0

چگونه در هنگام وقوع سیل، جان خود را نجات دهیم؟

سیل در کوهنوردی
بازدید 2250
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

وقوع سیل می تواند بسیار لحظه ای و برق آسا باشد .علی الخصوص در دره های عمیق و یا مناطق مجاور رودخانه ها . با رعایت چند نکته ایمنی می توانید در هنگام وقوع سیل ، جان خود و عزیزانتان را از این آب های خروشان، نجات دهید.

سیلاب ها معمولا بدون هیچ گونه اخطاری، جاری می شوند . این سیلاب های برق آسا و ناگهانی باعث می شوند تا کوهنوردان و ساکنان آن منطقه به سرعت غافلگیر شوند و جانشان در معرض خطر قرار گیرد. در این مقاله قصد داریم شما را با چند نکته ی ساده و مختصر راجع به سیلاب ها آشنا کنیم تا در صورت وقع سیل ، سریعا دست بکار شوید .

سیلاب ها، هیچ گونه مرزی را برای تخریب و جاری شدن نمی شناسند ! این پدیده ی طبیعت ، کوهنوردانی که در مجاورت دره ی های رودخانه هستند، توریست و مردمی که در دره های عمیق و یا طبعیت باز می باشند و یا مردم عادی در سطح شهر و … را مورد خشم خود قرار می دهند . با این حال اگر بتوانید خودتان را برای سخت ترین شرایط در هنگام جاری شدن سیل آماده کنید و بدانید چگونه از خروش این آب های عظیم، فرار کنید ، تا حدی از صدمه ی آن به خودتان جلوگیری کرده اید.
در صورتی که در طبیعت نیستید و خطر سیل شما را تهدید میکند، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “قبل، بعد و هنگام وقوع سیل چه کنیم؟” را مطالعه کنید.

اقدامــــات پیشـــــگیـــرانه:

 

قبل از انجام هر سفر و یا صعودی به کوه، حتما گزارش هواشناسی را مطالعه کنید. هرگونه خطر جاری شدن سیلاب در کشور را جدی بگیرید . مراقب باشید تا هیجان و اشتیاقتان برای صعود و طبعیت گردی شما را به صعود به این مناطق پرخطر اغفال نکند !

دکتر Steven Kugath که در دانشگاه Young University Idaho به عنوان استاد تفریحات فضای باز، تدریس می کند ، سال ها راجع به سیلاب ها و رودخانه های دره های عمیق، تحقیق کرده است .او به این نتیجه رسیده است که زمانیکه افراد، مسیرهای طولانی را برای صعود و یا طبعیت گردی می پیمایند، اغلب نسبت به ادامه ی راه و اتمام آن کاملا جدی و متعهد می شوند . اگر گزارش هواشناسی را نیز بررسی کرده باشند و وضعیت آب و هوا نیز به هیچ وجه مناسب نباشد، هنوز هم مصمم به ادامه کار و اتمام صعود می باشند ! همین تصمیم و تعهد نادرست، باعث می شود تا شور و اشتیاق آن ها خیلی زود تبدیل به پشیمانی و بروز حادثه شود !

هوشمندانه ترین کار در این زمان ، لغو فعالیت و یا تغییر مکان به محیطی امن می باشد. دکتر Steven Kugath می گوید:” در این مواقع حتما یک برنامه ی پشتیبان داشته باشید . سعی کنید اگر برنامه ای برای گردش و یا تفریح در دره های عمیق و یا مجاورت رودخانه ها دارید ، سراغ آن هایی بروید که اگر بارش باران نیز زیاد شد، خطر جاری شدن سیلاب در آن وجود نداشته باشد . اگر نسبت به آن مطمئن نیستید و گزارش هواشناسی نیز اخطارهایی راجع به وقوع سیلاب در مناطق مجاور داد، برنامه ی خود را لغو کنید . به یاد داشته باشید همیشه فرصت دارید تا از طبیعت لذت ببرید ! “

نسبت به شرایــط آب و هوایی، آگاه باشید:

 

اگر در منطقه ای تنگ و باریک، کوهنوردی می کنید ، نسبت به محیط اطرافتان و بخصوص جسم های که ممکن است با جاری شدن سیل، جان شما را تهدید کنند، آگاهی داشته باشید . تشکیل ابرهای ناگهانی در یک روز کاملا آفتابی یکی از نشانه های خطر می باشد. اگر بارش باران شروع شد و مقدار آن کم بود ، فکر نکنید که امکان وقوع سیلاب و خروش رودخانه ها وجو ندارد ! کوچکترین بارندگی نیز می تواند باعث خروش رودخانه ها و وقوع سیلاب شود .

پیش بینی سیلاب ها در دره و تنگه های عمیق ، بسیار سخت می باشد. زیرا اگر طوفانی در کیلومترها دورتر رخ دهد ، شما هیچ گونه نشانه ای از آن نخواهید دید . وقوع طوفان در هنگام جاری شدن سیلاب ، به این معنی می باشد که آب با سرعت زیادی به سمت شما حرکت می کند و شما زمان زیادی برای نجات خود ندارید . سعی کنید همیشه بدانید کجا هستید و نزدیک ترین راه های خروج و فرار را در هنگام وقوع سیل احتمالی، بشناسید .

در هنگــام وقوع سیـــل، چه کنیم ؟

 

اگر با وجود انجام اقدامات پیشگیرانه و ایمنی، باز هم گرفتار سیل شدیم، چه کنیم ؟ اگر در دره های عمیق و یا مسیر های باریک هستید، سریعا به قسمت های مرتفع برگردید. از رودخانه ها و نهرها دور شوید . اگر شرایط اضطراری می باشد، وسایل خود را رها کنید و به فکر راه فرار باشید . هیچ کوله پشتی و وسیله ای به اندازه ی جان شما نمی ارزد ! اگر در سیلاب گیر افتادید و موج های خشمگین آب شما را حرکت می داد، تلاش کنید تا دست خود را به دور درختان بلند، تیر های برق وهر چیز محکمی که می توانید به بالای آن بروید، برسانید.

اگر در دره ای عمیق بودید ، دکتر Steven Kugath پیشنهاد می کند که به نقطه ای امن از سیلاب بروید . ” سعی کنید بالاترین نقطه ای که می توانید به آن برسید را شناسایی کنید و به سرعت به آن جا بروید . بهتر است این مکان، جایی باشد که بتوانید برای چند ساعت در آن جا بنشینید، زیرا معمولا ساعت ها طول می کشد تا از حجم آب کاسته شود !

به هیچ وجه در جریان آب قدم نزنید، زیرا مدت زیادی طول نمی کشد که این جریان آب، به شدت سرعت می گیرد و حتی ماشین های سنگین را نیز با خود جابجا می کند! در شرایط اضطراری که نمی توانید به مکان های مرتفع بروید ، سعی کنید پشت و یا گوشه های دیوارهای دره و یا تنگه، پناه بگیرید . دکتر Steven Kugath می گوید که در طول وقوع سیلی مهیب در Arizona’s Antelope Canyon در دهه ۹۰، یک مرد با انجام این کار موفق شد جان خود را نجات دهد !

اگر در هنگام جاری شدن سیــل، در حال رانندگی بودیم، چه کنیم؟

 

بر اساس آمار ترافیک شهری آمریکا، هر ساله صدها راننده در هنگام وقوع سیل، در خودروی خود غرق می شوند و جان خود را از دست می دهند ! اگر در هنگام جاری شدن سیلاب در هنگان رانندگی بودید، به هیچ عنوان سعی نکنید از چند متر آب عبور کنید . از ماشین خود خارج شوید و سریعا جایی مرتفع پناه بگیرید . اگر اتوموبیل شما در حال غرق شدن در آب و حرکت با سیلاب بود، سعی کنید یکی از پنجره ها را باز کنید و سریعا خودتان را به سقف اتوموبیل برسانید. در آنجا نیز به سرعت دنبال جسمی سخت و بلند بگردید که بتوانید دستان خود را به دور آن بگیرید.

به یاد داشته باشید ۱۵ سانتی متر آب تا مچ پا، می تواند شما را سرنگون کند . ۳۰ سانتی متر آب به راحتی ماشین شما را جابجا می کند و ۶۰ سانتی متر آب نیز، آن را واژگون و غرق می سازد!

هیچ کس نمی خواهد با فکر وقوع سیلاب و یا خطر غرق شدن، سفر و صعود خود را تلخ کند! اما اگر مهارت هایی را برای فرار و نجات در هنگام وقوع سیل فرا بگیرید، می توانید از بروز حادثه هایی بسیار تلخ تر جلوگیری کنید . سعی کنید تمام نکات بالا را بخاطر بسپارید تا در هنگام وقوع سیل و وضعیت های اضطراری، از آن ها استفاده کنید .

منبع : EagleCreek

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *