0

وسایل کوهنوردی مبتدی | لیست کامل+عکس وسایل کوهنوردی

بازدید 116
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

خرید وسایل کوهنوردی مبتدی برای افرادی که می‌خواهند ورزش کوهنوردی را آغاز کنند موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود. طبیعتاً لوازمی که مبتدیان برای این ورزش نیاز دارند با افراد حرفه‌ای متفاوت است. آشنایی با این لوازم بسیار مهم است چرا که کوهنوردی کردن بدون لوازم مورد نیاز کار پر ریسک و خطرناکی محسوب می‌شود. وجود برخی لوازم کوهنوردی مبتدی برای ورزشکاران تازه کار حیاتی است و اصلاً نمی‌توان آنها را کنار گذاشت. قصد داریم مهم‌ترین وسایلی که یک کوهنورد مبتدی به آنها نیاز دارد را در ادامه با هم مورد بررسی قرار دهیم.

 

وسایل کوهنوردی مبتدی

 

لوازم کوهنوردی مبتدی

وقتی صحبت از وسایل کوهنوردی مبتدی می‌کنیم برخی افراد فکر می‌کنند قرار است در مورد لوازمی حرف بزنیم که به صورت حرفه‌ای در باشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از آن وسایل هم برای کوهنوردی مورد نیاز هستند اما در اینجا مقصود ما از لوازم کوهنوردی مبتدی آنهایی هستند که برای یک کوهنوردی ساده مانند صعود بهپلنگچال ، چین کلاغ و … مورد استفاده قرار می‌گیرند و وجودشان برای حفظ ایمنی ضروری است. با مهمترین لوازم کوهنوردی که مبتدیان به آنها احتیاج دارند بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • کلاه کوهنوردی
  • لباس کوهنوردی
  • کوله پشتی کوهنوردی
  • کفش کوهنوردی
  • چراغ پیشانی یا هدلایت 
  • قمقمه 
  • هارنس 
  • طناب 
  • کارابین
  • میخ و لنگر
  • لنگر برف و یخ
  • کلنگ یخ شکن
  • کرامپون
  • جعبه کمک اولیه

آیا به راهنمای کوهنوردی برای مبتدی ها نیاز دارید؟ می توانید مقاله بریم کوه با همین نام را مطالعه نمایید.

کلاه کوهنوردی

یکی از وسایل کوهنوردی مبتدی که حتماً باید آن را خریداری کنید کلاه کوهنوردی است. کلاه‌های کوهنوردی دسته‌بندی‌های گوناگونی دارند. اگر صرفاً برای تفریح و سلامتی به کوه می‌روید خرید کلاه‌های نقاب‌دار برای اینکه از آسیب آفتاب دور بمانید کافی است اما اگر می‌خواهید صخره‌نوردی را تجربه کنید باید کلاه ایمنی هم بخرید. کلاه‌های ایمنی صخره‌نوردی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از سر شما در برابر سقوط سنگ محافظت کنند. هنگام خرید کلاه‌های کوهنوردی کمی دست و دلباز عمل کنید و محصولاتی را بخرید که کیفیت خوبی داشته باشند. این لوازم کوهنوردی مبتدی اگر کیفیت نداشته باشند شما را اذیت خواهند کرد و کوهنوردی را تبدیل به کاری آزاردهنده می‌کنند.

 

 

لباس کوهنوردی

یکی از مهمترین وسایل کوهنوردی مبتدی لباس کوهنوردی است. در کوهنوردی لباس‌های گوناگونی مورد استفاده قرار گیرند که برخی از آنها را خدمتتان معرفی می‌کنیم:

  • لایه پایه:این لباس‌ها کنار پوست قرار می‌گیرند و رطوبت را به لایه‌های بعدی منتقل می‌کنند. به این ترتیب بدن شما همیشه خشک می‌ماند و احساس گرمی و راحتی خواهید داشت. دستکش، شلوار، بلوز و جوراب از جمله لباس‌های لایه پایه هستند.
  • لایه میانی:لباس‌های لایه میانی روی لایه پایه پوشیده می‌شوند و در برابر عوامل محیطی مقاومت ایجاد می‌کنند. با پوشیدن این وسایل کوهنوردی مبتدی احساس تعادل بهتری خواهید داشت. مانتو، شلوار کوهنوردی و کاپشن از جمله لباس‌های لایه میانی هستند.
  • لایه بیرونی:لباس‌های لایه بیرونی در کوهنوردی باید ضد آب و باد باشند. آنها آخرین لباس‌هایی هستند که یک کوهنورد می‌پوشد و در میان لوازم کوهنوردی مبتدی بسیار مهم هستند. کلاه، گتر و پانچو از مهم‌ترین لباس‌های لایه بیرونی کوهنوردان هستند.

کوله پشتی کوهنوردی

یکی یکی دیگر از وسایل کوهنوردی مبتدی ضروری کوله پشتی است. وقتی برای خرید کوله پشتی کوهنوردی اقدام می‌کنید باید روی چندین پارامتر مثل جنس و حجم توجه زیادی داشته باشید. کوله‌های کوهنوردی معمولاً چند لایه مقاوم پارچه‌ای دارند و در برابر عوامل محیطی مقاومت خوبی نشان می‌دهند. البته در کنار این ویژگی‌ها باید به وزن کوله پشتی هم دقت داشته باشید. کوله پشتی کوهنوردی نباید خیلی سنگین باشد و مانع از تحرک شما شود.

کفش کوهنوردی

کفش کوهنوردی نیز از وسایل کوهنوردی مبتدی است که باید به شدت مورد توجه قرار بگیرد. در میان لوازم کوهنوردی مبتدی شاید هیچ کدام به اندازه کفش مهم نباشند. باید کفش‌هایی را انتخاب کنید که از پاهای شما به خوبی محافظت کنند و اصطکاک لازم برای حرکت روی سنگ‌ها را ارائه دهند. وقتی می‌خواهید این وسایل کوهنوردی مبتدی را بخرید حتماً چند جفت آنها را تست کنید و بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

 

 

چراغ پیشانی یا هدلایت 

شاید جالب باشد که بین وسایل کوهنوردی مبتدی به چراغ پیشانی یا هدلایت اشاره کنیم. هنگام کوهنوردی در شرایط گوناگون نیاز به نور پیدا خواهید کرد و هدلایت بهترین گزینه برای شما است. وقتی هدلایت داشته باشید برای تامین نور دست‌های خودتان را مشغول نمی‌کنید و می‌توانید از آنها هم استفاده نمایید. مخصوصاً اگر علاقه به غارنوردی داشته باشید چراغ‌های پیشانی یا همان هدلایت بهترین لوازم کوهنوردی مبتدی برای شما خواهند بود.

قمقمه

بدون قمقمه کوهنوردی وسایل کوهنوردی مبتدی شما ناقص می‌مانند. باید قمقمه‌هایی را خریداری کنید که جنس خوبی داشته باشند و آب خنک برای مدت زمان طولانی نگه دارند. البته قمقمه‌هایی که می‌خرید نباید به سرعت خراب شوند و در برابر نور آفتاب و دیگر عوامل محیطی باید مقاومت خوبی داشته باشند. علاوه بر قمقمه خرید فلاسک هم برای افرادی که علاقه شدیدی به چایی یا دیگر نوشیدنی‌های داغ دارند ضروری است. در خرید این وسایل کوهنوردی مبتدی هم حساسیت زیادی داشته باشید و به دلیل اینکه وجود این وسیله برای تامین آب مورد نیاز شما ضروری است حتماً بهترین مدل آن را بخرید.

هارنس

یکی از ضروری‌ترین وسایل کوهنوردی مبتدی که می‌خواهیم آن را بررسی کنیم هارنس است. هارنس را به عنوان صندلی فرود هم می‌شناسند و برای بالا بردن ایمنی هنگام صعود یا فرود ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی اصلی هارنس این است که می‌تواند فشار را تقسیم کند و شوک سقوط را برای کوهنوردان کاهش دهد. با توجه به اهمیتی که هارنس دارد هنگام خرید آن باید حساسیت زیادی داشته باشید و صرفاً دنبال محصولات با کیفیت بازار بگردید.

 

 

طناب

از دیگر وسایل کوهنوردی مبتدی که ممکن است در مسیر به آن احتیاج پیدا کنید می‌توانیم به طناب اشاره نماییم. به طور کلی دو دسته طناب دینامیک و استاتیک وجود دارند. طناب‌های دینامیک با خاصیت ارتجاعی نیروهای ناشی از سقوط را جذب می‌کنند و مانع از سقوط ورزشکار می‌شوند. طناب‌های استاتیک این خاصیت را ندارند و بیشتر برای راپلینگ یا نجات مورد استفاده قرار می‌گیرند. طناب کوهنوردی را حتماً از فروشگاه‌های ورزشی بخرید و هرگونه طناب معمولی را برای این کار مورد استفاده قرار ندهید. طناب در شرایط اضطراری جزئی از لوازم کوهنوردی مبتدی است که وجود آن می‌تواند نجات بخش زندگی یک انسان شود.

کارابین

یکی از وسایل کوهنوردی مبتدی که برای حفظ امنیت وجود آن بسیار مهم است کارابین نام دارد. کارابین وسیله‌ای است که برای نگه داشتن طناب در ارتفاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً از جنس فولاد یا آلومینیوم تولید می‌شود. در بازار احتمالاً با دو مدل کارابین ساده و پیچ برای خرید مواجه شوید. هنگام خرید کارابین مواظب باشید که محصولات تقلبی و فیک نخرید. اگر در شرایط اضطراری قرار بگیرید این لوازم کوهنوردی مبتدی حیاتی می‌شوند و اگر کیفیت خوبی نداشته باشند بحران‌ساز خواهند شد.

میخ و لنگر

در میان وسایل کوهنوردی مبتدی میخ و لنگر دیگر مواردی هستند که باید در مورد آنها صحبت کنیم. البته میخ و لنگر بیشتر برای کوهنوردانی مناسب هستند که قصد صخره‌نوردی داشته باشند. این وسایل به صخره وصل می‌شوند و با رد کردن طناب از آنها جلو سقوط ورزشکار گرفته می‌شود. در بسیاری از نقاط کوهستانی که ویژه صخره‌نوردی آماده شده‌اند این وسایل کوهنوردی مبتدی به صورت ثابت نصب می‌شوند. اگر می‌خواهید در کوهستان صخره‌نوردی را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنیم اول در سالن این کار را انجام دهید و بعداً با استفاده از وسایل کامل در محیط طبیعی آن را امتحان کنید.

لنگر برف و یخ

در میان وسایل کوهنوردی مبتدی لنگر برف و یخ برای افرادی مناسب است که می‌خواهند به کوهستان‌های مملو از برف سفر کنند. این لوازم کوهنوردی مبتدی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که کوهنوردان بخواهند یخنوردی را تجربه کنند. لنگر برف مثل لنگر کشتی در برف قرار می‌گیرد و از کوهنورد به خوبی حمایت می‌کند. لنگرهای برف و یخ سیم بکسل کوتاهی دارند که اگر آن را به طناب وصل کنید ایمنی خودتان را افزایش می‌دهید. این لنگرها توانایی آن را دارند که تا چند صد کیلوگرم وزن را تحمل نمایند.

کلنگ یخ‌شکن

از دیگر وسایل کوهنوردی مبتدی که در شرایط یخنوردی کاربرد پیدا می‌کند کلنگ یخ شکن است. این لوازم کوهنوردی مبتدی نیز برای مناطق برفی و یخی مناسب هستند و می‌توانید با استفاده از آنها صخره نوردی یا هموار کردن مسیر را انجام دهید. هنگام خرید کلنگ‌های یخ شکن حتماً به قد خودتان و مسیری که قرار است در آن کوهنوردی را تجربه کنید دقت داشته باشید. شما باید خرید را بر اساس همین دو پارامتر انجام دهید و اگر دقت کافی نداشته باشید ممکن است دچار مشکل شوید.

کرامپون

کرامپون در میان وسایل کوهنوردی مبتدی در دسته‌ای قرار می‌گیرد که مربوط به یخنوردی و شرایط برفی هستند. این لوازم کوهنوردی مبتدی به کفش بسته می‌شوند و میخ آنها در کف بوت قرار می‌گیرد. وقتی کرامپون را به کف کفش خودتان وصل کنید خیلی راحت می‌توانید روی برف یا حتی یخ حرکت کنید. در واقع کرامپون مانع از لغزش شما هنگام یخنوردی یا حرکت روی برف می‌شود. به این نکته دقت داشته باشید که کرامپون‌ها در انواع مختلفی طراحی می‌شوند و حتماً هنگام خرید آنها به این طبقه‌بندی توجه کنید.

 

 

جعبه کمک های اولیه

شاید مهمترین وسایل کوهنوردی مبتدی لوازمی باشند که در جعبه کمک‌های اولیه وجود دارند. بدون این لوازم کوهنوردی مبتدی سفر کردن به مناطق کوهستانی اشتباه بزرگی است. کوهنوردی پر از اتفاقات پیش‌بینی نشده است و اگر خودتان را برای این اتفاقات آماده نکرده باشید با چالش‌های جدی مواجه می‌شوید. داشتن جعبه کمک‌های اولیه کمک می‌کند تا در شرایطی که یکی از همراهان یا خودتان با آسیبی مواجه شده‌اید اقدامات اولیه را سریعاً انجام دهید. گاهی اوقات در کوهنوردی پانسمان یک زخم کوچک می‌تواند از مرگ یک ورزشکار جلوگیری به عمل آورد. به همین دلیل استفاده از جعبه کمک‌های اولیه را جدی بگیرید و حتماً آن را همراه خودتان داشته باشید.

 

چک لیست وسایل کوهنوردی یک روزه

حتی برای سفر یک روزه هم باید وسایل کوهنوردی مبتدی گوناگونی را همراه خودتان داشته باشید. البته لازم نیست تمام وسایلی که تا اینجا با هم بررسی کردیم همراه شما باشند اما بردن بسیاری از آنها ضروری و لازم است. مثلاً شما نمی‌توانید بدون جعبه کمک‌های اولیه که یکی از مهم‌ترین لوازم کوهنوردی مبتدی است سفر خودتان را آغاز کنید. همچنین کفش و کوه کوهنوردی باید داشته باشید و امکان حذف آنها به هیچ وجه وجود ندارد.

نکته دیگری که در تنظیم چک لیست وسایل کوهنوردی یک روزه باید به آن دقت داشته باشید علایق خودتان است. قرار نیست در تمام کوهنوردی حرکت کنید و برخی اوقات ممکن است در محلی برای استراحت بمانید و کارهای مورد علاقه خودتان را انجام دهید. پس اگر علاقه به کتاب، موسیقی و… تا جایی که می‌شود آنها را همراه خودتان ببرید. چک لیست پیشنهادی ما برای کوهنوردی یک روزه به صورت زیر است:

  • کفش
  • کوله
  • کاپشن
  • کرم ضد آفتاب
  • کیت کمک‌های اولیه
  • آب زیاد و قمقمه
  • غذا سبک
  • عینک
  • فلاسک
  • مغزیجات

 

وسایل دفاعی کوهنوردی که حتما باید همرهتان باشد…

از دیگر وسایل کوهنوردی مبتدی که لازم است در هر سفری همراه خودتان ببرید تجهیزات ایمنی هستند. این دسته از لوازم کوهنوردی مبتدی هم شوخی بردار نیستند و حتماً باید بخشی از آنها را در هر سفر همراه داشته باشید. یکی از بهترین وسایل دفاعی در کوهستان باتوم کوهنوردی است. باتوم کوهنوردی در شرایط خاص می‌تواند وسیله دفاعی شما در برابر موارد آزاردهنده باشد و در عین حال به عنوان عصا هم می‌توانید از آن استفاده کنید. کلاه ایمنی از دیگر وسایل دفاعی کوهنوردی است که حتماً بهترین مدل آن را خریداری کنید و در سفر همراه خودتان داشته باشید. طناب با کیفیت و مناسب هم می‌تواند در شرایط خاص جان شما را نجات دهد.

شاید همراه داشتن یک چاقو کوهنوردی مناسب بتواند به عنوان یک وسیله دفاعی در برخی شرایط به شما کمک کند. چراغ قوه مناسب و قابل حمل نیز می‌تواند در برخی شرایط به عنوان وسیله دفاعی مورد استفاده قرار گیرد. البته وسایل دفاعی بسیار زیاد دیگری هم هستند که بر اساس نوع کوهنوردی خودتان می‌توانید آنها را انتخاب کنید.

وسایل مورد نیاز کوهنوردی در زمستان

وسایل کوهنوردی مبتدی در زمستان نسبت به تابستان کمی متفاوت هستند. البته اکثر وسایلی که در هر کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرند مشابه می‌باشند اما جنس و نوع آنها ممکن است کمی تفاوت ایجاد کند. مثلاً برای سفر در زمستان باید لباس‌های مخصوص این فصل را خریداری کنید و حتماً کاپشن همراه خودتان داشته باشید. همچنین خرید یک بارانی برای کوهستان‌هایی که در مناطق پربارش هستند ضروری خواهد بود. غذاهایی که انتخاب می‌کنید نیز باید گرمای بدن شما را افزایش دهند و برای مقابله با سرمازدگی مفید باشند. قطب نما، نخ بهمن، پتوی نجات، دستمال کاغذی و… از دیگر وسایلی هستند که در فصل زمستان استفاده از آنها اهمیت زیادی دارد.

 

 

جمع بندی

اگر جدیداً علاقمند به کوهنوردی شده‌اید و می‌خواهید سفرهای جذابی را تجربه کنید حتماً قبل از هر کاری وسایل کوهنوردی مبتدی را خریداری نمایید. بسیاری از لوازم کوهنوردی مبتدی را خدمتتان معرفی کردیم و خرید آنها می‌تواند سفر لذت بخش، خاطره انگیز و امنی را برای شما به همراه داشته باشد. حتماً برای فصل‌های تابستان و زمستان وسایل ضروری آنها را همراه داشته باشید و برای دفاع از خودتان هم ابزار مناسب خریداری کنید.

 

منبع : decathlon.co.uk

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *