0

راهنمای ارتقاء و آپگرید دوچرخه برای انواع دوچرخه سواری

بازدید 3426
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

با ارتقاء، بهبود یا آپگرید قطعات اصلی و لوازم جانبی دوچرخه می توان در مصرف انرژی در زمان رکاب زدن صرفه جویی کرد. آپگرید کردن دوچرخه های کوهستان و جاده ای عملکرد و کارایی دوچرخه را دو چندان می کند. در یک دوچرخه از لاستیک گرفته تا نوار دور سر دسته را می توان ارتقاء داد و عملکرد دوچرخه سواری را بهبود بخشید.

ارتقاء سطح دوچرخه سواری با آپگرید قطعات دوچرخه

چه یک دوچرخه کوهستان جدید یا معروف داشته باشید، چه طرفدار دوچرخه جاده باشید یا یک دوچرخه مسابقه ای را دوست داشته باشی، ارتقاء چند قطعه اصلی یا به قول معروف آپگرید دوچرخه باعث می شود تا تجربه ی بهتری از دوچرخه سواری داشته باشید. ما از تکنسین های شرکت دوچرخه سازی REI و همچنین طرفداران این ورزش مفرح در جهت آپگرید کردن قطعاتی مانند سر دسته های فرمان، نوار سر دسته، زین و فرمان و همچنین افزایش عملکرد قطعاتی مانند پدال، ترمز، لاستیک و چرخ سوالاتی پرسیدیم.

از تغییرات سریع و آسان گرفته تا تغییرات جزیی و بلند مدت پیشنهادات ارزشمندی توسط این تکنسین ها مطرح شد. فهرست قطعات و تغییراتی که مد نظر آنان بود را در زیر می توانید ببینید.

پیشنهاد این متخصصان شامل تغییراتی در قطعات زیر بوده است.

  • سر دسته (گریپ) و نوار سردسته
  • زین
  • فرمان
  • پدال
  • لاستیک
  • ترمز
  • چرخ

علاوه بر راهکارهای این مقاله می توانید از فروشندگان اینترنتی نیز سوالات خود را در مورد ارتقاء قطعات و آپگرید دوچرخه بپرسید. اگر به دوچرخه فروشی در محل زندگی خود دسترسی دارید، مشاوره گرفتن در مورد قطعات می تواند راهگشای نیاز شما باشد. به دلیل اینکه دوچرخه فروشی ها تامین کننده قطعات یدکی هستند خود می توانند این قطعات را نصب کرده یا تغییرات جدید را بر روی دوچرخه شما اعمال کنند.

سر دسته (گریپ) و نوار سر دسته

بدن شما در سه نقطه با دوچرخه تماس دارد: پدال، صندلی و فرمان. فرمان مهم ترین نقطه ای است که شما با آن سر و کار دارید، چرا که دقیقاً در جلو قرار دارد و در طول حرکت دائماً با دستان خود روی این محل و همچنین به سر دسته های فرمان فشار می آورید.

اگر دوچرخه کوهستان یا مسابقه ای دارید، تعویض این سر دسته ها با جنس های با کیفیت تر یکی از راه های مقرون به صرفه ای است که باعث راحتی بیشتر و کنترل بهتر دوچرخه خواهد شد. ایمی اولنهوپ، یکی از تکنسین های تعمیر و فروش دوچرخه در فروشگاه REI در اورگون امریکا معتقد است: “اگر سر دسته ها را به جنسی نرم تر و شیک تر ارتقاء دهید، حتی اگر یک ساعت بخواهید دوچرخه سواری کنید باز هم متوجه تغییر زیادی در کیفیت دوچرخه سواری خواهید شد” وی اضافه میکند: “خیلی از دوچرخه سواران مخصوصا آنهایی که تازه دارند دوچرخه یاد میگیرند یا کسانی که بعد از مدت ها می خواهند از این وسیله استفاده کنند دوست دارند سر دسته را بیش از حد محکم بگیرند، بنابراین اگر سر دسته ای نرمتر در دستشان باشد راحت تر می توانند دوچرخه سواری کنند.” اگر سر دسته ای که انتخاب می کنید نرم و راحت می باشد نگران پستی و بلندی های سر راهتان نخواهید بود.

خواندن مقاله لیست وسایل دوچرخه سواری

سر دسته دوچرخه

اگر نوار پلاستیکی روی دسته کهنه شده و از جا در آمده بهتر است که این نوار را سریع عوض کنید. نوار روی دسته فقط برای زیبایی یا محافظت از سر دسته نیست. نوار مناسب و صاف باعث می شود که در بالا و پایین رفتن روی محیط های ناهموار زیاد خسته نشوید. همین نوار به ظاهر بی اهمیت باعث می شود دوچرخه سواری شما را کمتر خسته کند و انرژی زیادی از دست ندهید. نوار چسبی قیمت زیادی ندارد و در تمام دوچرخه فروشی ها موجود است. تنها ایراد نوار چسبی این است که کمی سخت روی سر دسته نصب می شود. بهتر است یک تعمیرکار یا کسی که با بستن نوار آشنایی دارد این ابزار ارزشمند را برای شما دور سر دسته بپیچاند.

زین

اگر حرف از راحتی و عملکرد و تمام ویژگی های یک دوچرخه خوب به میان باشد نمی توان اهمیت زین را انکار کرد. دوچرخه سواری نباید پای شما را اذیت کند. زین های موجود در بازار طوری طراحی شده اند که متناسب با تیپ بدنی و سبک دوچرخه سواری باشند.

همیشه زینی را انتخاب کنید که برای مدل و سبکی که دوچرخه سواری می کنید طراحی شده باشد. اگر به دنبال زین راحت تر برای دوچرخه سواری کوهستان هستید حتما باید از زین مخصوص دوچرخه کوهستان استفاده کنید. این زین باعث می شود تا در برخوردهای سخت، استخوان نشیمن گاه شما در محیط ناهموار کوهستان چندان اذیت نشود. اگر میخواهید به دوچرخه جاده خود وزن کمتری را تحمیل کنید و سرعتی تر برانید باید زینی را انتخاب کنید که بلند، نازک و با کمترین میزان پد و اسفنج باشد.

هرچه حجم اسفنج درون زین بیشتر باشد سرعت واکنش شما کمتر می شود. یکی از کارکنان دفتر مرکزی REI معتقد است: “تیپ بدنی شما و زین روی عملکرد سرعت دوچرخه تأثیر می گذارد. شکل متفاوت زین ها روی افراد مختلف تاثیر متفاوتی دارند.” در حقیقت زین های سفت تر در دوچرخه سواری طولانی مدت راحت تر هستند. اگر مرتبا دارید دوچرخه سواری می کنید، بهتر است که از زین سفت استفاده کنید. زین سفت عملکرد شما روی دوچرخه را کارآمدتر خواهد کرد چرا که حجمی از اسفنج و ابر مانع سرعت حرکت شما نخواهد شد.

فرمان

از بین همه اجزای دوچرخه فرمان قطعه ای است که اکثرا نادیده گرفته می شود. فرمان دوچرخه قابل تعویض است و البته تغییر مدل یا جنس و نوع فرمان تأثیر بسیار قابل توجهی بر نحوه دوچرخه سواری و راحتی شما روی دوچرخه خواهد داشت.

در فرمان دوچرخه، سر دسته گرد و سر دسته صاف (گریپ فرمان) هر کدام کارایی خود را دارند.

هم دوچرخه کوهستان و هم دوچرخه هیبریدی (مدل ترکیبی دوچرخه جاده و کوهستان) معمولاً دارای سر دسته یا گریپ صاف و میله فرمان بلند هستند که شما را راحت تر سر جای خود نگه دارند. میله های عریض در دوچرخه های کوهستانی ایستایی و ثبات بیشتری برای دوچرخه سوار به همراه دارند. اما میله ی فرمان با عرض زیاد چندان مناسب نیست. در حالت ایده آل، باید عرض سر دستی با شانه های شما هم عرض باشد. در همین حال، اگر سر دسته صاف و میله مسطح داشته باشید بدن شما روی دوچرخه بالاتر می آید. در این حالت از شکل خوابیده روی دوچرخه به حالت صاف و راحت تری می رسید.

دوچرخه جاده معمولاً دارای سر دسته ی گرد است که به شما اجازه می دهد تا دست های خود را در حالت های مختلف قرار دهید و زاویه تنه خود را بتوانید رو به بالا یا پایین تنظیم کنید. در سالهای اخیر سر دسته های گرد پیشرفتهای تکنولوژیکی در جنس (فیبر کربن HELLO که ۴۰٪ سبک تر از آلومینیوم است) و شکل داشته اند. این سر دسته ها با طراحی سطوح صاف در مرکز میله باعث می شوند تا دستان شما در حالت ایده آلی قرار بگیرد و شرایط راحت تری برای دوچرخه سواری داشته باشید. شما همچنین می توانید سر دسته ی گرد با زبانه ی قوی در ته میله فرمان داشته باشید که این مدل سر دسته فرصت جابجایی بیشتر و حالت پایدار تری برای دوچرخه سواری دارد.

همانطور که در مورد زین ها نیز صدق می کرد، میله فرمانی که انتخاب می کنید تا حد زیادی به دو مساله بستگی دارد: اول سبک و نوع دوچرخه سواری شما و دوم تناسب با بدن شما.

پدال

پدال قدرت را از پای شما به دوچرخه انتقال می دهد و این قطعه را به یکی از مهمترین نقاط تماس بدن با دوچرخه تبدیل می کند. بسیاری از دوچرخه ها در زمان فروش یا بدون پدال وارد بازار می شوند یا با پدالی فروخته می شوند که قابلیت ارتقاء، بهبود و آپگرید شدن را داشته باشد.

لاریسا کاستیل، متخصص فروش در REI سان دیه گو کالیفرنیا معتقد است: “پدال مطابق با سبک دوچرخه سواری هر شخص، کارآیی مناسب در رکاب زدن و حس خوب سواری گرفتن از دوچرخه را افزایش داده و همچنین باعث می شود کفش شما دقیق با پدال سازگاری داشته باشد.”

اولین تصمیم شما در زمان خرید و انتخاب پدال این باید باشد که یا پدال ها بدون گیره باشند (به این معنی که کفش شما استوک داشته باشد تا روی پدال ها میخ شود) یا تخت باشند (به این معنی که پدال نیازی به پوشیدن کفش های مخصوص دوچرخه سواری ندارد تا به سطح پدال بچسبد).

  • پدال های تخت (مسطح)

دوچرخه سوارانی که به صورت تفریحی از دوچرخه استفاده می کنند تمایلی به پوشیدن کفش های مخصوص دوچرخه ندارند چرا که راه رفتن با آن کفش های خاص اصلا کار راحتی نیست. برای این در زمان خرید می توانید پدال تخت یا مسطح انتخاب کنید. اگر قصد دارید در محیط شهر دوچرخه سواری کنید و برای تناسب اندام از دوچرخه استفاده می کنید، از پدال هایی استفاده کنید که مسطح و تخت باشند. قیمت این پدال ها چون حرفه ای نیستند و سبک هستند ارزان بوده و برای لذت بردن از دوچرخه سواری عالی هستند.

پدال های مسطح برای دوچرخه سواری کوهستان زیاد استفاده می شوند. پدال دوچرخه کوهستان گیره هایی دارند که در کف کفش های مخصوص دوچرخه سوار گیر می کنند، به همین علت پا محکم در پدال گیر کرده و به آن می چسبد.

  • پدال های بدون گیره

اگر به صورت جدی پیگیر دوچرخه سواری جاده هستید شک نکنید که باید از پدال های بدون گیره استفاده کنید. دوچرخه سواری با پدال بدون گیره به شما قدرت کنترل بیشتری می دهد (پرش خرگوشی با این پدال ها خیلی راحت است).

پدال های بدون گیره به شما اجازه می دهند که با پاهای خود هم پدال را بالا بکشید و هم به سمت پایین فشار بیاورید، این مسئله علاوه بر اینکه باعث افزایش انتقال قدرت می شود، عملکرد رکاب زدن را نیز بهبود می بخشد. پدال های بدون گیره انواع مختلفی دارند، اما سه سوراخ و SPD رایج ترین مدل ها هستند. در حقیقت کارایی پدال برای شما به این مساله بستگی دارد که کدام مدل را برای دوچرخه سواری انتخاب کنید. همچنین، اگر دوچرخه جاده دارید و در محیط شهری دوچرخه سواری می کنید، می توانید یک پدال دو طرفه داشته باشید که دو کار انجام می دهد. یک سمت از این دو طرف تخت ساخته شده و طرف دیگر گیره دارد تا در هر محیطی بتوانید از این پدال های دو کاره استفاده کنید.

ترمز

تلاش دوچرخه سواران همیشه بر این اصل بوده که دوچرخه های خود را سبک تر و سریعتر کنند، اما اگر کمی پول برای ترمز و قدرت بازدارنده خرج شود مطمئنا ارتقاء هوشمندانه ای صورت گرفته است. ترمز های بهتر نه تنها باعث می شوند تا سریع تر تعادل شما حفظ شود، بلکه می توانند سرعت شما را نیز افزایش دهند.

تیم بوردلسکی تکنسین REI در راکویل مریلند معتقد است: “بهبود و آپگرید ترمز های دوچرخه جاده ای مدل دوچرخه سواری شما را از اساس تغییر خواهد داد. با آپگرید ترمز ها کنترل حرکت در سرازیری راحت تر می شود، پیچ ها را سریعتر می شود طی کرد و نگرانی از تصادف با ماشین کاهش می یابد. وقتی مطمئن هستید دوچرخه ی شما ترمزی دارد که می تواند مدام درگیر باشد و سریع از سرعت شما بکاهد پس از بابت امنیت جای نگرانی ندارید.”

کم هزینه ترین و سریع ترین راه برای آپگرید کردن و بهبود وضعیت ترمز، تعویض لنت است. لنت قطعات مربعی شکل کوچک و لاستیکی است که به روتور (Rotor) یا رینگ ها فشار وارد می کند تا سرعت کم شود و در نهایت دوچرخه متوقف شود. اغلب دوچرخه های ساخته شده در دهه های گذشته دارای ترمزهای دیسکی بودند. هنوز هم ترمز های دیسکی از لنت هایی استفاده می کنند که با گذشت زمان فرسوده می شوند و باید پس از مدتی تعویض شوند.

اگر بخواهید از دوچرخه برای سالیان دراز استفاده کنید، باید کل سیستم ترمز را تعویض کنید چرا که در چند سال گذشته پیشرفت چشمگیری در تکنولوژی ترمز دیسکی به وجود آمده است. ترمزهای جدید به علت وجود مخازن هیدرولیک، سبک تر و کارا تر از ترمز های قدیمی هستند. ترمزهای دیسکی هیدرولیک نسبت به ترمزهای دیسکی مکانیکی واکنش سریع تر و حالت نوسان بهتری (تغییر سرعت در ترمز گرفتن) دارند. سرعت و قدرت این ترمزها به حدی است که به راحتی با اشاره انگشت می توانید ترمز بگیرید. این حالت به شما اجازه می دهد تا دست خود را بیشتر روی میله فرمان نگه دارید پس به همین دلیل است که می توانید کنترل بهتری نیز روی دوچرخه خود داشته باشید.

لاستیک

لاستیک ها تنها نقطه ی تماس دوچرخه با زمین هستند. چه در جاده ی صاف حرکت کنید چه در کویر شنی می بایستی مطمئن شوید که بهترین تماس ممکن را با زمین دارید. اگر چندین سال است که از یک جفت لاستیک استفاده می کنید به آج ها و سطح لاستیک نگاهی بیندازید، اگر فرسوده شده اند پس باید لاستیک ها را عوض کنید. اگر دوچرخه شما لاستیک های ساده و قدیمی دارد، با ارتقاء لاستیک ها به مدل های جدید تر چرخش و تغییر مسیر آسان تر می شود، وزن کاهش یافته و سرعت بالاتر می رود و در کل حس بهتری نسبت به قبل خواهید داشت. خوشبختانه ارتقاء لاستیک ها یکی از کم هزینه ترین مراحل آپگرید دوچرخه است. در اغلب موارد نصب و تعویض لاستیک امری ساده می باشد. (تعویض لاستیک با فرایند تعمیر لاستیک پنچر فرقی نمی کند).

اولنهوپ، تکنسین آپگرید دوچرخه در REI در ایالت اورگان معتقد است: “لاستیکی را تهیه کنید که مناسب محل دوچرخه سواری شما باشد.” آج لاستیک مورد نظر با نوع دوچرخه سواری شما باید مطابقت داشته باشد. برجستگی بزرگتر و فاصله ی زیاد بین این آج ها برای دوچرخه کوهستان مناسب است. این لاستیک ها در زمین های شل و مرطوب بهتر عمل می کنند. برای دوچرخه جاده، لاستیک هایی را انتخاب کنید که آج کمتری دارند یا بدون آج هستند. این لاستیک ها تنها برای محیط های مسطح ساخته شده اند. لاستیک های عریض تر و پیچیده تر برای سفرهای ترکیبی ساخته شده اند.

بسیاری از دوچرخه سواران در دوچرخه کوهستان و جاده ای خود از لاستیک های پهن برای کشش بیشتر و سواری راحت تر استفاده می کنند. (البته که لاستیک های نازک تر کارآمدتر هستند اما یک لاستیک جاده ای ۲۸ میلی متری با فشار ۱۰۰ psi خیلی راحت تر از یک لاستیک  ۲۳ میلی متری با همان فشار است.) همچنین، محبوبیت دوچرخه سواری در کویر و شن و ماسه باعث شده تا دوچرخه های جاده ای نیز به لاستیک های پهن مجهز شوند. شاید این لاستیک ها برای سنگفرش خوب نباشند اما بر روی سنگ ریزه از خستگی دوچرخه سوار جلوگیری می کنند.

اندازه لاستیک باید با اندازه طوقه و چرخ مطابقت داشته باشد. مطمئن شوید که فاصله طوقه چقدر است تا سایز لاستیک مناسب با چرخ را بتوانید مشخص کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که لاستیک های عریض تر سنگین تر نیز هستند، بنابراین بین سرعت و کشش، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

مقاله پشنهادی: دوچرخه سواری در کوهستان

چرخ، گران ترین مرحله ی آپگرید قطعات برای دوچرخه سواری

خرید یک جفت چرخ جدید گران ترین بخش ارتقاء و آپگرید دوچرخه است. اما اگر چرخ ها را ارتقاء دادید بیشترین تأثیر را در عملکرد دوچرخه شاهد خواهید بود.

نولان یانکوفسکی، تکنسین آپگرید دوچرخه در REI در سن دیگو کالیفرنیا می گوید: “چرخ های آپگرید شده هم سبک تر هستند و هم با دوام تر خواهند بود. غالباً این چرخ ها بلبرینگ های بهتری دارند، بنابراین در زمان دوچرخه سواری انرژی کمتری از دوچرخه سوار می‌گیرند و راحت تر و سریعتر می چرخند.”

قیمت یک جفت چرخ به صورت کلی مشخص نیست. در کل چرخ محدوده قیمت متنوعی دارد. اگر دوست دارید عملکرد خود را به سطح بلایی برسانید فیبر کربن از همه چیز بهتر است. چرخ فیبر کربن گرانتر از بقیه چرخ های می باشد اما سبک تر از چرخ های آلومینیومی قدیمی است. چرخ فیبر کربن جنس سفت و سخت تری دارد و همین امر باعث می شود چرخ ها در طول زمان سالم تر بمانند. چرخ های سبک تر و سخت تر روی عملکرد دوچرخه شما تاثیر مستقیم می گذارند. فیبر کربن وزن کلی دوچرخه شما را از نیم تا یک کیلوگرم کاهش می دهد. همین امر باعث می شود تا انرژی شما برای رکاب زدن کمتر به هدر رود. در نتیجه این امر دوچرخه سواری سریعتر و چابک تری خواهید داشت.

منبع: rei.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *