0

راهنمای خرید بادگیر کوهنوردی

بازدید 2290
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بادگیر کوهنوردی چیست؟

به لباس‌هایی که صرفاً برای شرایط باد در نظر گرفته‌ شده باشند بادگیر گویند. این دسته از پوشاک برای سفر در طبیعت (به‌خصوص در ارتفاعات که سرعت باد بیشتر است) مناسب است. بادگیرها معمولاً ضد آب هستند و در شرایطی که بارش باران با وزش باد همزمان شود، عایقی بسیار مناسب برای شما هستند. نوع معمولی بادگیر نیز وجود دارد که فقط محافظ در مقابل باد است و حالت ضد آب ندارد. این نوع بادگیرها نسبت به نوع ضد آب آن نیز قیمت کمتری دارند.

 

انواع بادگیر:

همان‌طور که از نام آن پیداست، از شما در برابر باد محافظت می‌کند. هرچند که این پوشاک کارایی بیشتری به شما ارائه می‌دهند. بادگیرها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که شامل موارد زیر است:

– بادگیر سبک

– کاپشن بادگیر با پوشش داخلی

– کاپشن بادگیر با مقاومت در برابر آب

پیشنهاد ما: بادگیر و بارانی کچوا

 

تفاوت بین ژاکت‌های ضد‌آب و لباس بادگیر:

 قابلیت تنفس‌پذیری

نفوذپذیری هوا هنگام برنامه‌های طبیعت‌گردی، کوهنوردی و به خصوص صعودهای سرعتی مهم است، چون اگر لباسی که می پوشید تنفس‌پذیری نداشته باشد، در طول فعالیت عرق خواهید کرد که این ممکن است روند برنامه‌ی شما را مختل کند. کاپشن‌های ضدآب در بیشتر موارد از چند لایه نازک دوخته می‌شوند که دارای پوششی مقاوم برای جلوگیری از نفوذ آب هستند. این ساختار، تنفس‌پذیری کاپشن را تاحدی کاهش می‌دهد. البته قابلیت تنفس‌پذیری بین کاپشن‌های ضدآب برندهای مختلف کاملاً متفاوت است.

لباس بادگیر معمولاً تنفس‌پذیری ایده‌آل‌تری دارد، چون از یک لایه پارچه مصنوعی تولید شده که از ورود باد جلوگیری می‌کند. ضدبادها مقاومت نسبی در برابر قطرات باران دارند اما نه در طولانی مدت! بنابراین، برای فعالیت‌های هوازی مثل دویدن، صعودهای سرعتی، دوچرخه‌سواری کاملاً مناسب‌اند. قابلیت تنفسی و میزان مقاومت در برابر آب بین بادگیرها با برندهای مختلف نیز با هم تفاوت دارد.

 

وزن و بسته‌بندی

همان‌طور که می‌دانید حمل لوازم سبک برای کوهنوردی باعث کاهش فشار به بدن و سرعت بخشیدن به روند فعالیت‌هایتان می شود. بادگیرها به دلیل وزن، حجم و ابعاد کمی که دارند در بین کوهنوردانی که طرفدار کوله‌پشتی سبک‌تر هستند، محبوبیت بیشتری دارند. بعضی از بادگیرها آنقدر با کیفیت بالایی طراحی می‌شوند که وقتی آن‌ها را جمع می‌کنید به اندازه یک نارنگی خواهند شد!

 

راحتی و آسایش

ژاکت‌های بارانی و لباس بادگیر بالاتنه، هردو جزئی از پوشاک لایه بیرونی محسوب می‌شوند. اما راحتی و آزادی عملی که بادگیرها برایتان به ارمغان می‌آورند خیلی بیشتر است. دقت داشته باشید سایز بادگیر شما باید به گونه‌ای باشد که بدون اینکه احساس تنگی یا فشردگی کنید، مانع انعطاف‌پذیری بدنتان و حرکات در طول فعالیت نیز نشود تا بتوانید روی لایه‌های لباس آن را بپوشید.

راهنمای خرید شلوار کوهنوردی را نیز بخوانید.

 

محافظت در برابر بارندگی

هدف اصلی تولید و طراحی کاپشن‌های ضدآب، خشک نگه داشتن بدن شما است تا زیر باران بتوانید به فعالیت خود ادامه دهید. از آنجایی که قادر به پیش بینی هوا مخصوصاً در ارتفاعات نیستیم و نمی توانیم به وضعیت آب و هوایی اعتماد کنیم، به یک محافظت عالی و همه جانبه نیاز داریم. بادگیرها برای محافظت ما در برابر باد عالی‌اند، اما قادر نیستند به مدت طولانی ما را خشک نگه دارند. در این زمان استفاده از کاپشن‌هایی با خاصیت ضدباد و ضدآب بهترین انتخاب است.

 

بادگیر کوهنوردی چیست

 

راهنمای خرید یک  بادگیر مناسب کوهنوردی:

۱- اندازه بادگیر باید به حدی باشد که بتوان سایر لایه‌ها را هم در زیر آن به تن داشت، بدون اینکه حالت فشردگی پیش بیاید و یا مانع حرکات و انعطاف بدن شود. اندازه بادگیر باید به حدی باشد که بتوان سایر لایه‌ها را هم در زیر آن به تن داشت.

۲- بادگیر باید دارای کلاه با یک نقاب باشد. بهتر است که در قسمت گردن دارای ریسمان‏‌های کشیدنی برای کوچک‌تر کردن قسمت صورت باشد تا باران صورت و گردن را خیس نکند.

۳- کلاه بادگیر باید آن‌قدر بزرگ باشد که بتوان یک کلاه ایمنی در زیر آن بر سر گذاشت، ولی درعین‌حال بزرگی آن باعث محدود شدن دید (مخصوصاً در جوانب) نشود.

۴- یک بادگیر خوب باید قابلیت بازشدن و تنظیم کردن در قسمت جلو، کمر، زیربغل، جوانب و سرآستین‌ها را داشته باشد. این قابلیت باعث می‌شود بتوان تهویه در لباس به وجود آورد و یا آن را محکم بست. یک بادگیر خوب باید قابلیت بازشدن و تنظیم کردن در قسمت جلو، کمر، زیربغل، جوانب و سرآستین‌ها را داشته باشد.

۵- دندانه‌های زیپ‌ها بزرگ و مقاوم باشند و روی زیپ زبانه داشته باشد تا آن را از خیس شدن حفظ کند ولی اجازه تهویه لباس را بدهد. (بعضی از زیپ‌ها از جنس ضدآب هستند.)

۶- دسترسی به داخل جیب‌ها با دستکش و درحالی‌که کوله را به پشت دارید، آسان باشد.

۷- جیب‌ها باید دارای درپوش مناسب برای محافظت از باران باشند.

۸- قد آن به‌اندازه کافی بلند باشد و تا زیر قسمت کمر شلوار را بپوشاند و در این قسمت یک‌بند کشیدنی  داشته باشد تا قسمت پایین‌تنه را کیپ کند.

۹- درزها و دوخت‌های آن ضدآب و عایق و محکم باشند.

۱۰-آستین‌ها قسمت مچ را کاملاً بپوشانند. چسبانک، قزن قفلی و گیره‌های مخصوصی قسمت مچ را کاملاً کیپ نگه دارند.

خرید انواع بادگیر و کاپشن کوهنوردی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *