0

چند نکته در مورد کرم ضدآفتاب

بازدید 1599
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

 چگونه یک کرم ضد آفتاب خوب انتخاب و از آن استفاده کنید .چه آسمان آبی روشن  باشد چه خاکستری ، اشعه‌های خورشید در هر لحظه در حال باریدن هستند. دراین مقاله نکات کاربردی را درمورد انتخاب و استفاده از کرم ضدآفتاب ارائه می‌دهیم . وهم چنین رتبه‌بندی ضدآفتاب ها را برای حفاظت از اشعه فرابنفش بررسی میکنیم .

علاوه بر گرما و نوری که ما از آن لذت میبریم ، این اشعه ماورا بنفش (UV) میتواند دلیل آفتاب‌سوختگی، پیری زودرس پوست و سرطان پوست باشد .

بنابراین ، بهترین راهکار برای شما،  لباس هایتان است که از طریق آنها میتوانید از پوست خود محافظت کنید و  علاوه بر این از کرم ضد آفتاب نیزاستفاده کنید.

آشنایی با درجه‌بندی کرم ضدآفتاب ها

برچسب‌های ضد آفتاب حاوی اطلاعات کلیدی هستند که به شما کمک میکنند اثربخشی آن‌ها را ارزیابی کنید.  (SPF)، یک عدد که نشان‌دهنده توانایی ضد آفتاب برای محافظت از پوست  شما از اشعه‌های مضر آفتاب‌ هست.

SPF 15  میتواند از ۹۳% اشعه ماورا بنفش جلوگیری کند . 

SPF 30 میتواند از ۹۷% اشعه ماورا بنفش جلوگیری کند . 

SPF 50 میتواند از ۹۸% اشعه ماورا بنفش جلوگیری کند . 

SPF 100 میتواند از ۱۰۰% اشعه ماورا بنفش جلوگیری کند . 

کلیدهای شناسایی مقادیر spf

مقاومت در برابر آب و عرق

“مقاوم در برابر آب ” به این معناست که کرم های ضد آفتاب به محض حضور در آب و عرق، به خوبی عمل می کنند. از آنجایی که هیچ کرم ضد آفتابی به مدت نامحدود زمانی که شما در حال شنا کردن یا عرق کردن هستید وجود ندارد.

 FDA استفاده از “ضد آب” و یا “ضد عرق” در برچسب های محصول ممنوع کرده است.  هر چند دو مورد زیر را میتوانید در این شاخصه ارزیابی کنید.

ضدآب  به مدت ۴۰ دقیقه

ضدآب به مدت ۸۰ دقیقه

با این حال، توجه داشته باشید که استفاده از حوله ، کرم ضدآفتاب بروی پوست شما را از بین می برد. بنابراین، صرف نظر از امتیاز زمان مقاومت در برابر آب ، شما نیاز به استفاده مجدد از کرم ضد آفتاب بلافاصله پس از استفاده از یک حوله.. را دارید.

 FDA کرم های ضدآفتابی که از برخی از مواد شیمایی تشکیل شده اند را تایید نمیکند.

در لیست زیر برخی از مواد را مورد بررسی قرار دادیم :

oxybenzone: از آنجایی که این ماده شیمیایی در آسیب زدن به اکوسیستم‌های دریایی مرجانی در سراسر دنیا نقش بسزایی دارد،  و اثرات منفی بر روی سلامتی مرجان‌ها دارد در برخی ازکشورها : از جمله  ایالات‌متحده وهاوایی، ضد آفتاب‌هایی را که حاوی این ترکیبات هستند، ممنوع کرده‌اند.

 (توجه داشته باشید: برخی از کرم های ضد آفتاب به عنوان “صافی ریف” یا “صاف کننده های روان” برچسب گذاری شده اند. استفاده از آنها توسط FDA تایید نشده یا توسط یک سازمان استاندارد تنظیم نشده است. این اصطلاحات برای شناسایی کرم های ضد آفتاب استفاده می شود که حاوی اکسیبنزون و اکتینکسات نیستند.با این وجود، دیگر عوامل محافظتی ضد آفتاب و عوامل محیطی مختلفی نیز وجود دارد که احتمالا به تاثیر سلامت مرجان ها نیز مؤثرند. تغییرات آب و هوا و بسیاری از متغیرهای دیگر با کاهش صخره های مرجانی مرتبط است)

اسید Amino اسید (PABA): باعث واکنش‌های آلرژیک و حساسیت  به نور در برخی از افراد می‌شود. محصولاتی که از این اسید استفاده نمی کنند اغلب “برچسب PABA رایگان” را نشان می دهند. این مواد نگهدارنده (به عنوان مثال، متیل پارابن) در برخی از محصولات مراقبت از پوست، از جمله برخی از کرم های ضد آفتاب یافت می شود. بنابراین تعداد زیادی ازبرند های ضدآفتاب  آنها را حذف می کنند و کرم های ضد آفتاب خود را به عنوان “بدون پارابن” ترویج می کنند.

 Fragrances: به غیر از اینکه آن‌ها واقعا مورد نیاز نیستند، نگرانی در اینجا این است که آن‌ها می‌توانند چشمان شما را بسوزانند یا واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند.

بنابراین کرم هایی که حاوی   fragrancesهستند برای بچه ها، و همچنین بزرگسالان که شنا یا عرق میکنند نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

ذرات نانو: ساخت این ذرات فوق العاده کوچک نسبتا جدید است و خواص آنها هنوز کاملا درک نشده است. به عنوان مثال، آنها می توانند به راحتی از طریق غشای سلولی عبور کنند، که این برای بعضی از اهداف ارزشمند است،. هیچ خطری از ذرات نانو در کرم های ضد آفتاب یافت نشده است، اما ممکن است کرم های ضد آفتابی را که حاوی ذرات نانو یا فاقد این ذرات هستند  را مشاهده کنید. تعریف FDA از این اصطلاح تایید نشده است، اما تعاریف مورد تایید در اروپا و استرالیا وجود دارد و برخی از مارک ها از این تعاریف برای ایجاد محصولات خود استفاده می کنند.

اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم: مواد تشکیل دهنده کرم ضد آفتاب مواد معدنی UVA و اشعه UVB را مسدود می کنند. بر خلاف کرم های ضد آفتاب که بر روی مواد شیمیایی مصنوعی تأثیر می گذارند، برای جلوگیری از اشعه ها، محصولاتی که حاوی این مواد معدنی هستند، گاهی اوقات خود را به عنوان “طبیعی”  یا “آلی”  معرفی می کنند. بسیاری از کرم های ضد آفتاب که حاوی این مواد معدنی هستند، از ذرات نانو استفاده می کنند تا پوست را صاف تر و نرم کنند

یکی از آنهایی باشید که راه های استفاده از ضدآفتاب را میداند :

نحوه استفاده از کرم ضدآفتاب از انتخاب نوع آن مهم تر است . کرم ضد آفتاب SPF 50 محافظت بسیار بیشتری از SPF 30 (یا SPF 15) دارد.

۱۵ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب ، کرم را روی پوستتون قرار دهید. این زمان در همه کرم های ضد آفتاب یکسان است.

از کرم ضد آفتاب بیشتری استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که شما همه سطح پوستنان را که در معرض آفتاب میباشد را پوشش داده اید.

دست‌کم هر دو ساعت یک‌بار مجددا کرم ضد افتاب بزنید که برای تمام کرم های ضد آفتاب این زمان استفاده مجدد از کرم یکسان میباشد، این دستورالعمل مهمی است که بسیاری مردم آن را همیشه اجرا میکنند.

برای سفر به اندازه کافی کرم ضد آفتاب با خود بردارید .

 با اینکه این  ممکن است شبیه  یک شعار تبلیغاتی فروش ضد آفتاب باشد،  اما متخصصین پوست به شما می‌گویند که دو نفر در یک پیاده‌روی چهار ساعته در یک روز آفتابی باید مقدار زیادی ضدافتاب استفاده کنند.

از ضد آفتاب SPF ۱۵ یا بالاتر استفاده کنید.این توصیه بنیاد سرطان پوست است.این بنیاد SPF ۳۰ یا بالاتر برای فعالیت در فضای باز پیشنهاد می‌کند.

ضد افتاب و نوزادان: استفاده از سایه به تنهایی برای محافظت از بچه ها ی زیر ۶ ماه مناسب و کافی است چون پوست آن‌ها می‌تواند به آسانی ضد آفتاب را جذب کند.

اسپری ضد آفتاب : FDA استفاده اسپری ضد افتاب را برای کودکان به دلیل احتمال بروز مشکلات تنفسی و تنفسی مثل آسم توصیه نمی‌کند. نکته :هر زمان که ممکن باشد، ضد آفتاب را در یک مکان خشک خنک نگه دارید چون گرما و رطوبت باعث فاسد شدن آن میشود.

راه کارهای محفاظت از اشعه فرابنفش  UV:

  • از لباس‌هایی با پارچه‌های UPF استفاده کنید.
  • کرم های ضد آفتاب را به کلیه قسمت های پوستی که باقی می مانند را اعمال کنید.
  •  ازعینک آفتابی استفاده کنید که حفاظت اشعه فرابنفش را ۱۰۰ درصد محافظت کند.
  • در صورت امکان به دنبال سایه بگردید.

محدود کردن مقدار زمانی که شما خود را در معرض اشعه فرابنفش قرار می‌دهید، به خصوص در ساعات اوج روز، تقریبا از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعد از ظهر.

به یاد داشته باشید که آفتاب پشت ابرهم می‌تواند به پوست شما آسیب برساند، پس از خود در روزهای ابری نیز محافظت کنید.

ریسک ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه UV هنگامی که هر کدام از عوامل زیر وارد عمل می‌شوند، به میزان زیادی افزایش می‌یابد:

رنگ پوست شما تیره است.

اگر پوست شما تیره است ، فرض نکنید که شما می‌توانید از ضد آفتاب استفاده نکنید، چون پوست  تیره نیز می‌تواند از اشعه ماورا بنفش رنج ببرد، اگرچه خیلی اثرات آن با چشم دیده نشود.

اگر برای کودک خود استفاده میکنید

. بچه‌ها ی ظریف پوست حساس تری دارن  , آسیب به سنین پایین می‌تواند ریسک مشکلات جدی‌تر را بعدا در زندگی افزایش دهد.

شما داروهای ویژه‌ای استفاده میکنید:

 حساسیت خورشید توسط داروهایی مثل درمان آکنه، آنتی‌هیستامین‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و مکمل‌های گیاهی افزایش می‌یابد.

هر نوع دارو را قبل مصرف بررسی کنید تا با تابش  نور خورشید عوارضی نداشته باشد.

فصل  تابستان است .

نور در تابستان شدیدتر از زمستان است. نور در هنگام ظهر شدیدتر از بعد از ظهر است.

اگر در ارتفاعات به سر میبرید  .

در ارتفاعات نور خورشید شدت بیشتری نسبت به بقیه مکان ها دارد

جایی که آب یا برف آنجا هست.

شما هم چنین می‌توانید صرفا با نور بازتاب شده نیزدچارآفتاب سوختگی شوید، پس باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید حتی زمانی که در سایه کامل و در آب و یا در نزدیکی آب و یا برف خواهید بود.

از کرم های ضد آفتاب برای مناطق آسیب پذیر استفاده کنید.

 قسمت هایی از بدن شما ازجمله بینی، گوش‌ها و پشت دست‌ها و گردن معمولا بیشتر از نواحی دیگر بدن شما معرض مستقیم نور آفتاب قرارمیگیرند.

مقاله پیشنهادی : گرمازدگی در کوهنوردی

منبع : www.rei.com

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *