0

همه چیز درباره نوشیدن آب در کوهپیمایی

بازدید 2556
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
همراه داشتن آب آشامیدنی از ضروریات کوهپیمایی است. اما بسیاری از کوهنوردان سوالاتی در مورد مقدار آب مصرفی و منابع مصرف آب در کوهستان دارند. در این مطلب به این سوالات پاسخ داده‌ایم.
همراه داشتن آب کافی از ضروریات کوهپیمایی برای حفظ انرژی و روحیه است. کم آبی بدن در کوهپیمایی های طولانی ممکن است بسیار خطرناک باشد. کم آبی علاوه بر ضعف بدن باعث احتمال بیشتر گرمازدگی و هیپوترمی (سرما زدگی) می‌شود. کم آبی بدن همچنین ممکن است باعث سرگیجه و توهم شود.
نیاز اشخاص مختلف به آب متفاوت است ولی به صورت عمومی به ازای هر دو ساعت کوهپیمایی باید یک لیتر آب نوشید. آب را نه به صورت یکباره بلکه در فواصل زمانی مستمر مصرف بنوشید. حتی اگر حس تشنگی نکردید باید آب بنوشید چرا که کوهنوردی حتی در هوای سرد باعث عرق کردن می‌شود. در این راستان مقاله “ضرورت نوشیدن آب در کوهنوردی های زمستانی” را مطالعه نمایید.
علاوه بر آب نیاز به حمل نمک محلول مایع درمانی … خواهید داشت چرا که عرق کردن باعث از دست دادن الکترولیت های بدن می‌شود. به همراه داشتن این نوع نمک به خصوص برای کسانی که فشار خون پایینی دارند ضروری است. نمک مایع درمانی و آب محلولی بسیار موثر تر از آب معمولی است.
متاسفانه آب وزن زیادی به کوله پشتی شما اضافه می‌کند. البته باید به اندازه متعادل آب حمل کرد. اگر در کنار منابع آب پیمایش می‌کنید می‌توانید آب کمتری حمل کنید که در ادامه توضیح داده می‌شود.
مقاله پیشنهادی : چگونه کوله پشتی خود را به بهترین شکل برای کوهنوردی ، ببندیم ؟

بهترین روش برای حمل آب در کوهنوردیآب در طبیعت گردی

کمل بک یا کیسه آب: این مخزن ها بسیار کاربردی هستند و برای استفاده از آن‌ها نیاز به توقف و باز کردن کوله پشتی نیست. نکته منفی این ابزار یخ زدن آب داخل شلنگ در هوای بسیار سرد است.
ممکن است بتوان با پوشاندن شلنگ از یخ زدن آب جلوگیری کرد ولی عموما این مخزن ابزار مناسبی برای هوای بسیار سرد نیست.
بطری آب: بطری های آب دو نوع دارند: ۱) پلاستیکی ۲) فولاد ضد زنگ. من شخصا بطری های فولادی را ترجیح می‌دهم زیرا که بطری های پلاستیکی مزه آب را عوض می‌کنند. علاوه بر این بطری های فولادی از گرم شدن بیش از حد آب در هوای گرم جلوگیری می‌کنند و مقاومت بهتری در برابر ضربه دارند.
مزیت دیگر بطری ها به مخزن آب این است که در صورت قرار گرفتن در پشت کوله پشتی با احتمال کمتری یخ می‌زنند. با همراه داشتن بطری حتی با یخ زدن مخزن هنوز به آب دسترسی خواهید داشت.
پیشنهاد ما: کیسه آب پکینیو

منابع آب آشامیدنی در کوهنوردی

بهتر است از نوشیدن آب دریاچه ها و چشمه ها خودداری کنید چرا که ممکن است باعث اسهال و عفونت شود.
اگر در مسیر کوهپیمایی منابع آب آشامیدنی وجود دارد می‌توانید با توجه به نکات زیر میزان آب حمل شده را کم کرده و از منابع طبیعی استفاده کنید.

 

اولین گزینه برای سالم سازی آب استفاده از قرص های تصفیه است. این قرص ها وزن بسیار کمی دارند و استفاده از آن‌ها به سادگی انداختن یک قرص در بطری است.
دومین گزینه استفاده از بطری آب فیلتردار است. سعی کنید از انواع قابل استفاده مجدد و با دوام این بطری ها استفاده کنید.
و آخرین گزینه جوشاندن آب به مدت یک تا سه دقیقه است.
حال شرایطی را تصور کنید که به هیچ یک از گزینه‌های بالا دسترسی نداشته ولی نیاز به نوشیدن آب دارید. طبق نظر پزشکان بهتر است از آب چشمه یا دریاچه بنوشید چرا که خطر کم آبی بدن مهمتر از خطر اسهال و عفونت است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *