0

چگونه برای اولین صعود به ارتفاع بالای۴ هزار متر آماده شویم ؟

کوه
بازدید 3252
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کوهنوردی در کوه های بلند ، حتی برای کوهنوردان باتجربه هم ممکن است دلهره‌آور باشد. اما اگر آمادگی قبلی داشته باشید، هیچ کاری سخت نیست. احتمالا مشکلاتی مانند قله‌های دور از دسترس، آب‌و‌هوای نامساعد و مشکل در جهت‌یابی در ابتدای شروع کوهنوردی برای شما تجربه‌ای ترسناک بوده‌اند اما به مرور زمان و با کسب تجربه، توانایی شما برای مقابله و تاب‌آوردن این مشکلات، بیشتر شده است . تجربه‌ی صعود از قله‌های بیش از ۴ هزار متر هم چندان تفاوتی ندارد. این موفقیت، نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. فقط به تمرین و آموزش نیاز دارید. اگر رویای صعود به یکی از قله‌های بلند را در سر می‌پرورانید، این نکات را در نظر بگیرید:

طرز فکر خود را تغییر دهید

حتی فکر کردن به صعود به قله‌های بالای ۴۰۰۰ متر، سخت و دلهره‌آور است اما اگر فکر کنید که این قله‌ها فقط پدیده‌های جغرافیایی کمی بزرگ‌تر از قله‌های ۳۹۰۰ متری هستند، شاید کار برای شما ساده‌تر شود. سعی کنید به آمار و ارقام بزرگ تمرکز نکنید. سختی‌ها و تلاش لازم برای صعود به این قله‌ها را به اجزای کوچک‌تر تقسیم کنید تا بتوانید از پس چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شوید، بربیایید. فقط به برنامه‌هایی که در یک ساعت آینده پیش رو دارید فکر کنید. مرحله به مرحله پیش بروید. فراموش نکنید که هر چه مسیر سخت‌تری را برای رسیدن به قله طی کنید، بعد از صعود احساس بهتری دارید و لذت شما زمانی که در دره، راه برگشت به خانه را پیش گرفته‌اید، وصف‌ناشدنی است.

آمادگی داشته باشید

مثل بیشتر ورزش‌ها، بهترین روش برای کسب آمادگی در کوهنوردی، رفتن به کوهستان و انجام دادن آن است. البته این کار ساده‌ای نیست به خصوص اگر محل زندگی شما، کوهستانی نباشد. باید پیش از شروع، به خوبی تمرین کنید و تمرینات خود را مناسب با هدفی که دارید، انتخاب و دنبال کنید. اگر در برنامه‌ی روزانه‌تان دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی  یا دویدن را گنجانده‌اید یا به طور مرتب این ورزش‌ها را دنبال می‌کنید، کمی سربالایی و مسیرهای دشوار را به مسیرهای عادی خود اضافه کنید. تمرین‌های تقویت پایین‌تنه را به ورزش روزانه‌ی خود اضافه کنید.

به مرور زمان که مهارت‌های شما افزایش پیدا می‌کنند، می‌توانید تکنیک‌های لازم برای دوره‌ی هم‌هوایی یا سازش (Acclimatisation) را یاد بگیرید و برای روز بزرگی که در انتظارتان است، آماده شوید. راهنما و مربی‌تان مهارت‌هایی که نیاز دارید ارزیابی می‌کند و هر چه که به آن نیاز دارید به شما می‌آموزد. اما هر چه کمتر به یادگیری نیاز داشته باشید، بیشتر از کوهنوردی لذت می‌برید. پس، قبل از رفتن، راه رفتن با کرامپون و استفاده از تبر یخ و هارنس را یاد بگیرید.

هم‌هوایی یا سازش (Acclimatisation)

صعود به ارتفاع ۴ هزار متری بدون اینکه با شرایط ارتفاع و آب‌و‌هوا هماهنگ شده باشید، تجربه‌ای ناخوشایند است. بهترین کار این است که چند روزی را در شهرهای کوهستانی و ارتفاعات بالا سپری کنید تا بدن شما به ارتفاع و هوای رقیق عادت کند.

متاسفانه هیچ تضمینی وجود ندارد که آب‌و‌هوا ثابت و مساعد باقی بماند اما معمولا راهنمایانی که در کوهستان شما را هدایت می‌کنند، از نقاط مخفی کوهستان اطلاع دارند و قبل از اینکه روز بزرگ فرا برسد شما را به یکی دو قله می‌برند تا آمادگی لازم را کسب کنید. دوره‌ی هم هوایی برای افزایش شانس شما برای صعود به قله بسیار ضروری است. علاوه بر این، شما می‌توانید از این فرصت برای یادگیری مهارت‌های مختلف و دیدن انواع کوه‌ها و قله‌ها استفاده کنید تا از صعود نهایی خود، بدون نگرانی لذت ببرید.

هم چنین می توانید وضعیت آب و هوای کوهستان را در سایت هوا کوه مشاهده کنید .

وسایل مورد نیاز

خبر خوب اینکه اگر قبلا کوه‌نوردی کرده باشید، بسیاری از وسایل لازم برای صعود به ارتفاعات بالا را در اختیار دارید. یک کوله پشتی حداقل ۳۵ لیتری و ضدآب، کفش کوهنوردی، کرامپون یا یخ‌شکن، هارنس و تبر یخ از وسایل ضروری کوه‌نوردی در ارتفاعات بالای ۴ هزار متر هستند. اگر برای کوه‌نوردی در قله های مطرح  برنامه‌ریزی می‌کنید، این وسایل را می‌توانید از شهرهای کوهستانی نزدیک آن کوه خریداری یا حتی کرایه کنید.

برای مشاهده لیست کامل وسایل مورد نیاز مقاله ۵ توصیه برای کوهنوردی در ارتفاعات را مطالعه کنید .

معرفی چند قله ۴۰۰۰ متری ، برون مرزی برای شروع ماجراجویی

در کنار همه‌ی چالش‌ها و دشواری‌ها، انتخاب مقصد و قله‌ی مناسب هم حائز اهمیت است.

مون‌بلان (Mont Blanc) با ارتفاع ۴۸۰۷ متر

بلندترین کوه از رشته‌کوه‌های آلپ است که در مرز کشورهای فرانسه و ایتالیا قرار دارد. بلندترین قله این توده‌کوه ۴۸۰۷ متر ارتفاع دارد. صد کیلومترمربع از مون بلان پوشیده از یخچال‌های دائمی است که باعث شده آن را کوه سپید بخوانند.

ماترهورن (Matterhorn) با ارتفاع  ۴٬۴۷۸ متر

ماترهورن یکی از بلندترین قله‌ها در آلپ است که در مرز سوئیس و ایتالیا قرار دارد. کوه ماترهورن از کشنده‌ترین کوه‌ها برای کوهنوردان آلپ بوده ‌است. این قله نماد کوه‌های آلپ به‌شمار می‌رود.

در کوهستان آلپ، قله‌ی ماترهورن (Matterhorn) زیباترین و قله‌ی مون‌بلان (Mont Blanc) بزرگ‌ترین قله‌ها هستند اما برای شروع و برای یک کوهنورد تازه‌کار، مناسب نیستند. اگر قصد دارید اولین صعود بالای ۴ هزار متر را در کوهستان آلپ تجربه کنید، یکی از این سه قله را انتخاب کنید:

قله‌ی Allalinhorn با ارتفاع ۴۰۲۷ متر

این قله بسیار زیبا است و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی دارد. صعود از این قله زیاد به مهارت‌های فنی نیاز ندارد. با تله‌کابین می‌توانید تا ارتفاع ۵۰۰ متری از قله صعود کنید.

کوه گرن پارادیسو (Gran Paradiso) با ارتفاع ۴۰۶۱ متر

یکی از بلندترین کوه‌هایی است که تماما در ایتالیا قرار دارد. کلبه‌های کوهستانی راحت و بی‌نظیری در مسیر این قله وجود دارند که در آنها یک غذای عالی ایتالیایی منتظر شما است. پس از استراحت می‌توانید برای صعود آماده شوید.

کوه بریتورن (Breithorn) با ارتفاع ۴۱۶۴ متر

این کوه اگرچه از دو قله‌ی دیگر بلندتر است اما از آنها ساده‌تر است چرا که با تله‌کابین Klein Matterhorn می‌توانید تا ارتفاع ۳۸۰۰ متری بروید. البته طی کردن ادامه‌ی مسیر کمی سخت است اما تماشای منظره‌ی زیبای ماترهورن، ارزش تلاش کردن دارد.

معرفی چند قله که در ایران قرار دارند

قله‌ی  دماوند با ارتفاع ۵٬۶۱۰ متر

قلّهٔ دماوند در شرق کوهستان البرز مرکزی (استان مازندران) از رشته‌کوه البرز قرار دارد. قلّه‌های مجاور آن ورارو، سه سنگ، گل زرد، کاعون (کبود) و میانرود است ، قله دماوند بلندترین کوه ایران به حساب می آید و کوهنوردان زیادی هر ساله برای صعود می آیند .

قله‌ی  علم کوه با ارتفاع ۴٨۵٠ متر

قلّهٔ علم کوه پس از دماوند دومین قلهٔ مرتفع ایران به شمار می‌رود. بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ایست که در دامنهٔ شمالی آن واقع است و دارای فنّی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در ایران است. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند کی۲ در جهان را داراست.

قله‌ی  سبلان با ارتفاع ۴٨۵٠ متر

از کوه‌های مرتفع ایران است که در شمال غرب این کشور و در استان اردبیل قرار دارد. سبلان سومین قله بلند ایران (پس از دماوند و علم‌کوه) و یک کوه آتشفشانی غیرفعال است. ارتفاع قله این کوه ۴۸۱۱ متر است و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد.

این نکته را هیچ وقت فراموش نکنید که اگر موفق به صعود نشدید، ناامید نشوید، هر تلاش حتی اگر موفقیت‌آمیز هم نباشد، کوله‌باری از تجربه برای شما خواهد داشت. کوهی که روی آن ایستاده‌اید همان‌جا باقی خواهد ماند تا شما در تلاشی دیگربا مهارت‌ها و تجربیات بیشتر، برای فتح آن اقدام کنید.

 

منبع : http://biwak.ir

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *