0

۱۳ فواید کوهنوردی برای بانوان

بازدید 19
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

کوهنوردی ورزشی پر چالش و هیجان انگیز و پر تحرک می باشد که در کنار لذت بردن از طبیعت فواید بسیاری برای ما به همراه دارد . بانوان نیز همچون اقایان می توانند از فواید کوهنوردی استفاده کنند و خواص مهمی که برای سلامت جمسی و روانی بانوان مفید می باشد بهرهمند شوند .

همچنین کوهنوردی انرژی زیادی مصرف می کند و بانوانی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند و زندگی سالم تری را به همراه داشته باشند روش موثری برای ایشان می باشد .

 

مهم ترین اثرات کوهنوردی بر سلامتی جسمی و روانی بانوان

یکی از فواید کوهنوردی برای بانوان تاثیرات مثبتی  است که بر سلامت جسمی و روانی بانوان می گذارد. از جنبه های روانی ان می توان به افزایش روحیه و سلامت ذهنی بانوان اشاره کرد و به این دلیل که این ورزش در طبیعت انجام می شود باعث افزایش اعتماد به نفس و نیز روحیه ماجراجویانه می شود .

در کنار خواص روانی کوهنوردی برای بانوان ، کوهنوردی به بهود سلامت جسمی و تقویت عضلات بانوان  نیز کمک شایانی می کند و به عنوان یک فعالیت بدنی و ورزشی نیز تاثیر بسزایی بر سلامت جسمی بانوان دارد.

خواص کوهنوردی برای بانوان

در زیر به چند نمونه از خواص کوهنوردی برای بانوان اشاره خواهیم کرد :

 

۱.فواید کوهنوردی برای عضلات پا در بانوان

یکی از مهم ترین فواید کوهنوردی برای بانوان این است که کوهنورد به دلیل اینکه تحرک بالایی دارد فشار زیادی به بدن وارد می کند و عمدتا از عضلات پا برای بالا رفتن از کوه و کوهپیمایی استفاده میشود باعث تقویت همه عضلات پا همچون عضلات چهارسر ، همسترینگ و ساق پا می شده و این امر موجب می شود در هنگام راه رفتن های طولانی دیرتر خسته شوید.

 

۲.فواید کوهنوردی برای زانو

در زندگی امروزه که تحرک انسان ها به مرور زمان کمتر می شود و کار ها و تفریحاتمان نیز اغلب بصورت نشسته انجام می گیرد .

و این بی تحرکی باعث می شود تا آسیب جدی به اسکلت بدن مخصوصا زانو ها برسد به خصوص بانوان که بیشتر در معرض این بیماری ها می باشند  از فواید کوهنوردی برای بانوان بهره

مند شوند که از درد های زانو جلوگیری کرده و باعث تقویت مفاصل می شود .

 

۳.فواید کوهنوردی برای کبد

از فواید کوهنوردی برای بانوان میشه فواید کوهنوردی برای کبد را نام برد بیماری های کبدی همچون کبد چرب که در اثر خوردن غذا های چرب و آماده و عدم تحرک زیاد بوجود می آید و باعث افزایش وزن و چاقی می شود اکثر انسان های امروزه را در گیره خود کرده که بانوان نیز از این بیماری دور نبودند . از فواید کوهنوردی برای کبد می توان به این موضوع اشاره کرد که کوهنوردی  به دلیل تحرک بالا و مصرف زیاد کالری بدن باعث مصرف چربی های اضافی بدن شده و بهبود عمل کرد کبد را به همرا خواهد داشت .

و همچنین کوهنوردی به ویژه برای بانوان یک ورزش هوازی محسوب میشود و به دلیل از تاثیر کوهنوردی بر زنان، اکسیژن رسانی بهتر برای بدن و بهبود عملکرد کبد است.

۴.فواید کوهنوردی برای شکم

همینطور که در بالا به این موضوع اشاره شد کوهنوردی با افزایش متابولیسم بدن ،سوخت ساز بدن را افزایش داده که موحب مصرف چربی های اضافی می شود همین امر باعث کم شدن چربی کل بدن شده و چربی های شکمی نیز از این قاعده مستثنا نیستن و همچنین کوهنوردی بخاطر در گیر کردن عضلات میانی بدن و فشار اوردن بر روی عضلات شکم شده که باعث تقویت عضلات شکمی می شود و با انجام ورزش کوهنوردی به صورت مستمر به شکمی به دور از چربی دست خواهید یافت که این خود یکی از فواید کوهنوردی برای بانوان می باشد.

 

۵.افزایش انعطاف و تعادل در بانوان به کمک کوهنوردی

از دیگر خواص کوهنوردی برای بانوان افزایش انعطاف و تعادل در بانوان به کمک کوهنوردی نام برد  به این دلیل که  در کوهنوردی به دلیل عبور از مسیر های سخت و ناهمواره که نیاز به حفظ انعطاف و تعادل بدنی دارد باعث افزایش انعطاف و تعادل در بانوان می شود.

۶.خواص کوهنوردی برای افزایش تراکم بافت استخوان

کوهنوردی به عنوان ورزش بار بردار شناخته می شود و فشاری که بخاطر حمل کوله در مسیر های سربالای به استخوان ها وارد می شود باعث تقویت و افزایش تراکم بافت استخوان ها می شود و از بیماری های استخوان همچون پوکی استخوان به شدت جلوگیری می کند برای همین کوهنوردی برای بانوان بسیار مفید می باشد .

 

۷.کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی با کوهنوردی

از دیگر فواید کوهنوردی برای بانوان کاهش خطرات قلبی و عروقی می باشد بیماری های قلبی عروقی از بیماری شایع در جوامع امروزی می باشند که اکثر مردم به دلیل شیوه زندگی نادرست و عدم تحرک کافی به ان گرفتار می شوند ورزش کوهنوردی مخصوصا برای بانوان با افزایش ظرفیت قلب و عروق ، کاهش فشار خون و کنترل سطح کلسترول باعث جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری می شود تا زندگی با آرامش تری را به همراه داشته باشید.

 

۸.فواید چربی سوزی و لاغری در کوهنوردی

از فواید چربی سوزی و لاغری در کوهنوردی می توان به این نکته اشاره کرد که کوهنوردی به دلیل تحرک بالایی که دارد سوخت ساز بدن را افزایش داده و بدن شروع به چربی سوزی می کند و با رعایت تغذیه مناسب می تواند برای بانوانی که به کوهنوردی علاقه مند هستند لاغری و بدن ایده ال به همراه داشته باشند. که این خود یکی از فواید کوهنوردی برای بانوان می باشد.

 

۹.کاهش خطر ابتلا به دیابت در بانوان

می توان کاهش خطر ابتلا به دیابت را از یکی از فواید کوهنوردی برای بانوان دانست به این دلیل که فعالیت های فیزیکی همچون ورزش های مثل کوهنوردی با بهبود حساسیت به انسولین ، کاهش وزن و چربی و افزایش فعالیت عضلات بدن باعث کاهش خطر ابتلا دیابت در بانوان می شوند و همچنین می توان از این ورزش جهت پیشگیری و حتی بهبود دیابت نیز استفاده کرد.

 

۱۰.سلامت روان و افزایش انعطاف روانی از فواید کوهنوردی برای بانوان

از خواص کوهنوردی برای بانوان نیز می توان به این نکته اشاره کرد که کوهنوردی در طبیعت به دلیل بهرمندی از مناظر طبیعی و زیبا باعث کاهش هورمون های استرس زا ، تاثیر مثبت طبیعت بر روان انسان ، افزایش تولید اندورفین  که همان هرمون های شادی می باشد  شده و سلامت روان و افزایش انعطاف روانی برای بانوان را به همراه خواهد داشت.

۱۱.بهبود روابط اجتماعی از خواص کوهنوردی برای بانوان

کوهنوردی یک ورزش اجتماعی و گروهی می باشد که در ان افراد با یکدیگر ارتباط بر قرار می کنند که باعث شکل گیری روابط جدید می شود و اگر با خانواده یا دوستان خود در ان شرکت کرده باشین باعث بهبود روابط فعلی تان نیز می شود که افزایش تعاملات اجتماعی که یکی از چندین فواید کوهنوردی برای بانوان می باشد را به همراه دارد .

 

۱۲.بهبود مهارت‌های تیمی و گروهی

بهبود مهارت های تیمی و گروهی نیز یکی از فواید کوهنوردی برای بانوان می باشد .همانطور که در بالا گفنیم کوهنوردی یک ورزش اجتماعی و گروهی بوده که در ان افراد با مشارکت در کارها و انجام وظایف محوله خود بعوان یکی از اعضای گروه  و ارتباط با یکدیگر به عنوان اعضای یکم تیم که برای رسیدن به هدف مشترک تلاش می کنند تا همه اعضای تیم به قله کوه برسند  منجر به بهود مهارت های تیمی و گروهی افراد می شود .

 

۱۳.تقویت روحیه ماجراجویی

از فواید کوهنوردی برای بانوان می توان به داشتن روحیه ماجراجویی نیز اشاره کرد که مواجهه با ناشناخته ها و خروج از منقطه راحتی ، جست و جو مناطق جذاب و دیدنی از جمله عواملی می باشد که افراد ترغیب می شوند تا دست به ورزش هیجان انگیز کوهنوردی بزنند تا از مناظر بکر و دست نخورده کوه ها لذت ببرند.

 

عوارض کوهنوردی برای بانوان چیست؟

درسته فواید کوهنوردی برای بانوان زیاده ولی کوهنوردی به عنوان یک فعالیت پرچالش و پر تحرک می تواند عوارض و مشکلاتی برای بانوان به همراه داشته باشد و  به همین دلیل نتوانند به ادامه مسیر بپردازند برای همین بهتر از نکاتی درباره عوارض کوهنوردی برای بانوان که رعایت ان ها لازم و ضروری می باشد در پایین اورده ایم دقت داشته باشید تا از مشکلات احتمالی پیشرو  جلوگیری کرده باشید :

مشکلات مربوط به سلامت استخوان ها و مفاصل

ورزش کوهنوردی به دلیل تحرک زیاد و فشار امدن به استختوان ها و مفاصل احتمال اسیب دیدگی را افزایش می دهد و به دلیل تراکم پایین استخوان بانوان نسبت به اقایان ، بانوان بیشتر در معرض این آسیب قرار دارند برای همین بانوان می توانند با مصرف کلسیم و ویتامین D  و زینک به مقدار لازم و همچنین تقوبت تراکم استخوان ها از این اسیب جلوگیری کنند تا از فواید کوهنوردی برای بانوان بهره کامل را ببرند.

 

اختلالات قاعدگی

اختلالات قاعدگی نیز یکی از مشکلاتی می باشد که بانوان ممکن است حین کوهنوردی به ان دچار شوند کوهنوردی در مسیر های سخت و دشوار و طولانی انرژی بیشتری را مصرف می کند که این امر ممکن است باعث به هم ریختن سیستم هرمونی بانوان بشود .

بانوان می توانند با رعایت اصول درست تغذیه و استراحت کافی حین کوهنوردی انرزی خود را دوباره به دست بیاورند و به مسیر خود ادامه دهند .

 

مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی

کوهنوردی به دلیل راهپیمایی در مسیر های با ارتفاع بالا و اکسیژن کم می تواند باعث مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی شود که شمارا از ادامه راه بازدارد و شما نتوانید قله کوه را ببنید ولی با انجام تمرینات هوازی و تنفس عمیق می توان از این عازضه به راحتی جلو گیری کرد .

 

کمبود انرژی و ضعف عمومی بدن

احساس ضعف حین کوهنوردی نداشتن انرزی کافی یکی از مشکلااتی است که ممکن برای شما نیز در کوهنوردی اتفاق بیوفتد برای جلوگیری از این مشکل می توان با داشتن یک تغذیه اصولی و درست همچین به همراه داشتن مواد مغذی و با ارزش غذایی بالا  از کمبود انرزی و ضعف عمومی بدن هنگام کوهنوردی پیشگیری کرد .

 

مشکلات پوستی

یکی از عمده مشکلاتی که در کوهنوردی ممکن است گرفتار شوید مشکلات پوستی می باشد که اغلب به دلیل قرار گیری در معرض تابش مستقیم خورشید یا آب و هوای سرد کوهستان دچار افتاب سوختگی یا سرما زدگی بشوید که با به همرا داشتن کرم های مناسب به راختی می توانید از سد این مشکل نیز بگذرید و  از فواید کوهنوردی برای بانوان استفاده کنند .

 

مشکلات مربوط به اختلال در خواب

کوهنوردی در شرایط سخت میحطی و فیزیکی و به همراه داشتن فشار های روانی و استرس زا و کمبود اکسیژن می تواند موجب کاهش کیفیت  خواب شود و همین اختلال در خواب ممکن تاثیرات منفی بر رو عملکرد کوهنورد داشته باشد و باعث اسیب های سخت بشود . در این شرایط تنفس عمیق و مدیتیشن می تواند تاثیر مطلوبی داشته باشد و به کاهش فشار های روانی کمک کرده که در نتیجه خواب با کیفیتی داشته باشید تا از اسیب های ناگهانی هنگام کوهنوردی جلوگیری کرده باشید.

مشکلات مربوط به بارداری

بانوان باردار نیز می توانند از فواید کوهنوردی برای بانوان بهرهمند شوند اما بهتر است در هنگام کوهنوردی موارد ایمنی لازم را رعایت کنند و همچنین از کوهنوردی در ارتفاعات بالا و مسیر های ناهموار که باعث بروز خطر می شوند پرهیز کنند  و بهتر است قبل از کوهنوردی با پزشک خود مشورت داشته باشند تا به مشکلات مربوط به بارداری دچار نشوند

 

جمع بندی

اثرات و فواید کوهنوردی برای بانوان بسیاری زیاد می باشد و بر روی سلامت جسمی و روانی تاثیر مثبتی دارد که از جمله تقویت عضلات پاها ، جلوگیری از مشکلات زانو تا بهبود مهارت تیمی و تقویت روحیه ماجراجویی اشاره کرد و همچینین کوهنوردی ورزشی است می توان با استفاده از ان از دغدغه های روزانه فاصله گرفت و به تقویت ذهن و جسم پرداخت .

با اینکه تاثیرات کوهنوردی برای بانوان فراوان می باشد ممکن است در برخی موارد عوارضی هم به دنبال داشته باشد و برای اینکه بانوان با خطرات کوهستان روبرو نشوند می توانند با رعایت چند نکته ساده و پر اهمیت از قبیل تقویت عضلات بدن ، تغذیه مناسب و انتخاب مسیر های امن کوهنوردی ایمن و لذت بخشی داشته باشند.

 

منبع : discoveraltai.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *