0

پاسخ ویلیجکی به اتهامات کورتیکا

پاسخ ویلیجکی به اتهامات کورتیکا
بازدید 512
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

پس از گفتگوی جنجالی سایت Gazeta Wyborcza با «ویتک کورتیکا» کوه‌نورد نامدار لهستانی و اتهامات او به بزرگان کوه‌نوردی کشورش همچون «واندا روتکوویچ»، «جرزی کاکوشکا» و «کریستوف ویلیجکی»، اینبار ویلیجکی از معدود بازماندگان نسل طلایی کوه‌نوردی لهستان تصمیم گرفت به او پاسخ دهد. بخش‌هایی از این گفتگو که توسط «داریوش کورتکو» و «مارسین پیتراشفسکی» صورت گرفته است را مطالعه کنید:

“خطر در کوه‌نوردی ذاتی است. هر یک از ما قبول می‌کنیم که ممکن است براثر حادثه‌ای در کوهستان بمیریم”.

کریستف ویلیجکی با این جمله و مقدمه صراحتا می‌گوید که عصبانی است.

او می‌گوید: “چندین سال است که به هیمالیا می‌رویم و در آنجا به موفقیت‌های زیادی رسیده‌ایم. تاریخ کوه‌نوردی را نگارش کرده‌ایم و اولین کسانی هستیم که در زمستان به جستجوی بلندترین کوه‌ها پرداخته‌اند. کوه‌نوردان نسل من و پیشینیان ما، دهه طلایی کوه‌نوردی لهستان را بنا کردند. ویتک کورتیکا نیز سهم بزرگی در این موفقیت‌ها داشت.

ویلیجکی در پاسخ به این اظهار نظر کورتیکا که مدعی شده بود: “شما جوهره کوه نوردی را تحریف کرده‌اید” و آنها را به کلاهبرداری متهم کرده بود پاسخ می‌دهد:

کلاهبرداری اتهام سنگینی است. بسیاری از فاتحان زمان ما دیگر زنده نیستند تا از خودشان دفاع کنند. همانگونه که هرگز به ذهن هيچ يك از ما خطور نمی‌كند كه اين حرف‌ها را درباره ويتك كورتيكا بيان كنيم. دستاوردهای او شگفت‌انگیز است، اما این درست نیست که او فقط دیواره‌های عمودی دشوار را ببیند.

ویلیجکی همچنین در پاسخ به این جمله که کورتیکا از نظر اخلاقی شما را مقصر مرگ همنوردانتان می‌شناسد عنوان می‌دارد:

اوه، بله، او اظهارنظری کرده اما جرات ندارد مستقیما جرزی کاکوشکا، آدام بیلکی یا من را به این مرگ‌ها متهم کند. اما او ادعا می‌کند که ما “مانند یک دروازه‌بان عالی، هر از گاهی دروازه‌های زندگی پس از مرگ را برای هم‌نوردانمان باز می‌کردیم”. بسیار شاعرانه…

کریستف ویلیجکی با اظهار تاسف از صحبت‌های کورتیکا در مورد دوران طلایی کوه‌نوردی کشورش از خبرنگار سایت Gazeta Wyborcza سوال می‌کند:

آیا او (وویتک کورتیکا) با شما تماس گرفت؟
نه

و دیگران چطور؟
زیاد

و آنها چه گفتند؟
شرمنده یا نگران نباشید. آنها دلجویی می‌کردند.

ویلیجکی: “خسارت قبلا وارد شده و به راحتی قابل ترمیم نیست. و این تنها مربوط به من نیست، بلکه مربوط به نسل من، در مورد کوه‌نوردان بزرگ این کشور است”.

پس از این مصاحبه می‌توان دودستگی را در جامعه کوه‌نوردی لهستان مشاهده کرد. افرادی در جبهه ویلیجکی و برخی همسو را کورتیکا قرار گرفته‌اند. برخی نگران هستند و دیگران خوشحالند! زیرا ااحساس می‌کنند سرگرمی جدیدی پدید آمده و کسانی را باید به چوب بست!

آیا هنوز هم می توان آن را ترمیم کرد؟

کلمات بد باقی می‌مانند، اما من به مردم اعتقاد دارم. من همچنین معتقدم که ویتک کورتیکا که یک افسانه کوه‌نوردی است، در مورد سخنان خود تجدید نظر کرده و به کسانی که از دنیا رفته‌اند احترام می‌گذارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *