

در اینجا می‌خواهیم نکاتی را برای انتخاب طول مناسب برای تبر یخ بیان کنیم:

۱ – از یک فرد آشنا در این زمینه کمک بگیرید، با این کار می‌توانید روی انتخاب ویژگی‌های دیگر تمرکز کرده و از آن فرد بخواهید تا طول مناسب را انتخاب کند.

۲- سر تبر یخ را در دست بگیرید، تیشه را رو به جلو بگیرید و از انگشت شصت خود برای این کار استفاده کنید.

۳- در یک موقعیت راحت قرار بگیرید (با بازوی خود سر تبر یخ را نگهدارید)، اجازه دهید تا سخمه کلنگ تبر یخ به سمت زمین قرار بگیرد.

۴- زمانی طول تبر یخ مناسب خواهد بود که نوک سخمه کلنگ روبروی قوزک پای شما یا یک اینچ بالاتر از آن قرار بگیرد.

نکته: اگر این کار را در خانه انجام می‌دهید (به جای رفتن به یک مغازه)، یک تبر یخ فرضی را در دست خود نگه دارید و سپس فاصله آن تا قوزک پای خود را اندازه گیری کنید.

دلایلی که باید یک تبر یخ کوتاه‌تر انتخاب کنیم

اصلی‌ترین دلیلی که افراد یک تبر یخ کوتاهتر انتخاب می‌کنند، کمتر بودن وزن آن است. اگر در مسیری که می‌پیمایید نیاز چندانی به استفاده از تبر یخ وجود نداشته باشد می‌توانید از تبر یخ های کوتاه استفاده کنید. تبر یخ شما نباید کمتر از ۶۰ سانتی‌متر طول داشته باشد زیرا در این صورت ممکن است نوک سخمه کلنگ آن نزدیک اعضای مهم بدن شما قرار گیرد.

تبر یخ های مخصوص کوهنوردی را می‌توان کوتاهتر از ۶۰ سانتی‌متر انتخاب نمود، زیرا شما در طول کوهنوردی نیاز خواهید داشت که آن را بچرخانید و درون یخ، سوراخ ایجاد کنید و هرچه تبر یخ کوتاه‌تر باشد انجام این کار راحت‌تر خواهد بود.

دلایل انتخاب یک تبریخ بزرگتر

شما زمانی‌که می‌خواهید روی زمین‌های برفی با شیب کم کوهنوردی کنید یا اینکه یک شکاف عمیق ایجاد کنید می‌توانید از یک تبر یخ بزرگتر استفاده کنید. دقت داشته باشید که طول تبر یخ شما نباید بیش از ۷۰ سانتی‌متر باشد مگر اینکه به اندازه‌ای بلند قامت باشید که بتوانید بخوبی از آن استفاده کنید.

اجزای یک کلنگ یخ شکن

هنگامی‌که می‌خواهید یک تبر یخ خریداری کنید؛ بسیار مهم است که اجزای اصلی آن را بشناسید.

سر: از یک نوک و قسمت تیشه مانند تشکیل شده است. معمولا جنس آن از آلیاژ تقویت ‌شده استیل است. می‌توانید در مواقع غیرضروری از یک تبریخ با جنس سر آلومینیومی استفاده کنید (سبک‌تر است) تا اگر بصورت ناگهانی با یک محیط برفی یا یخی مواجه شدید، دچار مشکل نشوید.

نوک: منظور نوک سر تبر یخ است. برای ضربه زدن و همچنین چرخاندن درون یخ استفاده می‌شود؛ اکثر تبر یخ ها دارای نوک‌های دارای انحنا هستند (این کار به شما کمک می کند تا بتوانید راحت‌تر یخ‌ها را سوراخ کنید).

تیشه‌ای: این صفحه بیل مانند برای ایجاد یک مکان نشستن در برف یا یخ استفاده می‌شود (در تبر یخ های مخصوص یخ نوردی، به جای این قسمت از یک چکش استفاده می شود).

حلقه بیضی شکل مخصوص اتصال سخمه کلنگ به طناب: از این حلقه برای بستن بند تبر یخ به سخمه کلنگ آن استفاده می شود.

دسته (شافت): امروزه اکثر دسته‌ها را بخاطر سبک بودن و قوی بودن از جنس آلومینیوم می‌سازند.

دسته‌های مستقیم: برای کوهنوردی های معمولی مناسب است زیرا به راحتی از صعود شما پشتیبانی می‌کنند و در مسیرهای کم شیب نیز به راحتی با استفاده از آنها می‌توانید درون یخ سوراخ ایجاد کنید.

دسته‌های انحنادار: باعث می‌شود تا دستان شما دیگر تماسی با برف یا یخ نداشته باشد. این دسته برای مسیرهای پرشیب بسیار مناسب هستند (کوهنوردان برای اینکه بتوانند پیچاندن و حرکات آرگونومیک را با تبر یخ به راحتی انجام دهند از یک دسته انحنادار استفاده می‌کنند).

چنگک دسته: این چنگک به شما کمک می‌کند تا در دست گرفتن و چرخاندن آن راحت‌تر و ایمن‌تر شود.

سخمه کلنگ : این قسمت نوک تیز در پایین تبر یخ قرار گرفته و برای سوراخ کردن یخ استفاده می‌شود. این قسمت به شما کمک می‌کند تا به راحتی تبریخ را درون یخ فروکنید و از سقوط خود جلوگیری کنید. در برخی از تبر یخ ها برای کم‌کردن وزن، این قسمت قرار داده نمی‌شود و درعوض دسته را با زاویه‌ای طراحی می‌کنند تا اینکه بتواند عملکرد مشابهی داشته باشد.

بند مخصوص تبریخ

این قسمت را باید جداگانه بخرید؛ به شما کمک می‌کند که تبر یخ به پایین سقوط نکند. این طناب بسیار با ارزش است، زیرا اگر در زمان صعود از نقاط پرشیب و برفی تبر یخ خود را از دست دهید در شرایط بسیار خطرناکی قرار خواهید گرفت. در بسیاری از تورهای یخ‌نوردی استفاده از این طناب الزامی و اجباری است.

برخی کوهنوردان این طناب را از مغازه‌های مطمئن خریداری می‌کنند زیرا یک طناب بی‌کیفیت ممکن است در زمان سقوط پاره ‌شود و شما را در خطر قرار دهد. هنگامی‌که از موقعیت تبر یخ خود اطمینان داشته باشید با اعتماد به نفس بیشتری می‌توانید صعود کنید.

خودتان نیز می‌توانید با استفاده از یک طنابچه کوتاه ۵ یا ۷ میلیمتری یک طناب مخصوص برای تبر یخ خود بوجود بیاورید.

منبع: rei.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. جابرانصاری گفت:

    سلام در مورد مقاله تبر یخ یه نکته به نظرم آمد که خوبه اصلاحی در متن انجام گردد. عنوان مقاله تبر یخ که با توجه به متن میبایست برای تفکیک دو نوع ابزار برای کوهنوردی به نام کلنگ کوهنوردی و برای صعودها در مسیرهای پرشیب و یخی از تبر یخ استفاده میگرددکه در همه موارد عنوان تبر به کار برده شده.
    همچنین در مقاله بند حمایت
    در سه خط اخرکلمه طنابچه کوتاه به جای سیم پرلون جایگزین گردد. در کوهنوردی همچین چیزی نیست.
    با سپاس از توجه

    1. الناز محمدی گفت:

      سلام خیلی ممنون بابت توضیحات و راهنمایی هاتون مقاله باتوجه به متن اصلی ویرایش میشود

  2. جابرانصاری گفت:

    همچنین به جای کلمه میخ از سخمه کلنگ

  3. امیر مقدادی گفت:

    سلام جسارتا کل مطلب شما مدام از تبر یخ  استفاده کردید در حالیکه تصاویر و توضیحات مربوط به کلنگ هست